No itsellä ei vielä lapsia ole mutta hieman hankalammat työajat toistaiseksi. Eli olen pääsääntöisesti 3-6 yötä töissä kerrallaan ja sen jälkeen vapaita miten satutaan saamaan.TimoAB kirjoitti: Ja vielä se öljy pöhisee kellarissa. Siihen on tosin neljä syytä, joista vanhin on just ekalla luokalla. Ja se päivätyö. Ja se, että kaikki rahat on jo muutenkin hassattu taloon.
Enpä ole niin kova puun halaaja että laskisin minkä kokoinen hiilijalan jälki jää. Jokainen sen jättää ja kai joku minun puolestani omaansa pienentää ettei minun tarvitseTimoAB kirjoitti: Eri lämmitysjärjestelmien hiilikuormista, pienhiukkas- ja muista ekokuormista, takaisinmaksuajoista ja muista saa eri lähteistä eri tietoja. Eri ihmisillä on kovin eri käsitys siitä, mikä on ostopäätöstä muotoiltaessa tärkeää ottaa huomioon. .
Minkälaisella järjestelmällä nuo luvut on arvioitu ? Jos suunnittelen puukeskuslämmitystä kaksoispesäkattilalla jonka puuteho on 25kw ja 2000l kerääjä kylkeen ovatko luvut tuollaisia ?TimoAB kirjoitti:Käsittääkseni rintsu ja käyttövedet lämpiää 15-20 pinokuutiolla puuta per vuosi. Leikitään, että siitä menee talon lämmitykseen 10-15 kuutiota, loput käyttöveteen.
Meillä maksaa omien tietojeni mukaan 55€/pino kuutio. Tietysti jos jostain saisi itse keräämällä puuta aina parempi. Hyötyliikuntaa ajatellen.TimoAB kirjoitti:Meilläpäin pinokuutio koivuhalkoa on kai jotain 40 e per kuutio. Silloin kymmenen pinokuutiota maksaa 400 euroa ja 15 pinokuutiota 600 euroa. Halpaa se on ostopuillakin.
Tuskin niitä pöntöillä ihan nollille saa mutta jos laitan pönttöuunit pitää kellarissa sijaitseviin pesutiloihin muuttaa sähkölämmitys ja yläkerran lämpiäminen on kuitenkin epävarmaa.
Ja alkuperäisestä viestistä poiketen en pois sulje puukeskuslämmitystä. Mutta puukeskuslämpöön liittyen tekeekö kaksoispesäkattilalla puukeskuslämmityksessä mitään vai polttaako sillä puuta hukkaan ? Ja jos kattilan puuteho on 25-30kw onko se riittävä 2000l varaajan kanssa ?
P.S Anteeksi TimoAB viestisi pätkimisestä mutta sain siistimmän näköisen vastauksen kirjoitettua