Öljyn vuosikulutus

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Pilkkis
Uusi jäsen

Re: Öljyn vuosikulutus

Viesti Kirjoittaja Pilkkis »

RMT-49 kirjoitti:Pisti ketju silmään ja ajankohtaista nostaa ylös kesksutelua.

Meillä on parhaimmillaan mennyt 2250 l vuodessa öljyä, kaksi aikuista.
Talo kolmessa kerroksessa. Lämmitys ja käyttövesi hoidetaan öljyllä, vain kylppärissä lattialämmitys sähköllä.

Pannuhuoneesta löytyy JÄMÄ kaksoipesäkattila. Puiden polttoa on lisätty kovilla pakkasilla ja suihkun/saunomisen yhteydessä. Kulutus laski näillä toimenpiteillä 1700 litraan vuodessa.
Tämän jälkeen Mitsun ilpit asennettii keski- ja yläkertaan, pattereiden termarit löysivät uudet asennot. Huonelämpötila järkeistettiin trooppisesta normaaliksi (20 C astetta) :-D Puiden polttoa kattilassa lisätty entisestään etenkin lämmintä vettä kulutettaessa. Kulutus viimeisimmän excel-seurantalaskennan osalta osoittaa keskikulutuksen olevan 630 l vuodessa. Niin ja tässä välissä on ilmestynyt pari pikkutyttöä, jotka pitää kylpemisestä :-D
(Pilkkis) Itse olen tunkenut kattilaan ANTRASIITTIA öljyn lisäksi ja kulutus on pudonnut jonkun verran.Likasta puuhaahan se on mutta kun saan Andrasiittia 625 @ 1000 kg Ainut hanhaluus oli alussa saada (A) syttymään mutta kun kasasin arinan päälle puita ristikkopinoon ja siihen päälle Anrat niin johan palaa iloisesti, ja lömmöt pysyy hyvin. Olen nyt tehnyt niin että aamulla käyn laittamassa Andrat uuniin ja illalla annan lämmön laskea niin että poltin pamahtaa päälle. Kattila on HÖGFORS 15 MAXI.Kaksitoimikattila.
Pilkkis
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Pilkkis »

Jokuvaan kirjoitti:
RMT-49 kirjoitti:Pannuhuoneesta löytyy JÄMÄ kaksoipesäkattila. Puiden polttoa on lisätty kovilla pakkasilla ja suihkun/saunomisen yhteydessä. Kulutus laski näillä toimenpiteillä 1700 litraan vuodessa.
Minulla on myös sellainen ainakin 40 v vanha vihreä Jämä Miniter kaksoispesäkattila, jota en osaa käyttää, eli polttaa pelkkää öljyä vaikka puuta olisi saunaa varten varastossa vaikka kuinka. Mitä sille rakkinneelle pitää tehdä ennen kuin pistää tulet pesään, öljypoltin varmasti sammutetaan ainakin, mutta pitääkö se irrottaa kokonaan vai voiko jättää omalle paikalleen? Entä kattilan säädöt, pitääkö niihin koskea jos alkaa lämmittämään lisäksi puulla? Tällä hetkellä lisä lämmitän kellaria kovilla pakkasilla niin että poltan parin tunnin välein pesällisen saunan kiukaassa kaikki sisäovet auki, mutta siinä touhussa kyllä menee suurin osa lämmöstä ihan hukkaan savukaasujen mukana ja vaikutus öljyn kulutukseen on vähintäänkin kyseenalainen.
Kasaa sinne Arinan päälle ensin puita aika tiiviiseen ristikkopinoon ja laita niiden päälle Antrasiittia ja sytytä.Vetoa joudut lisäämään mutta siinä se sitten onkin.Sitten lisäilet noin pulen tunnin kuluttua sitä Antrasiittia niin lämmöt pysyy kohdillaan aika hyvin.Muihin sääntöihin ei tarvitse koskea ,voit tietysti polttaa pelkkää puutakin mutta sitä joutuu lisäämään aika usein sinne kattilaan.Itse en ole koskenut mihinkään muihin säätöihin kuin ilman otto luukkuun kattila saa olla normaalisti päällä, jotta paukahtaa päälle siinä vaiheessa jos et muista käydä lisäämässä puita pesään. Itselläni on vuoden -83 HÖGFORSIN 15 MAXI kaksitoimi kattila ja hyvin on toiminut.
Hyyti
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.fixushuoltotapanila.fi

Viesti Kirjoittaja Hyyti »

Meillä n.120 m2 lämmitettävää alaa. Öljyä kuluu 2000l vuodessa.
Lisäksi lämmön lähteinä takka,puuliesi ja ilmalämpöpumppu. Öljy lämmittää myös käyttöveden. Kulutus saattaa pienentyä vielä kun vaihdoin suuttimen uuten.
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

Kulmala kirjoitti:Kolmessa kuukaudessa (marras-tammi) meni 1000 litraa. Se ei kuitenkaan liene absoluuttisesti verrannollinen koko vuoden menekkiin.
...ja seuraavassa kahdessa kuukaudessa se toinen tonni. Puilla on menty paljon, mutta ostotavaraa sekin on.

Tänään kävi maalämpömies mittaamassa tiluksia. Loppuu minun osalta öljyllä läträäminen.
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jyrinor »

syyskuun puolivälistä(2010) tähänhetkeen n.500l öljyä kulunut. Kattilana högfors maxi 15 kaksoiskattilajoka lämmittää myös käyttöveden. Öljy oikeastaan vain öisin päällä muutaman tunnin. Lisänä ilmalämpöpumppu. Ei paha kustannus näinkin kovana talvena, kuitenkin lämmitysalaa n.130m2. Tosin puita meni kattilasta läpi ~20mottia, mutta ne ei maksa kuin tekemisen vaivan.
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

Nyt loppu läträäminen.
Maalämpö tilattu. Ja kylmä kans. Yey :-D