Ulkorakennuksen sähkökaapin kytkennät

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
ip98
Jäsen
Jäsen

Ulkorakennuksen sähkökaapin kytkennät

Viesti Kirjoittaja ip98 »

Edit: Homma ratkesikin jo..
Viimeksi muokannut ip98, Ke Loka 29, 2008 12:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hep
Jäsen
Jäsen

Re: Ulkorakennuksen sähkökaapin kytkennät

Viesti Kirjoittaja Hep »

Pitäisiköhän taas soveltaa neuvoa, että jos sähköhommiin pitää kysyä neuvoa netistä, niin parempi jättää tekemättä. Älä koske niihin.

Kaapilla nolla ja suojamaa ovat aivan sama asia (maapotentiaali). Kaapilla niiden kuuluukin olla yhdessä (on vain yksi maapotentiaali). Kaapin jälkeen niitä ei saa enää sekoittaa. Kaapinrunko ei jännitteisty, vaikka nollassa tai suojamaassa kulkee virtaa.

Se kuparivaippa on varmistamassa, että mahdolliset lapioniskut maadoittuvat oikein (sulake palaa). Eivätkä esim. lapionkäyttäjän kautta (pahimmillaan kohtalokas).

Ja vielä lopuksi: Älä koske niihin.
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

Onpas harvinaisen ärsyttävä tapa, kun käydään editoimassa alkuperäinen kysymys pois.

Jatkossa pitääkin sitten ottaa aina lainaus omaa kirjoitukseen, jotta tästä päästään eroon.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Hep kirjoitti:Pitäisiköhän taas soveltaa neuvoa, että jos sähköhommiin pitää kysyä neuvoa netistä, niin parempi jättää tekemättä. Älä koske niihin.
Ja jos putkihommiin pitää kysyä neuvoa niin älä koske niihin. Sama koskee betonivaluja, kantavia seiniä, vesieristysten tekoa jne... Toki väärin tehty sähkökytkentä voi olla vaarallinen ja vaikka polttaa koko talon mutta vaikka itse olen ammatiltani sähköasentaja (tehnyt tosin niitä hommia 10 vuotta sitten) niin en tiedä uusimpia määräyksiä. Tiedän perusteet etten aiheuta sähköiskuja mutta en välttämättä tiedä saako säädösten mukaan sähköistyksiä vetää lattian alla ja millä tavalla suojattuna. Aina uhkaillaan että vakuutus ei maksa mitään jos itse suraat sähköjen kanssa. Eipä taida samalla logiikalla maksaa vesivahingostakaan jos itse olet putkituksiin koskenut.

Ottakaa huomioon että vakuutusyhtiöllä on näyttövelvoite. Ei voida puun kaatuessa talon päälle sanoa että "itse teit tuon pistorasian kytkennän, emme maksa mitään". Sama juttu tulipalossa; pitää osoittaa että palo on alkanut virheellisistä sähkökytkennöistä.

Ärsyttää kun nämä näsäviisaat kun eivät tiedä jostain asiasta pätevät sitten neuvomalla että "palkkaa ammattilainen". Viimeksi tein elämäni ensimmäisen betonivalun. Olen varma ettei mennyt täysin taiteen sääntöjen mukaan mutta rautaa on takuulla tarpeeksi ja eiköhän tuo kestä tarkoituksessaan mainiosti. Toki ammattilaisen palkkaamalla olis pinta tullut tasaisemmaksi ja hiertäminenkin olis mennyt paremmin. Mutta netistä löydetyillä tiedoilla mentiin ja säästettiin aika monta sataa euroa palkkojen muodossa. Jos itse epäilen jonkun sähkövirityksiä niin en neuvo vaikka tietäisin. En näe kuitenkaan asialliseksi opastaa heti unohtamaan koko asian. Loppujen lopuksi sähköhommat on hyvin yksinkertaisia asioita. Vaikeita niistä tekee se mahdoton pykäläviidakko josta ei saa tietoa netistä koska sähköturvallisuusmääräykset eli kortit maksaa ja ne maksaa paljon. Tällä yritetään estää mattimeikäläisten teeseitse-puuhailua.

Ja viimeisenä - kun on nähnyt ammattimaailmaa niin tietää että ammattilaisiakin on monenlaisia. Olen esim. kiristellyt parikytä vuotta alalla olleen tekemiä asennuksia. Löysä ruuviliitos on yleisimpiä sähköpalon aiheuttajia - varsinkin teollisuudessa ja joka viides kaverin kiristys oli löysällä heti asennuksen jälkeen. Itse tiedän tarkalleen että omat kytkentäni ovat täysin turvallisia. Ongelma vain on että tulee helposti ylimitoitettua. Palkattu ammattilainen vetäis johtoa vain minimimäärän niin itse olen vetänyt sähkökaapilta johtoa vähän liikaakin. Mut saapahan nukkua yönsä rauhassa.
ip98
Jäsen
Jäsen

Hep kirjoitti:Onpas harvinaisen ärsyttävä tapa, kun käydään editoimassa alkuperäinen kysymys pois.

Jatkossa pitääkin sitten ottaa aina lainaus omaa kirjoitukseen, jotta tästä päästään eroon.
Mitäpä noita aivopieruja tänne jättämään, asia tuli jo kuntoon ilman vastaustasikin.

Ja vielä tuohon Labyrint64 kommenttiin, niin allekirjoitan kyllä sen. Olen itse niin pedantti luonteeltani että tupla- tai triplatarkistan tekemiseni ja kiristykset/asennukset tehdään varman päälle hätiköimättä. Uskoisin että tunnollisella tekemisellä ja ennakkoselvittelyllä saa parempaa aikaan kuin joku vastavalmistunut suhari...
Viimeksi muokannut ip98, Ke Loka 29, 2008 15:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
heikkih
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja heikkih »

ip98 kirjoitti:Mitäpä noita aivopieruja tänne jättämään, asia tuli jo kuntoon ilman vastaustasikin.
Vaikka Hepin vastaus olikin tyly, niin kysymyksesi oli kiinnostava ja olisi saattanut poikia hyödyllistä keskustelua.
Keskustelupalsta olisi melko turha jos kaikki ratkenneet kysymykset siivottaisiin pois.
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

Labyrint64 kirjoitti:Ärsyttää kun nämä näsäviisaat kun eivät tiedä jostain asiasta pätevät sitten neuvomalla että "palkkaa ammattilainen". Viimeksi tein elämäni ensimmäisen betonivalun. Olen varma ettei mennyt täysin taiteen sääntöjen mukaan mutta rautaa on takuulla tarpeeksi ja eiköhän tuo kestä tarkoituksessaan mainiosti.
Sinun betonivalusi tuskin aiheuttaa yhtä välitöntä kuolemanvaaraa kuin nollakokemuksella tehdyt sähköasennukset. Väärin tehdyssä vesieristyksessä saattaa kämppä mädäntyä ja tulla homeoireita, mutta silti väärin tehdyt sähkötyöt aiheuttavat suuremman riskin välittömästä kuolemasta, ilman mitään ennakko-oireita. Jos mahdollisista vaaroista varoittaminen on näsäviisastelua, niin sehän on vain sinun mielipiteesi.
ip98
Jäsen
Jäsen

Tämä ei ole mitenkään vähättelyä, mutta välillä tuntuu, että tuota sähköiskun aiheuttamaa kuoleman riskiä vähän liioitellaan ja maalaillaan piruja seinille. Itse olen juniorina saanut 2 kertaa kunnon tällit (verkkovirrasta), kouristaahan se vähän ja pumppu jyskyttää vähän aikaa, mutta ei mitään sen kummallisempaa.
Kauppis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://palaios.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kauppis »

onnekas epeli. Allaolevat ovat saaneet sen kerran ja se on ollut menoa.

http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Rekiste ... apaturmat/

Päivämäärät:
7.6.2007
9.8.2004
24.8.2003
15.8.2002
18.7.2001
21.8.2001

Ja tuossa listassa eivät ole kaikki. Ne kun ei aina päädy Tukesin tutkittaviksi.
isompi leka tänne!
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

ip98 kirjoitti:Tämä ei ole mitenkään vähättelyä, mutta välillä tuntuu, että tuota sähköiskun aiheuttamaa kuoleman riskiä vähän liioitellaan ja maalaillaan piruja seinille. Itse olen juniorina saanut 2 kertaa kunnon tällit (verkkovirrasta), kouristaahan se vähän ja pumppu jyskyttää vähän aikaa, mutta ei mitään sen kummallisempaa.
Kyllä minäkin olen saanut näpeilleni useita kertoja, mutta en silti voi suositella kenellekään huonojen kytkentöjen tekemistä. Itselle jokainen isku on muistutus sähköturvallisuuden merkityksestä (ei syy vähätellä sitä). Aina tällin saajat eivät ole terveitä ja vahvoja, ne voivat olla myös lapsia ja vanhuksia (ehkä jopa omia kavereita tai sukulaisia). Lisäksi se on ihan tuurista kiinni missä työvaiheessa sydän on iskun tullessa. Ja pääseekö sähkö suorilta maihin vai onko välissä esim. tennistossua vähän eristämässä. Tietysti jotkut tykkää pelata venäläistä rulettia, niin miksei sitä voisi pelata myös sähköllä ja omalla & muiden hengellä.
Kauppis
Jäsen
Jäsen
Viesti:

70mA riittää tappamaan... Ihan terveenkin.

Pahimman tällini olen saanut autosta. Ruuvasin akkua sijoilleen ja toinen käsi sattui laturin navoille & runkoon.
Jalat meni alta kertalaakista ja pitkään veteli pumppu hukkaiskuja, kunnes helpotti. Oli huomattavasti sytytyssysteemin tälliä julmempi.
isompi leka tänne!
HelaKammo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HelaKammo »

Kauppis kirjoitti:70mA riittää tappamaan... Ihan terveenkin.

Pahimman tällini olen saanut autosta. Ruuvasin akkua sijoilleen ja toinen käsi sattui laturin navoille & runkoon.
Jalat meni alta kertalaakista ja pitkään veteli pumppu hukkaiskuja, kunnes helpotti. Oli huomattavasti sytytyssysteemin tälliä julmempi.
No selittäppä mistä se sitten tuli? Aika outo näpäys, jos otetaan huomioon autossa vallitsevat jännitteet, jopa ennen tasasuuntausta AC laturissa. Taisit kerätä staattista sähköä jostain ja nipsauttaa sen jonnekin, mutta huono selitys sekin. Sytkästä saa kivoja tutinoita jo moposta :wink: , eräskin tässä kärsi pois hyppäävästä vanhasta tulpanhatusta ja ajossa otti ja pisti paikalleen :mrgreen:, kukahan se oli?
Kauppis
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Sähkö karkasi akun plussanavan ja laturin navoilla olevan tukikäpälän kautta. Eli laturi toimi siinä muuntajana, tällä kertaa näinpäin.
Tasavirta on pahaa. Sillä ne säkötuolissakin kärventä ihmislihaa.

Staattiset sähkökipunat on ihan toista.

Toisenlaisia kipunoita:
http://www.youtube.com/watch?v=v4mglqRHMag :cool:
isompi leka tänne!
lempo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lempo »

ip98 kirjoitti:Ja vielä tuohon Labyrint64 kommenttiin, niin allekirjoitan kyllä sen. Olen itse niin pedantti luonteeltani että tupla- tai triplatarkistan tekemiseni ja kiristykset/asennukset tehdään varman päälle hätiköimättä. Uskoisin että tunnollisella tekemisellä ja ennakkoselvittelyllä saa parempaa aikaan kuin joku vastavalmistunut suhari...
Sinänsähän sähkökytkennät ovat helppoja "väri väriin ja loput maihin" -periaatteella, mutta silti ennakkoselvittelyn puuttuminen paljastuu:
ip98 kirjoitti:Tämä ei ole mitenkään vähättelyä, mutta välillä tuntuu, että tuota sähköiskun aiheuttamaa kuoleman riskiä vähän liioitellaan ja maalaillaan piruja seinille. Itse olen juniorina saanut 2 kertaa kunnon tällit (verkkovirrasta), kouristaahan se vähän ja pumppu jyskyttää vähän aikaa, mutta ei mitään sen kummallisempaa.
Sähköiskun vaarallisuuteen ("kunnollisuuteen") vaikuttaa muutama asia: jännite, virta, taajuus, iskun kestoaika sekä kulkeeko virta sydämen läpi vai ei.
Pistorasiasta tulee 230 V jännite 50 Hz taajuudella mutta virtaan vaikuttaakin sitten sekä kehon oma että kosketeltavan osan resistanssi.
50 mA sydänjakson ajan voi käydä hengenpäälle.
Rautalangasta vielä: Oma hengissäselviämiskokemus ei vielä todista kuolemattomuutta.
Älä tee tänään sitä minkä huomenna voit jättää tekemättä.
Entinen rintamamiestalollinen, nykyinen funkkiskuution säilöjä.
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Huhhuh näitä sankareita, mistä niitä sikiää? Sinänsähän sähkökytkennät ovat helppoja "väri väriin ja loput maihin" -periaatteella, , entä kun ei olekkaan väri väriin? Ei tarvita kuin katkaisijan kautta kierto, niin jo siinä lentää sinun väri, väriin metsään........ Ja loput maihin, vielä hurjempaa juttua........En taitaisi sinun asunnossasi uskaltaa koskea mihinkään :evil:
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Vastaa Viestiin