terassin kansilautojen kiinnitys

Keskustelua otsikon mukaisesti
roosa
Jäsen
Jäsen

terassin kansilautojen kiinnitys

Viesti Kirjoittaja roosa »

Siippa on rakentamassa mökille puuterassia ( 4 x 6m ) kestopuusta rinteeseen. Kestopuun rakentamisoppaassa kansilaudat ( 28 x 95 ) kiinnitetään terassiruuveilla. Voisiko ne ruuvien sijaan kiinnittää naulaimella?
lapanen
Jäsen
Jäsen

Re: terassin kansilautojen kiinnitys

Viesti Kirjoittaja lapanen »

Tottahan toki voi, kyllä galvanoidut naulat pitää sen mitä tarvitsee, ei ne lentoon lähde. Toisaalta hyvällä akkukoneella ja torx-kärjellä homma sujuu ihan näppärästi. Ajattele, että joskus saattaa tulla tarve nätisti ottaa kansilauta irti, jos vaikka vihkisormus tipahtaa :? Itse laitoin keltapassivoiduilla ruuveilla, mutta ne ei kestä kestopuun kanssa. Paras tietty ois haponkestävät ruuvit, mutta ne on niin pirun kalliita.
duppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja duppa »

Mä en kyllä laittais nauloilla. Helpommin alkavat myöhemmin kuivumis-/kosteusrasituksissa laudat vääntelemään ja purkaminen siististi ehjänä mahdotonta.

Sama homma pätee kattopelteihin ja lattialevyihin, koska alkavat ennemmin tai myöhemmin elämään ja tekemään tuhojaan.(lattia narisee, katto vuotaa)

Kuten edellä jo todettu, kunnon laitteilla sujuu ruuvaaminenkin nopeasti, eikä jälkeenpäin harmita.
kaukomäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kaukomäki »

:evil:
Ei missään nimessä galvanoitua naulaa kestopuuhun. Sinkki ja kestopuun myrkyt reagoi keskenään, mätänee nopeasti sekä naula että puu. Jopa "musta" naula kestää pidempään. Ei mulla vaan olis varaa pilata kalliita kestopuita säästämällä nauloissa tai ruuveissa. Terassiruuveissa on erityispinnoite joka kestää, eivät ole kalliita ja niitä on sekä ruskeana että vihreänä. Jos haluaa naulata, niin haponkestävä/rosterinaula.
Galvanoitua naulaa käyttää vastuuttomat urakoitsijat joita ei kiinnosta kuinka laudat heiluu seuraavana kesänä. Mun mielestä jos ei ole valmis sijoittamaan ruuveihin tai kunnon nauloihin, kannattaa miettiä aloittaako ollenkaan.
"Rautakauppias jumalan armosta, ei täällä myyjät nauti ihmisarvosta.."
lapanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lapanen »

Tuosta nyt oon eri mieltä. Meillä varmaan eri käsitys mitä kiinnityksen pitää kestää. Tottahan se on, että "heikompi" metalli syöpyy. Mutta ne keltapassivoidut oli jo vuoden jälkeen siinä kunnossa, että kun yritin akkukoneella aukaista, niin noin 20% meni poikki! Ja kannat tietenkin ihan ruosteessa.

Niinkuin monessa remppaan liittyvässä asiassa, mikään ei ole ikuisuuskysymys, mutta jokainen vetää rajan kestävyyden ja haponkestävien ruuvien välille. Saahan niitä ruuveja tai nauloja sinne lisää laittaa, jos siltä tuntuu.
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Kestopuu.fi sivuilta

Kiinnitys
Kyllästetyn puutavaran kiinnityksessä tulee käyttää kiinnikkeitä, ruuveja ja nauloja, jotka kestävät kyllästysaineiden sisältämien metallisuolojen ja kosteiden käyttöolosuhteiden aiheuttamat korroosiovaikutukset.

Kaikissa, säälle alttiissa tai muuten kosteisiin olosuhteisiin tulevissa , kantavissa ja henkilöturvallisuuden kannalta merkittävissä rakenteissa tulee käyttää ruostumattomasta teräksestä valmistettuja kiinnikkeitä, ruuveja ja nauloja.

Muissa rakenteissa voidaan käyttää myös kuumasinkittyjä kiinnikkeitä, ruuveja ja nauloja sekä ns. terassiruuveja. Tällöin on kuitenkin huomioitava, että kuumasinkityn metallin kestoikä saattaa olla lyhyempi kuin kyllästetyn puun kestoikä.

Erityisen tärkeää on, että yhdessä käytettävät kiinnikkeet, ruuvit ja naulat ovat kaikki samaa materiaalia. Sinkityt ja ruostumattomat tuotteet eivät saa joutua kosketuksiin toistensa kanssa.

Kuumasinkittyjen tuotteiden sinkityksen tulee olla vähintään G185 vahvuinen ASTM A123 ja A153 mukaisesti (sinkkikerroksen paksuus vähintään 90 mikrometriä). Ohuemmalla sinkkikerroksella päällystettyjen tuotteiden käyttöä tulee kokonaan välttää.
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
punny
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja punny »

Wurthin wubau kestopuuruuvit hoitavat asiansa erinomaisesti. 200kpl paketti 35, 45, 55mm ruuveja maksaa sinä pauttiarallaa 20€. Ja kestää kyllästetyn puun ja helppopurkuisia.
wekkuli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Mä en kyllä naulaa nykyään enää juuri mitään, mitä voi ruuvata:

- Akkuporakoneella torx-kantaisen ruuvin ruuvaaminen on helppoa, nopeaa ja kivaa hommaa
- Lauta pysyy ruuvatessa paikallaan paremmin kuin naulatessa
- Liitoksesta tulee lujempi, ei elä vuosien mittaan
- Tarvittaessa purkaminen on helppoa ja laudat säilyy ehjänä
- Parhaillekin tee-se-itse-timpureille tulee naulatessa hutilyöntejä. Tietää jälkiä lautoihin ja kipeitä sattumia sormiin.
- Fyysisesti naulaaminen on paljon rankempaa hommaa
- Toisinaan naulat saattavat nousta terassilautojen elämisen myötä

Näistä syistä jätän naulat rautakauppaan ja ostan ruuveja. Muutama kymppi tulee hintaa lisää, mut se kannattaa.
ikämajaRajamäki
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Olin hieman hämmästynyt, kun kuulin eräällä luxus-hintaluokan kesämökillä käytettävän lähes pelkästään nauloja: asiasta päättänyt henkilö oli vanhan polven timpuri ja hänellä oli kyllä ihan asiallisiakin perusteluja naulojen puolesta. Minulle ajatus naulaamisesta tuntuu vieraalta, niin on akkupora käteen kasvanut. Surffatessa satuin joskus päätymään erään insinöörityön sivuja lukemaan, ja tuon työn lopputulema oli suunnilleen se, että vaikka nykyisin on olemassa liimanauloja, kampanauloja jne. jotka pitävät hyvin niin silti ruuvi näytti olevan ruuvi. Järki käteen kylläkin, usein voi käyttää kumpaa tahansa tai sitten kumpikaan ei ole oikeaoppinen kiinnitysratkaisu vaan pitäisi käyttää jotain metallikiinnikettä tms. joka ei leikkaudu läpi heti kun puu on hieman pehmennyt.

Luultavasti tuohon terassin lattiaankin löytyvät sopivat liimanaulat tms. joilla laudat varmasti pysyvät kiinni mutta oikeasta materiaalista tehtyjen liimanaulojen etsimiseen taitaa mennä niin paljon aikaa että lattia on jo valmis ennen kuin ne löytyvät. Ja tuo pointti purkamattomuudesta on hyvä, erityisesti sellaisia tekeleitä olen elämässäni joutunut purkamaan, joita ei purkaa pitänyt... :wink:
almasi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja almasi »

jos nyt kuitenkin päädytte tekemään naulaimella kannattaa terassi tehdä elementeistä laittamalla kiinnitys alapuolelta. En ole mikään terassi expertti mutta näin tekemällä vähenee riski saada tikkuja naulan tai ruuvin kohdista sekä kun terassin alle tipuu jotain on sen pois saaminen helpompaa.
madde
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja madde »

Jep, vetäisin itse terassin 2 pv:ssä ja kiinnitin laudat alakautta 5 laudan pätkissä. Saan helposti purettua pois jos on tarvis ja vedin ruuveilla kiinni. Lautakama oli tietenkin normaali 22X100, jonka hinta oli 0,40/m ja venetervalla/puutärpätillä lämpökäsitellyn puun näköiseksi. Ja komea tuli. Sitten jämälaudoista vetäisin 6 kukkalaatikkoa a la Kekkilän kevätkuvaston mukaisesti ja niihin myös terva. Aikaa niin kului 20 min. Ja tuli hianot laatikot ja hiano terassi.

Saahan myrkkulautoihin rahaa menemään jos haluaa mut halvemmallakin pääsee ja tulee komea lattia. Psst, en edes hionut lautoja vaan lätkäisin ne vain kiinni eikä tikun tikkua jaloissa.

Jos vähän fundeeraa voi päästä halvemmallakin :wink: viini
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
wekkuli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

almasi kirjoitti:jos nyt kuitenkin päädytte tekemään naulaimella kannattaa terassi tehdä elementeistä laittamalla kiinnitys alapuolelta. En ole mikään terassi expertti mutta näin tekemällä vähenee riski saada tikkuja naulan tai ruuvin kohdista sekä kun terassin alle tipuu jotain on sen pois saaminen helpompaa.
... ja näin tehden et kerran irroitettua lautaa saa enää tiukasti kiinni...

T: fanaattinen ruuvaaja
:cool:
ikämajaRajamäki
almasi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja almasi »

Ei saa naulattua lautaa siististi irti ja takaisin paikoilleen ei. Siksi juuri kannattaisi tehdä elementein ettei lautoja tarttis iroittaa ja alapuolelta ruuvaamalla/naulaamalla pääsee eroon niistä kantakohdista joista saa ikäviä tikkuja.
Itse kyllä luottaisin enemmän ruuveihin mutta tekisin terassin silti "nurinpäin".
Muutaman kerran olen saanut painekyllästetystä laudasta tikkuja ja alkaa muuten mätimään huomattavasti helpommin kun tavalliset tikut.
sakari75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sakari75 »

madde kirjoitti:Jep, vetäisin itse terassin 2 pv:ssä ja kiinnitin laudat alakautta 5 laudan pätkissä. Saan helposti purettua pois jos on tarvis ja vedin ruuveilla kiinni. Lautakama oli tietenkin normaali 22X100, jonka hinta oli 0,40/m ja venetervalla/puutärpätillä lämpökäsitellyn puun näköiseksi. Ja komea tuli. Sitten jämälaudoista vetäisin 6 kukkalaatikkoa a la Kekkilän kevätkuvaston mukaisesti ja niihin myös terva. Aikaa niin kului 20 min. Ja tuli hianot laatikot ja hiano terassi.

Saahan myrkkulautoihin rahaa menemään jos haluaa mut halvemmallakin pääsee ja tulee komea lattia. Psst, en edes hionut lautoja vaan lätkäisin ne vain kiinni eikä tikun tikkua jaloissa.

Jos vähän fundeeraa voi päästä halvemmallakin :wink: viini

Mikä oli tervan ja tärpätin suhde?
Se mikä ei tapa,vituttaa.
omatalo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja omatalo »

Mua kiinnostaa kans se tervan ja tärpätin suhde!

kerrokerro!! :-D
Vastaa Viestiin