Tästä mun kyselemisestä taitaa tulla jo tapa. Kysymykset on viikottain enemmän sääntö kuin poikkeus..
Asiaan. Eli eilen käytiin taas kerran katsastamassa yhtä rintsikkaa, pientä sellaista, mutta minä tykästyin kovasti. Mieskin, mutta kun en saa sitä vakuuttuneeksi talon "kannattavuudesta" ja siitä että me kyllä siihen mahduttais. Seutu asuinympäristönä on mitä ihanteellisin ja arvostettu, jopa voisi kutsua jonkinmoiseksi ökytaloalueeksi, tosin palveluiden läheisyys on toista luokkaa kuin mitä meillä tässä nyt on tai minne olemme aiemmin haaveilleet, mutta pientä verrattuna siihen, mitä me etsimme.
Eli kohde löytyy tuolta: http://www.etuovi.com/kohde/437636
Ottakaa kantaa, antakaa vinkkiä. Aina kaikki oleellinen tarpeen - etenkin sellainen, millä saisin mieheni vakuuttumaan, että tuosta voisi tulla meidän koti
Sen verran talosta tiedän enemmän kuin mitä etuovi kertoo, että rakennusoikeutta tuohon tontille 220 m2. Salaojituksesta ei tietoa, sokkeli oikeasta (talon etukulmasta katsottuna) takakulmasta haljennut keskeltä, mutta ei näkyvästi. Sadevesirännejä ei ole syystä tai toisesta, vedet valuu huonosti alas tuolta, kastelee tuon "reunalaudoituksen" ja sen myötä vettä tulee myös ihan sokkelin kupeeseen. Eli rännit olis laitettava pian. Yläkerta rakentamatonta tilaa, käytiin kurkkimassa sinne. Purua purua purua, sitä riittää. Yläpohja vaikutti kaikin puolin kuivalta, ainoastaan piipun juuressa oli kuulemma sen näköistä, että vettä olisi tullut hieman sisään (tosin, piippu on vanha ja suojaamaton päältä, joten voihan ne olla normaaleja sadevesivalumiakin?). Mutta kuivaa tuntui olevan, mun on hyvä sanoa kun en mennyt seikkailemaan purun keskelle, vaan miehet hoitivat sen. Lisäksi kattoa pitäis mahdollisesti tukea, tuntui olevan hieman notkollaan. Kuisti oli omituisesti tuettu tiilillä, eikä siinä ollut siis kunnon sokkelia. Kuka osaa selittää miksei / onko sille joku tietty oikea syy?
Suurin kysymys, mikä heräsi, oli oikeastaan se, että mitä tulisi maksamaan ullakkotilan muuttaminen asuintilaksi? Joko niin, että se olisi ilman vessaa mahdollisesti kahdella pienellä makkarilla varustettu tai sit yhdellä + aulatila (tietty mitä siihen mahtuis, sen mukaan) tai sitten niin, että vessa + ainakin yks makkari + kenties vaatehuone tai vastaava. Yritin hakea foorumista aiheesta tietoa, monikin kyllä oli samaa projektia tehnyt, mutta ainoastaan yhdestä sain hinta-arviota, tosin heilläkin oli hieman eri lähtökohta. Itse tehtäisiin mahdollisimman paljon, varmaan osin jouduttais käyttämään ulkopuolistakin apua sukulaisten ja tuttavien lisäksi. Sanotaanko, että kaipaisin sellaista suuntaa-antavaa hintaa, johon ei olisi laskettu esimerkiksi lattia / katto / seinämateriaaleja, koska niiden hintaanhan voi itse vaikuttaa tuijottamalla kaupassa hintalappuja. Mikä on se hintahaitari että tuon sais asuinkuntoon? 10 000 €, riittääkö se?
Ulkosaunaa laiteltaisiin kans jossain vaiheessa, jos ostettais paikka. Tulevaisuudessa pitäis kai laajentaa (jos siltä tuntuis sit kun olis rahaa / aikaa / mahdollisuuksia) ja siihen tehdä sisäsauna+ kodinhoitohuone. Ja jos muuten rempataan, päteekö enää tämä 300-500 €/m2 hintana, kun kaikkea ei tarvis laittaa uusiksi, vaan tapetoida, maalata, lattia suoristaa (????), tehdä pienempiä juttuja?
Kuntotarkastus tuohon on tehty silloin, kun nykyiset omistajat on ostaneet sen. Välittäjä lupasi sen nähtäväksi, näytöllä sitä ei ollut mukana. Osa kuulemma tehty siitä mitä kuntotarkastuksessa mainittu, kyselin jo sitä luettavaksi, mutta vielä en ole saanut.
Autotalli on varastorakennuksessa, se pitäis laittaa kuntoon. Lisäksi haaveiltiin koirille tarhatiloja toiseen päähän tuota autotalli/varastorakennusta, mutta en tiiä olisko mies laskenut niitä remppakustannuksiin (autotallin ehkä).
Budjetti meillä on aika tiukka, tarjouksena laskeskeltiin 100 000 € ja remppaan + pihan laittoon 20(-25) tuhatta egeä. Kuulostaako hullulta?
Okei, nyt kysely riittää. Vastauksia odotellessa - taas kerran