Jäteöljymaali
Jäteöljymaali
Onkos kellään kokemusta vaikka pidempi aikaista itse tehdystä jätäri maalista! kuivuuko ollenkaa?käryääkö kauan? ja jos kuivuu niin.. paljonko menee sitä pigmenttiä 20l perus matskuun(jätäri+vernissa)ostin kympin vernissaa ja punamultaa 25kg jos noilla sais punaisen aidan..
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Re: Jäteöljymaali
Pysyy helposti nahkeana ja tahraavana ainakin toistakymmentä vuotta (yhden seinän kokemuksella), eikä päälle pysty maalaamaan sen paremmin vesi- kuin öljypohjaisillakaan maaleilla.
En voi ainakaan sen yhden seinän nähtyäni suositella yhtään. Ja tosiaan toi uudelleenmaalaus menee ihan mahdottomaksi, taikka voihan siihen tietysti vetää uutta ongelmajätettä päälle.
Jos sulla jo se kymppi vernissaa on ja 25 kiloa punamultaa, niin ihan turha siihen on ruveta enää jäteöljyä sotkemaan ja pilaamaan hyviä aineita. Tuosta tulee pyöreästi 14-16 litraa maalia, pigmentissä kun on niin paljon ilmaa mukana että se ei juuri maalia lihota. Eli riippuu sitten siitä että kuinka paljon maalia tarttet että kuinka paljon maalia pitää jatkaa.
Jos jollain jatkat, niin suosittelisin ennemmin petroolia (lamppuöljyä). Tuommoista määrää pigmenttiä ei ole helppo sotkea tasaisesti ja nätisti öljyyn, niin että maalista tulee melko todennäköisesti vähän karkeaa ja mattapintaista joka tapauksessa. Siinä ei sitten petroolin mattapinta haittaisi ollenkaan, saattaisipa olla melkein siistimmän näköinenkin.
Ja muista että maalin jatkaminen ei juuri öljyä lisäämällä parane: pigmentti se on mikä peittää eikä öljy. Eli jos paljon jatkat niin joudut sitten ostamaan pigmenttiä myös. Tuommoiseen kotitekoiseen maaliin voisi laittaa myös vähän liitua täytteeksi, jos näyttää että maali peittää hyvin mutta on muuten liian ohutta. Liitu nyt ei hirveästi peittävyyttä paranna, mutta onpahan halpaa.
Pekka
En voi ainakaan sen yhden seinän nähtyäni suositella yhtään. Ja tosiaan toi uudelleenmaalaus menee ihan mahdottomaksi, taikka voihan siihen tietysti vetää uutta ongelmajätettä päälle.
Jos sulla jo se kymppi vernissaa on ja 25 kiloa punamultaa, niin ihan turha siihen on ruveta enää jäteöljyä sotkemaan ja pilaamaan hyviä aineita. Tuosta tulee pyöreästi 14-16 litraa maalia, pigmentissä kun on niin paljon ilmaa mukana että se ei juuri maalia lihota. Eli riippuu sitten siitä että kuinka paljon maalia tarttet että kuinka paljon maalia pitää jatkaa.
Jos jollain jatkat, niin suosittelisin ennemmin petroolia (lamppuöljyä). Tuommoista määrää pigmenttiä ei ole helppo sotkea tasaisesti ja nätisti öljyyn, niin että maalista tulee melko todennäköisesti vähän karkeaa ja mattapintaista joka tapauksessa. Siinä ei sitten petroolin mattapinta haittaisi ollenkaan, saattaisipa olla melkein siistimmän näköinenkin.
Ja muista että maalin jatkaminen ei juuri öljyä lisäämällä parane: pigmentti se on mikä peittää eikä öljy. Eli jos paljon jatkat niin joudut sitten ostamaan pigmenttiä myös. Tuommoiseen kotitekoiseen maaliin voisi laittaa myös vähän liitua täytteeksi, jos näyttää että maali peittää hyvin mutta on muuten liian ohutta. Liitu nyt ei hirveästi peittävyyttä paranna, mutta onpahan halpaa.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Jaahas! mistäs sitä liitua sitten saa? alifaattistahiilivetyä(tehdasvalopetroolia) on mulla jotain 150l purkeissa joten sillä kait sitten mieluummin jatkais! osaatko sanoa petroolin suhdetta vernissaan jotta se olisi vielä maalia? eli paljonko vernissaa ja petroolia.
- Kauppis
- Jäsen

- Kotisivu: http://palaios.com
- Viesti:
Eiköhän noita punamulta/petroolimaalireseptejä löydy vähäisellä kuuklettamisella. Muistaakseni ainakin Panu Kailan kirjoissa on esitetty monia reseptejä.
Kannattaa olla tarkkana, ettei osta lamppuöljynä vetyköyhdytettyä bensiiniä.
On ihan eri ainetta, vaikka palaa nätisti ja hajutta. Lamppuöljy on nestemäistä parafiinia. Ja sen palamisesta tulee se "lamppuöljyn" haju.
On ihan eri ainetta, vaikka palaa nätisti ja hajutta. Lamppuöljy on nestemäistä parafiinia. Ja sen palamisesta tulee se "lamppuöljyn" haju.
isompi leka tänne!
Ainakin se mitä minulla on.. on hiilivety petroolia mistä valmistetaan maaleja ja liuottimia sekä hieman haisee "sukkamehulle" pöntössä! joo löytyy varmaan kvg! mutku olin jo melkein roiskimassa tuota jätäri maalia aitaan niin suunnitelmat muuttui sen tahraisuuden vuoksi!Kauppis kirjoitti:Eiköhän noita punamulta/petroolimaalireseptejä löydy vähäisellä kuuklettamisella. Muistaakseni ainakin Panu Kailan kirjoissa on esitetty monia reseptejä.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

"Tärpättiä", liuotinbensiiniä, mineraalitärpättiä, ties mitä ainetta milläkin nimellä myydään. Se lamppuöljy jonka hajuun olen tottunut ei olekaan enää mitenkään helppo löytää, ja nykyiset kaupunkilaisten tunnelmatuikkuihin myytävät lamppuöljyt on ihan toista tavaraa, ei ainakaan sitä oikeeta. Viimeksi sain oikean sorttista ainetta Aspon 10 litran muovitönsässä.
Mulla ei ole kemistin koulutusta, mutta maaliin käytettävän lamppuöljyn pitää olla rasvaista, eli jos ei tiedä että mitä fraktiota tislauskolonnista on tullut niin sitä on paha suositella. Kun ei kemisti oo, niin jotain voi sanoa hajusta ja tunnusta sormissa. Ero on iso kun otat oikeaa lamppuöljyä taikka tavallista tärpättiä sormien väliin, vaan sen selittäminen ei ole helppo homma. Se väärän hajuinen öljy tuntuu väärältä ja toimii väärin käyttäessä, en mä sitä sen jalommin osaa analysoida.
Noista emmeistä en osaa reseptiä antaa. Näppituntuma olisi että tuohon kymmeneen litraan vernissaa menis hyvästi se 15-20 kiloa punamultaa, mutta lopun edestä voisi tulla paksua. Siihen voisi saada jonkun litran petroolia jatkoksi, ja satsi voisi kestää neljänneksen liitua ennen kun se menee taas kuralle. Mutta kun ei tommoista maalia ole koskaan tehnyt niin ei voi reseptiä antaa.
Museovirasto ensin ja Panu Kaila sitten haastatteli kaikki hengissä olevat maalarimestarit enste 1979 ja sitten 90-luvulla ja siltikään semmoisia tarkkoja öljymaalin reseptejä ei ole Kailankaan kirjoissa oikeastaan yhtään. Olen löytänyt ja lukenut suunnilleen puolet niistä kirjoista joita Kailan lähdeluettelosta löytyy, eikä öljymaalireseptejä grammamääräisesti ole viljelty yhtään enempää. Pigmentit heittää koostumukseltaan sen verran, että ainakaan omalla maalintekokokemuksellani voin sanoa vaan että yhtä menee maaliin perkeleesti ja toista ei, yhtään en osaa sanoa että miten mikäkin sinne öljyyn uppoaa. Se selviää vasta tekemällä ja tunnustelemalla.
Se on kun tuntumalla tekee niinkun mummon ruuanlaiton, niin reseptiä ei pysty kirjottamaan. Eikä yksi harrastelija kaikkia reseptejä ehdi kokeilemaankaan. Sen takia öljymaalaus niin pitkään olikin vain ja ainoastaan ammattimiesten hommaa.
Pekka
Mulla ei ole kemistin koulutusta, mutta maaliin käytettävän lamppuöljyn pitää olla rasvaista, eli jos ei tiedä että mitä fraktiota tislauskolonnista on tullut niin sitä on paha suositella. Kun ei kemisti oo, niin jotain voi sanoa hajusta ja tunnusta sormissa. Ero on iso kun otat oikeaa lamppuöljyä taikka tavallista tärpättiä sormien väliin, vaan sen selittäminen ei ole helppo homma. Se väärän hajuinen öljy tuntuu väärältä ja toimii väärin käyttäessä, en mä sitä sen jalommin osaa analysoida.
Noista emmeistä en osaa reseptiä antaa. Näppituntuma olisi että tuohon kymmeneen litraan vernissaa menis hyvästi se 15-20 kiloa punamultaa, mutta lopun edestä voisi tulla paksua. Siihen voisi saada jonkun litran petroolia jatkoksi, ja satsi voisi kestää neljänneksen liitua ennen kun se menee taas kuralle. Mutta kun ei tommoista maalia ole koskaan tehnyt niin ei voi reseptiä antaa.
Museovirasto ensin ja Panu Kaila sitten haastatteli kaikki hengissä olevat maalarimestarit enste 1979 ja sitten 90-luvulla ja siltikään semmoisia tarkkoja öljymaalin reseptejä ei ole Kailankaan kirjoissa oikeastaan yhtään. Olen löytänyt ja lukenut suunnilleen puolet niistä kirjoista joita Kailan lähdeluettelosta löytyy, eikä öljymaalireseptejä grammamääräisesti ole viljelty yhtään enempää. Pigmentit heittää koostumukseltaan sen verran, että ainakaan omalla maalintekokokemuksellani voin sanoa vaan että yhtä menee maaliin perkeleesti ja toista ei, yhtään en osaa sanoa että miten mikäkin sinne öljyyn uppoaa. Se selviää vasta tekemällä ja tunnustelemalla.
Se on kun tuntumalla tekee niinkun mummon ruuanlaiton, niin reseptiä ei pysty kirjottamaan. Eikä yksi harrastelija kaikkia reseptejä ehdi kokeilemaankaan. Sen takia öljymaalaus niin pitkään olikin vain ja ainoastaan ammattimiesten hommaa.
Pekka
- Kauppis
- Jäsen

- Kotisivu: http://palaios.com
- Viesti:
Mitä täälläpäin ovat puna- ja keltamultamaaleja keitelleet, niin fiiliksellä niitä resettejä sovelletaan. Suurinpiirtein sitä ja tätä ne pataan nakkelee. Silllä satsilla sitten maalataan kaikki, niin sävyvaihtelut ei kiusaa silmiä. Jossain sanoivat, että kahden samanlaisen satsin teko ei vaan onnnistu. Joku syytti maasäteilyä, toinen polttpuiden kuivuuutta, kolmas ilmanpainetta.
isompi leka tänne!
- vesahy
- Jäsen

Minä en keksi yhtään ainoaa syytä miksi jäteöljyä pitäisi maaliin sotkea. Edes se ei riitä syyksi, että sitä sattuu olemaan eikä viitsisi ongelmajätteiden keräyspaikalle kuskata.
Synteettistä jätäriä joku neuvoi sotkemaan vernissaan ja jotain pigmenttiä..tulee kuulemma hyvä? Siitä se ajatus sitten lähti kun wanhaa 70 metristä aitaa katseli..äkkiseltään laskeskelin et neliöitä olis n,30..ehkä. paljonkos tuommoseen määrään uppoaa tuota vernissa, petrooli, punamulta maalia? aita on kokolailla ruutikuiva,paitsi siitä kohden missä talo on auringon paisteen edessä.meinasin vielä lisätä hieman kasvuston esto kemikaalia tuohon ekomaaliin kun vernissa on kuulemma herkkä vetämään homeeseen?mene ja tietä.vesahy kirjoitti:Minä en keksi yhtään ainoaa syytä miksi jäteöljyä pitäisi maaliin sotkea. Edes se ei riitä syyksi, että sitä sattuu olemaan eikä viitsisi ongelmajätteiden keräyspaikalle kuskata.
Mutta se että joku lamppuöljy olisi lähes puhdasta parafiiniöljyä..niin sitä en usko! Jos sitä jossain lamppuöljynä myydään lamppuöljyn hinnalla niin eiku ostelee! on meinaan tosi tyyristä tavaraa poltella jos puhdasta olis mutta hyvän hajuista.
Niin juu! toi petrooli..on sellaista tosi rasvaista ja ei meinaa käsistä lähteä ku hinkkaamalla käsiä rättiin.
Ja on se ihanaikuistenoikeesti sitä mitä maaleihin laitetaan kun muutama tuhat litraa sitä on joskus tullut sinne sekoituspyttyyn kaadettua! mutta se niistä kaatamisista.
- vesahy
- Jäsen

Voihan sen aidan vaikka voilla sivellä, mutta miksi ihmeessä kun "oikeitakin" maaleja on saatavana. Tikkurilalla näyttää olevan uutuutena ihan tähän tarkoitukseen kehitetty Aitamaali, joka kylläkin tällä foorumilla kovasti ylenkatsottua akrylaattia. AgriMarketissa tuotetta myydään 33 eurolla per kolmen litran pytty. Kolkyt neliötä taitaa tarvita pari pyttyä, siis kuudenkympin keikka suurinpiirtein. Ei kallis mutta ei halpakaan.voiettä kirjoitti:Siitä se ajatus sitten lähti kun wanhaa 70 metristä aitaa katseli..äkkiseltään laskeskelin et neliöitä olis n,30..ehkä. paljonkos tuommoseen määrään uppoaa tuota vernissa, petrooli, punamulta maalia? aita on kokolailla ruutikuiva,paitsi siitä kohden missä talo on auringon paisteen edessä.
Minä olen tänä keväänä rakastunut aitoon pellavaöljymaaliin, jota voisi oikeastaan myydä elintarvikehyllystä. Ei haise miltään, vain vieno miellyttävä tuoksu kun pitää tärpätit kaukana. Ja kädet lähtevät puhtaaksi ihan vaan vedellä ja saippualla.voiettä kirjoitti:Niin juu! toi petrooli..on sellaista tosi rasvaista ja ei meinaa käsistä lähteä ku hinkkaamalla käsiä rättiin.
Ja sitä liitujauhoa saa ostaa hyvinvarustetusta maaliliikkeestä (kannattaa soittaa ja kysyä ensin ettei tule hukkareissua, ei ole joka kaupassa). On halpaa ja säilyy iäisyyden.
- vesahy
- Jäsen

Ikkunakittiä kun tein viime kesänä, niin ostin ison pussin liitujauhoa Bauhausista. Halpaa se ainakin oli.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Säilyy, mutta ei oikeen siedä kosteutta. Mulla on pariin kertaan mennyt liitu niin koppuraksi laatikossa että on pitänyt levitellä aine uuninpellille kuivumaan ja hieroa siivilästä läpi. Mutta tuolla kosteusvarauksella tosiaan miltei loputtomiin säilyvää ainetta.pelkka kirjoitti:Ja sitä liitujauhoa saa ostaa hyvinvarustetusta maaliliikkeestä (kannattaa soittaa ja kysyä ensin ettei tule hukkareissua, ei ole joka kaupassa). On halpaa ja säilyy iäisyyden.
Ei niistä kokkareista muuten niin vaivaa olis, mutta tiukan kitin teossa niiden vaivaaminen rikki on turhauttavaa ja kitin rakenteesta ei tuu hyvä.
Pekka
Juu, tosiaan toi kosteusvaraus! Mutta ilman sitähän meillä ei olisi taululiitua... joka on muuten aika kätsä monessa remonttihommassa. Sillä voi piirustaa ja hahmotella juttuja suoraan vaikkapa ulkoseiniin tai lattiaan, ja sitten funtsailla matkan päästä että oliskohan hyvä. Jossei ole niin pyyhkäsee kädellä pois, ja aloittaa alusta.
pelkka
pelkka
Liitujauho maksoi 6e 3 kilon pussukka rtv:ssä. Saishan noita valmiitakin maaleja varmaankin halvemmalla kuin mitä itse tehden tulevat maksamaan(paitsi pinotex) mutta kun on sitä vikaa päässä että pitäis itse kaikkea yrittää aina vääntää ja soveltaa ja jotkut ne vielä ovat toimineetkin niin..
tota homeen/levän tappo ainetta olen lisäillyt melkein joka ulkomaali pyttyyn eikä pilkkuja ole ilmaantunut mihinkään pintaan. uv suojaa en nyt laita tuohon aita kokeiluun kun se saa sitten vanheta omia aikojaan.