Mitä kasvustoa?

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
terojl
Uusi jäsen
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 18:01
Paikkakunta: Kouvola

Mitä kasvustoa?

Viesti Kirjoittaja terojl »

Ilma muuttui sauna ja kylppäriremontin aikana kellarissa oudon kitkeräksi. Varsinkin sen jälkeen, kun puutarhaletku poksahti ja kasteli pannuhuoneen lattian varsin perusteellisesti. Lattian kuivumisen jälkeen lattialle ja noin 20 cm seinillekin ilmestyi kuvissa olevaa valkoista kasvustoa. Samaa kasvustoa ilmaantui samanaikaisesti muuallekin kellariin vanhoille betonipinnoille. Boracol poisti tuon ja ilma palasi taas ennalleen. Onkohan kellään mitään hajua, että mitä tuo oikein on?
17072011648-726322b.jpg
17072011648-726322b.jpg (47.51 KiB) Katsottu 3291 kertaa
Liitteet
17072011651-727877b.jpg
17072011651-727877b.jpg (49.71 KiB) Katsottu 3299 kertaa
17072011650-724690b.jpg
17072011650-724690b.jpg (48.98 KiB) Katsottu 3283 kertaa
Ves_ku
Jäsen
Jäsen
Viestit: 881
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 23:35
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mitä kasvustoa?

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Maista. Se on aika varmasti suolaa.

Omalla vastuulla.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1874
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 11:46
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mitä kasvustoa?

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Kastumisen/kuivumisen betonista ulos ajamia suoloja. Koita liukeneeko veteen. Home jää kellumaan mutta suolat katoavat veteen.
KariFS
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1284
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 22:12
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Mitä kasvustoa?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Jos remonttiin kuului tiiviin lattiapinnoituksen poistamista, niin melko varmaan se haju on siitä kun betoniin kertynyt iänkaikkinen kosteus kuivuu. Silloin yleensä "kasvaa" tuota suolakidettäkin pintaan. En maistaisi, mutta kaapaise tuota vaikka lastalla hyppysellinen ja tipauta se vesilasiin. Jos liukenee, tosiaankin suolasta on kyse, ei sen kummempaa. Sieni tosiaan kelluu mutta en usko että tuo on sientä.

Jos lattiasi oli kostea jo ennen letkuhommaa, kannattaa tehdä kapillaariselle kosteudelle jotain, tai jättää lattian pinta "hengittäväksi".

Muokkaus: Jaa niin kerkisit jo sitä boracolia... No, olisi tuo lähtenyt varmaan pelkällä vedelläkin, ja boracolihan taitaa olla booraksia ja klooria, joten melko raikkaan tuoksun se jättää :wink: Mutta katsele nyt vielä viikko tai ainakin muutama päivä alkaako uutta härmää pukkaamaan.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Vastaa Viestiin