Lähtökohta on kuvanlainen. Alun alkaen puuvarastoksi tarkoitettu tila, joka jälkeenpäin on palvellut öljysäiliön ja yleisen turhan tavaran sijoituspaikkana. Nyt kuitenkin öljysäiliö ja turha tavara on saanut tuosta huoneesta lähteä ja tilalle olisi tarkoitus saada itselleni "oma huone", jonne olen jo videotykin ja sohvan hankkinut
Tila on aikaisemmin pysynyt lämpimänä alun alkaen puukäyttöisen, jonka jälkeen öljyllä lämmitettävän kattilan hukkalämmöillä. Nyt tuossa teknisessä tilassa sijaitsee kuitenkin maalämpölaitteet. Vaikka talossa siis vesikiertoinen patterilämmitys onkin, tuossa "lohkossa" ei ole siis yhtäkään patteria, kuin vasta keskikerroksessa eli kyseisen huoneen yläpuolella. Ennakoin tilannetta ja pyysin asentajia jättämään meno- ja paaluuputkiin sulkuventtiilit, mikä helpotti järjestelmän ilmausta ja nyt saan pienellä vaivalla lisättyä vesikiertoisen patterin tilaa. Tämän patterin aion sijoittaa todennäköisesti tuohon tiiliseinään, joka erottaa teknisen tila muusta huoneesta.
Perustietoja:
Huonekorkeus n.205cm
Kivijalkaa näkyy noin 45cm matkalla maan yläpuolella, jonka jälkeen alkaa verhous
Pidempi seinä on noin 4,5m (piirroksessa korkeussuuntainen)
Lyhyempi noin 2,3m (poislukien tekninen tila)
Mikä olisi järkevin tapa eristää tuo täysin eristämätön osuus seinästä. Varmasti paras vaihtoehto olisi fuktisol-levyt ja nimenomaan ulkopuolelle, mutta mitään ongelmia kosteuden kanssa ei kellarissa ainakaan vielä ole ollut, joten ulkopuolelle ei tehdä vielä mitään.
Itse olen pohdiskellut seuraavia vaihtoehtoja:
1. Täysin samanlainen rakenne kuin muuallakin eli betoni-bitumisively-toja-ilmarako-tiili
2. Pelkkä verhomuuraus joko tiilistä tai Siporex-harkoista
3. Styroksi, jonka pinta rapataan
4. Erilaisia yhdistelmiä kaikista edellämainituista
Mielipiteitä, ajatuksia tai mitä vain mistä olisi apua... kaikki tervetullutta