Sähköauto

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
Meikku
Jäsen
Jäsen

Sähköauto

Viesti Kirjoittaja Meikku »

Sähköauton hankinnasta kiinnostuneille linkkivinkki: http://www.sahkoautot.fi. Siellä näytti olevan joku uusi (?) hanke nimeltä ecorolla. Kyselyyn kannattaa vastata, jos on vähänkin aikaa. Yhteystiedot jättämällä voi saada sitten lisätietoa. Eihän sitä koskaan tiedä... :-D Aika kunnianhimoinen on aikataulu, 2008 ensimmäiset autot tilaajille. :shock:

Nimim. omaa sähköautoa odotellessa
Anu
Jäsen
Jäsen

Re: Sähköauto

Viesti Kirjoittaja Anu »

Tosta ecorollasta oli juttua viikko sitten sunnuntain hesarissa. Mielenkiintoinen hanke!

Mutta... kuinka ympäristöystävällistä on sähkön tuottaminen? Nämä on näitä kantikkaita juttuja. Päästötöntä hommaa sen auton käyttämisen osalta, mutta ei sähkön tuottamisen osalta. Tuuli- ja aurinkovoimaa on vielä niin vähän saatavissa. Ja jos sen voi ladata vain kotona saadakseen esimerkiksi auringon voimalla ladattua, ei sillä tee yhtään mitään liikkumissäteen ollessa 150 km. No joo, ehkä jos kaikki ystävät ja sukulaiset asuu lähellä ja työpaikka on samassa kylässä jne...monessa perheessä näin ei kuitenkaan ole. Voisiko se auto ladata itse itsensä? Siis se tarvittava voima syntyisi siinä samalla kun auto liikkuu? Käynnistykseen joku akkuhommeli, mutta muuten ei tarttisi latailla. Heh. insinöörit siellä varmaan repii hiuksia päästään. :wink: Olen humanisti...

MInä haluaisin sellaisen auton, johon voisin tankkiin työntää meidän perheen tuottaman biojätteen. Työpaikalla voisi tankata taas biojäteastiasta. Ja se jäte kuljettaisi meitä ympäri Suomen!
"Huojuva talo, äiti kuule minua, voimat ei riitä, en tiedä mitä tehdä..." laulaa Anna E kauniisti.
Meikku
Jäsen
Jäsen

On niitä päästöttömiäkin sähköntuotantotapoja, kuten tosiaan tuuli ja aurinko. Riittäisikö sitten omakotitalon pihapiiriin sopiva aurinko-/tuulivoimala akun lataamiseen? Tähän vastaamiseen ei tiedot riitä. Työ-, mökki- sekä kaupunkiajot hoituisivat ainakin meillä loistavasti 200 km liikkumissäteellä. Ongelmaksi muodostuisi pidemmät automatkat, joita varten pitäisi olla sitten joku muu auto. :? Tai sitten ei, jos kyselyssä esiin tullut pikatankkausasemaverkosto toteutuisi riittävän kattavasti. OT: Pitkien matkojen kulkeminen junalla on kivaa!! Varsinkin lasten kanssa. Säästyy takapenkin kitinöiltä ja räpätykseltä... :lol: Vielä kun joku vuokraisi kohtuuhinnalla sähköautoja asema-käyntikohde-välille. Aina kun ei kyläilypaikat osu ihan radan varteen...
Anu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Anu »

Meillä asuu suku niin korvessa, että julkisista ei juuri ole iloa. VALITETTAVASTI! Radat on lakkautettu aikoja sitten ja kasvaa kiitettävän kokoista koivua. :evil: Mutta me ollaan myös pähkitty sitä, että eikö voisi olla sellaisia edukkaita vuokra-autoja rautatieasemilla (jos tuulisähköautoja --> loistavaa!), joita voisi ottaa siitä vuokralle. Kyllä nuo turvaistuimet jaksaisi raijata sen junamatkan. Nyt ei vain yksinkertaisesti ole mitään liityntäyhteyttä lähimmältä rautatieasemalta eteenpäin. Pohjoisessa voisi mielestäni vetäistä junarataa suoraan suurimpiin laskettelukeskuksiin. Ajatelkaa, Levillä vaihtuu sesonkiaikaan joka lauantai noin 42 000 ihmistä (tavoite muistaakseni 60 000)!!! Nyt panostetaan lentämiseen, mutta yhtä hyvin voitaisiin panostaa junamatkustamiseen.

Olisi niin paljon hommaa, niin vähän aikaa. :wink:
"Huojuva talo, äiti kuule minua, voimat ei riitä, en tiedä mitä tehdä..." laulaa Anna E kauniisti.
Meikku
Jäsen
Jäsen

Jotenkin muuten tuntuu, että joissain hybrideissä esim. jarrutuksen tuottamaa energiaa olisi hyödynnetty akkujen lataamiseen ajon aikana. Muistankohan väärin?? :? Muuten, Anu: Mikä olis teidän perheen mielestä edukas vuokra-auto? Kun jotenkin niiden hinnat tuntuu tällaisesta tavan tallukasta aika tähtitieteellisiltä. Mukavuus olis tietty huipputasoa, kun pääsis ovelta ovelle ilman kitinöitä ja tuskanhikeä. :-D Niin, ja tietysti lastenistuimet pitäis kuulua palveluun! :lol:
Anu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Anu »

http://www.autopooli.fi/palvelu_al.php

Tuo on hieno systeemi! Ymmärrän toki, ettei noilla hinnoilla missään korvessa autovuokrausta pyöritetä. Pääkaupunkiseutulaisille oiva vaihtoehto! Ei tarvii hankkia omaa autoa, jos käyttö satunnaista. Mutta jos se olisi se vuokra-auto osa junalipun hintaa? Ostat samalla junapaikat ja sen auton vuokran. Kiva könttähommeli.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Mulla omakohtaista kokemusta muutamasta kuukaudesta sähköautolla. Ihan hauska, vääntöä on todella hyvin. Muutama miinus on. Ei ollut kiva mennä hakemaan bensaa bensa-asemalta sähköautolla!!! kun joutui tankkaamaan Webaston ettei jäätynyt itse ohjaamossa talvella ja toinen oli että oli niin äänetön että pyöräilijät ja jalankulkijat, jotka joutui ohittamaan, meinasi järjestäen mennä ojaan tai saada sydärin kun säikähti niin perusteellisesti ohittaessa :-D Tietty sitten se vielä että sähkölasku kasvoi jos ei sitten olisi kehdannut jättää johonkin julkiselle paikalle ja "varastaa" sähkö jostain ulkopistorasiasta :oops:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Vastaa Viestiin