Kotirinne kirjoitti:... jatkoa edelliseen: että toisaalta tekisi mieli laittaa alakerta kuntoon. Sinne kun saisi mukavat kodinhoito- ja takkahuonetilat. Pesuhuone ja sauna ovat valmiiksi hyvän kokoisia

Lisäsiipeen saa tehdä paljon neliöitä, jos meinaa samanlaiset tilat saada.
Epäilyttää vaan kellarin rakentamisen kustannukset ja mahdolliset eteen tulevat yllätykset. Uuden siiven rakennuskustannusten arviointi lienee helpompaa.
Meillä on nyt kellari siinä vaiheessa, että lattialämmityskaapelit on vedetty, eli eristeet on alla jne. Ens viikonloppuna pidetään valutalkoot ja sitten homma onkin jo "pitkällä" :) Ja mitään yllätyksiä ei ole kyllä tullut.
Me siis päädyimme (todellakin) kellariratkaisuun monestakin syystä. Meillä oli reilusti siellä tilaa (korkeus jää tuonne 215 cm), saadaan videotykkihuone takkahuoneeseen, saadaan viinikellari, kunnon kodinhoitohuone, sekä lähes luksuskokoinen sauna/kylpyhuoneosasto. Lisäksi saamme kellariin teknisen tilan, esim. lämminvesivaraaja löytyy sieltä.
Ja toisaalta, emme tosiaankaan tykkää mistään uudesta puolesta kodissamme, ostimme Rintamamiestalon juuri sen takia, että pidämme sen hengestä ja haluamme sen myös alkuperäisen näköisenä säilyttää. Ja sekin on omasta mielestäni totta, ettei hevin saa hyvännäköistä laajennusta edes tehtyä.. Mutta tämä siis vain meidän mielipide. Itse emme halua tehdä kompromissia, että toinen puoli kodistamme näyttää vanhalta ja sisustetaan vanhaan tyyliin ja toinen on uusi ja moderni. Pyritään säilyttämään harmonia.
Ja mitä noihin kustannuksiin tulee, niin tarkkaa tietoa meillä ei luonnollisestikaan vielä ole. Mutta siitähän se on kiinni, miten paljon pystyy itse tekemään ja mihin tyytyy. Purkaminenhan on ilmaista (pelkkaa työtä) siihen asti, kun pitää tilata vaihtolava pihaan. Betonijätteen poisvieminen maksoin reilut 400 €. Hirvee hommahan sitä oli piikata, mutta onneksi on ahkera mies. Myös se hiekanlapioiminen oli aika halpaa - pidettiin talkoot. Putket vedettiin myös itse, niin ei ne nyt ihan älyttömästi tulleet maksamaan.
Betoni on ajateltu tehdä ihan itse perinteisin menoin. Tällä vältytään siltä, ettei tarvitse hankkia ammattimiestä tasoittamaan sitä betonia kiireellä, jos se tuotaisiin vain kerralla autolla sisään. Nyt tehdään siis käsipelin itse ja tasoitetaan myös omalla porukalla. Eli kyllä tällä keinolla tosi paljon säästää jos itse tekee.
Mutta sittenhän ne kalliit kustannukset vasta alkaa, kun sähköjä vedellään ja varsinkin, kun aloitetaan laatoitustyöt ym. Niissä pitää todennäköisesti vähän tyytyä edullisempaan ratkaisuun. Lattiat tehdään isoilla laatoilla, ja sitä alaa on lähes 50 m2 eli aika paljon. Mutta sen voin jo tässä vaiheessa sanoa, ettei kustannukset tule läheskään olemaan tuota 1500 e/m2(!). Uskoisin tässä vaiheessa, että tulemme selviämään kokonaisuudessan kellarin kanssa tuollaisella 10-(15)000 e. Onneksi sähkömieskin on miehen veli. Mutta tuohon hintaan joudutaan käyttämään vanhaa vessanpönttöä, lavuaaria ja kiuasta. Mutta ne on onneksi tosi hyvässä kunnossa.
Olis kiva kuulla mihin ratkaisuun te päädytte ja miten homma etenee ja mitä kustantaa. Mekin voidaan päivitellä budjettitietoa tässä, kunhan vähän alkaa tarkentumaan. Ja työniloa joka tapauksessa! 8)