Kustannusarvuuttelua (mm katto)

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin
Kyläluuta
Uusi jäsen

Kustannusarvuuttelua (mm katto)

Viesti Kirjoittaja Kyläluuta »

Hei vaan! Uusi käyttäjä ilmoittautuu foorumille!

Lueskelin jo vanhoja keskusteluja, mutta en löytänyt vastauksia itseäni arkarruttaviin kysymyksiin. Kiinnostava talo olisi nyt löytynyt erinomaisella ja mukavakokoisella tontilla. Lisäansioina kohtuullisen kuntoinen piharakennus.

Taloon pitäisi uusia katto. Myös keittiö ja wc:t kaipaisivat päivitystä. Jotain pintaremonttia pitäisi tehdä ja jossain vaiheessa huonejärjestystä voisi miettiä. Tietysti myös portaita voisi uudistaa ja ja ja..

Lähinnä nyt siis kiinnostaisi tuo kattoremontin hinta. Nykyinen katto on tiilikatto. Mitenkähän monta euroa sen uusimiseen saisi menemään? Muitakin saa mielellään kommentoida..

Samaa mietitään, kuin kaikki muutkin vastaavassa tilanteessa olevat, että mitenkähän suuri ja hintava remonttiurakka tällaisessa talossa olisi.
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pakoistinen »

Sain jostain semmosen käsityksen että peltikaton uusiminen ostotyönä olisi hinntaltaan jotain 5k - 10k välillä riippuen firmasta ja katon koosta. Samalla kuulemma kannattaa uusia katon turvavälineet ja vesijärjestelmät sekä miettiä kannattaako räystäiden leveyttä kasvattaa. Itsellä sama jumppa lienee edessä about 5-10 vuoden päästä.
Minttu
Jäsen
Jäsen

meidän budjettia

Viesti Kirjoittaja Minttu »

Tuo teidän talo on aika lailla samassa jamassa kuin meidän oli ostaessa. Olemme tehneet kaiken itse koska lähipiiristä löytyy timpuri ja sähkömies eli laskelmissa ei ole mitään palkkoja. Putkihommat on olleet sen verran simppeleitä että nekin on tehty itse.

-Keittiö:pinnat kokonaan uusiksi (katto, seinät, kaapistot yms.): n. 3000 euroa, ei sisällä kodinkoneita jotka oli ennestään. Keittiö Ikeasta, siksi niin halpa. Mutta helkkarin hyvä ja kaunis!
-Pikkuvessa juuri rempattu: 600 euroa. Tilasta poistettiin suihku eli kyseessä on ns. kuiva vessa, minkä vuoksi ei huimia vedeneristyksiä.
-Vesikattoremppa tulossa keväällä: n.9000 euroa mikäli yllätyksiä ei tule. Sisältää kaiken: vanhan katon purun, oikaisun, aluskatteen, vesikaton, rännit, lumiesteet, tikkaat, piipun pellityksen. Tässä kannattaa vertailla hintoja ja tarjouksia, erot on huimia! Kyseessä peltikatto, en tiedä tiilikaton hintaa, varmaan jokseenkin samoissa?
-Vesikaton uusimisen jälkeen vuorossa salaojitus ja sadevesijärjestelmä, n. 10 tuhatta egeä. Halvemmalla varmasti pääsisi kun tekisi itse, mutta meillä tulee vähän poikkeusratkaisuja, joiden tekoon emme itse luota.
-Muuta remppaa: alkuperäiset katot vaan maalattiin, muut sisäseinäpinnat levytettiin. ikkunoiden alle lisättiin eristettä, joka sieltä puuttui (kannattaa tarkistaa!), lattiasta muovimatto irti ja tilalle laminaatti. Alkuperäiset ovet , komerot yms. on säilytetty, missä tietysti säästettiin. Myös kaikki alkuperäiset ovi- ja ikkunalistat putsattiin ja käytettiin uudestaan. Lattia- ja kattolistat ostettiin puuvalmiina ja lakattiin vanhojen värisiksi. Mitään huonejärjestyksen muutoksia ei tehty. Yläkerta tehty asuttavaksi 80-luvulla eli siihen ei puututtu vielä. Samoin pesutilat. Sauna on remontoitu, siihen meni n. 1500 euroa (lämpökäsitelty puu lauteissa ja seinissä/katossa, led-valot katossa, uusi kiuas).

Kaikkiaan mennyt n. 15 000 euroa, joka ei sisällä vesikattoa. Rahaa menee kaikkeen pieneen ja esim. maaleihin sain menemään rahaa, koska jokainen huone on erivärinen (olen asunut viimeiset 10 vuotta valkoisissa vuokra-asunnoissa ja päätin, että talossani ei ole yhtäkään valkoista seinää enää koskaan!). Käytännössä remontit ei lopu koskaan ja kaikki liikenevä raha uppoaa taloon. Nälkä kasvaa syödessä...Että siitä vaan laskemaan ;-)
rovaniemi_remppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rovaniemi_remppa »

Katon hintaan vaikuttaa pitkälti kaksi asiaa.
1. Työn osuus (suurin)
2. Materiaali
Itse teen kesällä katon uusiksi kattorakenteineen omin kätösin ja kustannukset ovat seuraavat:
- kattoristikot: n.2500 € kuljetuksineen ja päälle nostoin
- aluslaudoitus umpi: 700 €
- Kolmiorimahuopakate (perinteitä kunnioittaen): 1300 €
- reunapellitykset: 200 €
Nämä romppeet siis yhteensä: 4700 €
ja lisäksi sitten piipun pellitys, räystäskourut, syöksytorvet sekä tikkaat.
Näitä saa kohtuu hinnalla (kiitos rajun kilapilun).

Tämä kustannus siis HUOM! kattoristikoiden kanssa (ristikoiden osuus 2500 €).

-Mikko
Vastaa Viestiin