Keski- eli asuinkerrokseen on tehty n. vuonna 2000 pesuhuone, joka näyttää päällepäin oikein hyvältä. Tämä on ainoa, mitä talossa oikeastaan on remontoitu ja ajattelinkin, että mukavaa, kun selviää ilman kylppäriremonttia. Perjantaina sitten otin huvikseni töistä pintakosteusmittarin mukaan ja mittailin. Nurkassa, jossa suihku sijaitsee, mittari näyttikin sitten melko hurjia lukemia. Ei muuta kuin paniikkipuhelu isälle, joka tuli sitten myös mittailemaan, ja repi sitten silikonin lattian- ja seinänrajasta irti, ja vettähän siellä oli. Noh, ei hätiä mitiä, suihkun takana on tiiliseinä, eli ei mitään, minkä pitäisi homehtua. Silikonit revittiin kokonaan pois ja puhallin lattianrajaan ja annetaan kuivua. (Suihku löytyy onneksi kellaristakin, joten sen suhteen ei ongelmaa.)
No, päätin sitten jatkaa tuota kosteusmittausta ja tuo kosteushan on levinnyt lattianrajassa sitten eteisen vastaiselle seinällekin, joka ei enää olekaan tiiliseinää, vaan oletettavasti kipsilevyä. Ei ole tietoa, onko siellä vesieristystä, jollei ole, niin tuo kipsilevyhän saattaa homehtua? Itse mielestäni haistan sieltä laattojen raosta hometta, nyt kun silikonit on revitty irti, isäni mielestä siellä ei haise. Mahdollisuus, että vain kuvittelen tuon homeenhajun, on olemassa.
Nyt sitten tässä olen ihan hukassa, enkä tiedä miten tässä pitäisi jatkaa. Myyjään (joka luojan kiitos on erittäin järkevä ja mukava henkilö) olin eilen yhteydessä, ja hän yrittää löytää jostain papereita tuosta kylpyhuoneremontista, jos vaikka selviäisi, onko siellä vesieristystä. Mutta jos siellä on, miksi siellä sitten haisisi home?
Eli pitäisikö tässä nyt sitten repiä koko kylppäri auki? Kosteuttahan siellä on varmasti, homeesta ei tiedetä. Kosteus on lähes varmasti päässyt silikonien "läpi" laattojen alle. Parhaassa tapauksessa kai annetaan kuivua ja lyödään uudet silikonit, mutta mitäs jos sinne onkin pesiytynyt hometta...
Ja sitten on tietysti nuo vastuuasiat, eli onko tämä nyt sitten minun oma moka. Taloon ei tehty kuntokartoitusta, koska se myytiin peruskorjattavaksi (poistaako tämä myyjän vastuun?) ja se ei ollut välittäjän ja isäni mielestä tarpeellinen. Ja kaikki muuhan talosta oli tarkoituskin uusia, paitsi tuo kylppäri... Meneekö tällainen kosteusvaurio sitten vakuutuksen piikkiin? Käsittääkseni 13-vuotias kylpyhuone ei vielä ole teknisen käyttöikänsä päässä.
Auttakaahan joku blondia mäessä