Oma nurkka

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: Oma nurkka

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti:Olen tässä ihmetellyt tuota kuinka saisin 1/2 tuuman pesukoneen letkussa olevan naaraskierteen kiinni vesihanan poresuuttimen tilalle. Onkohan tuossa poresuuttimessa nyt sitten joku M22 kierre vai mikä?

Jotenkin epäloogista. 1/2 tuumaa on 25,4mm / 2 = 12,7mm, mutta kun arvuuttelin kaupassa noita palikoita, niin M22 on kuitenkin vain vähän erikokoa ja M22 pitäisi olla 22 milliä, joka on kohtalaisesti suurempi kuin 12,7mm.

Sitten jotain vaihtoehtoja oli M24 koossakin.

Vakoilin, että poresuutin naaraskierteellä on sen M22, uroskierteellä olisi M24, tai sellaisia tuolla ainakin oli myynnissä.

Pitäisi olla siis ehkä mahdollisesti M22 naaras ja 1/2" uros samassa palikassa, mutten ole ihan varma tuosta helo, hela, vai mikä lie hanasta. Pesuhuoneessa suihkuletkun liitin vaikuttaa olevan 1/2" kun sitä arvuuttelin.

Eikö sitä voi pysyä ihan vaan yhdessä koossa?
Tuossa on juurikin asia, jota en ymmärrä! Loppupään vesikalusteissa yleisesti siirrytäänkin millikierteisiin :evil: :evil: :evil: Yhtä hieno idea kuin aikoinaan Citroen:in valitsemat millikoon vanteet, olikohan 390mm ja Saab neropattina seurasi perässä taannoisiin Finlandia malleihin myös valiten.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti: Tuossa on juurikin asia, jota en ymmärrä! Loppupään vesikalusteissa yleisesti siirrytäänkin millikierteisiin :evil: :evil: :evil: Yhtä hieno idea kuin aikoinaan Citroen:in valitsemat millikoon vanteet, olikohan 390mm ja Saab neropattina seurasi perässä taannoisiin Finlandia malleihin myös valiten.
Eikös tuo Finlandia ollut sellainen karvalakkimallia köyhemmin varusteltu ja jotain 15cm jatketulla pohjalevyllä varustettu?
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
tuuma kirjoitti: Tuossa on juurikin asia, jota en ymmärrä! Loppupään vesikalusteissa yleisesti siirrytäänkin millikierteisiin :evil: :evil: :evil: Yhtä hieno idea kuin aikoinaan Citroen:in valitsemat millikoon vanteet, olikohan 390mm ja Saab neropattina seurasi perässä taannoisiin Finlandia malleihin myös valiten.
Eikös tuo Finlandia ollut sellainen karvalakkimallia köyhemmin varusteltu ja jotain 15cm jatketulla pohjalevyllä varustettu?
Juu, semmoinenhan se oli, herroille polvitilaa,nääs :-D
tuuma
Jäsen
Jäsen

Muuten, jos eksyt Oraksen kamppeita myyvän putiikin sisälle niin varmasti löytyy noita muunnoskappaleita milli-tuuma -juttuihin. Mm. Tarjoustaloissa ovat Oraksen kamat erikseen muista putkihimmeleistä. Olen monasti ajatellut että millimaailman sotkeminen putkihommiin on heidän syynsä :-D
jtbo
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:Muuten, jos eksyt Oraksen kamppeita myyvän putiikin sisälle niin varmasti löytyy noita muunnoskappaleita milli-tuuma -juttuihin. Mm. Tarjoustaloissa ovat Oraksen kamat erikseen muista putkihimmeleistä. Olen monasti ajatellut että millimaailman sotkeminen putkihommiin on heidän syynsä :-D
Honkkariin jos eksyy, niin myyvät Opal merkkisiä samanlaisia himmeleitä, mutta kun pitäisi tietää mikä ihmeen kierre siinä hanassa oikein on, eikä viitsisi hirveästi alkaa kokeilemaankaan, kun maksavat monia euroja kappaleelta :shock:
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
tuuma kirjoitti:Muuten, jos eksyt Oraksen kamppeita myyvän putiikin sisälle niin varmasti löytyy noita muunnoskappaleita milli-tuuma -juttuihin. Mm. Tarjoustaloissa ovat Oraksen kamat erikseen muista putkihimmeleistä. Olen monasti ajatellut että millimaailman sotkeminen putkihommiin on heidän syynsä :-D
Honkkariin jos eksyy, niin myyvät Opal merkkisiä samanlaisia himmeleitä, mutta kun pitäisi tietää mikä ihmeen kierre siinä hanassa oikein on, eikä viitsisi hirveästi alkaa kokeilemaankaan, kun maksavat monia euroja kappaleelta :shock:
Tuo on sellainen viidakko, onnistua ja epäonnistua samaan aikaan. Mauserin jos omistat niin pystyy arpomaan jotain mittoja. Äh, väärin tuo valinta silti menee, niin on mennyt ainakin aina kun minä olen putkikuppaan lähtenyt, varsinkin ilman paperille piirrettyä kuvaa. mm -maailma näyttäisi olevan silti aika suppea vielä, onneksi!

http://www.lvi-kauppa.fi/e-lvi/mikaon.htm
petej
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja petej »

Pitääköhän siihen hanaan ruuvata pikaliitin ja sitä kautta ratkaista ongelmaa, muistaakseni noissa kastelupaketeissa olis sen kokoisia sovittimia. :?
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:
jtbo kirjoitti:
Juu, semmoinenhan se oli, herroille polvitilaa,nääs :-D
Älkääs pojat yhtään aliarvioiko tuota Finlandiaa! Öljykriisin aikaan Kekkosslovakian kuningas päätti näyttää kansalle mallia ja vaihtoi Caddyn tuollaiseen hymnimalliin ja oli kai kulkupuolta lukuunottamatta kyytiin aivan tyytyväinen: turbomoottorien tultua tuo kulkupuolikin korjaantui.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Ajattelin kysyä jos saisi tämän hankittua ilman että joku vie nokan edestä:
http://www.nettiauto.com/citroen/xsara/3893853

Olisi sopivasti sukulaisia orjavoimaksi tuolla lähistöllä, kun näissä autohommissa aina tarvitseisi apuvoimia.

Tiedä sitten onnistaako vai ei, mutta ainakin saatavilla olevien tietojen mukaan olisi kohtalainen korvike.
pvalila
Jäsen
Jäsen

petej kirjoitti:Pitääköhän siihen hanaan ruuvata pikaliitin ja sitä kautta ratkaista ongelmaa, muistaakseni noissa kastelupaketeissa olis sen kokoisia sovittimia. :?
Eiköhän se paras ratkaisu kuitekin ole vaihtaa sekoittaja sellaiseen, jossa on APK-liitäntä?

Eivät nuo mahdottomia maksa, käytettynä ainakaan. Suoraan käytöstä jos saa, niin tietää vielä toimivaksikin.

Mulle maksoi veskin uudenkarhea Oraksen bidemalli 12 euroa, mukaan tuli vielä pönttö ja pesuallas (halvalla menivät, kun väri oli pinkki paitsi siis tuon sekoittajan, joka oli normikromia).
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Ajattelin kysyä jos saisi tämän hankittua ilman että joku vie nokan edestä:
http://www.nettiauto.com/citroen/xsara/3893853

Olisi sopivasti sukulaisia orjavoimaksi tuolla lähistöllä, kun näissä autohommissa aina tarvitseisi apuvoimia.

Tiedä sitten onnistaako vai ei, mutta ainakin saatavilla olevien tietojen mukaan olisi kohtalainen korvike.
Jos tuo on ehjä auto niin hinta ei ole dieseliksi paha.

Tuuman on muuten turha ähkyä 406:n hihnaa ja jousta, se oli loisto-ostos kaikkiaan.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Eiköhän se paras ratkaisu kuitekin ole vaihtaa sekoittaja sellaiseen, jossa on APK-liitäntä?

Eivät nuo mahdottomia maksa, käytettynä ainakaan. Suoraan käytöstä jos saa, niin tietää vielä toimivaksikin.

Mulle maksoi veskin uudenkarhea Oraksen bidemalli 12 euroa, mukaan tuli vielä pönttö ja pesuallas (halvalla menivät, kun väri oli pinkki paitsi siis tuon sekoittajan, joka oli normikromia).
Ei, mulla on kaksikin liitäntää, PPK ja APK ihan hanalla, mutta niistä tulee kylmää ja PPK ei lämmitä vettä, kunnes kerkeän paneutumaan asiaan tarvitsen hanasta sekoittaen sopivan lämmintä.

Sitäpaitsi nuo hanat maksaa aivan sairaasti, useita satasia ja nyt selviän muutamien eurojen osilla...

Mun keittiöhän on 60-70 lukujen vaihteesta, ei siihen kannata mitään pysyvää tehdä, kun uusiksi se menee sitten kumminkin, kerralla.

Noin 'vähillä' kilometreillä on vaikea löytää autoa, tahtovat olla yleensä tuplasti tuon ajettuja.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
pvalila kirjoitti: Eiköhän se paras ratkaisu kuitekin ole vaihtaa sekoittaja sellaiseen, jossa on APK-liitäntä?

Ei, mulla on kaksikin liitäntää, PPK ja APK ihan hanalla, mutta niistä tulee kylmää ja PPK ei lämmitä vettä, kunnes kerkeän paneutumaan asiaan tarvitsen hanasta sekoittaen sopivan lämmintä.

Sitäpaitsi nuo hanat maksaa aivan sairaasti, useita satasia ja nyt selviän muutamien eurojen osilla...

Mun keittiöhän on 60-70 lukujen vaihteesta, ei siihen kannata mitään pysyvää tehdä, kun uusiksi se menee sitten kumminkin, kerralla.

Noin 'vähillä' kilometreillä on vaikea löytää autoa, tahtovat olla yleensä tuplasti tuon ajettuja.
Eivät ne niin hirveän kalliita ole, ihan Oraksenkin perussekoittaja lähtee kai noin 70 euron hintaan.

Mulla on toisessa keittiössä tuollainen karvalakkioras ja sen apk-vivun saa konfattua kääntymään joko oikealle tai vasemmalle, eli antamaan tiskarille joko kylmää tai kuumaa vettä.
jtbo
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Eivät ne niin hirveän kalliita ole, ihan Oraksenkin perussekoittaja lähtee kai noin 70 euron hintaan.

Mulla on toisessa keittiössä tuollainen karvalakkioras ja sen apk-vivun saa konfattua kääntymään joko oikealle tai vasemmalle, eli antamaan tiskarille joko kylmää tai kuumaa vettä.
Herrajumala mikä hinta :shock: Mielestäni parikymppiä moisesta olisi kohtuus, 70 eurolla pitäisi saada jo termarimallia.

Mulla kuuma vesi on ihan liian kuumaa PPK nieluun, ei sitä voi käyttää suoraan, siksi pitää olla hanan nokasta se vesi, muutenhan olisi pultannut sen kiinni kuumavesiputkeen suoraan.

Vaatteista tulee aika pieniä, jos pesee 90 asteessa, kun tuntuvat kitistyvän jo 40 asteessakin kiihtyvää tahtia, niin kuinkahan kuumemmassa? Eikä tunnu auttavan vaikka äksiä lisää :roll:

Sitten kun hankin keittiöön hanan on siinä termari, niin että tulee tasalämpöistä vettä, kun mulla ainakin kuuma vesi kuumenee hitaasti johtuen putkissa olevasta vedestä, se kun jäähtyy ja lämpiää putkissa ja veden tarve yleensä on jo ohi siinä vaiheessa kun lämpötilat ovat vakiintuneet.

Tiskariahan mulla ei nykyään käytännössä ole, kun sekin on rikki...
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Kävisköhän siihen Hozelockin valikoimista, eli vaikkapa tuolta http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =162692288

tuo 40-6909 Hanaliitin sisälle, sisäkierre 7,95€. Tuosta kun ottaa tuon pikaliittimen pois niin tulee kai 3/4 uk, johon löytyy putkiliikkeestä tai vaikkapa prismasta tms... supistusmuhvi 3/4x1/2sk sinkitty ja kaksoisnippa 1/2" sinkitty. Sinkityt on halvempia kuin messinkiset ja kestäävät tuossa käytössä vallan mainiosti.

Hanat on tosiaan kalliita, en tiedä mikä niissä maksaa. Tilalla saa uusia termostaattihanoja vähän väliä, kun porakaivovesi panee ne tukkoon ja kuuman veden paine menee olemattomaksi, eikä korjaannu sihtejä putsaamalla.
Vastaa Viestiin