Rintsikkaperheiden autot
- vesahy
- Jäsen

Re: Rintsikkaperheiden autot
Yleensä vaihdatan renkaat paikallisen VPK:n renkaanvaihtopäivänä edulliseen hintaan, renkaat tarkastetaan ja pestään ja siihen saa vielä pullakahvitkin päälle. Nyt sattui meillä olemaan sähkäri käymässä joten vaihto jäi väliin ja jouduin pakertamaan itse pihalla talvirattaat alle.
Kolme pyörää vaihtui ongelmittaa mutta nyt taas, niinkuin toisinaan käy, viimeinen aiheutti ongelmia. Nostin auton omalla tunkilla (hallitunkki jäi aikoinaan johonkin lainaan) niin, että oikea takapyörä näytti olevan ilmassa. Kun tempaisin pyörän pois, niin akseli tipahti 5-6 senttiä alas mutta auton kori pysyi paikoillaan. Talvirengas ei tietenkään mennyt enää paikoilleen ilman, että autoa olisi nostavut vielä tulitikun mitan verran. Ja kun ruuvasin tunkkia, niin se hitsautui kiinni, prkl! Ruuvi jumissa, ei saanut kierrettyä enää ei ylös ei alas. Siinä sitten auto kökötti kolmella pyörällä tunkki yhden kulman alla ja tilanne oli ihan patti.
Hain pitkän kakkosnelosen ja tukea alle, tarkoitus oli että pyytäisin vaimon avuksi ja nostaisimme akselia varovasti sen verran, että saisin pyörän paikoilleen. Sekin osoittautui melko mahdottomaksi, sillä silloin olivat puskurit vaarassa ja sitä paitsi taka-akselistossa on muovikuoret alapuolella ja nekin olisivat särkyneet.
Onneksi naapuri oli käymässä mökillään ja sattui paikalle. Hänellä oli mukanaan toinen riuska mies ja he nostivat autoa sen verran, että sain pyörän paikoilleen ja vielä tunkinkin pois. Vitutukselleni he eivät tietenkään voineet mitään. Koeajolla auto ja taka-akselisto toimivat normaalisti.
Soitin äsken pikahuoltoon ja ilmeisesti saan auton sinne katsottavaksi iltapäivällä. Nostetaan takapää ilmaan ja katsotaan onko esimerkiksi jokin rajoitin jäänyt matkan varrelle. Pahimmassa tapauksessa voi tietää vaikka iskareitten vaihtoa. Ja jostain mun täytyy saada Rellun oma tunkki särkyneen tilalle. Ihan leluhan se on, mutta sille on oma kolonsa siellä varapyörän kuopassa. Ja jokin tunkki on syytä olla mukana. Tosin nykyisin taitaa olla sellaisiakin autoja, joissa ei varapyörää ole lainkaan mukana.
Sitä vaan mietin, että jos siellä akselistossa jotain epänormaalia on, niin eikö sen olisi pitänyt löytyä viimeviikkoisessa katsastuksessa?
Kolme pyörää vaihtui ongelmittaa mutta nyt taas, niinkuin toisinaan käy, viimeinen aiheutti ongelmia. Nostin auton omalla tunkilla (hallitunkki jäi aikoinaan johonkin lainaan) niin, että oikea takapyörä näytti olevan ilmassa. Kun tempaisin pyörän pois, niin akseli tipahti 5-6 senttiä alas mutta auton kori pysyi paikoillaan. Talvirengas ei tietenkään mennyt enää paikoilleen ilman, että autoa olisi nostavut vielä tulitikun mitan verran. Ja kun ruuvasin tunkkia, niin se hitsautui kiinni, prkl! Ruuvi jumissa, ei saanut kierrettyä enää ei ylös ei alas. Siinä sitten auto kökötti kolmella pyörällä tunkki yhden kulman alla ja tilanne oli ihan patti.
Hain pitkän kakkosnelosen ja tukea alle, tarkoitus oli että pyytäisin vaimon avuksi ja nostaisimme akselia varovasti sen verran, että saisin pyörän paikoilleen. Sekin osoittautui melko mahdottomaksi, sillä silloin olivat puskurit vaarassa ja sitä paitsi taka-akselistossa on muovikuoret alapuolella ja nekin olisivat särkyneet.
Onneksi naapuri oli käymässä mökillään ja sattui paikalle. Hänellä oli mukanaan toinen riuska mies ja he nostivat autoa sen verran, että sain pyörän paikoilleen ja vielä tunkinkin pois. Vitutukselleni he eivät tietenkään voineet mitään. Koeajolla auto ja taka-akselisto toimivat normaalisti.
Soitin äsken pikahuoltoon ja ilmeisesti saan auton sinne katsottavaksi iltapäivällä. Nostetaan takapää ilmaan ja katsotaan onko esimerkiksi jokin rajoitin jäänyt matkan varrelle. Pahimmassa tapauksessa voi tietää vaikka iskareitten vaihtoa. Ja jostain mun täytyy saada Rellun oma tunkki särkyneen tilalle. Ihan leluhan se on, mutta sille on oma kolonsa siellä varapyörän kuopassa. Ja jokin tunkki on syytä olla mukana. Tosin nykyisin taitaa olla sellaisiakin autoja, joissa ei varapyörää ole lainkaan mukana.
Sitä vaan mietin, että jos siellä akselistossa jotain epänormaalia on, niin eikö sen olisi pitänyt löytyä viimeviikkoisessa katsastuksessa?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Valitettavasti katsastuksessa ei välttämättä löydy kaikkia vikoja edes tarkastettavista kohteista, ja toisekseen katsastuksen kaltaisessa pintapuolisessa tarkastuksessa ei ole välttämättä edes mahdollista havaita orastavia vikoja. Tarkoitan, että jos jokin on melkein rikki, niin se ei välttämättä ilmene mitenkään, mutta heti seuraava kuoppa saattaa katkaista kamelin selän tai kuningaspultin, ja sitten kulkine onkin jo oikeasti rikki. Ehkäpä tässä taka-akseliston tapauksessa on käynyt juuri näin.
Minä olen huomannut tunkista olevan niin paljon hyötyä monessa talon ja pihapiirin askareessa, että jo sen takia varastossa on muutama vuosien varrella ilmaiseksi käsiin päätynyt tunkki. Sekä mekaanisille että hydraulisille on ollut oma käyttönsä. En ollut aikaisemmin tullut ajatelleeksi, mutta vesahy:n sattumus pisti ajattelemaan, että olen itse asiassa tosi monelta kuullut ongelmista nykyautojen alkuperäistunkkien kanssa, joten ehkäpä varatunkki on ihan renkaiden kausivaihtojakin ajatellen viisasta olla olemassa.
Minä olen huomannut tunkista olevan niin paljon hyötyä monessa talon ja pihapiirin askareessa, että jo sen takia varastossa on muutama vuosien varrella ilmaiseksi käsiin päätynyt tunkki. Sekä mekaanisille että hydraulisille on ollut oma käyttönsä. En ollut aikaisemmin tullut ajatelleeksi, mutta vesahy:n sattumus pisti ajattelemaan, että olen itse asiassa tosi monelta kuullut ongelmista nykyautojen alkuperäistunkkien kanssa, joten ehkäpä varatunkki on ihan renkaiden kausivaihtojakin ajatellen viisasta olla olemassa.
- vesahy
- Jäsen

Kaiken lisäksi se Rellun tunkki on sellainen, että sille ei ole mitään kenkää tai muuta kiinnikettä auton alustassa, pieni kolo vain ja siihen sen tunkin yläreunassa oleva knööli pitää sitten tähdätä. Miten se onnistuu pimeällä kaltevalla tiellä sateessa kun tasaisella pihalla auringonpaisteessakin se on aika hankalaa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Vesahy:llä tais napsahtaa ulosjouston rajoitinremmi katkipoikki juuri kriittisellä hetkellä?
Monen auton ohjekirjassa kerrotaan että auton omaa tunkkia tulisi käyttää vain hätätilanteessa. No, minä en muita käytäkään, eli joka vuosi autojen omat tunkit veivataan 8 kertaa ylös ja alas. Pysyypä vetreänä se tunkki ja itte kanssa, ja on sitten "kivempi" touhuta tien poskessakin jos on vähän harjoitellut juuri sen tunkin kanssa. Tunkin jenka muuten kestää paremmin ja toimii kevyemmin jos sen voitelee esim vaseliinilla. Alunperin niissä on sellainen ohut liruöljy, joka lähinnä kai suojaa ruosteelta mutta ei tunnu kestävän painetta.
Viime keväänä ajattelin että ollaan nyt sitten vastuullista autonomistajaa ja toimitaan by the book, ja hankin semmoisen hydraulisen pullotunkin. No, siinähän ei isku piisannut Saabin etupään ulosjoustolle, eli vaikka tilkitsin laudoilla ym sen välin niin että tunkki oli kokonaan sisällä ennen varsinaisen noston aloitusta, niin pyörä oli vielä maassa kiinni vaikka tunkki oli pumpattu maksimikorkeuteen. Eikä ollut edes kaupan pienin tunkki. Halpis-hallitunkissani on vähän samaa pulmaa, eli nostoa on niukasti. Parempi hallitunkki maksaakin sitten mansikoita, ehkä hankin sellaisen sitten joskus kun saan autopaikat laatoitettua.
Lisävinkki vielä, pyöräkiilat eli biltema-kielellä "vastetönkät
" on hyvä olla autossa mukana. Ne kun laittaa vastapuolen pyörien taakse tai eteen niin on ainakin turvallisempi olo. Tällaiset:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Asu ... pl-158210/
Monen auton ohjekirjassa kerrotaan että auton omaa tunkkia tulisi käyttää vain hätätilanteessa. No, minä en muita käytäkään, eli joka vuosi autojen omat tunkit veivataan 8 kertaa ylös ja alas. Pysyypä vetreänä se tunkki ja itte kanssa, ja on sitten "kivempi" touhuta tien poskessakin jos on vähän harjoitellut juuri sen tunkin kanssa. Tunkin jenka muuten kestää paremmin ja toimii kevyemmin jos sen voitelee esim vaseliinilla. Alunperin niissä on sellainen ohut liruöljy, joka lähinnä kai suojaa ruosteelta mutta ei tunnu kestävän painetta.
Viime keväänä ajattelin että ollaan nyt sitten vastuullista autonomistajaa ja toimitaan by the book, ja hankin semmoisen hydraulisen pullotunkin. No, siinähän ei isku piisannut Saabin etupään ulosjoustolle, eli vaikka tilkitsin laudoilla ym sen välin niin että tunkki oli kokonaan sisällä ennen varsinaisen noston aloitusta, niin pyörä oli vielä maassa kiinni vaikka tunkki oli pumpattu maksimikorkeuteen. Eikä ollut edes kaupan pienin tunkki. Halpis-hallitunkissani on vähän samaa pulmaa, eli nostoa on niukasti. Parempi hallitunkki maksaakin sitten mansikoita, ehkä hankin sellaisen sitten joskus kun saan autopaikat laatoitettua.
Lisävinkki vielä, pyöräkiilat eli biltema-kielellä "vastetönkät
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
KariFS kirjoitti:Lisävinkki vielä, pyöräkiilat eli biltema-kielellä "vastetönkät" on hyvä olla autossa mukana. Ne kun laittaa vastapuolen pyörien taakse tai eteen niin on ainakin turvallisempi olo. Tällaiset:
- vesahy
- Jäsen

Kävin merkkikaupan pikahuollossa ja alkuksi oli vaikeata saada siellä olleet kaksi nuorta kaveria uskomaan miten oli käynyt. Kyllä se pirssi sitten ylös nostettiin, ensin kokonaan ja sitten vielä siitä ongelmanurkasta, mutta kyllä kaikki näytti nyt ihan normaalilta. Kolmenkympin lasku siitä tuli mutta mieleni keveni enemmän kuin lompsani.
Tunkki kun oli mennyt rusetiksi, niin kävin Autovahinkokeskuksessa ja sieltähän löytyi korvaava, jota ei ilmeisesti ole koskaan edes käytetty. Hintaa kolmekymppiä ja sain sen heti kainaloon. Automaalla olisi hinta ollut 120 euroa ja tietenkin tilaustavaraa. Ja tämä jonka sain, oli pari vuotta tuoreemmasta autosta ja selvästi hiukan vahvemmasta pellistä väännetty, ruuvikin muttereineen paremman näköinen.
Kotimatkalla poikkesin Motonetiin kun siellä piti olla alle kahdenkympin hallitunkkeja, Ei ollut, olivat loppu ja uusia tulee vasta joskus. Panin elämän risaiseksi ja ostin paljon rotevamman tunkin, joka oli pakattu siistiin muovilaatikkoon, jossa myös irto-osat säilyvät tallella. Hintaa oli viisikymppiä. Ja kun vielä tankkasin tyhjän tankin täyteen, niin voi vaan huokaista, että onneksi tällä viikolla on tilipäivä.
Tunkki kun oli mennyt rusetiksi, niin kävin Autovahinkokeskuksessa ja sieltähän löytyi korvaava, jota ei ilmeisesti ole koskaan edes käytetty. Hintaa kolmekymppiä ja sain sen heti kainaloon. Automaalla olisi hinta ollut 120 euroa ja tietenkin tilaustavaraa. Ja tämä jonka sain, oli pari vuotta tuoreemmasta autosta ja selvästi hiukan vahvemmasta pellistä väännetty, ruuvikin muttereineen paremman näköinen.
Kotimatkalla poikkesin Motonetiin kun siellä piti olla alle kahdenkympin hallitunkkeja, Ei ollut, olivat loppu ja uusia tulee vasta joskus. Panin elämän risaiseksi ja ostin paljon rotevamman tunkin, joka oli pakattu siistiin muovilaatikkoon, jossa myös irto-osat säilyvät tallella. Hintaa oli viisikymppiä. Ja kun vielä tankkasin tyhjän tankin täyteen, niin voi vaan huokaista, että onneksi tällä viikolla on tilipäivä.
- vesahy
- Jäsen

Tunkin rotevampi ulkonäkö tarkoittaa tietenkin suurempaa kokoa. Monesta millistä ei ole kysymys, mutta uusi tunkki ei kuitenkaan mahdu sille tarkoitettuun koloon. Varapyörän sisällä on mustasta muoviste tehty teline, johon kaikki ne vähät työkalut, jotka auton mukana tulevat, pitäisi mahtua. No, onneksi mulla on Multimaster, sillä varovasti suostuttelen.vesahy kirjoitti:Tunkki kun oli mennyt rusetiksi, niin kävin Autovahinkokeskuksessa ja sieltähän löytyi korvaava, jota ei ilmeisesti ole koskaan edes käytetty. Hintaa kolmekymppiä ja sain sen heti kainaloon. Automaalla olisi hinta ollut 120 euroa ja tietenkin tilaustavaraa. Ja tämä jonka sain, oli pari vuotta tuoreemmasta autosta ja selvästi hiukan vahvemmasta pellistä väännetty, ruuvikin muttereineen paremman näköinen.
Meillä diesel-Mersu vuosimallia 2000, mun valinta, haluan ajella Mersulla ja mieluummin vielä vähän vanhemmalla mallilla. Taitaa olla jo neljäs. Tuo toinen osapuoli, se miespuolinen, on sitä mieltä, että pitäis olla joku farmari tai paku, ja sitten sellainen kauppakassiauto. Minä en rupea ajamaan millään kauppakassilla, oli sitten miten järkevää ja taloudellista tahansa. Mutta nyt kun ostettiin talo, kyllä tollainen paku olisi hyvä. Kahden auton pitäminen vaan tulee liian kalliiksi...
Mun paras auto on ollut MB 250 bensamersu vuosimallia 1979, oli hyvä ja kestävä auto. Siinä ei ollut turhia sähköhärpäkkeitä eikä edes ohjaustehostinta, mutta ilman niitä pärjäili hyvin. Ilmastointi vaan puuttui. Se oli vanha kun se ostettiin, ja sillä ajettiin monta vuotta. Olis varmaan mulla vieläkin, ellei olis erossa mennyt miehelle, kun en sitä pystynyt lunastamaan...
Mun paras auto on ollut MB 250 bensamersu vuosimallia 1979, oli hyvä ja kestävä auto. Siinä ei ollut turhia sähköhärpäkkeitä eikä edes ohjaustehostinta, mutta ilman niitä pärjäili hyvin. Ilmastointi vaan puuttui. Se oli vanha kun se ostettiin, ja sillä ajettiin monta vuotta. Olis varmaan mulla vieläkin, ellei olis erossa mennyt miehelle, kun en sitä pystynyt lunastamaan...
Kallista on autojen pito juu. Jos ei talossa ihan massiivisia remontteja ole, niin aika hyvin pärjää jos on autossa vetokoukku ja kattotelineet. Ei niilläkään ihan kaikkea saa tostavaan kulkemaan mutta hieman suunnitelmallisuutta niin ihan OK ratkaisu. Omaa peräkärryäkään ei välttämäti tarvitse, monet liikkeet lainaavat kärryä, ja ison kärryn saa vuokraamostakin muutamalla kympillä vuorokaudeksi. Ei ilmaista sekään mutta jos aattelee että kyllä sillä pienen kuomuttoman kärryn hinnalla kuitenkin vuokraa ison kärryn jotain 30 kertaa niin...Marhinen kirjoitti: Tuo toinen osapuoli, se miespuolinen, on sitä mieltä, että pitäis olla joku farmari tai paku, ja sitten sellainen kauppakassiauto. Minä en rupea ajamaan millään kauppakassilla, oli sitten miten järkevää ja taloudellista tahansa. Mutta nyt kun ostettiin talo, kyllä tollainen paku olisi hyvä. Kahden auton pitäminen vaan tulee liian kalliiksi...
Itse esim olen roudannut pienet määrät jotain listaa&lautaa sedan-mallin Passatissa sisällä (sisälle mahtui muistaakseni 240cm pituiset listaniput), tai katolla. Takakonttiin menee noin 4 sementtisäkkiä turvallisesti kerralla jne. Kevyellä kuomullisella peräkärryllä on tuotu mm. suursäkki lecaa, kasa pihalaattoja, motti polttopuita, jokunen tuulensuojalevy ja viety pois lukuisia kuormia purkujätettä ym roinaa. Olkkarin täyspitkät kattopaneelit toin isältä lainatulla venekärryllä josta ensin otin pois veneen rullasysteemit ja kötöstin lankuista telineet paneeleille. Seuraavan huoneen paneelit toinkin sitten pitkällä vuokrakärryllä
Isommat puutavaraerät, tulisijan rakennusaineet, ikkunat ym tavara onkin sitten tilattu suoraan kotipihaan. Terassin ja pergolan verran puutavaraa esim tuli kotipihaan muistaakseni 80 euron lisähintaan. Siihen kun laski sen että puutavaraliikkeen väki keräsi ja lastasi kamat liikkeessä minun puolestani ja satsi laskettiin hiiapilla kotona siihen jiirisirkelin viereen käden ulottuville, niin käytännössähän tuo oli liki ilmainen kyyti, säästin paljon aikaa ja vaivaa.
Farmarimallejahan nuo meidän molemmat autot on nyt, mutta ei siitä farmariudesta juuri erityistä hyötyä ole ollut ennenkuin nyt kesäkuusta alkaen kun taloon tuli koira
Niin, harkittiin meillekin kauppakassikokoluokkaa kakkosautoksi, mutta päädyttiin nyt sitten kahteen isoon farmariin. On sitten tavallaan "omat" autot kummallakin, eikä tartte miettiä kuka milloinkin on mihinkäkin menossa ja millä seurueella, aina mahtuu kaikki
Kari
Eipä ole dieselikään enää edullinen, hinta melkein kuin bensan, ja silti päälle käyttövero, mutta en kyllä ota mitään pahvialeluautoja. Toi farkku vois olla kyllä hyvä kakkosautoksi. Meillä on yksi pieni koira, mutta tulossa on toinen vähän isompi harrastuskäyttöön. Mies jaksaa aina nurista likaisista takapenkeistä. Farkussa koiran saisi omaan tilaansa. Nyt iski kauhea autonhankkimishimo päälle!Farmarimallejahan nuo meidän molemmat autot on nyt, mutta ei siitä farmariudesta juuri erityistä hyötyä ole ollut ennenkuin nyt kesäkuusta alkaen kun taloon tuli koiraKäytännön lastikapasiteetti on sedanissa liki sama, toki lastausaukko on farkussa suurempi. Nämä kaksi ruotsinlaivaa ovat talon ekat farmarit, mutta lähinnä sen takia tuli eka farmari hankittua aikanaan jo ennen koira-aikaa kun sedaneita on käytettyinä vähemmän liikkeellä tuossa 2000-2010 ikäluokassa. Toka hankittiinkin jo koira-aikana niin silloin sedan ei enää ollutkaan vaihtoehto.
Niin, harkittiin meillekin kauppakassikokoluokkaa kakkosautoksi, mutta päädyttiin nyt sitten kahteen isoon farmariin. On sitten tavallaan "omat" autot kummallakin, eikä tartte miettiä kuka milloinkin on mihinkäkin menossa ja millä seurueella, aina mahtuu kaikkiOnhan noissa tietysti ylläpitokulut hieman suuremmat, kun keskikulutus alkaa kahdeksikolla ja maailmanpelastusverot ovat huimahkot isoilla bensakäyttöisillä, mutta ovatpahan asiallisesti rakenenttuja ja turvallisia autoja, toisin kuin monet pikkukinnerit.
-
tessu
Joo kausirenkaat vaihdan aina hallitunkilla ja KUNNOLLISELLA semmosella,autossa mukana saksitunkki joka on jo ties kuinka monennessa autossa,alkuperäsen heitin lepikkoon heti kun katoin sitä että voe äeti! ja siitäkin on jo yli 20v!
-
kappalainen
- Jäsen

Vertailin kaverin kanssa autoa. Omani vanha mazda 6226 2.0 -88 vei kympin sadalla, mutta sai kaiken itse korjata, jos nyt mitään vikaa edes tuli 8 vuoden aikana. Kaverin auto oli 8 vuotta vanha joku audi, uutena ostettu ja huollettu. Heti alkuu kun aloimme hintoja latelemaan toisillemme tuli selväksi että hän maksoi selvästi enemmän ja kilometrikulut olivat lopulta aika kovat parin ensimmäisen vuoden ajalta, vaikka hän oli Matkatyössä- Jätimme sitten kilometrivertailun pois ja keskityimme vain auton kuluihin.
MIetimme sitten mitä uudessa autossa oli enemmän. ABS, airbag jne löytyivät, vastinneeksi niille heppoinen alusta ja pellit. Sitten oli nippeliä ja nappelia. Päätoiminnot samat molemmissa autoissa. ikkunat aukesivat, pakki ja 5 vaihdetta. Kahden ensimmäisen vuoden autolainat, huollot tekivät jo enemmän kuin minulla 8 vuoden aikana koko auton kustannukset korjauksineen hankintahintoineen ja vakuutuksineen- pois jäi polttoaineen kustannukset . Vaikka autoni oli vanha, tielle en ole jäänyt, talvella ei ole palellut ja kateellisia ei näkynyt ja joka kerta lähti käyntiin kun pitkin. Kaverin auto ei katkenneine jakohihnoineen ja varoitusvaloineen yltänyt samaan olemalla pois käytöstä liki 4 viikkoa korjattavaana jättämällä tien päälle 6 kertaa jne. Vastineeksi minun puhjennut rengas, jonka tien päällä vaihdoin. Miinuksena autoni oli saastuttavaa mallia, mutta päästöissä ei juurikaan ollut katsastuslapun mukaan eroa ja hän miettikin tovin auton viemistä korjaamoon alambdan ja katalysaattorin tarkistukseen.
Aikamme vertailtiin, meni muutama kuukausi ja kaveri vaihtoi vanhaan autoon -95.
Osti vuoden päästä säästyneillä rahoilla pienen veneen. Ei se bensan hinta vaan ne muut kulut.
Jos se minusta on kiiinni niin autokanta ei nuorru.
MIetimme sitten mitä uudessa autossa oli enemmän. ABS, airbag jne löytyivät, vastinneeksi niille heppoinen alusta ja pellit. Sitten oli nippeliä ja nappelia. Päätoiminnot samat molemmissa autoissa. ikkunat aukesivat, pakki ja 5 vaihdetta. Kahden ensimmäisen vuoden autolainat, huollot tekivät jo enemmän kuin minulla 8 vuoden aikana koko auton kustannukset korjauksineen hankintahintoineen ja vakuutuksineen- pois jäi polttoaineen kustannukset . Vaikka autoni oli vanha, tielle en ole jäänyt, talvella ei ole palellut ja kateellisia ei näkynyt ja joka kerta lähti käyntiin kun pitkin. Kaverin auto ei katkenneine jakohihnoineen ja varoitusvaloineen yltänyt samaan olemalla pois käytöstä liki 4 viikkoa korjattavaana jättämällä tien päälle 6 kertaa jne. Vastineeksi minun puhjennut rengas, jonka tien päällä vaihdoin. Miinuksena autoni oli saastuttavaa mallia, mutta päästöissä ei juurikaan ollut katsastuslapun mukaan eroa ja hän miettikin tovin auton viemistä korjaamoon alambdan ja katalysaattorin tarkistukseen.
Aikamme vertailtiin, meni muutama kuukausi ja kaveri vaihtoi vanhaan autoon -95.
Jos se minusta on kiiinni niin autokanta ei nuorru.
Yksi alkoi nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin koko roskan.
Aikansa kutakin. Toinen talon autoista vaihtuu nyt laidasta toiseen, maasturista pikku kikottimeen, ja vieläpä hybridiin
. Enpä olis itsestäni moista uskonut vielä puol vuotta sitten, vaan toisin kävi. Rupes korpeemaan tuo jatkuva tankilla käynti, minun ajoni kun melkeen rajoittuu tuohon töissä ja kaupassa käyntiin niin tuo "maasturi", RAV4, vaihtuu nyt sitten Yaris hybridiin
joka pitäis mennä 1/3 bensalla verrattuna RAViin. Hybridi tilattu ja arvioitu toimitusaika joskus huhtikuussa. Aika näyttää meneekö niin pienellä kun lupaillaan, vähän epäilen, mutta kyllä se tuosta 10-12l lukemasta tippuu, se on varma
. Mulla on onneks sen verran "mittaa" ettei tartte isommalla autolla sitä korvata
Nimim: tuumakin riittää ettei kyykistellä tarvi
ps: jää taloon vielä toinen normikokoinen auto, jolla voi sitten tarpeen mukaan hinata sitä peräkärriä. Toyotan hybridillä kun ei mitään hinailla...
Nimim: tuumakin riittää ettei kyykistellä tarvi
ps: jää taloon vielä toinen normikokoinen auto, jolla voi sitten tarpeen mukaan hinata sitä peräkärriä. Toyotan hybridillä kun ei mitään hinailla...
-
lehmikangas
- Jäsen

kappalainen kirjoitti:Jos se minusta on kiiinni niin autokanta ei nuorru.
Pitkään tuli hankittua aina vanhempaa edellisen tilalle (puolittain harrasteautoja), mutta viimeisimmässä ostoksessa tultiin kyllä jo 80-luvun puoliväliin.
Yli 20 vuotta siihen meni ennen kuin ostin kokonaan uuden auton, toki kaksi edellistäkin oli jo vm. 2004. Kun perheessä on pari pientä lasta alkaa kummasti ajattelemaan myös sitä kuinka hyvä asia turvakori ja 8xairbag ja ajonvakaus oikeastaan onkaan.
Toki siitä ilosta joutuu maksamaan ja parin vuoden lyhennykset ovat kadonneet arvonalenemiseen. Oon tosin saanut hyvin takaisin töistä km-korvauksina.
Tilanne on itselläkin sen verran muuttunut ettei tuo diesel ole enää paras vaihtoehto vaan olen katsellut jotain bensakoneista tila-autoa hintaluokkaan 10.000,-. Silloin pääsisi osamaksuista ja dieselverosta eroon eli olisi kyllä aika hyvä kevennys kustannuksiin eikä tarvitsisi vielä hirveästi auton kunnosta tingata.
Ongelma on tietty se, että vuosimalli/hintasuhteeltaan parhaimmat ovat ranskalaisia joka aiheuttaa mulle näppylöitä...
Toki siitä ilosta joutuu maksamaan ja parin vuoden lyhennykset ovat kadonneet arvonalenemiseen. Oon tosin saanut hyvin takaisin töistä km-korvauksina.
Tilanne on itselläkin sen verran muuttunut ettei tuo diesel ole enää paras vaihtoehto vaan olen katsellut jotain bensakoneista tila-autoa hintaluokkaan 10.000,-. Silloin pääsisi osamaksuista ja dieselverosta eroon eli olisi kyllä aika hyvä kevennys kustannuksiin eikä tarvitsisi vielä hirveästi auton kunnosta tingata.
Ongelma on tietty se, että vuosimalli/hintasuhteeltaan parhaimmat ovat ranskalaisia joka aiheuttaa mulle näppylöitä...