Puuhellan poisto

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Sammy
Uusi jäsen
Viesti:

Puuhellan poisto

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Eli hommasin tossa hirsirunkosen RMT:n ja olen nyt sit alotellu remonttia eli keittiöstä on kaikki seinät revitty hirsille asti ja lattian olen repinyt jo niin, että seuraavaksi olisi vuorossa sammaleiden poisto. Ja tosa ollaan eukon kanssa katteltu, että ku talo on aika vinossa ja kaikki seinät ja lattiat suoristetaan ni toi hella tulis näyttämään aika tyhmältä sitä suoristettua lattiaa vasten, ni ajateltiin että poistettais toi vanha hella ja suoristettais muurin pohja ja laitettais uus hella tilalle. Ni nyt kysyisin sellasta et miten ton hellan sais tosta pois ku mun mielestä se näyttää siltä ku se olis muurattu siihen ja lyöty pellit ympärille. Tossa kuvia siitä hellasta:
KUVA1
KUVA2
KUVA3
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Tuota.... mä en kyllä raatsis purkaa noin hienoa hellaa. Jos haluu että kaikki paikat on suorassa, lienee helpompi rakentaa uusi talo. Näissä vanhoissa kun on kaikki paikat johonkin vinossa, se suoruus ei ollut pääasia tuolloin vaan muut seikat :wink:
plaanaa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja plaanaa »

HillyMan kirjoitti:Tuota.... mä en kyllä raatsis purkaa noin hienoa hellaa. Jos haluu että kaikki paikat on suorassa, lienee helpompi rakentaa uusi talo. Näissä vanhoissa kun on kaikki paikat johonkin vinossa, se suoruus ei ollut pääasia tuolloin vaan muut seikat :wink:
Samaa mieltä. Jos välttämättä haluaa rakentaa uudenveroista taloa vanhojen seinien sisään niin luulen että tuo hella tarvii ISON lekan ja riskejä ukkoja...menee vaan rahaa hukkaan...
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Joo ei oo ihan halpa projekti vaihtaa hella uuteen, veikkaan että sille rahalle olis parempaakin käyttöä. Eli ei ole tarkotus naljailla tai mitään mutta kun olette jonkun aikaa siellä asuneet niin ette edes huomaa että se on johki suuntaan vinossa.
Sammy
Uusi jäsen
Viesti:

Joo ei se mua itteäni nii paljo haittaa vaiks se vinos onki, mut ku toi muija haluais välttämät vaihtaa sen ja olen kovin yrittäny saada sen päätä kääntymään. Mut jos tää nyt vaik auttais vähän kääntämään sen päätä. Mut saaks noi pellit sit vaihdettu tai jottai ku noi vanhat on nii ruostees? Vai mitä niil kannattais tehä? Entäs noi luukut, miten ne sais taas kiiltämään?
juhansalo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juhansalo »

onpa komea hella eihän noiden luukkujen tarvii kiiltää. Luukuista hellästi ruoste pois ja peltiä saa kaupasta uutta jos se on hirveen paha. Ruostetta voi hangata vaikka rätillä ja ruoka-öljyllä niin ei tule raapeumia.
mikaje
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mikaje »

On komia joo. Tuossa yhdessä luukussa lukee "Reino". Ettei olisi Lappi-Lieden tekemä.. onko se varmasti muurattu siihen? Katsonut sisälle et onks siel tiiliä jne?
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Sammy kirjoitti:Joo ei se mua itteäni nii paljo haittaa vaiks se vinos onki, mut ku toi muija haluais välttämät vaihtaa sen ja olen kovin yrittäny saada sen päätä kääntymään. Mut jos tää nyt vaik auttais vähän kääntämään sen päätä. Mut saaks noi pellit sit vaihdettu tai jottai ku noi vanhat on nii ruostees? Vai mitä niil kannattais tehä? Entäs noi luukut, miten ne sais taas kiiltämään?
Eihän tuo tarvitse kuin putsauksen ja uuden maalin pintaan.
Muutaman tunnin työllä tuon saa oikein nätiksi, hiot ruosteet pois noista pelleistä ja maalaat uudestaan. Valurauta osille löytyy puhdistusaine jolla ne saa kuin uusiksi. Nuo luukutkin saa putsattua kuin uusiksi.

Eli älä missään nimessä pura tuota jos aiotte kuitenkin rakentaa tilalle uuden. Tuon hienompaa siitä ei kuitenkaan mitenkään tule...
audiopoika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja audiopoika »

Itse kaikesta vanhasta pitävänä yhdyn edellisiin. Pientä entisöintiä ja hellasta tulee upea. Älä missään nimessä vaihda sitä.
tapsa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Mä nykäsin vanhan lieden pois tyyliin neljä äijää+rautakanki ja pumppukärryt ja lähti, se että kannattaako purkaa tulikin jo edellä esille.
Sammy
Uusi jäsen
Viesti:

mikaje kirjoitti:On komia joo. Tuossa yhdessä luukussa lukee "Reino". Ettei olisi Lappi-Lieden tekemä.. onko se varmasti muurattu siihen? Katsonut sisälle et onks siel tiiliä jne?
Joo kyl se taitaa olla Lappi-Lieden tekemä, eli ilmeisesti ku ottais noi pellit pois tost ympärilt ni sielt paljastuis erillinen liesi, ettei oo muurattu. Täytyy koittaa irrottaa noita peltejä seuraavan kerran ku menen sinne. Kattelin tosa Leppi-Lieden kotisivuilt ni on aika tyyristä hommaa toi liesien kunnostus ku oli alk.3500€ :shock:
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Sammy kirjoitti:
mikaje kirjoitti:On komia joo. Tuossa yhdessä luukussa lukee "Reino". Ettei olisi Lappi-Lieden tekemä.. onko se varmasti muurattu siihen? Katsonut sisälle et onks siel tiiliä jne?
Joo kyl se taitaa olla Lappi-Lieden tekemä, eli ilmeisesti ku ottais noi pellit pois tost ympärilt ni sielt paljastuis erillinen liesi, ettei oo muurattu. Täytyy koittaa irrottaa noita peltejä seuraavan kerran ku menen sinne. Kattelin tosa Leppi-Lieden kotisivuilt ni on aika tyyristä hommaa toi liesien kunnostus ku oli alk.3500€ :shock:
Ei tuo itse tehtynä maksa kuin muutaman kympin, jos vaan rakenteet ovat kunnossa. Eli ei sitä tarvitse teettää. Tuo entisöinti tarkoittaa luultavasti helloja jotka oikeasti ovat huonossa kunnossa. Pellit jos tuosta irroitat, niin tuskin saat siististi takaisin enää.
Sammy
Uusi jäsen
Viesti:

Joo en ajatellukaan että teettäisin, mut osu vaan silmään toi hinta ku kävin niitten sivuilla ja varsinki ku kattoo uusien liesien hintaa ni tolla saa jo kaks uutta, mut vanha on kuitenkin jollan taval arvokkaampi.
kivis
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja kivis »

Miksi ihmeessä ostatte vanhan talon ja tuhoatte sen "perusolemuksen", jos ei vinot ja kierot seinät ja lattiat kelpaa? Säilyttäkää niin paljon kuin on mahdollista, niin siitä ovat tyytyväisiä niin nykyiset kuin tulevatkin asukkaat. Tosin uutta on paljon helpompi tehdä kun vanhaa korjailla harkiten.
Petri
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petri »

Eipä ole tainnut yksikään vastaaja puolustaa hanketta! Meilläkin vanha keittiön hella on sisätiloissa lähes ainoa alkuperäinen varuste - ja kyllä tekisi kipiää siitä luopua, vaikka käyttö onkin varsin vähäistä: lisälämpönä pahimmilla pakkasilla, muutoin pelkkänä laskutilana.
Jos kuitenkin päätät sen purkaa, yritä säilyttää osat mahdollisimman ehjinä ja sitten ilmoitus 'myydään/ luovutetaan' -palstalle ja varmasti lähtee samana päivänä uuteen kotiin ! 8)
Viimeksi muokannut Petri, To Elo 03, 2006 12:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kamala mörskä - miks ne tollasen osti - hirvee urakkaPetri Leskinen
Vastaa Viestiin