käyttöveden esilämmitys leivinuunilla

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
ice
Uusi jäsen

käyttöveden esilämmitys leivinuunilla

Viesti Kirjoittaja ice »

Sähkönkulutus on n.15000 vuodessa. Kesäkuukausina kulutus on pysynyt n.1000kw:ssa. Nuista luvuista olen päätellyt että vesiboileri vie kohtuu ison osan sähkönkulutuksesta.
Ajatus on ollut esilämmittää leivinuunilla käyttövesi. Leivinuunin päällä on tyhjää tilaa n. 200l. Olen ajatellut siihen rosteri vesisäiliön ja säiliöön kierukan johon tulisi kylmävesi. Kierukasta lämmennyt vesi menisi boileriin lämpeämään n. 70 asteiseksi.
Paisuntasäiliön tuo leivinuunin säiliö ainakin tarvitsisi. Esilämmitys voisi olla tietenkin käytössa kunhan tuvan lämpö pysyy 20-25 asteessa.
Kommenttia olisi kiva saada, jos jotain älyä ajatuksessa olisikin.
Ves_ku
Jäsen
Jäsen

Re: käyttöveden esilämmitys leivinuunilla

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Eikös toi pelais ihan avopaisuntana? Avosäiliö ja siihen laajenemisvaraa. Vetää vaikka paisunta putken yläkertaan.

Ei osaa arvailla kuinka kuumaks sen 200 litran vesimassan voi saada jos se vaan on siinä leivinuunin päällä. Vois kuitenkin olettaa että jos esilämpöö sais ees johonkin 30 asteen luokkaan niin säästöö varmaan jo syntyis kohtuullisesti.

Kesällä aika tuskasta jos uuni on kuumana ja ulkona 25 lämpöö. Talvella tietty eri homma.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
heikkih
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja heikkih »

Hieman asiaa sivuten:

Olen leikkinyt ajatuksella hyödyntää harmaita vesiä kahdella tapaa:
1) lämmön talteenotto niistä
2) niiden uudelleenkäyttö vessan pöntön huuhteluun

Yhdessä tai erikseen.

Ennen talosta poistumistaan harmaat lämpimät vedet kävisivät säiliön kautta, jossa tuorevesikierukka lämmittäisi boilerille matkaavaa vettä.
Säiliössä olisi sekä ylivuotoputki ylhäällä että purkuputki vessan pöntön säilön täytölle alhaalla.

Pitäisköhän tuhon kuvitteellisen säiliön alle vielä muurata mielikuvituksellinen leivinuuuni? :-)
jarkkis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Mites hyvin leivinuunin päällys lämpiää,usein nykyisten leivinuunien päällys on eristetty 50mm:n palovillalla,eikä se paljon lämpene.Sitten jos uunia ei lämmitetä,esim. kesäisin saattaa eristämätön kylmä säiliö hikoilla.Itse olen kyllä samanlaista systeemiä miettinyt saunan kiukaan yhteyteen,niin että kiukaan piippusäiliössä olisi vastaavanlainen esilämmityskierukka.En vaan ole saanut aikaiseksi.Kiuastahan lämmitetään kesät talvet ja kiukaan palokaasuissa on kovasti hukkaan menevää lämpöä.
selfaddict
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja selfaddict »

Erittain hyva ja kayttokelpoinen asia. Itse olen ajatellut kayttaa valmiiksi suunniteltuja valurautatakkoja joista saa vesikiertoisen lammityksen suoraan pattereihin tai varaajaan ihan kuinka vaan haluaa. Naita on taalla enlannin maassa tarjolla "huru mycket".

Naapuri rakensi aikoinaan kuvaamasi jarjestelman ja hyvin se pelasi. Laittoi vain pienen kiertoilmapumpun hoitamaan kuuman veden kierrattamisen patteriverkostoon. Luulisi tuon jarjestelman toimivan myos varaajan kanssa. Taytyy vaan laittaa jonkinlainen varoventtiili avopaisuntasailioon, ettei kiertava vesi kuumene liikaa. Parasta konsultoida tuttua putkimiesta taman asian tiimoilta.

Paikalliset "back boilerit" toimivat siten, etta tuli nuolee vesisailiota ja tallatavoin saat parhaan hyotysuhteen puulammityksesta. Onko mitaan nahdollisuutta saada tama suunnitelemasi vesisailio mahdollisimman lahelle tulipesaa, eli vaikka purkamalla uunin lakea pois sen verran etta saat sailion suoraan tulitiilien paalle?
Ei ihminen ole kone, eika mies ole jumala.
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

selfaddict kirjoitti:Laittoi vain pienen kiertoilmapumpun hoitamaan kuuman veden kierrattamisen patteriverkostoon.
Tarkoittanet varmaan kiertovesipumppua :wink:
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
selfaddict
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja selfaddict »

PETEBJ75 kirjoitti:
selfaddict kirjoitti:Laittoi vain pienen kiertoilmapumpun hoitamaan kuuman veden kierrattamisen patteriverkostoon.
Tarkoittanet varmaan kiertovesipumppua :wink:
:lol: Niinhan tuo naytti pienessa viinissa ilma ja vesi mennen sekaisin. Eli aivan oikein korjasit, kiertovesipumpusta puhuin. :lol:
Ei ihminen ole kone, eika mies ole jumala.
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

ice kirjoitti:Sähkönkulutus on n.15000 vuodessa. Kesäkuukausina kulutus on pysynyt n.1000kw:ssa. Nuista luvuista olen päätellyt että vesiboileri vie kohtuu ison osan sähkönkulutuksesta.
Ajatus on ollut esilämmittää leivinuunilla käyttövesi. Leivinuunin päällä on tyhjää tilaa n. 200l. Olen ajatellut siihen rosteri vesisäiliön ja säiliöön kierukan johon tulisi kylmävesi. Kierukasta lämmennyt vesi menisi boileriin lämpeämään n. 70 asteiseksi.
Paisuntasäiliön tuo leivinuunin säiliö ainakin tarvitsisi. Esilämmitys voisi olla tietenkin käytössa kunhan tuvan lämpö pysyy 20-25 asteessa.
Kommenttia olisi kiva saada, jos jotain älyä ajatuksessa olisikin.
Itse elättelen vähän samanlaista ideaa tosin tuo käyttöveden lämmittäminen ei kyllä ole suurin säästön paikka vaan talon lämmitys.

Eli jos voit lämmittää tuolla tavoin lämmityskierron vettä niin saavutettu säästö on paljon suurmpi.

Avopaisuntasäiliö, iso hörynpoistoputki jne kaikki nämä tarvitaan.

Tuossa pitää muistaa se "worst case" tilanne: mitä tapahtuu sitten kun sen säiliö vesi rupeaa hallitsemattomasti kiehumaan ja mihin se 100 asteinen vesi poistuu..
Ves_ku
Jäsen
Jäsen

Käyttöveteen menee yllättävän paljon energiaa. Eli säästön haku sitä kautta ei ole mitenkään utopiaa.

Jos taas meinataan hakea säästö keskuslämmityksen muodossa niin mennään huomatttavasti monimutkasempiin systeemeihin. Pitää tosiaan varautua siihen kiehahtamiseenkin.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
lmfmis
Jäsen
Jäsen

Ves_ku kirjoitti:Käyttöveteen menee yllättävän paljon energiaa. Eli säästön haku sitä kautta ei ole mitenkään utopiaa.

Juu. Varmasti riippuu talosta ja lämmitystarpeesta.

Meillä menee noin 8 litraa öljyä viikossa käyttöveden tekemiseen ja lämmityskaudella 100 litraa viikossa. Kovilla pakkasilla enemmänkin.... Isot voitot on lämmityksessä.
Ves_ku
Jäsen
Jäsen

Oletus tässä kuitenkin kai on hakea säästöö sähkölämpöiseen taloon. Jos öljyn kanssa pelaa niin hankkisin kakspalokattilan ja polttelisin ne puut siinä.

Takalla jos meinaa hyvällä hyötysuhteella ottta energiaa keskuslämmitykseen niin pitää olla aika julma takka. Jos taas meinaa ottaa savukaasuista lämpöö talteen niin on sekin aika tusaamista. Tottahan on, että vesi on paras varaava elementti, muttta edelleenkin hyötysuhteen kannnalta parempi polttaa ne puut kattilassa.

Melko varmasti turhaa ottaa lämpöö siitä leivinuunista lämmityskiertoon. Sehän on pois sen leivinuunin antamasta lämmöstä keittiöön ja samassa kerroksessa oleviin tiloihin. Jos sitä lämpöä meinaa varata energiavaraajaan pitäisi lämmöt olla ihan muuta kuin leivinuunin päältä saatava hukkalämpö.
Jami
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jami »

Minä taas olen pyöritellyt ajatusta esilämmittää julmetun kylmä kaivovesi kiukaan oheislämmöllä ennen boileria.
Kiukaan piippuvesilämmittimeen (siis veteen) kuparikierukka, jossa vesi siis esilämpeää vain kun kiukaassa on tuli.

Koska kierukka on vedessä, sen ei pitäisi nousta yli sadan asteen (kun säiliövesi kiehuu, se vain höyrystyy kosteuttamaan saunan ilmaa).
Lisäksi 3-4 barin paineessa olevan veden kiehumispiste on kai jotai 130-140 astetta, joten putken sisällä ei kiehumista pitäisi päästä tapahtumaan.
Varmuuden vuoksi olisi sitten vielä varoventtiili.

Osaako joku keksiä sudenkuoppia tästä?
petej
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja petej »

Kaverilla on tuollanen esilämmitys ollut kiuas-säiliössä(siin sivussa) par vuotta ja esittää olevansa tyytyväinen.
aamulla viel on n.käden lämpöinen se varaajaan menevä putki,eli kait se jotain säästää.
Akvatermillä teetätti mittojen mukaan kampakuparista sen kierukan.
lmfmis
Jäsen
Jäsen

Jami kirjoitti:Minä taas olen pyöritellyt ajatusta esilämmittää julmetun kylmä kaivovesi kiukaan oheislämmöllä ennen boileria.
Kiukaan piippuvesilämmittimeen (siis veteen) kuparikierukka, jossa vesi siis esilämpeää vain kun kiukaassa on tuli.

Koska kierukka on vedessä, sen ei pitäisi nousta yli sadan asteen (kun säiliövesi kiehuu, se vain höyrystyy kosteuttamaan saunan ilmaa).
Lisäksi 3-4 barin paineessa olevan veden kiehumispiste on kai jotai 130-140 astetta, joten putken sisällä ei kiehumista pitäisi päästä tapahtumaan.
Varmuuden vuoksi olisi sitten vielä varoventtiili.

Osaako joku keksiä sudenkuoppia tästä?
EIhän tuossa mitään. Siinähän on yhdessä saunominen ja lämmitys.

Itse olen ajatellut tuollaista kiuassysteemiä niin että kierrätän sen kiuastankin vettä energiavaraajan ylimääräisen kierukan kautta jolloin lämmitän koko taloa.

Jos rupeaa kiehumaan niin kuupalla kylmää vettä sekaan :o

Laiskottaa ruveta hitsailemaan tuollaista itse eikä piippusäiliö onnistu. Taidan ostaa etusäiliöllä olevan uuden kuikaan josta vetelen letkut pumpulle..
heikkih
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja heikkih »

Kritiikkiä kiukaan käytölle käyttöveden esilämmittimenä:

Jos lämpimälle käyttövedelle on merkittävästi käyttöä muulloinkin kuin hetikohta kiukaan lämmityksen jälkeen, eikä saunaa lämmitetä päntiönään eli päivittäin, niin pikkuruisesta eristämättömästä vesiastiasta kiukaan kyljessä ei ole vaivaan verrattuna paljoa hyötyä.

Lisäksi se lämpö, joka kiukaasta varastoidaan veteen, on pois saunan ilman lämmityksestä saunomisen ajan. Jälkilämpöä tarjoaa kyllä.
Ja onpa normikiukaassa huono hyötysuhdekin.

Vaan jos kiukaan yhteydessä olevalla säiliöllä lämmittää veden ja käyttää saavia sankoa vatia kauhaa, niin aletaan olla oikeasti ekologisella tiellä.
Vastaa Viestiin