Öljypoltin naksahtaa mutta ei syty
-
Peukalokämmen
- Uusi jäsen
Öljypoltin naksahtaa mutta ei syty
Tervehdys,
Minulla on 70-lukulainen Oilon öljypoltin pannuhuoneessa ja se käyttäytyy nyt huonosti ja ajattelin kysellä täältä neuvoa.
Kolmisen vuotta olen nyt asunut tässä talossa ja mitään huoltoa polttimelle ei ole tehty. Pari viikkoa sitten havahduin siihen että talossa on kylmä.
Kurkkasin pannuhuoneeseen ja polttimessa paloi häiriövalo.
(Olin edellisenä päivänä roplannut öljysäiliöiden lähellä olevaa rautalankaviritelmää mutta en yhdistänyt siinä vaiheessa että sillä oli tekemistä öljynsyötön kanssa)
Poltin lähti toimimaan mutta toimi huonosti ja kun sammui, yritti syttyä taas mutta sammui jne.
Vaihdoin suuttimen, putsasin palopään ja valovastuksen sekä tarkistin sytytyskärjet. (Sitten selvisi vian syy ja kun öljyhanat avattiin niin alkoi pelittää)
Nyt muutaman päivän toimimisen jälkeen havahduin taas kylmyyteen. Poltin tekee nyt sitä että kun painaa häiriökuittausnappia, menee se vajaa minuutti ja sitten värkki rupeaa sirittämään. Jonkun aikaa siritettyään kuuluu naksahdus. Muutaman sekunnin kuluttua häiriövalo syttyy ja värkki sammuu.
Huomasin eilen että molemmat polttimelle tulevat öljyletkut ovat ihan öljyiset ja muutenkin huonon näköiset. Ostin uudet letkut jotka tänään vaihdoin vanhojen tilalle mutta lopputulos ei kohentunut.
Onko jollain antaa neuvoa? Ajattelin joka tapauksessa soittaa ammattiauttajalle mutta mielenkiinnosta vielä kyselen kun ei tekisi mieli antaa periksi tässä vaiheessa vaikka järki käskee jo luovuttamaan, aivan amatööri kun olen näissä asioissa.
Tirkistelyluukusta koitin katsoa ja en näe siellä mitään valoa, liekkiä tai valokaarta (en kyllä tiedä miltä siellä kuuluisi näyttääkään kun en ole sitä toimivanakaan nähnyt)
Minulla on 70-lukulainen Oilon öljypoltin pannuhuoneessa ja se käyttäytyy nyt huonosti ja ajattelin kysellä täältä neuvoa.
Kolmisen vuotta olen nyt asunut tässä talossa ja mitään huoltoa polttimelle ei ole tehty. Pari viikkoa sitten havahduin siihen että talossa on kylmä.
Kurkkasin pannuhuoneeseen ja polttimessa paloi häiriövalo.
(Olin edellisenä päivänä roplannut öljysäiliöiden lähellä olevaa rautalankaviritelmää mutta en yhdistänyt siinä vaiheessa että sillä oli tekemistä öljynsyötön kanssa)
Poltin lähti toimimaan mutta toimi huonosti ja kun sammui, yritti syttyä taas mutta sammui jne.
Vaihdoin suuttimen, putsasin palopään ja valovastuksen sekä tarkistin sytytyskärjet. (Sitten selvisi vian syy ja kun öljyhanat avattiin niin alkoi pelittää)
Nyt muutaman päivän toimimisen jälkeen havahduin taas kylmyyteen. Poltin tekee nyt sitä että kun painaa häiriökuittausnappia, menee se vajaa minuutti ja sitten värkki rupeaa sirittämään. Jonkun aikaa siritettyään kuuluu naksahdus. Muutaman sekunnin kuluttua häiriövalo syttyy ja värkki sammuu.
Huomasin eilen että molemmat polttimelle tulevat öljyletkut ovat ihan öljyiset ja muutenkin huonon näköiset. Ostin uudet letkut jotka tänään vaihdoin vanhojen tilalle mutta lopputulos ei kohentunut.
Onko jollain antaa neuvoa? Ajattelin joka tapauksessa soittaa ammattiauttajalle mutta mielenkiinnosta vielä kyselen kun ei tekisi mieli antaa periksi tässä vaiheessa vaikka järki käskee jo luovuttamaan, aivan amatööri kun olen näissä asioissa.
Tirkistelyluukusta koitin katsoa ja en näe siellä mitään valoa, liekkiä tai valokaarta (en kyllä tiedä miltä siellä kuuluisi näyttääkään kun en ole sitä toimivanakaan nähnyt)
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: Öljypoltin naksahtaa mutta ei syty
Olisiko öljy loppu?
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
-
Jokapaikanhöylä
- Jäsen

Eikös samanlaisesta ongelmasta taannoin ollut joku ketju? Entä missä säiliö on, voisiko siellä olla vettä ja jäässä?
"Köyhän pitää osata kaikkea.."
"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."
"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."
"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
-
Peukalokämmen
- Uusi jäsen
Öljysäiliö on ihan täynnä (tilasin täyteen kun epäilin ensin että öljy on loppu).
Säiliöt sijaitsevat kellarissa, lämpimässä tilassa.
Säiliöt sijaitsevat kellarissa, lämpimässä tilassa.
-
hcjyrkka
- Jäsen

Terve
Oletko jo tarkastanut öljypumpun suodattimen joka löytyy Danfos pumpun päältä tai jos kyseessä on Suntec niin pumpun sisältä.
Vaikka olisi erillinen suodatinkin niin tuonne itse pumpun pieneen sihtiin kertyy epäpuhtauksia.
Niin vielä tuli mieleen, että kuunteleppa kuuluuko kaksi naksausta peräkkäin.
1.magneettiventtiili aukeaa
2.piezo sytyttää ilma/öljyseoksen.
Itsellä oli viimeksi tuo magneettiventtiili antautunut + öljypumpun sisäinen suodatin likaantunut.
Pumpusta kuuluva sirinä viittaa myös ilmaan öljyn joukossa eli eihän putkistossa/liitoksissa ole ilmavuotoja.
T:Jyri
Oletko jo tarkastanut öljypumpun suodattimen joka löytyy Danfos pumpun päältä tai jos kyseessä on Suntec niin pumpun sisältä.
Vaikka olisi erillinen suodatinkin niin tuonne itse pumpun pieneen sihtiin kertyy epäpuhtauksia.
Niin vielä tuli mieleen, että kuunteleppa kuuluuko kaksi naksausta peräkkäin.
1.magneettiventtiili aukeaa
2.piezo sytyttää ilma/öljyseoksen.
Itsellä oli viimeksi tuo magneettiventtiili antautunut + öljypumpun sisäinen suodatin likaantunut.
Pumpusta kuuluva sirinä viittaa myös ilmaan öljyn joukossa eli eihän putkistossa/liitoksissa ole ilmavuotoja.
T:Jyri
-Jyri
-
Peukalokämmen
- Uusi jäsen
Tuhannesti kiitoksia vinkeistä!!
Pumpun suodatinhan se oli ihan tukossa ja myös suodatin joka on öljyletkun välissä.
Ne kun putsasi niin rupes pelittämään.
Tai ensin piti "herkistellä" ilmapuhaltimen pyörimisratasta pumpun päästä (nää nimikkeet on ihan hatusta vedettyjä kun en oikeita nimiä tiedä) kun akseli oli niin jumissa ettei pyörinyt ja siksi ilmaa ei tullut. Varmaan sen verran epäpuhtauksia että jumitti.
Mutta nyt toimii, on ollut kyllä opettavaiset pari viikkoa, huh!
Eeva
Pumpun suodatinhan se oli ihan tukossa ja myös suodatin joka on öljyletkun välissä.
Tai ensin piti "herkistellä" ilmapuhaltimen pyörimisratasta pumpun päästä (nää nimikkeet on ihan hatusta vedettyjä kun en oikeita nimiä tiedä) kun akseli oli niin jumissa ettei pyörinyt ja siksi ilmaa ei tullut. Varmaan sen verran epäpuhtauksia että jumitti.
Eeva
-
millimatleena
- Uusi jäsen
Mulla ei sinänsä ole polttimen kanssa (ainakaan vielä) ongelmia, poltinkin on hiukan itse öljykattilaa tuoreempi versio. Mutta mietin vesipumpun surinaa. Nimittäin vuonna miekka ja kirves asustin myös öljylämmitteisessä talossa, enkä muista vesipumpun surisseen samaan tapaan kuin tämän. Olen siis asustanut tätä taloa sitten toukokuun ja lämmityksenkin laitoin vasta kuukausi sitten päälle.
Tuohon mainitsemaani aikaisempaan kokemukseen lisättäköön, että silloin vielä oli myös parisuhteellinen, jossa tuo toinen osapuoli hoiti nämä tekniset asiat. Nykyisin sitten suhaan itseksein ja yritän opetella ymmärtään taloteknisiä hienouksia ja puhuun edes auttavasti remonttireiskaa.
Mutta siis se vesipumppu surisee aika suuriäänisesti, jopa siten että sen surinan kuulee pannuhuoneen yläpuolella olevassa kylppärissä ja mielestäni myös osa pattereista "surisee". Ne kyllä lämpenevät ja olen jopa opetellut ilmaamisen jalon taidon ja täyttänyt systeemin uudelleen vedellä. Mutta tuo surina mua hiukka huolettaa, tarkoittaako se mahdollisesti, että pumppu sanoo sitten -36° pakkasella itsensä sopivasti irti. Ja mieluiten vielä juhlapyhänä, jolloin remppareiskat varsinkin maksaa maltaita, kun maksavat jo ihan arkenakin.
Eli kiitos, nyt vastaanottaisin mielelläni sellaista selkokielistä öljypannoteknologista informaatiota.
Tuohon mainitsemaani aikaisempaan kokemukseen lisättäköön, että silloin vielä oli myös parisuhteellinen, jossa tuo toinen osapuoli hoiti nämä tekniset asiat. Nykyisin sitten suhaan itseksein ja yritän opetella ymmärtään taloteknisiä hienouksia ja puhuun edes auttavasti remonttireiskaa.
Mutta siis se vesipumppu surisee aika suuriäänisesti, jopa siten että sen surinan kuulee pannuhuoneen yläpuolella olevassa kylppärissä ja mielestäni myös osa pattereista "surisee". Ne kyllä lämpenevät ja olen jopa opetellut ilmaamisen jalon taidon ja täyttänyt systeemin uudelleen vedellä. Mutta tuo surina mua hiukka huolettaa, tarkoittaako se mahdollisesti, että pumppu sanoo sitten -36° pakkasella itsensä sopivasti irti. Ja mieluiten vielä juhlapyhänä, jolloin remppareiskat varsinkin maksaa maltaita, kun maksavat jo ihan arkenakin.
Eli kiitos, nyt vastaanottaisin mielelläni sellaista selkokielistä öljypannoteknologista informaatiota.
Selkokielisyydestä tiedä... mutta jos ei ilma lorise pattereissa niin pumpun vaihto ja jos sen molemmin puolin on sulkuventtiilit niin homma ei paljoa kustanna eikä kestä. Pumppu on satasen luokkaa.millimatleena kirjoitti:
Jos pumppu kuitenkin suht uusi ja semmoinen missä on noin Euron kolikon kokoinen kiiltävä iso ruuvi keskellä niin ruuvarilla auki ja sieltä tulee silloin hiukan vettä sekä toivottavasti myös ilmaa ja hetken päästä takaisin kiinni niin saattaa pelkästään jo auttaa eli silloin ilmaa on jäänyt pumppuun. Mutta jos ääni on noinkin kova niin kaiketi laakerit menneet ja vaihto edessä
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Jos se on laakeri niin pieni sirinä ei haittaa pumpun toimintaa. Aikanaan oli yhessä taloyhtiössä sellanen joka piti vastaavaa ääntä kun oli pienellä vasaralla joku tonttu hakannu patteriputkia. Kun se lopulta alkoi häiritsemään jo yöllä asukkaita se päätettiin vaihtaa, se kerkesi jonkusen vuoden naputtamaan 
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Peukalokämmen kirjoitti:Tuhannesti kiitoksia vinkeistä!!
Eeva
Tähän voisi vielä lisätä vinkiksi sen, että jos on kotosalla kun öljyä tulee niin kannattaa poltin sammuttaa ennenkuin öljyä aletaan lisäämään ja antaa olla muutamia tunteja pois päältä. Ehtii roskat laskeutumaan jos niitä säiliössä on..
-
Puulämmittäjä
- Jäsen

Juupa juu. Öljysäiliön tarkastus puhdistus 10-vuoden välein,varsinkin jos on metallisäiliö. Onko tietoa koska on puhdistus viimeksi tehty. Puhdistaja porukan löytää esim- Neste oil:in sivustolta, klikkailemalla ohjeen mukaan oikeaan "ruutuun".