Ilmankuivain kellarissa

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1874
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 11:46
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

lmfmis kirjoitti:
Juha_P kirjoitti:Jos joku tökkäisi energiankulutusmittarin kuivaimen yhteyteen niin olisi mielenkiintoista kuulla kulutuslukemia vaikka viikkotasolla..... :wink:
Satakunta wattia vie se bilteman pieni. Ja sen hyväksyy kyllä koska se on "oikeaaa työtä" :-D
Oliko toi 100W kokoajan vai käyntijakson aikana? Vai huilaako se ylipäätään välillä?
Meinaan vaan, että jos se ottaa käydessään vaikka 100W ja huilaa vaikka 1/2 ajasta.
Toiset koneet kun kuuluvat käyvän jaksottain ja toiset kokoajan. (Riippuen tietysti siitäkin, että saavutetaanko pyydettyä kosteustasoa vei ei)
Sen takia olisi "hauska" tietää kWh lukema vaikka nyt viikon jaksolta.
Bryggare11
Jäsen
Jäsen
Viestit: 45
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2011 14:55
Paikkakunta: Espoo | Hanko
Kotisivu: http://bryggare11.blogspot.fi
http://sisustuspalvelu.com

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja Bryggare11 »

Matti Alander kirjoitti: Ensi alkuun kuivaamista on enemmän, kun kosteutta revitään käytännössä seinistä ja muista rakenteista, kunnes ne kuivuvat riittävästi ja luovuttavat kosteutta vähemmän ja kone alkaa käydä harvakseltaan.
Tämä kuullostaa loogiselta. Annetaan siis koneen käydä ja seurataan mittareita. Kosteutta on varmasti kertynyt joka paikkaan vuosien varrella. Salaojitus tehtiin vasta vajaa vuosi sitten. Vein kellarista kaiken puutavaran pois, ovet, karmit... purin saunankin ja "tuoksut" siirtyivätkin suurelta osin niiden mukana jätelavalla. Seiniin heitän tuoretta kalkkimaalia sitä mukaa kun kuivuu ja lattialle ehkä tuota Solmasterin EP 4000... onko muuten kellään kokemusta?
Avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1874
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 11:46
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Täytyypäs nostaa tätä ketjua vähän niinkuin hämmästelyn merkeissä.

Mietin, että miten saan kuivaksi 5kpl 3m pitkiä sateessa lojuneita kelopöllejä.
katoksessa ulkona näillä keleillä ne ei tulleet miksikään.
Kannoin ne sitten kellariin. Kellarissa ei ole mitään lämmitystä päällä. Ilmankuivan pitää kosteuden kuudenkympin korvissa ja lämpöä on noin 15'C. Kuivaimen säiliö täyttyy noin kerran viikossa.

Mutta annas olla kun märät puut ilmestyi sinne. Kuivaimen säiliö täyttyi ensimmäisen yön aikana. Olisko se 2-3 litraa.
Neljä päivää vettä tuli kolme säiliöllistä vuorokaudessa kunnes pikkuhiljaa väheni niin, että kuivan sammuileekin taas välillä ja säiliön täyttymiseen menee useampi päivä. Puut vaikuttavat kuivilta ja kellarin lämpötila nousi kahteenkymmeneen. :shock: Vähän toista viikkoa meni.

Enpä olisi uskonut, ette homma hoituu näin tehokkaasti. viini
Ilpisti
Jäsen
Jäsen
Viestit: 180
Liittynyt: To Syys 22, 2011 17:01
Paikkakunta: kouvola

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja Ilpisti »

Tänä syksynä meilläkin on pörissyt tuollainen siirrettävä laite kellarissa kosteudenpoistolla. Tämä kesä/syksy kun on ollut sen verran kostea niin alkoivat kellarin puu-ovet hiljalleen turpoamaan niin etteivät meinanneet kiinni mennä niin ajattelin kokeilla tuota pöristintä avuksi vaivaan. Parin viikon jälkeen ovet toimivat taas niinkuin pitääkin, ja hajumaailma muuttui kosteasta raikkaahkoksi. Poistetun veden määrästä en osaa sanoa mitään kun istutin laitteen lattiakaivon päälle, laitteessa siis mahdollisuus poistaa vesi säiliöstä joko pumpulla tai sitten kumitulppa pois säiliön alareunasta, alkuvaiheessa reiästä tuli pieni noro koko ajan, nyttemmin tiputtelee harvakseltaan. Laitteessa ei ole mahdollista säätää kosteusprosenttia eikä puhalluksen määrää kosteudenpoistolla, puhallin tuhisee täysillä ja ilma liikkuu rivakasti :-D .

Olen noita Klasun vermeitä katsellut, ilmeisesti ovat toimivia laitteita, tämän foorumin kertomuksien mukaan? Tuo iso mörkö joka siellä nyt on puhisemassa on kovin perso voimalle, pelkkä puhallin ilman kompuraa nappaa 160w, kompura mukana vähän toista kw:ta :shock: Toisaalta ei tuo enää koko aikaa käy, silloin tällöin kompura murahtelee, mutta voishan tuo pienemmälläkin toimia..
jokihuoko
Jäsen
Jäsen
Viestit: 333
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 16:39
Paikkakunta: Karjalohja

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja jokihuoko »

Kuulostaa niin näppärältä vehkeeltä että voisi itsekin hommata... navetasta haetut rimat kun ovat varsin kosteita eikä niitä kuivaan kattoon tohtisi vielä höyläyksen jälkeen heittää märkinä kiinni. Tosin lattialämmitys niitä kuivattaa jonkin verran kun ovat levällään lattialla =)

sit voitais ottaa rintamamiestalo.fi -kampanja, sovitaan kellonaika kun laitetaan ulkona yhtaikaa päälle kuivaimet... jos nää sateet loppuis? :lol:
"The harder you try, the dumber you look."
Ilpisti
Jäsen
Jäsen
Viestit: 180
Liittynyt: To Syys 22, 2011 17:01
Paikkakunta: kouvola

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja Ilpisti »

jokihuoko kirjoitti: sit voitais ottaa rintamamiestalo.fi -kampanja, sovitaan kellonaika kun laitetaan ulkona yhtaikaa päälle kuivaimet... jos nää sateet loppuis? :lol:

Mä oon mukana smiley_074
Harri68
Jäsen
Jäsen
Viestit: 573
Liittynyt: To Huhti 29, 2010 9:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja Harri68 »

Ilpisti kirjoitti:
jokihuoko kirjoitti: sit voitais ottaa rintamamiestalo.fi -kampanja, sovitaan kellonaika kun laitetaan ulkona yhtaikaa päälle kuivaimet... jos nää sateet loppuis? :lol:

Mä oon mukana smiley_074

:lol: :lol:
KariFS
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1284
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 22:12
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Harri68 kirjoitti:
Ilpisti kirjoitti:
jokihuoko kirjoitti: sit voitais ottaa rintamamiestalo.fi -kampanja, sovitaan kellonaika kun laitetaan ulkona yhtaikaa päälle kuivaimet... jos nää sateet loppuis? :lol:

Mä oon mukana smiley_074

:lol: :lol:
Katotte vaan että johdatte kuivaimiin kertyvän veden asialliseen paikkaan ettei noi tulvat pahene :shock:
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
A13
Jäsen
Jäsen
Viestit: 536
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 12:53
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja A13 »

Ilmankuivain kellarissa on oivallinen ratkaisu. Meillä on kellarin nurkassa rämissyt jo reilun vuoden ajan Trotec-merkkinen pieni halpa kiinalainen 230 Watin ilmankuivain poistamassa vesijohtojen ja -säiliöiden ylenpalttista kondensiota hellesäillä. Loppukesän trooppisilla helteillä 3 litran säiliö täyttyy noin kaksi kertaa vuorokaudessa, tällaisina välikausina kerran vuorokaudessa ja talvella ehkä kerran viikossa :lol: Olen antanut kuivaimen käydä talvellakin jatkuvasti, kun kaikki kulutettu sähkö tulee kuitenkin hyödyksi vähentäen kellarin sähköpattereiden tehontarvetta, ja lisäksi se kierrättää ilmaa.
Luigi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 370
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2010 11:59
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kuinka paljon nuo pikkukuivaimet (Clas Ohlson, Biltema, tms) pitää ääntä? Yläkerran kylppärissä (suihkukaappi) voisi mielummin kuivata ilman, kuin puhaltaa lämmitetty ilma kanavapuhaltimella harakoille. Samassa kerroksessa on makuuhuoneet, niin melulla on merkityksensä. Valmistajien ilmoittamiin dB-lukemiin suhtaudun skeptisesti...
Miehet sytyttää alta
ramirez
Jäsen
Jäsen
Viestit: 650
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 19:05
Paikkakunta: Rautajärvi
Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/
Paikkakunta: Rautajärvi > Luopioinen > Nykyinen Putinlandia

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja ramirez »

Ainakin toi clasu on mielestäni hiljainen,jos on naapurihuoneessa päällä niin ei pitäis häiritä nukkumista.

http://www.clasohlson.com/fi/Ilmankuiva ... r364377000
Avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1874
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 11:46
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Luigi kirjoitti:Kuinka paljon nuo pikkukuivaimet (Clas Ohlson, Biltema, tms) pitää ääntä?
Mulla on Bauhausin kuivain ja kyllähän se jurnuttaa varsinkin jos on kovalla alustalla.
Mutta kun laittaa alle jotain pehmeää niin ei se kovin paha ole.
A13
Jäsen
Jäsen
Viestit: 536
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 12:53
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja A13 »

Meillä oleva Trotec pitää melko kovaa meteliä. Normaalisti kuori resonoi ja rämisee niin, ettei samassa huoneessa viitsisi oleskella, mutta jos resonanssin vaimentaa laittamalla vekottimen esimerkiksi solumuovipalan päälle, niin melu pienenee ainakin minun korviini suurinpiirtein siedettäväksi.
PanuO
Jäsen
Jäsen
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Loka 11, 2010 14:54
Paikkakunta: Kotka

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja PanuO »

Laitoin sitten minäkin tilaukseen tuollaisen Trotecin koneen. Malli on TTK 75 S ja toimituskuluineen reilut 130 euroa.

En suuria odota tuon koneen laadulta mutta katsotaan nyt miten toimii. Viileään kellariin tuota suunnittelin kuivattamaan pyykkiä ja saunan/suihkun jälkihöyryjä.
jokihuoko
Jäsen
Jäsen
Viestit: 333
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 16:39
Paikkakunta: Karjalohja

Re: Ilmankuivain kellarissa

Viesti Kirjoittaja jokihuoko »

ramirez kirjoitti:Ainakin toi clasu on mielestäni hiljainen,jos on naapurihuoneessa päällä niin ei pitäis häiritä nukkumista.

http://www.clasohlson.com/fi/Ilmankuiva ... r364377000
Kävin hakemassa tuon clasun koneen... tuntuu ihan huiman tehokkaalta hintaisekseen, oli 149€ normi 219€ tms sijaan.

Kellarissa tosin ei ollut kuin 54% kosteusprosentti muutenkaan kosteillakaan keleillä, mutta nyt meni jo 48% asti ja sielläkin tuntuu niistävän vielä vettä ilmasta. Kuivattakoon nyt "liian kuivaksi" kun kellarissa ei kukaan vielä asu... sen verran kostea syksy ollut kuitenkin.
"The harder you try, the dumber you look."
Vastaa Viestiin