Fein Multimaster - onko kloonia????
- vesahy
- Jäsen

Re: Fein Multimaster - onko kloonia????
Poikkesin äsken kirkolla ja kävin huoltoaseman baarissa kahvilla. Pöydällä oli paikallislehti, josta huomasin osuuskaupan ilmoituksen monitaiturista. Boschin EMF180E Multi on tarjouksessa hintaan ysiysi. Kun niitä saa siis kolme ja puoli kappaletta yhden Feinin hinnalla, niin panee miettimään, että josko sittenkin... Peruspaketin terävalikoima kyllä vaikuttaa aika köyhältä, sitä olisi heti samalla täydennettävä.
Tuolla aikaisemmin joku kirjoitti, että Bosch on ihan hanurista ja vain kympin arvoinen. Onko muilla lisää mielipiteitä tai peräti kokemuksia?
Tuolla aikaisemmin joku kirjoitti, että Bosch on ihan hanurista ja vain kympin arvoinen. Onko muilla lisää mielipiteitä tai peräti kokemuksia?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
- vesahy
- Jäsen

Nyt vasta luin ketjun alkupään viestit mutta en niistä sen viisaammaksi tullut, en osaa vieläkään kallistua kummankaan vaihtoehdon puolelle. Mutta se kiinnostaa miten Boschin terät on hinnoiteltu.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Boschiin käy jotkin halppisterät, joita saa ainakin Bauhausista... ei nekään halpoja ole, mutta huomattavasti halvempia kuin Feinin.vesahy kirjoitti:Nyt vasta luin ketjun alkupään viestit mutta en niistä sen viisaammaksi tullut, en osaa vieläkään kallistua kummankaan vaihtoehdon puolelle. Mutta se kiinnostaa miten Boschin terät on hinnoiteltu.
Yleensä kun kysyy nettipalstalla onko jokin halvahko tuote hintansa väärtti niin esiin ponnahtaa ensimmäisenä porukka jolle paraskaan ei ole riittävän hyvää ja mikään ei ole liian kallista. Hieman sama juttu kuin pikkupoikana urheiluvehkeiden sun muiden kanssa... aina oli porukassa niitä joilla oli parhaimmat ja kalleimmat vehkeet tarvitsivat he niitä eli eivät ja yleensä nämä samat tyypit tiesivät (kokeilematta tietenkin) että halvemmilla vehkeillä on iäksi tuomittu surkeasti epäonnistumaan.vesahy kirjoitti:Tuolla aikaisemmin joku kirjoitti, että Bosch on ihan hanurista ja vain kympin arvoinen. Onko muilla lisää mielipiteitä tai peräti kokemuksia?
Ihan soiva peli se vihreä Bosch on... sahaa, hioo, raaputtaa siinä missä kalliimmatkin. Toki euroilla sanee lisää kestävyyttä ja käyttömukavuutta, mutta paha tuollaista vehjettä on loppuun käyttää harrastehommissa jos tekee vain niitä töitä mihin se on hyvä eikä väkisin käytä sitä kärkihiomakoneen korvikkeena jossain giganttisessa hiomaurakassa. IMHO: Tekisin hommat ennemmin vaikka 20€ Alpha Toolsilla jos vaihtoehtoina olisi tumpuloida ilman konetta tai pistää perhe puurokuurille pariksi viikoksi että iskä saa uuden kivan koneen... noin karrikoidusti.
Yleisesti ottaen "laadusta kannattaa maksaa" ja "köyhän ei kannata ostaa halpaa" ovat puhdasta myyntimiesten höpöhöpöä... riittävästä laadusta kannattaa maksaa sopiva hinta ja sekä riittävä laatu että sopiva hinta pitää osata määritellä erikseen.
Omissa hommissani käytän vuorotellen Feiniä ja omaa Boschiani, ei mielestäni tuo
halvempi kauheasti häpeä Feinille.
Hyvin on ainakin satunnaista ammattiremppakäyttöä kestänyt.
halvempi kauheasti häpeä Feinille.
Hyvin on ainakin satunnaista ammattiremppakäyttöä kestänyt.
puuhapena kaiken korjaa
Minun omasta pakista löytyy makitaa, feiniä,dewalttia ,festoa, milwaukeeta ,hiltiä ym. "laatumerkkejä" Mutta tietenkin pitää ,ja on vain järkevää !! puntaroida laatu-/hintasuhdetta käyttötarpeeseen nähden ! Omasta "arsenaalista" löytyy myös tuo "Alopha " lamelliliitoskoneena (senkin tekniikan patentti raukesi muutamia vuosia sitten) ostin kun alkuperäinen Lamello maksoi maltaita eikä sillä koneella oikeasti ole paljonkaan käyttöä , mutta ilmankkaan en tulisi enään toimeen, tuhlaan aikaani (hermojani) "vippaavan"koneen säätämiseen mutta hyvillä mielin tietäen ettei se alkuperäinen maksa hintaansa takaisin näillä tarvemäärillä..........köyhän ei kannata ostaa halpaa" pitää minun mielestä jossain määrin paikkaansa ! Kalliimpaan(vahvaan tuotemerkkiin/valmistaja) yleensä saa varaosat ja terät vuosienkin kuluttua eikä sen takia tarvitse uutta ostaa !? osaakoa ennakoida onko ko. tuotemerkki vielä kymmenen vuoden jälkeen markkinoilla onkin jo vaikeampi juttu ......... Oli aika jolloin minulla oli kaikki Elu- merkkisiä; onneksi se muuttui 1:1 Dewaltiksi -- ei aivan niinkään, laatu heikkeni ! laaakeri kytkimet ym. kuluvat osat tehdään nyt halvemmalla - oppivat laskemaan sen elinkaren etukäteen ja sen jälkeen pääsivät"aftersales"-kuvioon mukaan .Tässä nyt kommentoi puuseppä joka käyttää noita vehkeitä elannon hakkimiseen ja oman rempan tekoon ,Käyttötarve ja -määrä ratkaisee tuotemerkkivertailussa 1??Aaltju kirjoitti:Yleensä kun kysyy nettipalstalla onko jokin halvahko tuote hintansa väärtti niin esiin ponnahtaa ensimmäisenä porukka jolle paraskaan ei ole riittävän hyvää ja mikään ei ole liian kallista. Hieman sama juttu kuin pikkupoikana urheiluvehkeiden sun muiden kanssa... aina oli porukassa niitä joilla oli parhaimmat ja kalleimmat vehkeet tarvitsivat he niitä eli eivät ja yleensä nämä samat tyypit tiesivät (kokeilematta tietenkin) että halvemmilla vehkeillä on iäksi tuomittu surkeasti epäonnistumaan.vesahy kirjoitti:Tuolla aikaisemmin joku kirjoitti, että Bosch on ihan hanurista ja vain kympin arvoinen. Onko muilla lisää mielipiteitä tai peräti kokemuksia?
Ihan soiva peli se vihreä Bosch on... sahaa, hioo, raaputtaa siinä missä kalliimmatkin. Toki euroilla sanee lisää kestävyyttä ja käyttömukavuutta, mutta paha tuollaista vehjettä on loppuun käyttää harrastehommissa jos tekee vain niitä töitä mihin se on hyvä eikä väkisin käytä sitä kärkihiomakoneen korvikkeena jossain giganttisessa hiomaurakassa. IMHO: Tekisin hommat ennemmin vaikka 20€ Alpha Toolsilla jos vaihtoehtoina olisi tumpuloida ilman konetta tai pistää perhe puurokuurille pariksi viikoksi että iskä saa uuden kivan koneen... noin karrikoidusti.
Yleisesti ottaen "laadusta kannattaa maksaa" ja "köyhän ei kannata ostaa halpaa" ovat puhdasta myyntimiesten höpöhöpöä... riittävästä laadusta kannattaa maksaa sopiva hinta ja sekä riittävä laatu että sopiva hinta pitää osata määritellä erikseen.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Millään lailla asiasta sotaa hakematta tuossa yllä on konkretisoitu ilmiö, jonka tämän ketjun ensi sivulla esitinAaltju kirjoitti: Yleensä kun kysyy nettipalstalla onko jokin halvahko tuote hintansa väärtti niin esiin ponnahtaa ensimmäisenä porukka jolle paraskaan ei ole riittävän hyvää ja mikään ei ole liian kallista. Hieman sama juttu kuin pikkupoikana urheiluvehkeiden sun muiden kanssa... aina oli porukassa niitä joilla oli parhaimmat ja kalleimmat vehkeet tarvitsivat he niitä eli eivät ja yleensä nämä samat tyypit tiesivät (kokeilematta tietenkin) että halvemmilla vehkeillä on iäksi tuomittu surkeasti epäonnistumaan.
Pekka Huhta kirjoitti:Tässä on minusta koko jutun ydin: aika harva halpiskoneen ostaja on ikinä sitä alkuperäistä kokeillut ja sitten kun sen halpakopion saa käteen niin sitä kehutaan estottomasti, kun ei ole mitään vertailupohjaa. Ja sitten seuraava tyhmä menee ja ostaa samanlaisen jne jne. Ja ne jotka on jo laadukasta kamaa käyttäneet sortuvat harvoin noihin halpiksiin. On aika vähän väkeä jotka on ihan oikeasti käyttäneet tai edes kokeilleet sekä huonoja että hyviä.PETEBJ75 kirjoitti:Boshin kone oli minullekkin aika pettymys. Tuotahan ei tosin huomaa jos ei ole koskaan feinia kokeillut
Mua voi aivan vapautuneesti syyttää elitismistä, en pahastu sita lainkaan. Sen sijaan siitä ei mielestäni voi syyttää ettenkö olisi selvitellyt halpojen ja kalliiden eroja, tai että leuhkin niillä työkaluilla vaan sen takia että mulla on niihin varaa. Otetaan nyt vaikka tuo mun tekemä höylävertailu: lainasin, hankin maahantuojilta ja ostin omalla rahalla 12 höylää ja selvitin että miten ne toimii ja mitä eroja niissä on. Ja että onko se halvempi "ihan melkeen saman näköinen" kuitenkaan ihan sama juttu kuin se oikeasti laadukas tuote. Se oli muuten erittäin valaiseva harjoitus: jos käsityökalut kiinnostaa millään tavalla niin kannattaa toki lukea tuokin vertailu: http://www.sihistin.fi/fi/tyokalut/hoylavertailu.html
En oo sähkötyökaluista samanlaisia systemaattisia vertailuja tehnyt, kun en niitä enää niin hirveästi käytä. Mutta mä olen tehnyt töitä koko ikäni hyvin vaihtelevilla työkaluilla. Pentuna mulla oli todella läyhäisen huonot työkalut käytettävissäni. sen jälkeen kun aloin ostamaan niitä itse niin ostin luonnollisesti halvinta mahdollista ja ihmettelin koko ajan että on nää puu- ja metallityöt sitten vaan vaikeita. Ei niillä vehkeillä ollut mitään edellytystä oppia tai tehdä hyvää jälkeä. On vaan hitonmoisen sisäisen dravin ja tekemisen himon asiota etten turhautunut niinä vuosina ja jättänyt koko asiaa sikseen. Moneksi vuodeksi tekeminen jäikin aika vähille, kun se oli niin hankalaa. Kuvittelin että joku Recordin paskahöylä oli "parasta mitä rautakaupasta saa" tai että niillä mun juustonpehmeillä taltoilla saa kyllä tehtyä ihan saman mitä kalliimmallakin. Uskoin että se on miehessä vika kun Pläkkändekkerin tai vihreän Boschin osat lenteli pitkin työmaata. Yksi halpispistosaha jaksoi sahata metrikaksikymmentä senttiä mahonkilautaa halki ennen kun syttyi palamaan.
Nykyään mulla on sähkökoneina ammattivehkeitä, Makitaa, Panaa, Hitachia, Festoa. Ja sitten käsityöpuolelta mopo on lähtenyt lapasesta jo aikaa sitten: en usko että moni tunnistaa 1800-1900-luvun taitteen kaikkia valmistajia, mutta tuotemerkkejä luettelematta voin sanoa että ne on hyviä. Ja aika paljon paskaa on siinä välissä kokeiltu ennen kuin tähän on päästy.
Mä tykkään kutsua ihmisiä mun verstaalle tekemään omia hommiaan: mä yleensä kieltäydyn tekemästä kellekään kaverille mitään huonekaluja tai muita kapineita, mutta lupaan että homman voi tehdä jos pyytäjä tulee itse mun verstaalle ja se tehdään yhdessä. Niissä sessioissa se palkitsevin hetki on melkein aina kun kaveri uppoutuu työhön ja jossain vaiheessa nostaa katseen ylös työstä ja työkalusta ja toteaa silmät loistaen että: "tämmöstäkö tän oikeesti kuuluikin olla, ei koulun työkaluilla vaan...." Ja se sama kommentti tulee melkein joka kerta. Ihmiset ei tiedä mitä työn tekeminen kunnon työkauilla on ja kuvittelee että se tuhertaminen halvoilla jäljitelmillä on sama juttu. Ne on vaan oppimisen tiellä.
Mä olen sitä mieltä että osaan nykyisin aika hyvin monensortttisia puutöitä. Mutta harmittelen yhä sitä että jos joku olisi mulle oikeasti saanut taottua päähän että "et jumalauta osta yhtään konetta tai värkkiä ennen kun sulla on varaa oikeasti hyvään" niin mä osaisin todella paljon enemmän kuin tänä päivänä ja ennen kaikkea olisin nauttinut tekemisestä äärettömän paljon enemmän verrattuna siihen millaista helvetin tuhertamista se niillä oli.
Jos sulla ei ole varaa siihen Feiniin niin älä osta. Mutta älä myöskään valehtele itsellesi että tää kahdenkympin Alphastool on ihan sama juttu.
Jos siihen ei ole varaa, niin kannattaa palata siihen periaatteeseen joka mulla oli jo 30 vuotta sitten: kun työkaluun ei ole varaa, niin pitää olla tarpeeksi luova osatakseen tehdä homma ilman sitä työkalua. Vaihtoehto ei ole ostaa sitä umpipaskaa toimimatonta näköispainosta vaan miettiä että tarvitseeko ylipäänsä sitä työkalua. vaikka nyt esimerkkinä tuo Fein: mä olen tehnyt melkein kaikkia niitä töitä mitä Feinin esite kehuu niiden koneen tekevän parhaiten. Enkä muuten ole vieläkään saanut aikaiseksi hommata moista, vaikka olenkin tehnyt lainakoneilla aika paljon hommia. Olishan se jumalattoman kätevä, mutta olen mä saanut asian aina hoidettua jollain muullakin tavalla.
Pahoittelen syvästi julistavaa sävyä ja ketjun varastamista ideologiseen käyttöön, mun tuo Aaltjun provo oli vain niin ihanan piikikäs ;D
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Niin... kerroit omia subjektiivisia kokemuksiasi erilaisista työkaluista kuten kaikki muutkin tässä ketjussa ja julistit ideologiaa, jonka mukaan tietyt ennaltamäärätyt ns. merkkituotteet ovat parempia kuin jotkin muut... jotenkin näen tässä samat elementit kuin Karhu vs. Peltonen vs. Järvinen keskusteluissa ennen koulun hiihtokilpailua 70/80-luvullaPekka Huhta kirjoitti:Pahoittelen syvästi julistavaa sävyä ja ketjun varastamista ideologiseen käyttöön, mun tuo Aaltjun provo oli vain niin ihanan piikikäs ;D
Täytyy sanoa että en ole sitä parinkympin Alpha Toolsia edes pitänyt käsissäni, mutta Fein oli lainassa useasti ennen kuin raaskin ostaa vihreän Boschin ja sinisen akullisen Boschinkin ostin jokunen aika sitten kun sellainen sattui tulemaan vastaan sopivaan hintaan. Sillä vähäisellä kokemuksella mitä minulla on en keksi mitään sellaista mitä Feinillä voisi tehdä mikä ei onnistuisi myös vihreällä Boschilla riittävän hyvin ja huomattavasti mukavammin kuin manuaalispedaalisin menetelmin, mutta ehkäpä en tiedä jotakin juttua mitä näillä laitteilla on tapana tehdä.
Työkalut on aika pitkälle samanlaisia hankintoja kuin autotkin... jokainen yrittää keksiä mahdollisimman suuren määrän teknisiä järkiperusteita hankinnoilleen, mutta loppujen lopuksi valinta kuitenkin tehdään tietyt peruskriteerit täyttävän joukon sisältä puhtaasti tunteella. Vaikka minäkin väitän mielelläni tutkiskelevan vaihtoehdot analyyttisesti ja objektiivisesti niin minulla on kuitenkin aimoläjä merkkejä jotka tippuvat aina vaihtoehdoista pois jostakin syystä. Hiljakkoin ostin hajoneen käsisirkkelini tilalle Dewaltin kun alennus oli kohdallaan ja myyjäkin kehui... ihan varmasti kelpo kone ja kaikki kaverit kehuvat sitä, mutta on se vain minun mielestä syvältä hanurista verrattuna vanhaan AEG:en.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

No, en tiedä mahdoitko lukea esim. sen höylävertailun, mutta mä koitin sillä perustella että ainakin pyrin jonkinlaiseen objektiivisuuteen. Jos jaksaa kirjoitella nelisenkymmentä liuskaa vertailua ja räplätä niitä työkaluja verstaalla kuukauden verran, niin ei se nyt ihan pelkästään subjektiivista mutua ole. Toivoisin.Aaltju kirjoitti:Niin... kerroit omia subjektiivisia kokemuksiasi erilaisista työkaluista kuten kaikki muutkin tässä ketjussa ja julistit ideologiaa, jonka mukaan tietyt ennaltamäärätyt ns. merkkituotteet ovat parempia kuin jotkin muut... jotenkin näen tässä samat elementit kuin Karhu vs. Peltonen vs. Järvinen keskusteluissa ennen koulun hiihtokilpailua 70/80-luvulla
Se on sama että nostaako kissa häntänsä itse vai nostaako sen joku muu, sama p*rsesilmä sieltä alta joka tapauksessa paistaa. Mutta sen verran koitan omaa häntääni nostaa että en nyt ihan kauhean montaa ihmistä tiedä jotka ihan noin harrastuspohjalta ja asiasta tehden tekisi tuollaistakaan vertailua. Että sen puoleen en kyllä suostu kaikkia tulkintojani myöntämään vaan subjektiiviseksi merkkiuskollisuudeksi ja tavallisen työkaluleuhkan elitismiksi
Ja ehkä voisin nostaa häntää sen verran että ehkä mä olen kuitenkin tehnyt luultavasti jonkin verran enemmän puutöitä kuin keskiverto Niilo N. Nieminen. Ainakin mulla on siitä subjektiivisuudesta vähän enemmän kokemusta
Tää on suurta viisautta, ja vielä suurempaa se että uskaltaa sanoa ääneen tehneensä ratkaisun fiiliksellä. Jos olisi olemassa vain yksi just oikea työkalu niin sittenhän kaikilla olis just semmoinen eikä muita tarttis tehdäkään. Muta ei ole ihan hölmöä sekään että koittaa välillä kuunnella niitä asiaa ihan oikeasti kokeilleita ihmisiä ennen kun tekee sen subjektiivisen päätöksensä.Työkalut on aika pitkälle samanlaisia hankintoja kuin autotkin... jokainen yrittää keksiä mahdollisimman suuren määrän teknisiä järkiperusteita hankinnoilleen, mutta loppujen lopuksi valinta kuitenkin tehdään tietyt peruskriteerit täyttävän joukon sisältä puhtaasti tunteella.
Joka tapauksessa toistaisin vielä sen oman periaatteeni, joka nyt on tässä koko asian ytimenä. En puhu sen puolesta että just tässä tapauksessa on pakko ostaa Fein tai että "Festo on Ylin Työkalumerkki, ei siinun pidä muita työkaluja käyttämän", vaan sen puolesta että ihmiset voisi ottaa vaihtoehtovalikoimaansa sen ettei sitä halpaa konetta ostettaisi ollenkaan. Käytettäisiin luovuutta ja tehtäisiin asia niillä vehkeillä joita talossa jo on eikä osteta jotain uutta härveliä just sen tähden että siinä on just joku tosi makee fiitsöri, uusinta hottia.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
- vesahy
- Jäsen

Nyt meni yöunet kun tätä pitää oikein miettiä. Olin jo pikkuhiljaa kallistumassa Boschin kannaalle ja siksi hain täältä lisätukea päätöksentekoon. Onhan hintaero melkoinen eikä sitä pätäkkää mitenkään rajattomasti ole. Mihin sitten on varaa, se onkin sitten jo toinen juttu. Autotkin kun vedettiin mukaan, niin minä olisin ehdottomasti saabisti mutta kun siihen ei ole varaa niin ajelen käytetyllä Rellulla, jonka löysin sattumalta todella vähän ajettuna. Eihän se Saab ole mutta kuljettaa minut ja muijan luotettavasti mihin ollaankin menossa ja saan siitä vielä kätevästi pakun kun otan takapenkit irti.Pekka Huhta kirjoitti:Jos sulla ei ole varaa siihen Feiniin niin älä osta. Mutta älä myöskään valehtele itsellesi että tää kahdenkympin Alphastool on ihan sama juttu.
Minulla on se kuva, että Bosch olisi ihan toimiva peli mutta ihan ensimmäiseksi mietin sitä satasen settiä, siinä ei näyttänyt teriä olevan mukana muuta kuin ihan muutama plus nippu hiomapapereita. Niitä on siis oitis hankittava lisää ja ne on laskettava mukaan perustamiskustannuksiin. Paljonko paketin hinta näin laskettuna on? Hiomapapereita en itse asiassa tarvitsisi lainkaan kun mulla on jo jokin halpis tasohiomakone ja Black&Deckerin hiomahiiri. Ja se terien kiinnitys, onko se kunnollinen? Joku kertoi, että kinkkikoneella se on kelvoton ja toimimaton. Eikä eri merkkisten koneiden terät taida sopia ristiin toistensa kanssa.
Voiko ongelmaa ajatella näin? Jos sulla ei ole varaa siihen Boschiin niin älä osta. Mutta älä myöskään valehtele itsellesi että tää kolmen ja puolensadan Fein on ihan sama juttu.
Minusta tämäntyyppisen koneen kohdalla kannattaa oikeasti miettiä se tarve mihin sitä suunnittelee käyttävänsä. Kuten aiemmin kerroinkin, itse ostin Feinin yhden pahan paikan tappelun jälkeen, mutta sahausominaisuudet yms hienoudet on jäänyt tyystin käyttämättä. Olen käyttänyt sitä pelkästään hiomakoneena ja siihen olen ollut kovin tyytyväinen, joskin 115 mm talla ei tunnu kovin kestävältä (yksi irronnut liimauksesta pohjalevystä).vesahy kirjoitti:Minulla on se kuva, että Bosch olisi ihan toimiva peli mutta ihan ensimmäiseksi mietin sitä satasen settiä, siinä ei näyttänyt teriä olevan mukana muuta kuin ihan muutama plus nippu hiomapapereita. Niitä on siis oitis hankittava lisää ja ne on laskettava mukaan perustamiskustannuksiin. Paljonko paketin hinta näin laskettuna on? Hiomapapereita en itse asiassa tarvitsisi lainkaan kun mulla on jo jokin halpis tasohiomakone ja Black&Deckerin hiomahiiri.
Sen kerran kun sillä yritin huvin vuoksi sahata jotain laudansyrjää, niin en siihen puolipyöreään puuterään ainakaan ollut kovin ihastunut. Veti vinoon syyn suuntaan ja puolen metrin matkalla selvästi kului. Kun se terä maksaa halvan japaninsahan verran, niin olen mieluummin uhrannut yhden tiheähampaisen japaninsahan remonttihommiin ja sillä pärjää aika monen paikan kanssa mihin kuvittelin feiniä käyttäväni. Sitten on tietysti paikat joissa kyseisenlaisesta värkistä on oikeasti hyötyä.
Fein vastaan muut en osaa ottaa kantaa, kun ei ole kokemusta muista. Feinistähän on myös start-paketti vähän halvemmalla (<200€).
Kun tämä keskustelu on livennyt yleisemmäksikin keskusteluksi työkalujen laadusta, niin off-topicina kokemukseni puukkosahoista. Ostin remontin alussa 50€ puukkosahan ja läjän kunnon teriä. Tein aika paljon purkuhommia sillä. Ihan se tehtävänsä teki, mutta koneen teränpidike kului siten että heiluu - ennen kuin merkkiterät loppuivat. Isoimmat purkamiset oli sitten jo tehty ja ostin sitten toisen halpakoneen, mutta siihen piruun ei mene ne kunnon merkkiterät. Nyt minulla on läjä kunnon teriä, yksi heiluvahampainen puukkosaha ja toinen melkein käyttämätön mihin käy vaan jotkut kiinanterät. Elikkä nyt pitäisi sitten vielä ostaa se kunnollinen puukkosaha tai kirota noiden kanssa joka kerta kun niitä tarvitsisi.
Tuli tuplana
Kertaakaan ei itelläni oo Botsista terä irronnut, ja on ammattikäytössä.
puuhapena kaiken korjaa
Täytyy olla ollut jo alkujaan teroitusvikainen terä... ei mulla ole vetänyt Fein eikä sen paremmin kumpikaan Boschkaan yhtään mihinkään suuntaan ennen kuin vasta sitten kun terän on kolauttanut johonkin.markokoo kirjoitti:Sen kerran kun sillä yritin huvin vuoksi sahata jotain laudansyrjää, niin en siihen puolipyöreään puuterään ainakaan ollut kovin ihastunut. Veti vinoon syyn suuntaan ja puolen metrin matkalla selvästi kului.
Käytän itse noita vehkeitä lähestulkoon pelkästään sahaamiseen.
Ok, vedän sanani takaisin tuosta kulumisesta kun kävin tarkastamassa terän. Maalit siitä oli vähän lähtenyt mutta terä sinällänsä kulumaton (kuten toki kuuluukin). Tuohon paikkaan se ei ollut kuitenkaan oikea valinta (vanhan lattialaudan kaventaminen halkaisusuunnassa, lattialuukku) ja se vei väärään/mutki, ehkä ko vehkeen käyttökokemattomuutta. Homma hoitui sitten halkaisuteroitetulla japaninsahalla paremmin. Sähkösirkkeli ja feinillä loppu olisi ollut moottorikaluista luonteva valinta jos tuossa paikassa olisi ollut vähän enemmän tilaa.Aaltju kirjoitti:Täytyy olla ollut jo alkujaan teroitusvikainen terä... ei mulla ole vetänyt Fein eikä sen paremmin kumpikaan Boschkaan yhtään mihinkään suuntaan ennen kuin vasta sitten kun terän on kolauttanut johonkin.