vanha valaisin uusiin sähköihin
-
tessu
Re: vanha valaisin uusiin sähköihin
AIKA sekavaa on tuo sähköistys,veljeni joka on sähköasentaja asensi tähän taloon uudet sähköt joskus 80 luvun puolivälissä,silloin EI SAANUT laittaa maadoitettuja pistorasioita muualle kuin ulos,kosteisiintiloihin,kellariin,vintillejakeittiö.
nyt taas niitä maadoitettuja PITÄÄKIN OLLA jokapuolella heh itse vielä veljeltä kysyin että saako/pitääkö tuo yläkrt pistorasia maadoittaa kun minulla on radiopuhelin ja radiolaite asennuksissa joissa antenni ulkona, taas lukee että ne PITÄÄ MAADOITTAA sekä laite että antenni.
Eipä osannu tuohon velikään vastata,kysymykseen miksi ei saa laittaa maadoitettua esim.makuuhuoneeseen silloin ennenvanhaan oli vastaus:että kukaan ei kytke LIIAN suurta laitetta pistorasiaan no joo o,aika epäselvää on ollu noi säännöt ja on edelleen.
Sitten on vielä talot joissa laajennuksia ja muutoksia,ei siellä kaikkia sähköosia koskaan vaihdeta,taitaa olla vaan parasta että asentaja laittaa ja maksaa hänelle ja itse käyttää turvallisesti ja kun on vakuutukset niin EI TEE mitään omia virityksiä ettei edes itse saa tälliä!
nyt taas niitä maadoitettuja PITÄÄKIN OLLA jokapuolella heh itse vielä veljeltä kysyin että saako/pitääkö tuo yläkrt pistorasia maadoittaa kun minulla on radiopuhelin ja radiolaite asennuksissa joissa antenni ulkona, taas lukee että ne PITÄÄ MAADOITTAA sekä laite että antenni.
Eipä osannu tuohon velikään vastata,kysymykseen miksi ei saa laittaa maadoitettua esim.makuuhuoneeseen silloin ennenvanhaan oli vastaus:että kukaan ei kytke LIIAN suurta laitetta pistorasiaan no joo o,aika epäselvää on ollu noi säännöt ja on edelleen.
Sitten on vielä talot joissa laajennuksia ja muutoksia,ei siellä kaikkia sähköosia koskaan vaihdeta,taitaa olla vaan parasta että asentaja laittaa ja maksaa hänelle ja itse käyttää turvallisesti ja kun on vakuutukset niin EI TEE mitään omia virityksiä ettei edes itse saa tälliä!
Sähköasiat voivat maallikoille olla hieman hankalasti käsitettäviä kuten tässäkin ketjussa on ilmennyt, mutta kyllä veljesi on sinua nyt vedättänyt:tessu kirjoitti:AIKA sekavaa on tuo sähköistys,veljeni joka on sähköasentaja asensi tähän taloon uudet sähköt joskus 80 luvun puolivälissä,silloin EI SAANUT laittaa maadoitettuja pistorasioita muualle kuin ulos,kosteisiintiloihin,kellariin,vintillejakeittiö.
Maadoitettuja pistorasiota on aikanaankin saanut asentaa myös makuuhuoneisiin, kunhan tilan KAIKKI pistorasiat ovat olleet maadoitettuja (tarkkaan ottaen eri suojausluokan pistorasioiden etäisyys toisistaan on määritelty).
Pistorasian suojausluokalla (maadoitettu - maadoittamaton) ei ole mitään tekemistä ko. pistorasiaan kytkettävien laitteiden virrankulutuksen ("koon") kanssa. Vanhojen 0-luokan ( = maadoittamaton) rasioiden virrankesto saattoi olla esim. 6 A, mutta virran määrää rajoitetaan sulakkeilla, ei pistorasiolla.
Ei näissä säännöissä ylipäätään mitään mystiikkaa ole, mutta ne vaativat hieman paneutumista aiheeseen tullakseen ymmärretyksi.
Älä tee tänään sitä minkä huomenna voit jättää tekemättä.
Entinen rintamamiestalollinen, nykyinen funkkiskuution säilöjä.
Entinen rintamamiestalollinen, nykyinen funkkiskuution säilöjä.
Nojuu, se sätkyily tietokoneen kanssa tapahtui edellisessä kämpässä, vuokrakerrostalossa. Samaan systeemiin oli kytketty stereot (joissa 110V CD-makasiinisoitin eurotöpselillisen muuntajan kautta kytkettynä), telkkari ja videonauhuri, kaikki samaan maadoitettuun jatko/haaroitusjohtoon, ja kaikkien vehkeiden äänet RCA-piuhoilla stereoihin. Pistorasian kytkyjä en tullut tarkistaneeksi
Jotenkin niin sen aattelin että keskusyksikön muuntajasta se johtuu, maa kelluskelee siinä vaiheen ja nollan puolessavälissä. Mutta suojamaa saattoi tosiaan olla sitten kytkemättä. Hieman huoletti että saako siinä aikaiseksi jonkun salakavalan maasilmukan, jossa tuo 110V kiertelee pitkin RCA-piuhojen maatasoa pitkin ja poikin ja särkee jotain tai muuten häiritsee, mutta turha huoli taisi olla se, hyvin pelasivat sen vuoden verran mitä siinä asuttiin. Mitään suurempia hurinoita ei esiintynyt, tuota jänniteasiaa hetken tutkailin käännellen töpseleitä eri kombinaatioihin, ja kokeeksi vedin johdonkin koneen kuoresta patteriin, mutta ei niillä mitään vaikutusta ollut muutakuin se että koneen kuoresta ei enää saanut tällejä. Joten jätinpä sen piuhan sitten pois.
Nyt on maadoitetut pistorasiat kaikkialla talossa, ne mitä olen itte asenn(ut)ellut ovat vikavirtasen perässä, ja koneenakin läppäri, joten sätkyjä saa enää Windowsin ominaisuuksista (eikä nekään pahoja kun ei enää oo Vistaa
)
Nyt on maadoitetut pistorasiat kaikkialla talossa, ne mitä olen itte asenn(ut)ellut ovat vikavirtasen perässä, ja koneenakin läppäri, joten sätkyjä saa enää Windowsin ominaisuuksista (eikä nekään pahoja kun ei enää oo Vistaa
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
- vesahy
- Jäsen

Nyt ollaan jo aika etäällä alkuperäisestä otsikosta, mutta mielenkiintoinen keskustelu.
Kun meillä aikoinaan suunniteltiin talon uudelleensähköistämistä, niin pyysin sähkösuunnittelijaa laittamaan kaikkien huoneiden kaikille seinille tuplapistorasian metrin välein. Ei kuulemma onnistu, silloiset määräykset kuulemma kielsivät sen, oliskohan ollut mahdollisen maksimikuormituksen vuoksi. Monireikäisiä jatkojohtoja kuitenkin myydään vapaasti kaupoissa ja niitä voi vielä kytkeä ns. kaskadiksi toinen toisensa perään, joten kyllä niillä saa kuormaa kerättyä yhden stöpselin taakse. Kun pannaan samaan johtoon tietokone kaikkine oheislaitteineen, pöytälamppu, jalkalamppu, pikku telkkari digibokseineen, toisinaan vielä pieni sähkölämmitin ja lopuksi se otsikossa mainittu korjattu valaisin, niin kyllähän siitä kuormaa kertyy. Ja eikös siellä sulaketaulussa ole se räpsy juuri sitä varten, että se laukeaa jos sallittu kuorma ylittyy?
Kun meillä aikoinaan suunniteltiin talon uudelleensähköistämistä, niin pyysin sähkösuunnittelijaa laittamaan kaikkien huoneiden kaikille seinille tuplapistorasian metrin välein. Ei kuulemma onnistu, silloiset määräykset kuulemma kielsivät sen, oliskohan ollut mahdollisen maksimikuormituksen vuoksi. Monireikäisiä jatkojohtoja kuitenkin myydään vapaasti kaupoissa ja niitä voi vielä kytkeä ns. kaskadiksi toinen toisensa perään, joten kyllä niillä saa kuormaa kerättyä yhden stöpselin taakse. Kun pannaan samaan johtoon tietokone kaikkine oheislaitteineen, pöytälamppu, jalkalamppu, pikku telkkari digibokseineen, toisinaan vielä pieni sähkölämmitin ja lopuksi se otsikossa mainittu korjattu valaisin, niin kyllähän siitä kuormaa kertyy. Ja eikös siellä sulaketaulussa ole se räpsy juuri sitä varten, että se laukeaa jos sallittu kuorma ylittyy?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Noi jatkojohdot on sähköturvallisuuden harmaata aluetta.
Sulla voi olla pistorasia joka on 16A sulakkeen perässä. Siihen pistorasiaan voi ja ihan laillisesti saa kytkeä marketista ostetun jatkojohdon, jonka kaapeli on usein vain korkeintaan 1,5mm2 tai monesti jopa alle. Siihen perään sitten pari lämpöpatteria niin sulake ei pala mutta jatkojohto palaa.
Sulla voi olla pistorasia joka on 16A sulakkeen perässä. Siihen pistorasiaan voi ja ihan laillisesti saa kytkeä marketista ostetun jatkojohdon, jonka kaapeli on usein vain korkeintaan 1,5mm2 tai monesti jopa alle. Siihen perään sitten pari lämpöpatteria niin sulake ei pala mutta jatkojohto palaa.
Joopajoo...
Poikkesin työasioissa eräässä sähköliikkeessä, joka ovessaan mainosti valaisimien korjausta.
Kysyin ihan piruuttani liikkeen suhtautumista tähän ketjun aloitustilanteeseen, eli 0-nollaluokan pistotulpallisen valaisimen muuttamiseen.
Lieneekö vastausta edes järkevää kirjoittaa tähän mutta menköön. Vaihtavat kylmän rauhallisesti 0-luokan tulpan tilalle maadoitetun. Ilman mitään muita muutoksia.
Se kuulemma on sallittuakin
(TUKES:"rikkoontuneen suojaeristeisen laitteen (laitteen arvokilvessä sisäkkäiset neliöt -merkki) pistotulpan vaihto suojamaadoitettuun pistotulppaan, jolloin pistotulpassa oleva suojamaadoitusliitin jätetään kytkemättä.")
Eli ei liene ymmärtänyt termejä jos tuosta niin tulkitsee.
Nyt ei voi kuin tunnustaa tappio ja vaieta taistelussa sähköturvallisuuden ja määräysten noudattamisen puolesta, koska niistä näköjään viisveisataan ihan avoimesti kaupallisessa toiminnassa.
Poikkesin työasioissa eräässä sähköliikkeessä, joka ovessaan mainosti valaisimien korjausta.
Kysyin ihan piruuttani liikkeen suhtautumista tähän ketjun aloitustilanteeseen, eli 0-nollaluokan pistotulpallisen valaisimen muuttamiseen.
Lieneekö vastausta edes järkevää kirjoittaa tähän mutta menköön. Vaihtavat kylmän rauhallisesti 0-luokan tulpan tilalle maadoitetun. Ilman mitään muita muutoksia.
Se kuulemma on sallittuakin
(TUKES:"rikkoontuneen suojaeristeisen laitteen (laitteen arvokilvessä sisäkkäiset neliöt -merkki) pistotulpan vaihto suojamaadoitettuun pistotulppaan, jolloin pistotulpassa oleva suojamaadoitusliitin jätetään kytkemättä.")
Eli ei liene ymmärtänyt termejä jos tuosta niin tulkitsee.
Nyt ei voi kuin tunnustaa tappio ja vaieta taistelussa sähköturvallisuuden ja määräysten noudattamisen puolesta, koska niistä näköjään viisveisataan ihan avoimesti kaupallisessa toiminnassa.
Europistotulpat on mitoitoitettu max 2,5A virralle. Siksi jatkojohtosi syöttöpäässä ja enemmän virtaa kaipaavissa kaksoiseristetyissä laitteissa (imurit, sähkötyökalut jne) on järeämpi maadoittamaton pistotulppa. Samaten europistorasiat on mitoitettu 2,5A virralle ja mekaanisesti europistulpille, joissa ohueammat tapit kuin muissa.Zaffodi kirjoitti: Ostin ns. europistorasia jatkojohdon eli sellaisen jossa on 3xlitteä eurorasia. Silti siinä oli omassa pistotulppapäässä muovinen iso pää joka ei sopinut europistokkeeseen (siinä oli lovet maadoitusnastoille, tietänette mitä tarkoitan)... Maadoittamaton tietty mutta sen mallinen että menee vain "perinteiseen" pistorasiaan. Ja mulla oli tietty makkarissa sängyn takana sellainen matala pistorasia jossa molemmissa sivuissa vain euromallin liitin. Veistelin sitten suruitta ylimääräisen muovin pois ja laitoin kiinni.
En oikein keksi syytä miksi tehdään pistotulppia jotka ovat maadoittamattomia mutta eivät euromallia? Molemmissa on sama suojaus eikä maadoitusta. On sitten ihan eri asia vaihtaa maadoitettu vaikka eurotulppaan, se on sitten älyvapaata ja voi päättyä omaisten kyyneliin...
Niinpä, niitä kun voi kytkeä peräkkäin vaikka kuinka monta ja liittimet ovat halpisjatkojohdoissa yleensä tosi huonoja. 1,5mm2 karvat kestää vapaasti ilmaan jäähtyvän johdon sisällä sen mitä 16A pistorasiasta lähtee, mutta liitoskohdat ei välttämättä. Ja näitähän voi laittaa peräkkäin monta. Yhdenkään tuommoisen perästä ei välttämättä oikosulkuvirtaa löydy riittävästi ennenkuin tulipalon ainekset ovat kasassa. Siis näissä meidän about 50v taloissa, jossa jo pääkeskuksellakin oikarivirrat on alakanttiin ja ryhmäjohdon suojana posliinisulake, joka vaihdettu hitaaksi tietty.Juha_P kirjoitti:Noi jatkojohdot on sähköturvallisuuden harmaata aluetta.
Nykyäänhän muuten noin 16A perinnesulakkeet ovat käytännössä kiellettyjä pistorasiaryhmissä. Kiinteän asennuksen puolella kun ei 2,5mm2 riitä kuin poikkeustilanteissa, ja tukevammalle johdolle soveltuvia kalusteita ei juuri ole markkinoilla.
Ei kai suoraan kielletty? Vaan epäsuorasti toteutumattoman oikusulkuvirtavaatimuksen takia? (Sulake palaa liian hitaasti)Juppe kirjoitti:Nykyäänhän muuten noin 16A perinnesulakkeet ovat käytännössä kiellettyjä pistorasiaryhmissä.
Vai onko mulla vanhat tiedot?
Niin, epäsuorastihan tuo asennusstandardi nämä poikkipintavaatimukset kertoo.Juha_P kirjoitti:Ei kai suoraan kielletty? Vaan epäsuorasti toteutumattoman oikusulkuvirtavaatimuksen takia? (Sulake palaa liian hitaasti)Juppe kirjoitti:Nykyäänhän muuten noin 16A perinnesulakkeet ovat käytännössä kiellettyjä pistorasiaryhmissä.
Vai onko mulla vanhat tiedot?