wc:n seinät ja lattiakin, maalin tekeminen itse

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Lisäisin vielä että jos yhä valuu, niin ei kannata lisätä vernissaa eikä tärpättiä. Itse olen sekoittanut melko paksua petroliöljymaaleja. Ranneohennus, ranneohennus, ei tärpättiä. Eli kovalla harjaamisella ohut pinta.
JaPa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JaPa »

Kiitos vastauksista.

Pensseli on kyllä jäykkä ja viime maalauksen yhteydessä ei juurikaan valumia tullut, mutta kurtistuminen on edelleen ongelmana ja maalia on todella ohut kerros. Vaikuttaa siltä että siinä pohjassa on jotain joka aiheuttaa tuon kurtistumisen koska se tulee samoilla alueilla. Edellinenkin kerros oli kyllä ohut kun poistin sitä lastalla :wink: .

No nyt siihen pintaan voisi tehdä jotain kohokuviointia tms. olisiko vinkkiä mitä tuohon maalin sekaan voisi laittaa?

ainiin vernissaa lisättiin vain sen takia kun pigmentti sekoitettiin siihen
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Kurtistuminen johtuu liiaan paksusta maalikerroksesta. Öljymaalihan eroaa vahvasti alkydimaalista siinä, että alkydimaalissa on liuottimia jotka haihtuvat pois eli maalikalvo ohenee kuivuessaan. Pellavaöljymaali taas ei sisällä liuottimia ja se kuivuu hapettumalla, eli maaliin sitoutuu happea eli maalikerros päin vastoin paksuuntuu kuivuessaan. Tästä paksuuntumisesta johtuu, että vähänkin liian paksu kerros rypistyy pinta-alan laajetessa.

Eli öljymaalilla pitää tosiaan rannetta heiluttaa siihen malliin että se maalikerros on todella ohut.
JaPa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JaPa »

Juu, onhan se veski maalattu jo ajat sitten. Huomioita tästä hommasta ja pellavaöljymaalista.
-Maali käyttäytyy eri tavoin eri pinnoilla, vaikka maalasimme älyttömän ohuita kerroksia useita, on väri epätasainen. Lateksi pinkopahvilla oli lie kurjin alustoista. Kiiltoasteita on nyt erilaisia. :?
-Maali saatiin hyvin porakonevispilällä sotkettua ja väristä tuli tasainen. Käsin ei tullut ihan niin hyvä, mutta ok silti. Pigmentin lisääminen ja itse sävyttäminen oli aina yhtä hauskaa ja jännittävää.
-Maali ei tainnut tykätä kovin hyvää yöpakkasista.
-Pellavaöljymaali oli mukava maalata, siksi ettei se haise kamalalta.

Jatkossakin varmaan käytämme sisälläkin pellavaöljymaalia, mutta täytyy sitä opetella käyttämään. Sävyttäminen onnistui sitten alkuharjottelun jälkeen tosi hyvin. Ja todennäköisesti ostamme vielä sellasen rengaspensselin, voipi olla, että vaikka kuinka laitettiin ohuesti maalia (niin, että todellakin kuultaa läpi), oli pensseli huonompi kuin hyvä.
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Mikäs teillä oli pigmenttinä? Laadukasta titaanidioksidia on minun ollut vaikea löytää. Titaanivalkoisen nimellä myytävä on liidulla tms jatkettua, ja siksi peittävyys ei ole niin hyvä kuin pitäisi.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Tuohon kiiltoasteen vaihteluun on vielä mahdollisuus tehdä jälkikäteen säätöä. Jos pinnan vetää vielä maalauksen jälkeen lakalla niin saa täyskiiltävän pinnan joka paikkaan. Se on sitten mallia "tosikiiltävä" eikä sovi ihan joka paikkaan.

Itse olen käyttänyt tähän tarkoitukseen Le Tonkinois-öljylakkaa ja venekäyttöön tehtyä Owatrolia, Owan kakkosaine on just passelin ohutta että sen levitys on nopeaa ja helppoa.

Se rengaspensseli on melkein välttämättömyys öljymaalin kanssa. Toinen vaihtoehto on todella tukeva hyvälaatuinen lakkapensseli, mutta silti rengaspensseli on minusta parempi. Oikein hyvää pintaa tehdessä sen jälkeä voi vielä silottaa tasoittajalla (n. 50-70-milliä leveä ja reilu puoli senttiä paksu pensseli), mutta kun käsiala paranee niin tasoittajaa ei välttämättä juuri tarvitse kun auttamaan rajauksissa ja listojen viimeistelyyn.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Kiiltoeroja voi tasoittaa myös pelkällä vernissaan kastetulla rievulla, niin pinta pysyy puolihimmeänä.
Petri
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petri »

MM kirjoitti:Mikäs teillä oli pigmenttinä? Laadukasta titaanidioksidia on minun ollut vaikea löytää...
Itse olen käyttänyt perussävynä sinkkivalkoista - sekä ulkona että sisätilojen puupinnoissa.
kamala mörskä - miks ne tollasen osti - hirvee urakkaPetri Leskinen
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Miksi?
Petri
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petri »

Miksi? Tiukka kysymys!

Koska lyijyvalkoinen on kielletty! :-D

No, ei se minulle nyt mikään elämäntapakysymys kuitenkaan ole :wink: . Sinkkivalk. suojaa ulkomaalauksessa puuta paremmin homehtumiselta kuin titaanioksidi, ja nopeuttaa vernissan kuivumista (lähde kaila tai museovirasto). No, ainahan näillä voi jossitella - sisältäähän se mitä myydään 'titaanivalkoisena' myös sinkkioksidia :? .
Titaanioksidi lienee puhtaampaa valkoista kuin sinkkioksidi, mutta koska olen aina maalannut hiukan ruskeaan tai siniseen sävytetyillä maaleilla, en usko että olisi ollut merkitystä.
Ja kun tuota on tilannut joitakin säkkejä on luonnollista käyttää ylijäämä muuhun maalaukseen siellä sisätiloissa.

Maalarimestarien hinnastossa ainakin on sekä titaaninvalkoinen että -dioksidi, oletko kysynyt ?
kamala mörskä - miks ne tollasen osti - hirvee urakkaPetri Leskinen
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Kiitos vihjeestä. Muutama vuosi sitten kysyin ja silloin ei ollut, mutta ovat vissiin kysynnän kasvaessa hankkineet.
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Kävinpä kysymässä. Ilmoittivat minulle myyvänsä ainoastaan titaanivalkoista, titaanidioksidi kun katotaan maaliteollisuuden raaka-aineeksi. Että se siitä. :evil:
Vastaa Viestiin