Kongo

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: Kongo

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Noista Oton lapetikkaista tuli jo mieleen jotta mitä siinä enää peltitikkailla tekee jos laittaa laudat lapetta alas, samalla riesalla sitä jo sitten naulaa kananrappuset niiden lautojen väliinkin. Ja on niin perinteistä notta. :lol:

Mä minimoisin pisteet joissa tikas makaa huovan päällä, koska se justiinsa kuluttaa huopaa. Voisin jopa ruveta niin rivoksi että petaisin Sikafleksillä ja lujilla ruuveilla tikkaat kiinteiksi huovan päälle. Tuleehan siinä pari läpireikää huovasta läpi, mutta tolla liimattu ja pedattu jalka ei liikkuisi ja hinkkaisi huopaa puhki. Ja se Sika pitää reiätkin tukkeessa aika hyvin, sillä pelillä mä olen veneenkansihelat tiivistänytt: kauhea mälli sikaa vaan väliin ja ruuvit kiinni.
Oto Hascak kirjoitti:
Laurakaisa kirjoitti:Lueskelin tuolta jostain aikojen takaa raporttia Kongon katon laitosta ja kysyn nyt että onko siis olemassa naulain huopakattonauloille? Mies meinaa siis tehdä katon itse ja aprikoi tätä tässä päivänä muutamana, ja jostain Pekka Huhdan kommentista olin päättelevinäni että jotain ampuvaa siellä on käytetty...
Juu, on olemassa huopanaulanaulain. Se mainio puuhöylämies ei tainnut liiemmin välittää asianomaisesta naulaimesta, koska niiden naulojen sinkitys on heikompi kuin käsinlyötävin. Itse kuitenkin naulainta suosittelen, jotta sen katon saa valmiiksi ja timpuri pääsee takaisin maan kamaralle...
Kyllä mä semmoista käyttäisin vähänkään isommalla katolla, kyllä sitä jo aika pientä kattoa tehdessä on kynnet mustana. Näkyvät paikat kyllä naksisin käsin, ihan jo sen takia ettei ole montaa niin nättiä paikkaa talossa kuin kauniisti tasavälein naulattu rimpsu huopanauloja jossain huovanreunassa jossa sen näkee. Jotenkin siinä vaan on näppituntumalla toinen rytmi ja näkö, mutta en mä nyt niillä konetykeillä ole liiaksi päässyt harjoittelemaankaan.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Kiitos vinkeistä, niin Otolle naulaimen kuin mainiolle puuhöylämiehelle tikkaitten osalta!

Meidän katto on sekä laaja että jyrkkä ja siksi tuo mainio huopakattomies siitä naulaimesta alkoi haaveksiakin, tehtyään isoisänsä vastaavanlaisella katolla pari päivää peltikattotöitä kintut hoosiannaa huutaen.

Jos on jotain muitakin huopakatto for dummies -ohjeita niin otamme ilolla vastaan, rojekti kyllä käynnistyy vasta ensi kesänä. Onhan se mukavaa vaihtelua kun ensin könyää yhden kesän maan alla kellarissa niin seuraavana pääsee roikkumaan räystäältä. (Ja miespolo halusi seurusteluvaiheessa vielä uuden tiilitalon. Ei tiennyt, mihin perinnepoteroon päänsä työnsi. :lol: )
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Pekka Huhta kirjoitti:Voisin jopa ruveta niin rivoksi että petaisin Sikafleksillä ja lujilla ruuveilla tikkaat kiinteiksi huovan päälle.
Tomppa taisi jotain tuon suuntaista tarkoittaa, kun lapetikkaista/huopakatosta oli aikoinaan juttua.
Pekka Huhta kirjoitti:Mä minimoisin pisteet joissa tikas makaa huovan päällä, koska se justiinsa kuluttaa huopaa.
Aika vähän on lapetikkaista johtuvaa kulumista luvassa, käsittääkseni. Nuohooja taitaa käydä kerran vuodessa lakisääteisen reissunsa katolla. Minä en siellä rupea ainakaan huvikseni ramppaamaan! :mrgreen:
Laurakaisa kirjoitti:Jos on jotain muitakin huopakatto for dummies -ohjeita niin otamme ilolla vastaan, rojekti kyllä käynnistyy vasta ensi kesänä.
Huoparullan käärepaperissa on hyvät ja selvät ohjeet. Samat ohjeet taisi löytyä netistäkin huovan valmistajan sivuilta. :? Huopani oli Superpintari niminen tuotemerkki, valmistajaa en just nyt muista... Sen sanon nyt muistaessani, että ohjeissa ollut kolmiorimojen etäisyys toisistaan oli omaan makuuni yhden sentin liian pieni eli huopa ei asettunut mielestäni parhaalla mahdollisella tavalla rimojen väliin. Sentti lisää mittaa rimojen etäisyyksiin toisiinsa nähden.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Oto Hascak kirjoitti:Juu, on olemassa huopanaulanaulain (klip) niiden naulojen sinkitys on heikompi kuin käsinlyötävin
Näin on. Tsekkailin hiljattain toissa kesänä uusittua huopakattoa: pyssynaulaimen naulat olivat jo alkavassa ruosteessa, käsinlyödyt tukevammin sinkityt eivät. Enämpi ehkä ulkonäköseikka, mutta kyllä näkyvällä paikalla (tai jos huusholllissa asustaa esteetikko/-ja) viimeistelisin käsin.

p.s. ja olihan se nopee se masiina. Olisi menny pari lisäpäivää kuumalla katolla jos olisi käsin naputellu, ja kun ei näillä mun käsillä juur muutenkaan mitään naputella...
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Pekka Huhta kirjoitti:Noista Oton lapetikkaista tuli jo mieleen jotta mitä siinä enää peltitikkailla tekee jos laittaa laudat lapetta alas, samalla riesalla sitä jo sitten naulaa kananrappuset niiden lautojen väliinkin. Ja on niin perinteistä notta. :lol:
Pekka
Näinhän se perinteisesti menisikin mutta kun tuppaavat nykyään monessa kunnassa vaativan vähän toisenlaisia ratkaisuita.Varsinkin uudiskohteissa,jollaiseksi tämä Kongokin kaikesta huolimatta luetaan,niin ei ainakaan täälläpäin kannata mitään puusta tehtyjä alkaa edes suunnittelemaan.Muutenkin tuntuu että nykypäivän nuohoojalle pitää olla punainen matto vedettynä sinne piipunjuureen että suostuu työnsä tekemään. :cool:
Tosin työturvallisuudestahan siinä on kysymys.
Mutta tosiaan jotain tuollaista Pekan kuvailemaa viritelmää lapejalkojen alle kannattaa laittaa jotta huopa pysyy tikkaan alla ehjänä.Tätä Kongossakin olevaa tikasmallia on asennettu huopakatoille myös ilman lapejalkoja kiinnittämällä sen harjalta kattoon sopivaksi katsomallaan tavalla(esimerkiksi seinätikkaan räystästukiraudalla/tukevalla reikäraudalla ylimmästä puolasta tms.) ja alhaalta nousutikkaan yläpäähän.Tässä on vaan se ongelma että ilman tikasrunkoa korottavaa lapejalkaa runko makaa kattoa vasten ja kiivetessä jalalle ei ole kuin tikkaan puolan verran askelpintaa ja jalka helposti lipsahtaa varsinkin talviaikaan ja siksi jonkinlainen koroke on tikkaan ja huovan välissä tarpeen.Tosin ainahan voi nuohota vain kesällä... :mrgreen:
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Tomppa kirjoitti:Varsinkin uudiskohteissa,jollaiseksi tämä Kongokin kaikesta huolimatta luetaan,niin ei ainakaan täälläpäin kannata mitään puusta tehtyjä alkaa edes suunnittelemaan.Muutenkin tuntuu että nykypäivän nuohoojalle pitää olla punainen matto vedettynä sinne piipunjuureen että suostuu työnsä tekemään. :cool:
Tosin työturvallisuudestahan siinä on kysymys.
Mä ymmärrän kyllä nuohoojienkin kitinöitä. Kyllä mä voin oman henkeni panna uhalle omalla katolla, mutta en mä viittis monta kertaa päivässä riekkua jollain semilahoilla kananrappusilla katolla... Sen takia kait ne puisetkin on pannassa, niistä on helppo astua läpi, jos huono mäihä käy.

Talon omistajallehan se näkyy sillä tavalla että "Hitto, vaikka sen nuohoojan tarttee vaan kerran vuodessa käydä siellä katolla niin ei kait niitä tikkaita tartte sen takia kiillottaa. Ei sieltä puuttunu kuin pari puolaa, ja heti tuli kitinää". Ja nuohoojalle tarjotaan samanlaisia tikkaita kymmenen kertaa päivässä, riski kasvaa aika paljon isommaksi kuin vaan "kerran vuoteen".
Tässä on vaan se ongelma että ilman tikasrunkoa korottavaa lapejalkaa runko makaa kattoa vasten ja kiivetessä jalalle ei ole kuin tikkaan puolan verran askelpintaa ja jalka helposti lipsahtaa varsinkin talviaikaan ja siksi jonkinlainen koroke on tikkaan ja huovan välissä tarpeen.Tosin ainahan voi nuohota vain kesällä... :mrgreen:
Sama ongelma on puutikkaissa. Toisaalta puutikkaat maksaa noin viisitoista euroa ja metalliset vähän enempi. Mä tykkäisin että puiset huopakatolla olis aivan sikahienot, mutta toisaalta on aika kiva mennä katolle sillä tavalla että varpaille on reilusti tilaa.

Tuohon kesäkäyttöön voi aatella niiinkin että kyllähän sutari sinne katolle voi kiivetä vain kesällä, mutta entäs se brankkari joka haluais katolle vesiletkun kanssa sammuttamaan nokipaloa. "Oota sen verran että lumet sulaa, kyllä se tosta ullakon kohdalta alkaa kohta niin rajusti palaa että hetipian on tikkaat esillä" :lol: :lol:

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Selvennän vielä varmuuden varaksi nyt suunnitelmissa olevaa tikaspatenttiani. Eli nyt mulla on puiset lapetikkaat. Harjalta tulee räystäälle kaksi lautaa, joidenka päälle on kiinnitetty askelmiksi laudan pätkiä. Eivät ole kiinteät, vaan roikkuvat harjalta. Koska en halua ylimääräisiä reikiä kattoon puhkoa, niin suunnitelmissa on edelleen roikottaa kahta lautaa harjalta räystäälle, mutta ilman puisia askelmia. Näihin lautoihin tulee kiinni metalliset lapetikkaat, joissa on lapejalat. Laudat ovat siis huopaa vasten ja lapejalat ovat kiinni laudoissa. Roikotus harjalta. Ei pistemäistä kuormaa huovalle ja reilusti tilaa sutarin saappaalle. Tämä suunnitelma, toteutus joskus tulevaisuudessa kaikkea maan ja taivaan väliltä. :mrgreen:
cahtty
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja cahtty »

Oto Hascak kirjoitti:Sen sanon nyt muistaessani, että ohjeissa ollut kolmiorimojen etäisyys toisistaan oli omaan makuuni yhden sentin liian pieni eli huopa ei asettunut mielestäni parhaalla mahdollisella tavalla rimojen väliin. Sentti lisää mittaa rimojen etäisyyksiin toisiinsa nähden.
Johtunee varmaan siitä että oletuksena on laskettu että riman vino osa on todellakin 50mm eikä vaikkapa kuten mulla 50x50 vai oisko ollut joku 47x47mm sirkkelissä itse halkaistuna ottaa vielä terän vahvuuden pois. Eli se vino-osa jää helposti johonkin 45mm luokkaan ja silloin sentti tuleekin jo täyteen.

Fiilistelin just pari päivää sitten jätekatokseen kolmiorimakatteen talon seuraksi ja unohdin taas ton ongelman. Noin pienessä kohteessa piti vain ylimääräinen leikata pois että se riman päälle tuleva kaista asettuu paremmin. Isommassa kannattaa tehdä kerralla oikein :-D

-cahtty-
Hirsipirttihirmu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hirsipirttihirmu »

Voi kiesus. Koin melkoisen yllätyksen elokuun alussa kun kävin ystäväpariskunnan luona kylässä ja bongasin samalla tiellä Kongon! Olin aikaisemminkin nähnyt mutta en ollut tullut katsoneeksi niin tarkkaan, mutta nyt kun on ollut julkisivukuvat sivulla, niin yhdistin heti. Käyn tuolla päin vaan noin kerran vuodessa, joten ihan heti en ole tulossa uudestaan :) Komealta se näytti livenäkin!
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Toki yhden kuukauden hiljaisuuden ymmärtää mutta jo kolmatta kuukautta... Oletko Oto ryhtynyt ala-asteen opettajaksi :roll:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
AS2000
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja AS2000 »

tuuma kirjoitti:Toki yhden kuukauden hiljaisuuden ymmärtää mutta jo kolmatta kuukautta... Oletko Oto ryhtynyt ala-asteen opettajaksi :roll:
Ehkä Oto on hankkinut itselleen sitä kuuluisaa gedölaiffii? :wink:
Naura ongelmillesi, niin kaikki muutkin tekevät.
papintappaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja papintappaja »

Otolla on pahoja internet-ongelmia. Kai se siitä syksymmällä :mrgreen:
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

papintappaja kirjoitti:Otolla on pahoja internet-ongelmia. Kai se siitä syksymmällä :mrgreen:
Niinpä. Orastavasta alkoholiongelmasta puhumattakaan... :mrgreen: Eli suomeksi sanottuna netti ei ole oikein pelannut ja uutta ei ole vielä hommattu.

Kongossa on kaikenlaista tapahtunut ja kamera on matkassa kulkenut, eli kyllä tästä kohta puoliin alkaa taas päivityksetkin juosta.
Hirsipirttihirmu kirjoitti:Voi kiesus. Koin melkoisen yllätyksen elokuun alussa kun kävin ystäväpariskunnan luona kylässä ja bongasin samalla tiellä Kongon! Olin aikaisemminkin nähnyt mutta en ollut tullut katsoneeksi niin tarkkaan, mutta nyt kun on ollut julkisivukuvat sivulla, niin yhdistin heti. Käyn tuolla päin vaan noin kerran vuodessa, joten ihan heti en ole tulossa uudestaan :) Komealta se näytti livenäkin!
Olisit tullut rohkeasti pihaan. :-) En oo ketään uteliasta vielä käännyttänyt pois eli paikalle eksyneille on riittänyt aikaa esittelykierrokselle sekä jutteluille.
Hirsipirttihirmu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hirsipirttihirmu »

No en uskaltanut nyt ihan pihaan ajaa, mutta ihailin kyllä taloanne vielä sieltä kaveriperheen pihastakin. Täytyy katsoa jos ensi kesänä sitten poikkean ja mahdolliset rakennusrestauroinnin opinnot saattaa heittää mut vuoden päästä sinne suunnille, niin sittenhän vois ihan tulla opintomatkalle :)
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Hirsipirttihirmu kirjoitti:mahdolliset rakennusrestauroinnin opinnot saattaa heittää mut vuoden päästä sinne suunnille
Ikaalinen?
Vastaa Viestiin