Kuvaja kirjoitti:Kiitoksia neuvoista!
Seuraava pykälä on mittailla tulevan lattian korko ja valita sopiva eriste+kapilaarikatko. Hieman mietyttää lecasalaojittavapapana. Viemäröinnit pääsen uusiman kun vain käyn putkiliikkeessä.
Miten muuten vesikiertoinen lattialämpö? Miten putket nostetaan valusta ylös. Tuo pesuhuone/sauna ainut paikka johon moinen tulee. Ei laiteta lämpötila-anturoita ja härpäkkeitä. Pelkkä säädettävä termostaatti.
Mä valitsin tuon salaojittavan eristeen; laitoin 100-200 milliä (yleensä 200 mutta tapauskohtaisesti piti tinkiä pikkutiloissa 100mm:iin). Olen ollut tyytyväinen, etenkin tapsamyrsky sähkökatkoksineen aiheutti sen että kellarin eristeet lillui vettä ennen valua kun pumppu ei toiminut. Kuivui pois, otin raudoitukset pois, vilkaisin alle eikä mitään ongelmia... vesi lähinnä tiivisti hiukan pohjaa. Jos päädyt salaojittavaan eristeeseen, niin MUISTA suodatinkangas myös eristeen ja raudoituksen väliin, muuten menee salaojittavuus hukkaan. Meillä eristeiden asentaja olisi laittanut ilman kangasta :O
Vesiputket tuli surrauslangoilla kiinni raudoitukseen ja raudoitus nostetaan vaikka sellaisilla mustilla muovisilla "kääkäleillä" ylös valun pohjasta. Tee alusta lähtien pohjasta tarpeeksi tasainen (eristeen pinnassa +-1cm on hyvä suuntaa-antava heitto mihin voi jo hyvin valaa) niin putket eivät nouse liian ylös tai jää liian alas.
Laser on äärimmäisen hyvä apu siinä pohjan teossa, esim. K-raudasta
http://www.bosch-do-it.fi/boptocs2-fi/H ... /index.htm maksaa vain 60€ tms. Sen voi laittaa kätsysti oikean koron päälle, laserin vaakaviiva on vain 2,5cm pinnan tasosta joten esim sormeen piirtyvällä laserviivalla saa haarukoitua koron riittävään tarkkuuteen.
Sitä harjateräsverkkoa voi tosin putkineen jälkikäteen vielä väännellä, ja joutuukin sillä joku kävelee kuitenkin eristeestä ylös nostetulla verkolla niin että se vääntyilee.
Eipä mulla muuta, pohjatietojasi tuntematta tuli tällaisia mieleen näin kahvitunnin ratoksi.