Lisätietoja ja kuvia talosta löydät kotisivulta: http://www.ylavainio.webs.com, etenkin kohdista Vanha talo ja Kuvia.
Ensin muutama sana meistä. Porukkaan kuuluvat 28-vuotiaat Kaisa ja Timo. Intoa on enemmän kuin taitoa, mutta olemme kuitenkin molemmat olleet rakennushommissa mukana ja perustyöt sujuvat. Käymme molemmat myös päivätöissä, ja lisäksi minä, eli Kaisa, opiskelen. Olemme ostaneet tilan keväällä ja muuttaneet vuonna 2000 rakennettuun "hirsi"mökkiin, jossa aiomme asustella jatkossakin. Myös laajennusta mökkiin olemme miettineet ja jos se toteutuu, voi vanhan talon remppa siirtyä tuonnemmaksi.
Tähän mennessä olemme remontoineet tilan ulkorakennuksia, mm. navetasta hevostallin. Kaikki on tehty periaatteella "vähän päivässä, paljon viikossa". Olemme hankkineet vähitellen koneita ja työkaluja, käytössä on edullista puutavaraa (myös omassa metsässä, mutta se on pystyssä
Mutta takaisin itse asiaan.
Tarkoitus on pitkällä aikataululla rempata vanhasta talosta työtilaa, vierashuoneita jne. Neliötä on noin 170. Talossa on viimeksi asuttu vuonna 2000.
Vanhimmat huoneet, keittiö ja kammari 1, ovat hirsirakenteisia, ajalta ennen sotia. Seuraavaksi taloa on laajennettu rakentamalla sali, ruokakomero ja pieni eteinen. Kolmas laajennus taloon on tehty vuonna 1988 (kammari 2, iso eteinen, pesutilat ja pannuhuone). Leivinuuni ja hella on muurattu tämän jälkeen ja vaikuttavat hyväkuntoisilta. Niitä olen myös vähän lämmitellyt, että sisätila pysyisi plussan puolella.
Talossa on iso kylmä ullakko. Yläpohjan eristeenä on pääosin purua, uudempien osien kohdalla myös villaa.
Talosta on purettu pois öljylämmitys ja vesipatterit. Talossa on sähkö. Vesiputki on myös tilapäisesti poistettu käytöstä talon jäätyä asumattomaksi ja sisällä olleet vesikalusteet poistettu. Viemärit ovat olemassa, mutta eivät täytä nykyajan standardeja. Talossa ei ole kunnollisia räystäskouruja, eikä myöskään luultavasti salaojia.
Tässäpä ongelmia joita olen havainnut näin alkuun :
-Varsin sekalaiset rakenneratkaisut
-Erikorkuiset lattiat
-Talo näyttää navetalta
-Katossa on ainakin yksi vuotokohta
-Talo on aika harva
-Kivijalka on matala
-Ulkovuori on huonossa kunnossa
-Ikkunat ovat huonossa kunnossa, mutta nähdäkseni kuitenkin kunnostettavissa
-Kammari kakkosessa haisee hieman perunakellarilta ja muutenkin lattiat ovat hieman epäilyttävät
-Salin seinässä on kosteusvaurion jälkiä
-Myös ikkunoiden alta sisä- ja ulkopuolelta löytyy kosteusvaurion jälkiä, koska kaikki pellitykset ikkunoista puuttuvat
Ja muutamia hyviäkin juttuja:
-hirret vaikuttavat hyväkuntoisilta ja kovilta
-talossa on hyvä tunnelma ja isot huoneet
-leivinuuni on hyväkuntoinen
-jäljellä on myös jotain vanhoja juttuja, vaikka paljon onkin "korjattu pilalle"
-monia olemassa olevia materiaaleja voi hyödyntää
-pannuhuonetta voisi käyttää myös uuden talon teknisenä tilana
Antakaapas hieman apuja remontin suunnitteluun, kyselkää lisäkysymyksiä tai mitä vain, jotta päästäisiin hieman käsitykseen mistä aloittaa. Palkkaamme kyllä jossain vaiheessa apua, mutta ensin täytyy itse muodostaa käsitys asiasta. Mitkä olisivat katon lisäksi "akuutteja"? Vai onko niin hurja urakka, että jätetään talo sikseen? (No tämähän ei ole edes vaihtoehto