Oma nurkka

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
jtbo
Jäsen
Jäsen

Re: Oma nurkka

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti:Kyllä on kylän mummot ihmeissään jos näkevät sun triathlon tuunatun kulkimen samassa rivissä. Pelonsekaisin tuntein jäävät varmasti odottelemaan mimmoinen mummeli on kylille saapunut kun satulan putkeakin vissiin pidentänyt :mrgreen:

Juuri tuollaisen lampun muistan lapsuudesta, josta lampun päältä sai lyhyet tai pitkät. Se on aika reteetä vaihtaa lyhyille kun joku tulee kaksoixenoneilla vastaan :-D

Perskules tässähän oikein innostuu ja pitää ensi kerralla vanhuksilta kääntää se mun 10-vaihteinen tuna, jospa se olisi vaikka ihan iskussa :roll:
Taitaa ne muutenkin olla ihmeissään, kun kaikenlaisia pellepeloton virityksiä tulee kyhäiltyä, ulkonäöstä viis kunhan toimii :lol:

Tosi halvallahan sellaisen perusrempan noihin tekee nykyään, muutamalla kympillä jo tekee paljon, kun viitsii itse tehdä ja jos löytyy jo työkalut niin aina halvempaa, itse tosin olen joutunut Renaulttia varten hankkimaan likipitäen kaikki työkalut nyt lyhyellä aikaa, kun kaikki pettäneet paikat ovat niitä joihin tarvitsee oman työkalunsa, jokaiseen tietty oma. Kampilaakerin ulosvetäjä taitaakin olla ainoa jota en vielä ole hankkinut.

Se mua vaan ihmetyttää miksi tässä talossa ennen asuneet ovat aina vaan vaihtaneet uuteen fillariin kun joku pikkuvaiva on tullut, kuten rengas puhki tai ketjut likaiset jne. Joku vannekkin tosin on pistetty hukkaan, etuvanteita nimenomaan, kun multa puuttuu pari noita, tosin saattoi olla tuolla metsäkätkössä, ovat vaan tosi pahasti ruosteessa ja en oikein tiedä saako noista kalua enää, mutta pitää kokeilla. Ovat komeampia nuo vanhat vanteet, joten siksi vähän kiinnostaisi moisen kunnostus.

Jos otettaisi porukalla tavoite, että 3000km fillarilla kesän aikana? Se ei kolmestaan olisi niin pahakaan tavoite, mutta ehkä innostaisi jokaista liikkumaan vähän enemmän, kun kumminkin taidetaan kaikki olla aika istuvaa sorttia ja se altistaa kaikelle jos ei liiku, virtuaaliporukassakin ehkä sitä sitten tulisi vähän sosiaalista painetta sen suhteen että tekeekin oikeasti jotain :mrgreen:

On mulla jo reilu 100km kertynyt tälle keväälle, kaikesta kaluston vastustuksesta huolimatta.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jtbo kirjoitti: Jos otettaisi porukalla tavoite, että 3000km fillarilla kesän aikana?
Kuulostaa ihan tupakkalakolta :mrgreen: Kyllä tonnin vetäminen fillarilla kesänä on aikamoinen tavoite! Tuossa on kyllä lähellä järvi, jota bruukaavat kiertää. Se lenkki on joku puolimaratooni niin sen jos 50x kiertäisi niin homma olisi pulkassa mutta jos kesä on 4kk niin 12x tuo pitäisi kiertää kuukaudessa :shock:

Tottahan fillaroidessa pitäisi nautiskella ja ajella reittejä randomilla niin olisi aina uutta nähtävää, vähän samoin kuin tuo motskaritouhu. Rutiinireitti alkaa äkkiä maistua vereltä suussa.

Olikohan tuo mun tunska kulkurikymppi vai vain kulkuripoika, sellaisia nimiöitä siihen aikaan oli ja tuo kymppi oli astetta vakavampaan mankeloimiseen.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Polkekaa, pojat, polkekaa...

Meikä osti tuossa tyttärille tuollaisen kuntohärvelin, mikä lie nimeltään?

Jaloilla sotketaan ja sellaisista kepeistä nyitään käsisillä samaan aikaan.

Stepperiksi tuota kai noista kepeistä huolimatta sanotaan?

Kirpparilta tietysti... :lol: :lol: :lol:

Tytöt vaihtoivat luisteluseuraa ja uudessa seurassa panostetaan enemmän tuohon kuntopuoleen.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Eihän tuota tarvitseisi kuin 8km keskimäärin päivässä fillaroida, eikä se haittaa jos tavoitteesta jää, katsotaan sitten kuinka kauas tai lähelle päätyy :lol:

Seuran vaihto kuulostaa hyvältä liikkeeltä, tosin en minä mitään luistelusta ymmärrä, vaan äkkiä kuvittelisi että kova kunto mahdollistaa helpommin korkean tason suoritukset, kun kunto ei rajoita sitä mitä voi tehdä, voi tehdä tasan mitä haluaa. Hyvällä tekniikalla voi toki aina vähentää kunnon tarvetta jossain määrin, mutta se meneekin jo melkein ymmärykseni rajoille.

Kirppareilta tekee monesti löytöjä, käsittämätöntä mistä ihmiset ovat valmiita luopumaan nimellistä korvausta vastaan.

Haha, harakka sai kyytiä juuri nyt pihalla, kun emokatti vaani sitä portaiden takana piilossa, vaan on se harakka nopea, ei saanut ihan kiinni tuota tälläkään kertaa, harakka vaan räkättää ja tekee syöksyjä sitten :lol:

Hieman arveluttaa tuo DX:n rautapuoli, mutta ideana tälläinen hana keittiöön on mielestäni aivan loistava:
http://www.dealextreme.com/p/stylish-ch ... lver-73825

Tälläisenkin bongasin sieltä, no ehkei moista uskalla tuolta hankkia kuitenkaan :roll: :
http://www.dealextreme.com/p/3000w-elec ... 20v-131130

Tuolla on monia sellaisia vähän perushanoja kätevämmän oloisia, mitä näkee raflojen keittiöissä sitten enemmänkin, siellä ei astioita huuhdella kiinteän juoksuputken alla liian matalassa alikokoisessa tiskialtaassa vaan altaat ovat riittävän korkealla, riittävän kokoisia ja syvyisiä isoillekkin padoille ja vieterin nokassa on sellainen suihkupää josta puristaen vesi paineella suihkuttaa, ei tarvitse harjaa kun koneeseen sitten astiat pistetään, en ymmärrä miksei kotona voi sellaisia olla vaan kärsitään noista alimittaisista kömpelöistä välineistä?
http://www.dealextreme.com/c/kitchen-faucets-1042

WC altaaseen voisi harkita jotain tälläistä, siinä olisi riittävästi tilaa nyrkkipyykille tuon alla:
http://www.dealextreme.com/p/modern-pul ... cet-131648

No aina sitä saa haaveilla, varmaan vielä vuosia joutuu kärvistelemään ikivanhojen Hela hanojen kanssa, keittiön hanaa ei saa edes kiinni tiskipöytään vaan se heiluu ja huojuu valtoimenaan, on suht jäykkä ja tulikuumasta jääkylmään menee keskellä noin sentin alueella, WC hanassa on alle 5cm pitkä juoksuputki ja valuttaa veden altaan takaseinääpitkin käytännössä, tosin laitoin siihen säädettävän pään joka vähän auttaa asiaa, tosin sekin on aika tavalla on/off ja lisäksi pirun jäykkä säätää. Kaiken lisäksi on niin matalakin, että nyrkit on altaan pohjalla ja takaseinässä kiinni kun yrität käsiä huuhtaista, täysin järjetön valinta moiseen käyttöön, luulen että silloinen talon emäntä on saanut valita hanan ja valinnut sellaisen joka näyttää söpöltä, siinä ei paljoa järkisyyt enää ensi ihastuksen jälkeen ole painaneet, se vaara sitä aina on uutta hankittaessa, pitäisi ajatella uuden hankkimisen olevan vastenmielistä, niin ei hämäänny turhista arvoista ka osaa valita parhaiten käytännössä toimivan ratkaisun ja yleensä jättää hankinnan tekemättä kun sitä ei oikeasti kuitenkaan tarvitse smiley_074

Ai niin, tuumahan voisikin yhdistää tupakkalakon siihen samaan kuntoilurupeamaan, sehän tapahtuisi sitten ikäänkuin huomaamatta siinä sivussa, kun ruumis valittaa paikoista joita ei tiennyt olevankaan, niin ei siinä enää osaa tupakkia edes muistaa :lol:
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Tälläisenkin bongasin sieltä, no ehkei moista uskalla tuolta hankkia kuitenkaan :roll: :
http://www.dealextreme.com/p/3000w-elec ... 20v-131130
Meinaatkos että voisi tulla kynsille :-D

Enpäs olekaan huomannut että DX:ään on ilmestynyt noita LVI-tuotteita, vakuutusyhtiön painajaisia saattavat olla tai lähinnä omistajansa :wink: Tai mistä sitä tietää :roll:

8km/pvä fillaria ei kuulosta ollenkaan niin pahalta. Junnuna tuo tulikin kun kouluun oli 4km/suunta. Nyt pitäisi vaan keksiä mitä löytyy 4km säteeltä kotipihasta niin tulisi motivaatiota. Tupakkipuoti jos olisi 4km päässä niin äkkiäkös sitä sitten...

Jep, fillarilenkin jälkeen jos aina rykisi tervaa ja verta keuhkoista joka päivä niin voisihan sitä aivosopukat alkaa hiljaa pyrkiä muuttamaan käsitystä tupakan tarpeellisuudesta!
jtbo kirjoitti:uutta hankittaessa, pitäisi ajatella uuden hankkimisen olevan vastenmielistä, niin ei hämäänny turhista arvoista ka osaa valita parhaiten käytännössä toimivan ratkaisun ja yleensä jättää hankinnan tekemättä kun sitä ei oikeasti kuitenkaan tarvitse smiley_074
Vähän leikkasin kesken lauseen mutta tuota ajatustapaa voisikin kokeilla, toimiihan se ruokakaupassakin. Kupu täynnä jos menee kauppaan niin paljon vähemmän tulee mielijohteita kuin huutavan nälän kanssa asioidessa. Tottahan lompakon sisältökin tilanteeseen vaikuttaa :(
pvalila
Jäsen
Jäsen

Meillä on juuri tuollainen keittiönhana.

Yhden kerran olen tuota ominaisuutta vuosien mittaan käyttänyt, otin lisää vettä lattiankuurausämpäriin.

Läpivirtauslämmitin on aivan turvallinen, kunhan vain laitat vikavirtasuojan sen eteen.

Sun pitää vain joka kerta ennen lämpimän veden ottoa miettiä, mitä muita laitteita sulla on päällä: esimerkiksi 2,2 kW vedenkeitin ja jonkinlainen lämpöpatteri yhtä aikaa päällä polttaa paukun varmasti.

Lisäksi sun kylppärisi ainoa lämmitin on usein se "hukkalämpö" joka boilerista kylppäriin vuotaa, joten jäätyvien putkien vuodenaikaan lämmin käyttövesi pitäisi kuitekin tehdä vanhaan tapaan.

Kesällä tuosta voisi kyllä olla iloa, varsinkin jos suihkuvedet jne. tekisit sitten sillä aurinkosysteemillä jota olet suunnitellut.

Kylmä varjoisa päivä ==> kylmä suihku, mutta saisit ainakin pestyä kädet lämpimällä vedellä sitten suihkureissun jälkeen... :lol: :lol: :lol:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Lisäksi tuo ottaa tehoa 3 10A sulake ei jaksa kovin hyvin jos tehoa otetaan 3 + lämmityspatteri samaan aikaan, tuskin edes yksinään kovin montaa hetkeä.

Tuo mua epäilyttää myös, että 5 sekunnissa vasta antaa kuumaa ja tosiaan ainoa järkevä tuollainen olisi se joka korvaa LVV:n.

En minä kyllä siitä LVV:n kylppäriä lämmittävästä vaikutuksesta niin tiedä, sehän on kääritty villatakkiin, eikä siitä kovin kummoisesti mahda mitään lämpöä tulla, nollan pinnassa se talvella oli aika pitkästi.

Aivan älytön jyrsijätalvi kyllä oli, kasvimaa on pelkkää reikää, kaivon ympärystäkin oli reikiä täynnä ja tottakai kylppärin eristeitä oli taas pihalla saakka. Katti ei oikein tienaa leipäänsä.

Edit: Olipas kumma hiippari taas kerran, ajeli katselemaan pihaan ja teki siinä muistiinpanoja, no eihän siinä, hyvä testi rekkarintunnistussoftalle ja komeasti näkyi siirtyvän videomatskun ja still kuvien kanssa nettiin turvaankin, mikä lie olikaan syy moiseen toimintaan, tosin ei aivan ola tässä auennut vaikka olen pähkäillyt, mutta jos ei edes ovella käy, niin ei taida olla aivan puhtaat jauhot pussissa luulen.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Lisäksi tuo ottaa tehoa 3 10A sulake ei jaksa kovin hyvin jos tehoa otetaan 3 + lämmityspatteri samaan aikaan, tuskin edes yksinään kovin montaa hetkeä.

Tuo mua epäilyttää myös, että 5 sekunnissa vasta antaa kuumaa ja tosiaan ainoa järkevä tuollainen olisi se joka korvaa LVV:n.

En minä kyllä siitä LVV:n kylppäriä lämmittävästä vaikutuksesta niin tiedä, sehän on kääritty villatakkiin, eikä siitä kovin kummoisesti mahda mitään lämpöä tulla, nollan pinnassa se talvella oli aika pitkästi.

Aivan älytön jyrsijätalvi kyllä oli, kasvimaa on pelkkää reikää, kaivon ympärystäkin oli reikiä täynnä ja tottakai kylppärin eristeitä oli taas pihalla saakka. Katti ei oikein tienaa leipäänsä.

Edit: Olipas kumma hiippari taas kerran, ajeli katselemaan pihaan ja teki siinä muistiinpanoja, no eihän siinä, hyvä testi rekkarintunnistussoftalle ja komeasti näkyi siirtyvän videomatskun ja still kuvien kanssa nettiin turvaankin, mikä lie olikaan syy moiseen toimintaan, tosin ei aivan ola tässä auennut vaikka olen pähkäillyt, mutta jos ei edes ovella käy, niin ei taida olla aivan puhtaat jauhot pussissa luulen.
En oikein jaksa uskoa, että roistot sun pihassasi kävisivät kääntämässä ja aivan avoimesti merkintöjä kirjoittaen vielä.

Joku eksynyt hörhö, niitä tässä maassa riittää. Ja onhan sulla nyt se numero tallessa pahimman varalta, eli ei tuosta kannata huolta kantaa.

Rekkarintunnistussofta? Varmaan jonkinlainen kasvojentunnistuksen lähisukulainen?

Mainittakoon, että normisuihku tarvitsee noin 18 kW tehon läpivirtauslämppäriltä. Meillä on ollut varasysteeminä 5 kW läpivirtauslämmitin ja se toimii ihan välttävästi, kunhan suihkukahvana on sellainen supersäästävä malli ja sisääntulevan veden lämpötila pysyy kesäisissä lukemissa. Käsien lirutteluun tuo 3 kW kelpaa nippanappa, ideaalisen poresuuttimen kanssa.
sahrami
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sahrami »

Jtbon viestejä lukeneena voisi arvailla, että hänelle riittää, kunhan vesi ei tule jäähileisenä hanasta...

Tuo salaperäinen auto pihassa voi tuottaa jälkiseurauksina jonkun tarjouksen, kuten vinyyliverhous, kattoremontti, ikkunaremontti. Vai paljastuiko rekisterinumerosta jotain vielä mielenkiitoisempaa? Eksynyt valtion virkamies, jonka navigaattori on hylännyt?
jtbo
Jäsen
Jäsen

Niinno, lämpö on yliarvostettua, nimim. paljain jaloin kalsareillaan katille ruokaa kylmään eristämättömään ja paljon reikiä omaavaan varastoon kantanut, varastossa lämpötila -32C tuolloin, eikä mielestäni erityisen kylmä ollut, kylppärin lattiakin on kylllä alle nollan tainnut olla aika usein.

Suihkussa on tuo eko asento ja sitten se lämpötilansäädön nappulakin rajaa lämmön johonkin 37 asteeseen kaiketi, tosin mulla ei nuo ole oikeastaan koskaan 'tapissa', kun paljon vähemmälläkin pärjää.

18kW on aika paljon kumminkin, mielestäni suihkussa käydessäni sähköä menee jotain 1kWh tai alle, mutta toisaalta sehän on paljon vähemmän kuin tunti, noin 5min. 30min ajan se sitten 2kW teholla tekee lisää lämpöä suihkuttelun jälkeen noin karkeasti ottaen.

Niin eihän se käynytkään pihassa kääntymässä vaan salavihkaa kurkkimassa pihaan yksityistieltä ja naama ainakin oli pihaan päin ja välillä kynä kävi ja katse kirjoituksessa ja sitten lisää tuijottelua ja raapustelua. Auto oli sen verran vanha että virkamieskään ei niin vanhalla ajele ja kuitenkin sen verran pitkälle ajeli että ihan tarkoituksella pääsi pihaan pällistelemään.

Mielestäni mulla on akessa kyllä kaikki kiellot, suoramarkkinointikiellot ja maistraatissakin kaikki kiellot, kun mua ei noi kaupustelijat oikein kiinnosta, molemminpuolista ajan haaskaamista moinen.

Rekkarintunnistus on tosiaankin kasvojentunnistukselle ikäänkuin sukua, zoomaa sitten kilpeen ja OCR tunnistaa tekstinkin, jonka saa myös laitettua myös tekstiviestinäkin jos tahtoo.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Puuilossa pikkuvaraajia 30l. 50l ja 80l. Tehoja ei ilmossa ilmoitettu mutta yleensä noi on 1,5kW. Oikein juoni jos olisin ollut niin 3kpl 30litraista altaiden läheisyyteen niin ei olisi tarvinnut kuin sinisiä putkia vedellä. 1kpl 80l riittäisi suihkun viereen jos ei ihan jonossa menisi porukka suihkuun. 30l hinta on 139€ ja 80l 189€. Nuo kun ynnää niin aika samoihin taitaa silti mennä kuin yksi iso (ja kunnollinen). Noissa puuiloissa rakennepaine 8bar vaikka mun mielestä joku määräys on että 10bar pitää kestää. Haato:ssa on 10bar varoventtiili, joten kai se on parempi luottaa tuossa lämminvesivaraaja asiassa määräyksiin.

Lämminvesivaraajia ripoteltuna pitkin mökkiä ei myöskään ainakaan mun silmissä rauhallisia unia kyllä takaa!

Aurinkopönikässä taitaa olla myös 8bar varo, ainakin se kuumentuessaan ja jos ei käyttöä ole, haluaa päästellä paineitaan ulos siten että aurinkoisina päivinä tulee joitain desejä mun hightech DIY ylivuotojärjestelmääni... (=joku nurkista löydetty 4l muovikanisteri).

Jep OCR alkaa olla melko kehittynyttä jo, aikoinaan ajattelin laittaa yhden web-kameran sähkömittaria tuijottamaan mutta silloin noita softia ei oikein ollut kuin kalliilla hinnalla ja nyt se olisi jo ollut hyödytön tuon etäluvun johdosta.

Olisi se kyllä reteetä ajaa pihaan, jos olisi portti, niin aukeaisi vain sallituille autoille ja jos oma-auto tulee kotiin niin lähtisi kahvit tippumaan, aukeaisi ovet ja valaistukset + lämmitykset menisivät tiettyyn moodiin ja, ja, ja. Kunnes sitten joku kävelisi ohi piirretty rekkari kourassaan... :lol:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Toinen ongelma tulisi, kun on tottunut siihen tiettyyn viiveeseen jolla portti aukeaa ja ajelee sillä vauhdilla sisään millä ennenkin, ainut vaan että se rekkari sillä kertaa on suolakuramoskan peitossa ja portti ei aukeakkaan, niin tai aukeaa, vienon sora-äänen säestyksellä, KABLAM! :lol:

Kyllä nykyään on mahdollisuuksia ihan vaikka mihin, ihan ihmetyttää välillä moinen mikä kaikki on mahdollista :shock:

Tuossa on yksi projekti josta ei hirveästi kanssa voi huudella, joka pistää hieman huulen pyöreäksi, lyhykäisyydessään androidilla ohjataan servomoottoria, joka taas säätelee kulkuvälineen nopeutta, mutta siinäpä oikeastaan kaikki mitä voi paljastaa tässä vaiheessa, kunnes saavat projektin eteenpäin :-D

Ajatelkaas noita vanhuksia kun ne kohtasivat television uutena ja ihmeellisenä asiana, nämä meidän kokemat uutuudet ja ihmeet lie ovat vain kalpea haamu siitä ihmetyksestä mikä aikoinaan on ollut ihmisillä, samoin nuo kulkuvälineiden kehitykset jne.

Miksei vesimittareihin koskaan ole yleistyneet optoerottimet, kuten aikoinaan niissä paloilla varustetuissa hiirissä oli? Parilla piuhalla saisi luettua kierrokset edukkaasti koneelle :P

Mun varaaja on kai jotain 80l, se on sellainen seinälle asennettava lieriö, se ottaa 2kW tehoa silloin kun on päällä. tosin minä olen laittanut sen kellokytkimen perään ja annan sähköä vain vähän aikaa kerrallan.

Mun normaalilla käytöllä 4-5 kertaa 0.5kWh (2-2.5kWh)joka vuorokausi ilman kellokytkintä, kun taas kellokytkimen kanssa samalla kulutuksella noin 1-1.5kWh vuorokaudessa. Lisäeristettynä kun se lämpö ei kovin paljoa laske itsestään, joten suurin jäähdytys tulee veden käytöstä, joka taas on suht vähäistä ja useana kertana päivän mittaan, joten LVV lyö jatkuvasti päälle vähän turhaankin jos ei ole kellokytkintä.

Ainakin mun käytössä siis tulee aika hurja säästö prosentteina tuolla kellokytkimellä, ihmetyttää se että voiko se oikeasti olla noin paljoa, kuuman veden lämpötilassa tai määrässä kun taas ei ole paljoa eroa sormianturin mukaan, kuitenkin tuollaista on tuo lukema mitä kulutuksen seuranta näyttää.
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti: Ainakin mun käytössä siis tulee aika hurja säästö prosentteina tuolla kellokytkimellä, ihmetyttää se että voiko se oikeasti olla noin paljoa
Olet vain vähän liikaa edellä aikaamme. Jos jaksat tavailla EN15232 standardia, varsinkin tulevaa. Se määrittelee talojen toiminnot A, B, C ja D luokkaan vähän kuin jo vallalla olevat energialuokat kodinkoneissa mutta nimenomaan toiminnoissa eikä kWh/a maailmassa niin sieltä pilkistelee esiin mm. kellokytkin varaajassa. Sillä tosin taitaa päästä vasta toiminnallisuus luokkaan C. Anturointia lisäämällä pönikkään pääsee kirjaimissa jo vähän ylemmäs ja A luokkaan pitää olla jo valvontaa sun muuta. Jotenkin muistan että suomalainen tapa vailla kellokytkintä ei ole edes luokiteltu. K-Euroopassa kun jo pitkään ollut tapana vain kerran viikkoon vetäistä pönttö yli 60 asteiseksi.

On sillä suuri merkitys vaikka moni vain kohauttelee hartioitaan mutta kuuma pönttö missä vain nurkassa kesällä on väkisinkin typerää. Meillä täällä Suomessa toki tuollaisella on pienemmät vaikutukset mutta pienistä puroista tulee...
jtbo
Jäsen
Jäsen

Siinä vaiheessa kun lämmittää jollain fiksumalla kuin suorasähkö on se hukkalämpö todellakin hukkaa. Jopa puulla lämmittäen tulee hukkaa jos varaajan lämpöä ajattelee hyötylämmöksi, 50% kovempaan hintaan kun se varaajan lämpö tekee tuota lämmitystään.

Mulla ei se kerran viikkoon ehkä kuitenkaan toimisi, se kylmä joka varaajaan tulee jokaisen lämpimän veden laskun yhteydessä tekee ikävää varaajan lämmölle.

Pitäisi olla hurjan iso varaaja ja lämmin varaajaan tuleva vesi, että saisi harvennettua tuosta käyttö per päivä tasosta.

Pian varmaankin sitten kielletään sellaiset varaajat joissa on tuo suko pistoke ja pitää sähköukonkin olla suorittanut joku päivän turhakekurssi oikeasta varaajan asennuksesta, jolla kurssilla on istuttu naama valkeana edellisen yön juominkien vuoksi joka on liki normi täkäläisessä kun kerrankin reissuun pääsee asennoitumisessa.

Olen tuota vertailua tehnyt nyt useaan kertaan, vuoroviikoin kellokytkin päällä ja vuoroviikoin pois päältä, ihan selkeän trendin tuosta saa aikaan.

Olipahan taas muutama aste pakkasta yöllä, vasta nyt kuura auton laseista alkaa lähtemään, kun aurinko lämmittää auton sisätilaa riittävästi. Eli yhä on täysin mahdollista myös luntakin sataa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
jtbo kirjoitti: Ainakin mun käytössä siis tulee aika hurja säästö prosentteina tuolla kellokytkimellä, ihmetyttää se että voiko se oikeasti olla noin paljoa
Olet vain vähän liikaa edellä aikaamme. Jos jaksat tavailla EN15232 standardia, varsinkin tulevaa. Se määrittelee talojen toiminnot A, B, C ja D luokkaan vähän kuin jo vallalla olevat energialuokat kodinkoneissa mutta nimenomaan toiminnoissa eikä kWh/a maailmassa niin sieltä pilkistelee esiin mm. kellokytkin varaajassa. Sillä tosin taitaa päästä vasta toiminnallisuus luokkaan C. Anturointia lisäämällä pönikkään pääsee kirjaimissa jo vähän ylemmäs ja A luokkaan pitää olla jo valvontaa sun muuta. Jotenkin muistan että suomalainen tapa vailla kellokytkintä ei ole edes luokiteltu. K-Euroopassa kun jo pitkään ollut tapana vain kerran viikkoon vetäistä pönttö yli 60 asteiseksi.

On sillä suuri merkitys vaikka moni vain kohauttelee hartioitaan mutta kuuma pönttö missä vain nurkassa kesällä on väkisinkin typerää. Meillä täällä Suomessa toki tuollaisella on pienemmät vaikutukset mutta pienistä puroista tulee...
Tuohon säätämiseen liittyen voisi ehkä tehdä jopa bisnestä? Ajastimien myynti on tietenkin sähkärien juttu, mutta ehkä tuossa avautuisi jonkin sortin asiantuntijarooli johonkin?

Tulevaisuudessa hommat tulee kai toimimaan siten, että ajastimet löytyvät laitteista sisäänrakennettuina, mutta jostain pitää tulla se informaatio, jonka perusteella ajastimeen saadaan talossa asuvan perheen tarpeita vastaavat aika-asetukset.

Ja vaikka jtbo jo sujuvasti tunnistelee rekkareita, niin ei se tuolla turvapuolella ihan rutiinia ole vielä. Eli sielläkin on kaiketi jonkin sortin elintila integraattorille, joka pakkaa paffilaatikkoon kaksi osaa Kiinasta ja vähän suomalaista konfigurointia.
Vastaa Viestiin