Lisäosan rakentaneet? Kokemuksia?
-
hullusavolainen
- Jäsen

Re: Lisäosan rakentaneet? Kokemuksia?
Tärkeintä on antaa budjetin tehdä joku ammattilainen ja mielellään useampikin. Mielelään jokin tuttu. Lisäksi pienissä lisäosissa kannattaa melkein tavara hankkia itse jos hermoo ja aikaa likenee. Raakaa kilpailutusta!. Rautakaupan hyllyhintaa on turha maksaa koska jokaisesta tavarasta saa %-pois. Suuruus taas riippuu kuin härski osaa olla. Esim jos pudottavat ensin vain 5-10% hinnasta niin sanoo vain "pyh" tarjoukselle ja uhkaa mennä seuraavaan liikeeseen. Lopulta hinta onkin jo mieluista, ja budjetissa pysytään. Itse laskin hinnat todella tarkkaan "nauloja myöten", ja apuna käytin nettikauppojen hinnastoa. Niiden hinnat tuntu olevan korkialla vaikka välittävät että säästöä tulee. Lopulta budjetissa pysyttiin vaikka pienpuhdistamo ja uudet vesijohdot piti asentaa taloon. Nämä tulivat lisänä enkä alkuperin ollut ajatellut asiaa ollenkaan. Mutta nekin meni materiaalin hinnalla, kun asennus ilmatteeks. Halpaa saa vain jos saa ilmaisia tekijöitä. Puolet rakennuskustannuksistahan tulee nimenomaan tuntiliksoista. Onneksi suvussa on osavaa porukkaa ja koneita. Tonneja säästyi. Tosin 1/4 puutavarasta tuli omasta metästä mutta tuossa meiän projektissa se säästö oli aika marginaalinen. Itse kun laskin budjetin niin kerroin lopputuloksen vielä 1,2, jotta on pelivaraa miettiä kaikkia sisustushommia. Aina se kallein ja halvin ei todellakaan ole paras. Myöskin kierrätys kunniaan! purkutavaraa on hyvä käyttää esim muotituksen tukemisessa ja tellingeissä jos päättää ne itse vääntää.
Joskus kaikki suvun kierous ja hulluus pesiytyy yhdessä ihmisessä..noista se savolainen virtansa ammentaa, kun alkaa rakentamaan..
Piheys on suuri, ja hartiat pienet, mutt kaikki se pitää itse vääntää, ja toisinaan kääntää.
Piheys on suuri, ja hartiat pienet, mutt kaikki se pitää itse vääntää, ja toisinaan kääntää.
-
kappalainen
- Jäsen

Re: Lisäosan rakentaneet? Kokemuksia?
Kovasti on pelottelua.
Jos työ teetetään, se ei pääse leviämään. Kun asiasta tekee urakkasopimuksen, hinta ei leviä. kyllä tuollaisia rakennetaan ja hinta on hieman korkeampi kuin uudisrakentaminen. Suunnittelijoitakin on monenlaisia. Mitä painumiseen tulee se riippuu maapohjasta ja hoidetaan joskus paalutuksella, joskus massanvaihdolla. Tämä vaatii maaperänäytteen ja rakennesuunnittelijan kantavuus ja kuormituslaskelmat. Rakennetaan ne muutkin rakennukset ja huoneet korkoon, joten miksei laajennusosaa. Turhaa pelottelua. Tasoitteilla korjataan sitten pari millin heitot esim lattiassa. KUn asiat tekee oikein ne menevät oikein. Kyllä se uudenrakentaminenkin maksaa.
Laajennusosan hintaa nostavat mm. - Erilainen suunnittelu, lupamaksujen valvonan ja suunnittelun suurus per neliö tulee olemenaan neliöhintaa nostavia teikijöitä.
Olkaa tarkkoja sillä laajennusta tehdessä kustannus 10 ja 20 neliön välillä ei juuri päätä huimaa ja voi olla viisaampaa tehdä kerralla tarpeeksi iso, vaikka vain kylmätilaksi. Ne kun menevät samaan lupaan, liitoseen, suunnitteluun jne. Se metri suuntaansa rakennustavaraa ei sitten juuri maksa kuin sen perusmateriaalien hinnan. Itse en mitään alle 30 neliön laajennusta harkitsisi vaan hankkisin pihaan hirsimökin...Jois ois rahaa ja tarve.
Jos työ teetetään, se ei pääse leviämään. Kun asiasta tekee urakkasopimuksen, hinta ei leviä. kyllä tuollaisia rakennetaan ja hinta on hieman korkeampi kuin uudisrakentaminen. Suunnittelijoitakin on monenlaisia. Mitä painumiseen tulee se riippuu maapohjasta ja hoidetaan joskus paalutuksella, joskus massanvaihdolla. Tämä vaatii maaperänäytteen ja rakennesuunnittelijan kantavuus ja kuormituslaskelmat. Rakennetaan ne muutkin rakennukset ja huoneet korkoon, joten miksei laajennusosaa. Turhaa pelottelua. Tasoitteilla korjataan sitten pari millin heitot esim lattiassa. KUn asiat tekee oikein ne menevät oikein. Kyllä se uudenrakentaminenkin maksaa.
Laajennusosan hintaa nostavat mm. - Erilainen suunnittelu, lupamaksujen valvonan ja suunnittelun suurus per neliö tulee olemenaan neliöhintaa nostavia teikijöitä.
Olkaa tarkkoja sillä laajennusta tehdessä kustannus 10 ja 20 neliön välillä ei juuri päätä huimaa ja voi olla viisaampaa tehdä kerralla tarpeeksi iso, vaikka vain kylmätilaksi. Ne kun menevät samaan lupaan, liitoseen, suunnitteluun jne. Se metri suuntaansa rakennustavaraa ei sitten juuri maksa kuin sen perusmateriaalien hinnan. Itse en mitään alle 30 neliön laajennusta harkitsisi vaan hankkisin pihaan hirsimökin...Jois ois rahaa ja tarve.
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön