Paljas puu vai lateksitaskut
-
Pekka Puutalo
- Jäsen

Paljas puu vai lateksitaskut
Tässä sitä tulee opittua kaikenlaista, mitä ei osannut ajatella talon ostoa tehdessä. Rintamamiestalossa tosiaan on monta ihmeellistä asiaa ja olen pikku hiljaa luopumassa kokonaan intuitiosta.
Asiaan: talon maalaus lähenee, toivottavasti rahaa on ensi kesän alussa, palkkatyötä pusketaan ja joskus pitää levätä. Nyt kuitenkin se perhanan lateksi irtoilee jo aika pahasti. Kannattaako lateksin poistaminen aloittaa jo nyt, siten että poistaa kuoriutuvat osat nyt ja tiukemmat ennen maalausta talven jälkeen? Onko puun puhdas kohta paremmin turvassa läpi syksyn-talven-kevään, kuin kohta jossa on lateksi taskuja? Kannattaako nyt lateksista poistettuihin pintoihin laittaa jotain ainetta suojaksi? Esim. pohjamaali tai puunsuoja?
Lisäys: Lateksi irtoilee vain etelä seinältä, mutta poistetaan ensi kesänä joka seinältä. Ulkoverhoilun alla on tuuletusraot, mutta en tiedä kuinka tehokkaasti toimivat, joten seuraava maali ei ole lateksia.
Edit: Muokkasin otsikkoa
Asiaan: talon maalaus lähenee, toivottavasti rahaa on ensi kesän alussa, palkkatyötä pusketaan ja joskus pitää levätä. Nyt kuitenkin se perhanan lateksi irtoilee jo aika pahasti. Kannattaako lateksin poistaminen aloittaa jo nyt, siten että poistaa kuoriutuvat osat nyt ja tiukemmat ennen maalausta talven jälkeen? Onko puun puhdas kohta paremmin turvassa läpi syksyn-talven-kevään, kuin kohta jossa on lateksi taskuja? Kannattaako nyt lateksista poistettuihin pintoihin laittaa jotain ainetta suojaksi? Esim. pohjamaali tai puunsuoja?
Lisäys: Lateksi irtoilee vain etelä seinältä, mutta poistetaan ensi kesänä joka seinältä. Ulkoverhoilun alla on tuuletusraot, mutta en tiedä kuinka tehokkaasti toimivat, joten seuraava maali ei ole lateksia.
Edit: Muokkasin otsikkoa
Viimeksi muokannut Pekka Puutalo, Su Heinä 13, 2008 13:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Paljas puu vs. lateksitaskut
no jos se on kestänyt tähänkin saakka niin anna olla ensi kesään. Jos nyt kaavit tms pois puupinnalle niin kosteus (sateet ym.) menee puun läpi niin että hurahtaa. Kyllä se rispaantunut lateksi vielä yhden talven kestää, joten anna vain olla. Puupinta paljaana tuppaa imemään itseensä sitä ei toivottua kosteutta ja onhan se lateksi siihen laitettua suojaamaan puuta vaikka paskakamaa onkin. Ja jos vedät puupinnalle niin puu harmaantuu ja sen jälkeen onkin sinulla urakkaa saada maali pysymään sinistäjäsienen harmaannuttamassa puussa. Ei pysy ei.
Jätä ensi kesään. Jos raspaat lateksin nyt pois pitäisi sinun maalata se seinä melkein samantien.
Minä jännitin pysyykö terva sinistäjäsienen harmaannuttamassa puussa niin yllätys yllätys se pysyi. Mut tervaa sie tuskin olet taloosi laittamassa joten...
Jätä ensi kesään. Jos raspaat lateksin nyt pois pitäisi sinun maalata se seinä melkein samantien.
Minä jännitin pysyykö terva sinistäjäsienen harmaannuttamassa puussa niin yllätys yllätys se pysyi. Mut tervaa sie tuskin olet taloosi laittamassa joten...
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
-
Pekka Puutalo
- Jäsen

Vaikka koko viesti oli asiaa (kiitoksia), niin jatkan kysymystä tuohon lainaukseen viitaten: eikö vielä pahempi ole vesi, joka on taskussa lateksin ja puun välissä?madde kirjoitti:Puupinta paljaana tuppaa imemään itseensä sitä ei toivottua kosteutta
Oon kyllä madden kanssa eri mieltä siitä paljaan puun veden "imemisestä". Jos sulla on kunnon räystäät, niin ei siinä mitään hätää ole. Kyllähän se puu sitoo kosteutta, mutta myös haihduttaa. Se on sitä hengittävyyttä.
Ja miksi ei maali pysyisi harmaantuneessa puussa? Sellainen puupintahan on mielestäni juuri parasta maalaamisen kannalta, tikkuuntunutta ja sopivan epätasaista johon perinteiset keitto- tai öljymaalit tarttuvat parhaiten kiinni. Tuoretta lautaahan nimenomaan ei saisi maalata (se on liian tasaista), vaan antaa sen olla vuosi säiden eroosion armoilla, jolloin maali tarttuu kunnolla.
Mutta itse lateksin repimisestä olen sitä mieltä, että jos siinä lateksi on ollut vuositolkulla, niin anna olla vaan. Eihän se kaunista ole, mutta sitten se vasta hirveältä näyttää kun laikkuja revit sieltä kunnolla irti.
Ja miksi ei maali pysyisi harmaantuneessa puussa? Sellainen puupintahan on mielestäni juuri parasta maalaamisen kannalta, tikkuuntunutta ja sopivan epätasaista johon perinteiset keitto- tai öljymaalit tarttuvat parhaiten kiinni. Tuoretta lautaahan nimenomaan ei saisi maalata (se on liian tasaista), vaan antaa sen olla vuosi säiden eroosion armoilla, jolloin maali tarttuu kunnolla.
Ja tähän on minun vastaukseni ykskantaan: Kyllä.Pekka Puutalo kirjoitti:Vaikka koko viesti oli asiaa (kiitoksia), niin jatkan kysymystä tuohon lainaukseen viitaten: eikö vielä pahempi ole vesi, joka on taskussa lateksin ja puun välissä?madde kirjoitti:Puupinta paljaana tuppaa imemään itseensä sitä ei toivottua kosteutta
Mutta itse lateksin repimisestä olen sitä mieltä, että jos siinä lateksi on ollut vuositolkulla, niin anna olla vaan. Eihän se kaunista ole, mutta sitten se vasta hirveältä näyttää kun laikkuja revit sieltä kunnolla irti.
ikämajaRajamäki
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Taitaa olla aurinko (etelänpuoleisilla sivustoilla) olla sadetta pahempi vihulainen kunnon räystäillä suojatulle maalaamattomalle pinnalle.
Venäjän Karjalassa näkee uskomattoman kauniita, vanhoja harmaantuneita puurakennuksia. Ilman "suojaavaa maalikerrosta", tarpeeksi leveillä räystäillä.
Venäjän Karjalassa näkee uskomattoman kauniita, vanhoja harmaantuneita puurakennuksia. Ilman "suojaavaa maalikerrosta", tarpeeksi leveillä räystäillä.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
-
Pekka Puutalo
- Jäsen

Re: Paljas puu vai lateksitaskut
On vaikea käsittää miten viime kesänä tuo seinä ei kiinnittänyt ollenkaan huomiota ja nyt tilanne on aivan toinen. Tai no, ehkäpä nyt vähän harjaantuneemmalla silmällä olisin tuon asian huomannut ennen kuin tilanne on tämä. Tätä ketjua lukiessani ja muutenkin pohtiessa taidan päätyä siihen, että poistan tältä yhdeltä seinältä sen maalin, mikä kaapimalla ilman aineita ja kuumentamista lähtee. Ja paikka maalaan nuo kohdat siten, että seinä ei näytä kauhealta, mutta kuitenkin siten, että lähempää huomaa, että mistä kohtaa on lateksi poissa. Niin miksi en tee kaikkia ulkoseiniä kerralla alusta loppuun? -siksi, kun aikaa ja rahaa kuluu kaikkeen muuhunkin kuin noihin ulkoseiniin. Mitä maalia tuohon paikkauseen kannattaisi käyttää? Sitäkö jolla ensi kesänä maalaan koko talon? Nyt talo on valkoinen ja tästä tulee "kerman-ruskea", eli voin hyvin laittaa paikat valkoisella.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Jos siellä on tuuletusrako, niin se on aika se ja sama että onko lateksinrämmäleet seinässä vai ei. Voihan ne raapata pois, mutta se on vähän ylimääräinen työvaihe.
Jos haluat suojata seinän raapatuilta kohdilta, niin laita sinne vaikka Uulan homesuojaa (väritön liemi, joka suojaa puuta ja estää hometta eikä haitta tulevaa maalin raappausta). Jos laitat jotain maalia, niin se haittaa kovasti tulevaa maalinpoistoa.
Ja se on ihan oikein että tekee seinää kerrallaan. Turhaan niitä seiniä kaikkia raappaa kastumaan jos joutuu töiden jälkeen pikkuhiljaa tekemään.
Pekka
Jos haluat suojata seinän raapatuilta kohdilta, niin laita sinne vaikka Uulan homesuojaa (väritön liemi, joka suojaa puuta ja estää hometta eikä haitta tulevaa maalin raappausta). Jos laitat jotain maalia, niin se haittaa kovasti tulevaa maalinpoistoa.
Ja se on ihan oikein että tekee seinää kerrallaan. Turhaan niitä seiniä kaikkia raappaa kastumaan jos joutuu töiden jälkeen pikkuhiljaa tekemään.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Nyt mun täytyy wekkuli sanoa, että tämä on nyt ihan käytännössä huomattu juttu. Sinistäjäsienen harmaannuttamassa puussa ei maali pysy. Sienen tarkoitus on luontaisestikin suojata puuta ja tämä suoja-aine tekee nk. eristeen puun ja maalin välille. Testasin itse asian viime kesänä itse tehdyissä heinäseivästikkaissa ja maali ei pysy, nyt on jo vuoden sisällä maali l irtoamassa. Se, että puu kuivuu tai kuivatetaan ulkona ei tarkoita sitä, että puu kuivuu/kuivatetaan suojaamattomana, jolloin sen väri pysyy/säilyy vaaleana. Sahat ja niiden varastot ovat tästä hyvä esimerkki.
Luin muistaaksen Kailan kirjasta, että se sinistäjäsienen harmaannuttama puu pitää hioa uudestaan puupinnalle, että maali säilyy ja JOS vain muistan oikein niin jos muistan lukemani oikein niin tässä kyseisessä tapauksessa en suosittele maalipinnan rapsuttamista vuotta ennen uuden maalipinnan maalausta. Ja juuri tuon olemassaolevan ilmaraon vuoksi.
Minulla meni heinäseipätikkaat ruman näköiseksi kun tein ne viime kesänä, maalasin ne ja nyt lähtee maali irti, ihan tympii katsoa mut ei mahda mitään. Eikun hiomaan..
Luin muistaaksen Kailan kirjasta, että se sinistäjäsienen harmaannuttama puu pitää hioa uudestaan puupinnalle, että maali säilyy ja JOS vain muistan oikein niin jos muistan lukemani oikein niin tässä kyseisessä tapauksessa en suosittele maalipinnan rapsuttamista vuotta ennen uuden maalipinnan maalausta. Ja juuri tuon olemassaolevan ilmaraon vuoksi.
Minulla meni heinäseipätikkaat ruman näköiseksi kun tein ne viime kesänä, maalasin ne ja nyt lähtee maali irti, ihan tympii katsoa mut ei mahda mitään. Eikun hiomaan..
-Madde-