Ikkunoiden kittaus...?
Ikkunoiden kittaus...?
Miten tuon kitin kanssa on, voiko sillä tilapäisesti paikata kittausta siksi kunnes ehtii rapsuttaan pokat puhtaaksi ja uusiin koko kittauksen? Elikkä tänä kesänä en taida ehtiä tätä hommaa tekeen, mutta mieluusti hiukka korjaisin paikkapaikoin, joissa kittinauha on tipahtanut kokonaan pois. 
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Re: Ikkunoiden kittaus...?
Kittien paikkaus onnistuu kyllä. Ei tosin ihan vaan mätkäisemällä kittiklöntti paikalleen, vaan sen kittiuran pinta on hyvä putsata (raaputtamalla, siklaamalla, kevyesti hiomalla), siihen kannattaa vetäää ohut kerros sellakkaa ja oksalakkaa ja sitten vasta kitti. Myös lasin pinta pitää putsata niin ettei se jää likaiseksi.
Jos kitin laittaa vaan siihen paikalleen semmoisenaan, niin se ei juuri tartu puuhun ja kun kuiva puu imee kitistä öljyä, niin sitten irtoaa loppukin. Mutta jos sen tekee tuolla tavalla huolellisesti ja vieä sutaisee maalia päälle niin lopullisella korjauksella ei vielä välttämättä ole edes ensi kesän kiire. Paria vuotta enempää en kyllä tuolla tavalla tekohengittelisi kumminkaan.
Pekka
Jos kitin laittaa vaan siihen paikalleen semmoisenaan, niin se ei juuri tartu puuhun ja kun kuiva puu imee kitistä öljyä, niin sitten irtoaa loppukin. Mutta jos sen tekee tuolla tavalla huolellisesti ja vieä sutaisee maalia päälle niin lopullisella korjauksella ei vielä välttämättä ole edes ensi kesän kiire. Paria vuotta enempää en kyllä tuolla tavalla tekohengittelisi kumminkaan.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Hmm, lisäyksenä edelliseen: hoksasin juuri että Perinnerakentaminen.net-sivuille oli ilmestynyt aika hyvä yhteenveto ikkunoiden kunnostuksesta ja kittauksesta. Mun on tommoinen pitänyt kirjoittaa pitkään, mutta nytpä ei tarttekaan.
http://perinnerakentaminen.net/?p=408
Pekka
http://perinnerakentaminen.net/?p=408
Pekka
Ihan hyvä linkki tuo oli.
Itse olen kyllä paikkakittaillut. Meillä on montakymmentä ikkunaa siinä vaiheessa, että kittejä lohkeillut ja muutenkin niin, että jos en nyt tee niille mitään niin parin vuoden päästä on paljon isompi remontti edessä. Olen siis päätynyt siihen, että yritän saada kitit ehjäksi ja maalipinnan kuntoon niin antaa lisäaikaa ikkunoille. Seuraavalla kierroksella sitten katson, jos olisi aikaa tehdä paremmin - jos näyttää, että se on tarpeen.
Meillä näkyy selvästi, että jossain ikkunoissa on jo aiemmin paikkakitattu. Osa kiteistä lohkeilee helposti irti ja sitten onkin pätkä kittiä, joka on ihan tervettä ja hyvin kiinni. Ihan varmuudella ainakin 10 v edellisistä korjauksista, eli aika pitkälle tuolla paikkakittauksella on päässyt.
Itse olen kyllä paikkakittaillut. Meillä on montakymmentä ikkunaa siinä vaiheessa, että kittejä lohkeillut ja muutenkin niin, että jos en nyt tee niille mitään niin parin vuoden päästä on paljon isompi remontti edessä. Olen siis päätynyt siihen, että yritän saada kitit ehjäksi ja maalipinnan kuntoon niin antaa lisäaikaa ikkunoille. Seuraavalla kierroksella sitten katson, jos olisi aikaa tehdä paremmin - jos näyttää, että se on tarpeen.
Meillä näkyy selvästi, että jossain ikkunoissa on jo aiemmin paikkakitattu. Osa kiteistä lohkeilee helposti irti ja sitten onkin pätkä kittiä, joka on ihan tervettä ja hyvin kiinni. Ihan varmuudella ainakin 10 v edellisistä korjauksista, eli aika pitkälle tuolla paikkakittauksella on päässyt.
Vieläpä tuosta ikkunoiden kittauksesta tuli mieleeni, että osaako joku sanoa jotain eri valmistajien kiteistä? Tai pitäisikö tuo askarrella alusta asti itse, tai siis sekoitella...? Alkaa olla vanhat loppu.
Mulla on ollut Rakennusapteekista ostettua valmiskittiä sekä lisäksi Tikkurilan kittiä, joka on talon peruja. Tikkurilan kitti oli jo vanhentunut v. 2006, mutta kun kovan pinnan otti pois, alla oli vielä notkea, jopa vähän liiankin notkea kitti. Rakennusapteekista v .2007 ostettua taas on joutunut kovasti notkistelemaan, vaikka se on säilytetty ohjeiden mukaan viileässä, Tikkurila taasen on ollut huoneenlämmössä.
Joissain ikkunoissa näkyy kittauksia paikatun ja tästä on oltava jo monta vuotta aikaa. Kitti on vieläkin vähän pehmeää, ei lohkea pois vaan sitä saa ihan puukolla kaivella ja vain murustuu. Tuo Rakennusapteekin kitti näkyy kovettuvan paljon nopeammin kovaksi ikkunassakin.
Jotain eroa siinä koostumuksessa on?
Mulla on ollut Rakennusapteekista ostettua valmiskittiä sekä lisäksi Tikkurilan kittiä, joka on talon peruja. Tikkurilan kitti oli jo vanhentunut v. 2006, mutta kun kovan pinnan otti pois, alla oli vielä notkea, jopa vähän liiankin notkea kitti. Rakennusapteekista v .2007 ostettua taas on joutunut kovasti notkistelemaan, vaikka se on säilytetty ohjeiden mukaan viileässä, Tikkurila taasen on ollut huoneenlämmössä.
Joissain ikkunoissa näkyy kittauksia paikatun ja tästä on oltava jo monta vuotta aikaa. Kitti on vieläkin vähän pehmeää, ei lohkea pois vaan sitä saa ihan puukolla kaivella ja vain murustuu. Tuo Rakennusapteekin kitti näkyy kovettuvan paljon nopeammin kovaksi ikkunassakin.
Jotain eroa siinä koostumuksessa on?
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Minusta Tiksin kitti on ihan liian pehmeää, kelpaa enintään pohjakitiksi. Se Rakennusapteekin kitti (ruotsalaista tai tanskalaista semmoista vihreillä teksteillä olevaa ikkunakittiä) on sekin musta liian pehmeää, vaikka onkin kovempaa kuin Tiksin kitti. Tosin erät voi vaihdella. Kumminkin kitti lämmitetään käsin ennen levittämistä, niin että jos sen yrittää jääkaappikylmänä levitellä paikalleen, niin eihän se sillä tavalla onnistu.
Itse teen kitin itte,
http://www.sihistin.fi/fi/pintakasittely/kitti.html
Tulee just semmoista jota tykkää käyttää.
Pekka
Itse teen kitin itte,
http://www.sihistin.fi/fi/pintakasittely/kitti.html
Tulee just semmoista jota tykkää käyttää.
Pekka
No täytyypä katsoa, jos jaksaisi ihan itse sekoitella (tiedän, ei ole valtava homma, mutta silti...). Pian täytyy kuitenkin päättää tai muuten pysähtyy ikkunankunnostushomma :)
Tuoretta Tikkurilan kittiä en ole kokeillutkaan, tuo vanha oli vähän siinä ja siinä, oliko liian löysää. Ihan käyttökelpoista kuitenkin. Sen rakennusapteekin kitin kanssa olen tehnyt niin, että en ole muokannut kerralla koko erää niinkuin ohje sanoo, vaan ottanut pienissä erissä. Liitu tuntuu vähän sakkaantuvan pohjalle eli aluskitiksi olen ottanut siitä pinnalta öljyisempää ja sitten sellaisen kuivemman kokkareen muokattavaksi päällipuolen kittaukseen. Viimeinen erä sitten olikin jo niin kuivaa, ettei vaikka kuinka kauan pyöritteli niin ei pehmennyt enää ennen kuin lisäsin tipan öljyä..
Eniten tuossa ihmetyttää se, että toinen kitti kovettuu ihan kohtuullisen nopeasti ja toinen taas vuosienkin päästä vähän pehmeää! Kumpikohan sitten pidemmän päälle on parempaa...?
Tuoretta Tikkurilan kittiä en ole kokeillutkaan, tuo vanha oli vähän siinä ja siinä, oliko liian löysää. Ihan käyttökelpoista kuitenkin. Sen rakennusapteekin kitin kanssa olen tehnyt niin, että en ole muokannut kerralla koko erää niinkuin ohje sanoo, vaan ottanut pienissä erissä. Liitu tuntuu vähän sakkaantuvan pohjalle eli aluskitiksi olen ottanut siitä pinnalta öljyisempää ja sitten sellaisen kuivemman kokkareen muokattavaksi päällipuolen kittaukseen. Viimeinen erä sitten olikin jo niin kuivaa, ettei vaikka kuinka kauan pyöritteli niin ei pehmennyt enää ennen kuin lisäsin tipan öljyä..
Eniten tuossa ihmetyttää se, että toinen kitti kovettuu ihan kohtuullisen nopeasti ja toinen taas vuosienkin päästä vähän pehmeää! Kumpikohan sitten pidemmän päälle on parempaa...?
Ja siis vielä tarkennukseksi, en toki jääkaappikylmänä ole yrittänytkään käyttää vaan säilyttänyt käytön välit siellä jääkaapissa.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Periaatteessa homma menee niin, että pidempään kovettuva on parempaa, sillä sitten kitti on täysin kuivunut, niin se alkaa vanhentua. Hitaammin kuivuvalla on pidempi elinkaari.penni kirjoitti:Eniten tuossa ihmetyttää se, että toinen kitti kovettuu ihan kohtuullisen nopeasti ja toinen taas vuosienkin päästä vähän pehmeää! Kumpikohan sitten pidemmän päälle on parempaa...?
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Minusta tuo Tikkurilan kitti on oikein hyvää. Ohuempana se sopii suoraan aluskitiksi. Päällikittiä siitä saa vaivaamalla sitä liitujauhossa. Pidän aina vieressä liitujauhopurkkia, jossa kittiä voi välillä pyörittää työn edetessä. Kitti lämpenee ja pehmenee käsissä työn aikana.
- Kaikki uusi on paskaa -
No nyt on uutta kittiä ostettu. Bauhaus myi tanskalaista Dana Lim -merkkistä kittiä (toiv muistan oikein). Ostin kokeeksi ja sehän tuntuikin ihan samalle kuin Tikkurilan kitti. Ja kas, Tikkurilan kittihän olikin myös Tanskassa valmistettu ja ihan samanlaisessa purkissa vain erilaisin etiketein!
No joka tapauksessa, tämä kitti nyt on aika pehmeää. Laitoin sitä sellaisenaan aluskitiksi ja päällyskitiksi vain aivan hitusen liitua lisää niin, ettei tartu sormiin. Kittaaminen oli helppoa ja sain hyvän jäljen.
Ja tällä kertaa sitten kysymys kuuluukin: onko tuosta hyvin pehmeällä kitillä kittaamisesta jotain haittaa? Siis kun aina sanotaan, että esim Tikkurilan kitti liian pehmeää sellaisenaan. Tuntui, että tuolla kittaaminen sujui monin verroin helpommin kuin kovemmalla kitillä, siistiä jälkeä ja helppoa käsitellä. Eli onko se vaan makuasia vai onko joku oikea merkitys sillä, että tekee kittaukset kovemmalla kitillä?
No joka tapauksessa, tämä kitti nyt on aika pehmeää. Laitoin sitä sellaisenaan aluskitiksi ja päällyskitiksi vain aivan hitusen liitua lisää niin, ettei tartu sormiin. Kittaaminen oli helppoa ja sain hyvän jäljen.
Ja tällä kertaa sitten kysymys kuuluukin: onko tuosta hyvin pehmeällä kitillä kittaamisesta jotain haittaa? Siis kun aina sanotaan, että esim Tikkurilan kitti liian pehmeää sellaisenaan. Tuntui, että tuolla kittaaminen sujui monin verroin helpommin kuin kovemmalla kitillä, siistiä jälkeä ja helppoa käsitellä. Eli onko se vaan makuasia vai onko joku oikea merkitys sillä, että tekee kittaukset kovemmalla kitillä?
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Se legendaarinen kultainen keskitie kulkee jossakin tuolla välillä...penni kirjoitti:onko tuosta hyvin pehmeällä kitillä kittaamisesta jotain haittaa? Siis kun aina sanotaan, että esim Tikkurilan kitti liian pehmeää sellaisenaan. Tuntui, että tuolla kittaaminen sujui monin verroin helpommin kuin kovemmalla kitillä, siistiä jälkeä ja helppoa käsitellä. Eli onko se vaan makuasia vai onko joku oikea merkitys sillä, että tekee kittaukset kovemmalla kitillä?
Tai siis kun mainostetaan, että "mitä kauemmin kitti kuivuu, niin sitä pidempi-ikäinen se on". Jossakin tuo raja tulee vastaan eli on löydettävä se kultainen keskitie, jolloin kitti ei ole liian paksua levitettäväsksi (lue: murentuu) ja jolloin se ei ole liian löysää (lue: ei kuivu ikinä eikä pysy paikoillaan).
Se on oikeasti aika veteen piirretty viiva, josta ei absoluuttisen oikeata vastausta löydy.... Kitin on oltava sopivaa!
Ohjeeksi voitaneen sanoa, että tee sopivaa kittiä ja vältä suoraa auringon paistetta.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli