Omakotiasuminen luvanvaraiseksi

Rintamamiestaloista ja muusta
Kimble
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/

Re: Omakotiasuminen luvanvaraiseksi

Viesti Kirjoittaja Kimble »

HiljainenTimppa kirjoitti:Kurssittaminen on aina hyvä idea! Itsensä kouluttaminen rintsikka-asujaksi on loistava idea. Toteutuspuoli onkin sitten vaikea.

Mitä siellä pitäisi opettaa? Olisiko se kädentaitoja vai teoriaa? Vai sitten kumpaakin? Mitäs olette mieltä tästä?

Foorumilla on varmasti järjetön määrä ammattiatioa ja vinkkejä. Esimerkiksi Tarpola, jolla on työkokemusta suunnittelusta ja Pekka Huhta, jonka kädenjälki on aina vähän hienompaa kuin dimangi. Oliskohan mahdollista koota, jonkinlainen verkkomateriaalipankki yleisellä tasolla rintsikan fysiikan laeista ja niiden soveltamisesta käytäntöön? Tyyliin paljon värikuvia ja tee-se-näin-selostuksia. Minua ainakin helpottaa se, että teen jokaiseen hommaan johdonmukaisen listan asioista, mitä pitää tehdä esim. 1. mene kauppaan ja osta olutta. 2. ota lastulevyt pois. 3. asenna pinkopahvi. jne. jne. Vaikeimmissa asioissa voisi vielä värikuvan viereen kertoa, miksi näin tehdään. Onko ihan paska idea vai toteuttamiskelpoinen?
Mun mielestä pitäisi opettaa kädentaitoja sekä teoriaa. Kurssipäiviä voisi siis olla vaikka kaksi viikossa, maanantaina teoriaa ja torstaina kädentaitoja.

Verkkomateriaalipankki on aivan loistava idea. Olisi vielä hienoa, jos saisi videomateriaalia erilaisista työvaiheista.
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Kimble kirjoitti:
HiljainenTimppa kirjoitti: Foorumilla on varmasti järjetön määrä ammattiatioa ja vinkkejä. Esimerkiksi Tarpola, jolla on työkokemusta suunnittelusta ja Pekka Huhta, jonka kädenjälki on aina vähän hienompaa kuin dimangi. Oliskohan mahdollista koota, jonkinlainen verkkomateriaalipankki yleisellä tasolla rintsikan fysiikan laeista ja niiden soveltamisesta käytäntöön? Tyyliin paljon värikuvia ja tee-se-näin-selostuksia. Minua ainakin helpottaa se, että teen jokaiseen hommaan johdonmukaisen listan asioista, mitä pitää tehdä esim. 1. mene kauppaan ja osta olutta. 2. ota lastulevyt pois. 3. asenna pinkopahvi. jne. jne. Vaikeimmissa asioissa voisi vielä värikuvan viereen kertoa, miksi näin tehdään. Onko ihan paska idea vai toteuttamiskelpoinen?
Verkkomateriaalipankki on aivan loistava idea. Olisi vielä hienoa, jos saisi videomateriaalia erilaisista työvaiheista.
Niinpä. Mä olen kerännyt omia tekemisiäni ja jonkun verran ihan "opetusmateriaalia" tonne Sihistimeen, http://www.sihistin.fi/ . Ihan itse asiassa just tuolla ajatuksella että ne olisi siellä nähtävillä ja opetusmateriaalina - vaikkakin sain tässä juuri viikko pari sitten mahtavaa palautetta jonka mukaan mä teen sitä vain leuhkuuttani ja sen takia että olen "avoimen itseriittoinen ja perusteettoman ylpeä" jne. :lol: Sen siitä saa jos yrittää oma-aloitteisesti kirjoittaa juttuja verkkoon kaiken kansan ihasteltavaksi.

Totta kai tollainen verkkotietopankki olisi ihan mahtava ajatus, mutta sanokaas että millä ajalla, rahalla ja resursseilla se tehtäisiin? Mä kirjoitan jo nyt jokseenkin sen verran neuvoja ja nettijuttuja kun koen ehtiväni, ja tommoinen erinomainen savotta olis kuitenkin kuukausien homma. Mä olen oma-aloitteisesti Kotiverstas.comiin kirjoittanut höylävertailun, joka lisäosineen oli noin 50 liuskaa tekstiä ja kuvat päälle ja siihen meni pari kuukautta melko tiiviisti. Kyllä mä semmoisia hommia joskus teen, mutta ihan vaan talkoohengellä ja innostuksella vuorokauteen ei mahdu enempää tunteja eikä viikkoon lisää päiviä. Ja mulla on jo nykyisellään yleensä sen verran kiire että seuraavaks pitää opetella nukkumaan nopeemmin että kerkeää kaiken tehdä mikä tekemistä kaipaa. :wink:

Idea ja ehdotus on aivan loistava, mutta toteutuksessa on pikkuisen puutteita. :roll: :wink: Ei tommoinen ole edes rahakysymys, vaan ihan puhtaasti aikakysymys. Milläs ajalla tommoisen tekee kun pitäisi töissä käydä ja tätä omaa torppaa valmistaa. Omasta talosta syntyy pikkuhiljaa niitä juttuja tekemisen siivellä, mutta aika hankala olis ruveta reissaamaan ihmisten taloissa ottamassa kuvia ja kirjoittamassa juttuja tai kuvaamassa videoita kaikista remonteista.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Kimble
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Verkkomateriaalipankki voisi toimia sillä periaattella, että olisi ryhmä joka tekisi sisällysluettelon materiaalipankille. Remontoijat voisivat vapaaehtoisesti lähettää sisällysluettelon otsikoiden alle tekstejä/kuvia/videoita. Sama ryhmä, joka kokosi sisällysluettelon voisi toimia materiaalipankin raatina, joka joko kelpuuttaisi materiaalin pankkiin tai palauttaisi täydennettäväksi. Raati voisi myös hakea vapaaehtoisia remontoijia tietyille aiheille ja opastaa remontoijaa remontin tekemisessä.

Hankalahan näitä vapaaehtoisuuteen perustuvia juttuja on toteuttaa kun kaikilla on omat menot ja talot vielä kunnostettavana siihen lisäksi.
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
HiljainenTimppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HiljainenTimppa »

Varmaankin ainut tapa, millä tämmöinen homma lähtisi toimimaan, on avoin wiki-sivusto. Jos se toimisi esim. tämän foorumin kyljessä, sinne saisi sitten jokainen omalla nimimerkillään lisäillä juttuja. Sitten tulisi taas tarkastaminen ongelmaksi. Tietoa sinne varmasti rävähtäisi sellainen määrä, ettei sitä kukaan jaksaisi lukea, vaan tarvittaisiin jonkinlainen porukka. Siitä tulisi sitten ongelmaksi, että tarkastajaporukan mielipiteet antavat suunnan rintamamiestalokorjaamiselle. Taas kerran yksilöllisyys katoaa ja muuttuu koneelliseksi elementtirakentamiseksi.

Kuitenkin kädentaitojen opettaminen verkossa on kovin hankalaakin. Kyllähän videoita ja kuvia löytyy myös yllinkyllin. Teoriaa löytyy kirjastosta aivan älyttömät määrät. Hankaluushan on tässä, että näiden kahden liittäminen yhteen ja kaiken lisäksi niiden soveltaminen rintsikkaan. Ei oikein syty mun päässä lamppu, miten pitäisi verkkomateriaalipankissa näiden yhdistäminen tapathtua. Teoria, käytäntö ja rintamamiestalo eroavat keskenään todella paljon muusta maailmasta.

Varmaan tiedeonsoveltamisentaitoa tarvisi opettaa eniten. Kaikki ohjeet ja säännökset yms. muut rakntamista ohjaavat tietopläjäykset ovat aika inskarimaista tekstiä ja osa jopa lakimiesten kirjoittamaa. Ensi alkuun pitäisi kaikille opettaa, kuinka oppia tuntemaan oman talonsa - näin niinkuin rakennusfysiikan ja 50-lukulaisten kädentaitojen pohjalta. Sitten pitäisi opettaa uusien määräysten, jotka muuttuvat vartin välein, ja ohjeiden soveltaminen rintsikan korjaamisessa. Tämä olisi kaikista isoin paketti. Viimeisenä sitten vasta opitun tiedon soveltaminen käytännönrintsikkakorjaamiseen. Tässäkin on jo valtavasti hommaa.

Tulipas valtavan hyvä toteuttamiskelvoton idea. Taas seuraa kuukausien masennus :lol:
tarpola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tarpola »

HiljainenTimppa kirjoitti:Taas seuraa kuukausien masennus :lol:
Lyön lyötyä vielä lisää toteamalla, että rakennusfysiikan ja kädentaitojen soveltaminen rintamamiestaloon on jo kyllin haasteellista, mutta senkään hallitseminen ei vielä ole avain onneen. Hyvin suunnitellen ja tehden pystytään toteuttamaan onnistuneet ja toimivat ratkaisut. Vastaukset siis löydetään, mutta kuka tekee kysymykset? Monesti niiden muotoilussa on paljon enemmän työtä, mutta samalla paljon enenmmän voitettavaa kuin äkkipäätä arvaisi. Vastaus voi olla hyvä, mutta jos kysymys on väärä ei vastauksesta ole paljoa iloa.

Asunto on aina kokonaisuus. Monelle sijainti on tärkein, joillekin myös toiseksi ja kolmanneksi tärkein ominaisuus. Sitten on omat tarpeet, joita ei kannata kyseenalaistamatta niellä. Joidenkin toteuttaminen voi olla kohtuuttoman hankalaa, toisaalta uudelleenajattelu saattaa synnyttää ratkaisuja, joilla alkuperäinen tarve kierretään, tai tarve muutetaan tai suunnataan uudelleen. Tyypillisesti pientaloasukkaalla on aluksi vaatimaton tilantarve, sitten yhtäkkiä tarvitaan paljon lisää tilaa, kun se on kaikessa kiireessä onnistuttu toteuttamaan ollaankin sitten loppuelämä puolityhjässä talossa.

Kysymys uretaani vai selluvilla on lopulta jokseenkin yhdentekevä sen rinnalla, pitäisikö muuttaa vähäksi aikaa naapuruston jukkataloon ja laittaa epähuomiossa ostettu rintsikka vuokralle. Siinä välissä ovat sitten huonetilojen käyttöön ja ohjelmointiin liittyvät valinnat, jotka liikkuvat elämäntavan ja suunnittelun rajapinnassa.

Ihmisten elämäntavan valintoja ei passaa mennä mestaroimaan, mutta lisätieto siitä mikä on mahdollista auttaisi tekemään fiksuja valintoja. Yleensä niitä ratkaisuja kannattaisi katsoa paljon enemmän kumpupilvistä kuin ruohonjuuritasolta. Kun suuret linjat ovat kunnossa, sujuu tarkentava suunnittelu lopulta helposti. Mutta jos on lähdetty väärälle tielle, tai jos se ei vain tunnu enää itselle oikealta, on viisautta peruuttaa takaisin pari askelta ja korjata kurssia eikä jääräpäisesti takoa päätä seinään.

Disclaimer: Tämä ei liity mihinkään täällä käytyyn keskusteluun yksittäisestä projektista tai henkilöstä. Taustalla on monen vuoden havaintoja, ei vähiten omasta elämästä. Jokunen liittyy rintamamiestaloihin, eivät läheskään kaikki. Yhteydet elävään elämään ja konkreettisiin tapauksiin ovat siten satunnaisia, mutta todennäköisiä.
jyrsija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jyrsija »

Jeps, jeps,

Kuuntelin pari kuukautta sitten hyvän tutun/tulevan naapurin tupareissa keskustelua tekemisestä. En viitsinyt avata suuni seurueessa mutta ydin oli siinä että kummallekkin keskustelun osapuolelle edes maalipensselin pitäminen kädessä ei ollut mikään mieluisa tekeminen vaan siitäkin maksettiin mieluummin ulkopuoliselle. Toinen oli kesämökin omistaja, toinen omakotitalon. Niin, jos ei halua/ole aikaa/osaa/viitsi/jaksa tehdä omalle talolle tai kesämökille mitään itse, onko se sitten varmasti oikea asumismuoto?

Laajennettavan talomme naapurin rouvan (toinen tapaus) leuka myös loksahti melkein paikoiltaan vähän aikaa sitten kun juteltiin ja kerroin että olin nyt päättänyt jäädä vähäksi aikaa pois töistä ja ottaa talonväkertämisen työksi. Omakotitaloasukki myös, sitä sorttia joka teettää kaiken ulkopuolisilla.

En viitsi nyt enään jatkaa mutta olisi paljon vielä aiheesta kerrottavaa.

Kalliiksi tulee aika monen suomalaisen elämä jos ei ole valmis mitään tekemään itse.
Koera
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Koera »

Juicen sanoin --köyhät ne vain rökeltää rahalla--
Vastaa Viestiin