Lakatun sisäkattopanelin maalaus
Lakatun sisäkattopanelin maalaus
Kotitalomme kaikkien huoneiden katoissa on lakattua panelia. Profiililtaan paneli on sinänsä kaunis, eikä niitä katosta olekaan tarkoitus lähteä irrottelemaan. Vuosikymmenet ovat kuitenkin tehneet tehtävänsä ja katot ovat nykyisellään vähän turhan tummia. Huoneiden valoisuuden lisäämiseksi maalaamme katot valkoisiksi. Kysymys kuuluukin nyt, että mikä tai minkä tyyppinen maali tähän hommaan sopii parhaiten? Haluaisimme aika kiiltävää pintaa, koska siinä panelin profiili pääsisi paremmin esille. Mattapinta olisi semmoinen anteeksipyytelevän oloinen ratkaisu tässä tapauksessa. Onko tästä mielipiteitä/kokemuksia?
Täytyisikö paneleissa oleva lakkatyyppi (vesi- vai liuotinohenteinen) yrittää ensin selvittää? Miten? Panelit on käsittääkseni lakattu noin 80-luvun puolen välin tienoilla.
Onko tässä tapauksessa maalin vesihöyrynläpäisevyydellä tms. ominaisuuksilla merkitystä, kun puussa nyt kumminkin on jo se lakkapinta?
Nimim. Oman rintamamiestalon asukkaana jo kuudetta päivää.
Täytyisikö paneleissa oleva lakkatyyppi (vesi- vai liuotinohenteinen) yrittää ensin selvittää? Miten? Panelit on käsittääkseni lakattu noin 80-luvun puolen välin tienoilla.
Onko tässä tapauksessa maalin vesihöyrynläpäisevyydellä tms. ominaisuuksilla merkitystä, kun puussa nyt kumminkin on jo se lakkapinta?
Nimim. Oman rintamamiestalon asukkaana jo kuudetta päivää.
-
Jarppi78
- Jäsen

Re: Lakatun sisäkattopanelin maalaus
Itse vetelin kylmästi tikkurilan remonttiässää. Ainut pohjustus oli se että pyyhin pölyt ja hämähäkinseitit pois. Hyvin se siinä on jo 2 vuotta pysynyt...kattoon kun ei kohdistu samanlaista kulutusta kuin esim. lattiaan. Meinasin ensin hioa ja ekan paneelin jälkeen mietin että tässä menee ikuisuus + olkapää sijoiltaan ja tein niinkuin tyylilleni sopii eli oikaisin :)
Meillä maalattiin paneelikattomaalilla ja sekin näyttää pysyvän hyvin. Meille siis riitti hyvin tuo anteeksiantavainen puolihimmeä pinta. Jos oltaisiin haluttu kiiltävämpää pintaa, olisimme käyttäneet Helmiä (Tikkurilan vesiohenteinen paneeli- ja kalustemaali). Sitähän saa puolikiiltävänä ja kiiltävänä. Ölymaalejakin tähän tarkoitukseen toki on.
Alli
Alli
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.
-
Jarppi78
- Jäsen

Nuo on ihan hyviä maaleja ja ennenkaikkea tarkoitettu kattoihin mutta niin turkasen kalliita. Oon yhden pytyn tixomatia hakenut kaupasta enkä toista hae
Sillä hinnalla sai kaksi pyttyä remonttiässää, mun yleismaalia 
Maalasin asiakkaan talon katot tuolla Paneelikattomaalilla (on ihan sen nimistä), on tosi hyvä käsiteltävyys, ei valu eikä roisku.
oli tosin himmeähkö pintaista, en tiedä saako kiiltävänä.
oli tosin himmeähkö pintaista, en tiedä saako kiiltävänä.
puuhapena kaiken korjaa
Mä vetelin 60 vuotta sitten lakattuihin kattoihin Eurodecor sisäremonttimaalia. Puolihimmeänä tuota sai. Tuo maali siksi, että oli myyjän suosituksen mukaan kaunis valkoisen sävy ja mä tykkäsin kyllä. Ei ole liian kovan valkoinen vaan pehmeähkö.
Kolme kerrosta piti vetää lakkakerroksen päälle, jotta tuli tasaisen valkoinen. Vanhan maalipinnan päälle riitti kaksi kerrosta.
Ja pohjatyönä tuo laiskan, eikust mukavuuden haluisen ihmisen helppo toimintamalli eli harjalla pölyt ja seitit pois ja maalia pintaan.
Kolme kerrosta piti vetää lakkakerroksen päälle, jotta tuli tasaisen valkoinen. Vanhan maalipinnan päälle riitti kaksi kerrosta.
Ja pohjatyönä tuo laiskan, eikust mukavuuden haluisen ihmisen helppo toimintamalli eli harjalla pölyt ja seitit pois ja maalia pintaan.
Minä taas oikaisin ja paukutin valmiiksi valkolakattua 14x120 STP -paneelia vanhan paneloinnin päälle. Hinta oli 0,89e/m.
Meilläkin oli varalla vaihtoehtoB eli katon uusinta, jos maali ei olis asiallisesti pysynyt vanhan kattopaneelin pinnassa. Todettiin kuitenkin, että yritetään aluksi maalia. Vanhat paneelit suht kunnollisia (siis, mitä nyt silloin 60 v. sitten on sattunut saamaan) ja jotenkin kuuluvat tähän huusholliin ;-)lapanen kirjoitti:Minä taas oikaisin ja paukutin valmiiksi valkolakattua 14x120 STP -paneelia vanhan paneloinnin päälle. Hinta oli 0,89e/m.
Kalustemaaleja ja panelikattomaaleja kannattaa käyttää puulle, eli panelille. Remontti-ässä on seinämaali levypinnoille ja maalausjäljestä tulee siveltimen jäljet helposti näkyviin ja on muutenkin liian "nahkea maali" puulle ja seinälateksin on muutenkin telalla levitettäviä. Puu elää erilailla, kuin levy ja pysyvyys on tälloin eri luokkaa. En itse lähtis säästelemään tällaisissa urakoissa muutamia kymppejä maalissa. Lakan päälle voi maalata, kunhan tekee kyvyen hionnan ja pyyhkii pölyt pois. (ne pohjatyöt on tärkeitä, että työ, kuin työ onnistuu). Keittiössä kannattaa pestä katto, koska rasvaisen pinnan päälle ei maali hyvin tartu. Ihmiset usein oikoo työvaiheita ja säästää ihan väärissä paikoissa. Terveisin maalimyyjä ja maalari.
Jos käyttää itelle niin tuttua ja mieleistä kalustemaalia niin saako lakan päälle ohennetulla maalilla samaa efektiä kuin paljaalle puulle eli sellanen kuin kuultolakan ja vahapinnan välimuoto missä puun syyt näkyy ja silti pestävä ja osittain kiiltävä pinta?
muoks, ei tietysti ihan samaa kun puu ei ime mitään mutta läpikuultoa lähinnä ajattelin
muoks, ei tietysti ihan samaa kun puu ei ime mitään mutta läpikuultoa lähinnä ajattelin
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
-
Kukkaron pohja
- Jäsen

Meidän talossa on myös paneelikatto, joka vaikuttaa alkuperäiseltä, sinällään kaunis, mutta ajanmyötä tummunut. Ammattimieheltä kyselin saisiko sen kuultovalkaistua ja vastaus oli ”ämmät niitä nykyään haluaa, mutta ruma siitä tulee”. No rumaa me ei katostamme haluta, joten sitten ohje oli, että kevyt pesu ja maali päälle, hiominen on ajanhaaskausta.
Näin tulemme toimimaan, kunhan joskus pääsemme pesutilan remontissa siihen pisteeseen, että voimme jättää ammattimiesten käsiin.
Näin tulemme toimimaan, kunhan joskus pääsemme pesutilan remontissa siihen pisteeseen, että voimme jättää ammattimiesten käsiin.
Joko oot maalauksen tehnyt? Itte olisin vetänyt Otexilla pohjat ja pinnat joko Harmonylla tai Siroplastin 2 pintamaalit elikkäs himmeetä pintaan.Mut tää on vaan mun mielipide. Näikkeestä.
Tazzie
Tazzie
Tazzie
Vähän asian vierestä....
Maalataanko paneelikatto telalla vai siveltimellä? Meillä edellinen asukki vetänyt telalla ja pistää kyllä pahasti silmään.
- Antti
Maalataanko paneelikatto telalla vai siveltimellä? Meillä edellinen asukki vetänyt telalla ja pistää kyllä pahasti silmään.
- Antti
- pakoistinen
- Jäsen

- Viesti:
Juuri näin. Tartuntapohjamaali aina alle ensin jos meinaatte että oikea maalipinta pysyy ja näyttää tasaiselta kertamaalauksella.Tazzie kirjoitti:Joko oot maalauksen tehnyt? Itte olisin vetänyt Otexilla pohjat ja pinnat joko Harmonylla tai Siroplastin 2 pintamaalit elikkäs himmeetä pintaan.Mut tää on vaan mun mielipide. Näikkeestä.
Tazzie
Ei sitä arvosta ellei oo itte tehty.