Osittain lahon lattiavasan korvaaminen/vahvistaminen

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
stewie
Jäsen
Jäsen

Re: Osittain lahon lattiavasan korvaaminen/vahvistaminen

Viesti Kirjoittaja stewie »

Hower kirjoitti:Tuossa tais olla yli 200 sivua tekstiä. Kun en jaksanut ihan kokonaan vielä lukea niin poimin siitä olennaisen?:
"Alipaine imee siis mikrobeja sisäilmaan."

Ulkona on mulla kaikenaikaa mädäntyvää ja lahoavaa eloperäistä ainesta mikrobeineen piha täynnä. Ne tulee siis sisälle. Homeitiöt, mikrobit ym. Ja välillä usein olen itsekin pihalla niitä sisäänhengittämässä.
Pitäisikö huolestua? :roll:

Sitten on huolena vielä ne lämmöneristeenä olevat purutkin. Todistetusti ne sisältävät vähintäänkin PAH-yhdisteitä (määrä riippuu lähinnä puutavaran pihkaisuudesta).
No onko ollu oireita? :mrgreen: Kyse on siis altistuksen määrästä, ajasta, myrkyllisyydestä ja sitten tietysti henkilökohtaisesta taipumuksesta reagoida mikrobeihin. Jotkut saa oireita jopa syksyisin sienestämässä käydessään
Karhis
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karhis »

Tälle mikrobihysterialle on helppo naureskella- niin kauan, kun ei itse joudu ylialtistuksen uhriksi.
Vaikea sanoa, mikä kullekin oireita sitten aiheuttaa, itse en ole päässyt siitä ihan vielä selville.
Meidän talossa oli juurikin aikasmonta lahovaurioista vasaa-yksi kokonaan poikkilahonnut ja useampi aika kivasti kosteeta saanut välipohjan vasa. Jostain syystä kuitenkin ko talo oli yksi ainoista omakotitaloista viimeisen kymmenen vuoden aikana (näyttöjä on kierretty...) jossa en saanut oireita. Enimmäkseen olen huomannut, että pahimmat oireet aiheutuu orgaanisten materiaalien mikrobivaurioiden ja uusien muovipohjaisten matskujen ja kipsilevyjen coctailista. Kuume nousee kahdeksi päiväksi, hengitystiet salpautuvat, kurkku on kipeä, silmät muurautuvat kiinni yms. kun esim. mummoni joka asuu 70luvulla pilatussa vastaavan aikakauden talossa käy kylässä.

Korjauksissa kyllä joka ikinen milli, mitä mikrobivaurioitunutta puuta saatiin irti taloa lopullisesti romahduttamatta, poistettiin. Vasoja korjattiin neljä. Mahdollisimman autettista vastaava mahdollisimman pitkä korvauspala kylkeen, kunnolla kiinni, moottorisaha laulamaan, lahot mahdollisimmantarkkaan irti, 30-50 cm terveeltä näyttävää puuta vierestä myöskin mahdollisuuksien mukaan, pala alkuperäistä vastaavaa puumatriaa irtileikatun tilalle ja sitten taas kiinnitystä. Kunnolliset ja huolellisesti tehdyt ilmansulkupaperoinnit vedon estämiseksi, listojen taustojen tiivistykset riveelläja uudella paperoinnilla (erilaisia kokeiltu, makulatuurista, ikkunansaumanauhan kautta ilmansulkupaperiin). Pystyn jee!!! olemaan kotonani terveenä ja ilman astamalääkitystä-työssäkäynti ei kyllä onnistu tällä hetkellä - pitäis olla oma toimisto, jossa voi kontrolloida sisääntulevien allergeenien määrää (sanoo työterveyslääkäri): sehän luokanopettajalle sopii....
stewie
Jäsen
Jäsen

No näinpä. Se alkaa olemaan elämä vaikeata jos herkistyy mikrobeille pitkäaikaisen altistuksen seurauksena. Pahimmassa tapauksessa saa pitkäaikaissairauksia astmaa, homepölykeuhkoa jne. Muun muassa tämän takia oon koittanu korostaa että ei noitten mikrobivaurioiden kanssa kannata lähteä pelleilemään vaan kun korjataan, niin korjataan kunnolla ja tarpeeksi laajasti.
Karhis
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Itse arvelen, että meidän talo oli mulle sopiva, koska täällä ei ollut tehty 60-luvun jälkeen mitään muuta, kuin vähän vaihdeltu keittiökaapistoja. Jotenkin hämärästi mulle on tässä tullut sellainen käsitys, että ei ne mikrobivauriot luonnonmateriaaleissa ole se alkuperäinen altistuksen ydin, vaan se kaikki paska rakennusmateriaali, mitä nykyään rautakaupoista ihmisille tuputetaan - kyllä, asenteellista, vakavasti asenteellista.

Mutta, mutta...Koska ei voi tietää, kuka altistuu ja mille altistuu, seison stewien lausunnon takana - kannattaa korjata niin hyvin jamperinpohjaisesti kuin mahdollista. Hitto, nythän se paikka on jo auki, mitä sitä paskaa takaisin nättiin lahjapaperiin enää käärimään. Omassa remontissa harmittaa vain ja ainoastaan sellaiset kohdat, joissa vaivan välttämiseksi tai muuten ajanpuutteen tai jonkun muun olevinaan tekosyyntakia oikaistiin vähääkään - ja meillä ei missään mikrobialtistuneissa kohdissa edellämainitun syyn vuoksi keulittu. Purut ongelmakohtien ympäriltä- laajasti- kävi imemässä ekoekspertti ja pienemmissä kohdissa pöhisi puruimuri. Ekoekspertiltä tilee kyllä laskua, mutta täytyy omille työtunneillekin arvoa antaa, tuo puruimuilla suuruuttelu on melkoisen tuskaista, varsinkin näiden talojen eristeissä tuppaa olemaan paljon kaikkea muutakin kuin purua.

Karhis

Muoks: täytyy vielä kommentoida asian vakavuuden vuoksi, että kun tässä aikaisemmin naureskeltiin polttopuupinoille, niin todellakin, polttopuut pitää meillä tuoda saunaan vasta juuri hetkeä ennen kuin ne tungetaan tulikuumaan pesään, koska mä saatan saada niistäkin oireet. Yritä siiä saunoa, astmapiippu kädessä...
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

stewie kirjoitti:Ja tästä vähän iltalukemista :wink: http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=& ... 0516,d.bGE
Ootko Stewie itse lukenut tuota prujua?

Tunnustan heti, että itse en ole. Sen sijaan olen sitä nyt puolisen tuntia silmäillyt ja ensimmäisenä tulee mieleen, että tuossa on paljon asiaa. Seuraavaksi tulee mieleen, että siinä on pirusti sellaista asiaa, jota ei yksinkertaisesti voi käyttää lyömäaseena suoraan. Tahtoo sanoa, että vaikka kuinka olisi diplomityö, niin nuo koejärjestelyt eivät ihan tarkalleen toteudu tosielämässä tai rakennusfysiikassa. Ihan ymmärrettävää, kun jotakin asiaa halutaan tutkia teoreettisella tasolla.

Ja joo, aion tuon lukea ja voin tänne sen jälkeen listata muutamat huomiot.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Rutikuiva joskus kosteutta saanut ja lahonnut on tietty vielä eri kuin märkä ja lahonnut jossa homma etenee yhä. Totta kai kannattaa poistaa kaikki laho mitä pois saa mutta esim. itsellä oli piharakennuksen katossa tilanne se, että niitä pehkoja kattotuoleja tarvittiin pitämään katto ylhäällä korjaamisen ajan. Jos ne olisi purkanut pois olisi perässä tullut lisää tavaraa alas. Eli tilanteen mukaan ja aina parempi mitä puhtaammaksi saa.
stewie
Jäsen
Jäsen

Oto Hascak kirjoitti:
stewie kirjoitti:Ja tästä vähän iltalukemista :wink: http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=& ... 0516,d.bGE
Ootko Stewie itse lukenut tuota prujua?

Tunnustan heti, että itse en ole. Sen sijaan olen sitä nyt puolisen tuntia silmäillyt ja ensimmäisenä tulee mieleen, että tuossa on paljon asiaa. Seuraavaksi tulee mieleen, että siinä on pirusti sellaista asiaa, jota ei yksinkertaisesti voi käyttää lyömäaseena suoraan. Tahtoo sanoa, että vaikka kuinka olisi diplomityö, niin nuo koejärjestelyt eivät ihan tarkalleen toteudu tosielämässä tai rakennusfysiikassa. Ihan ymmärrettävää, kun jotakin asiaa halutaan tutkia teoreettisella tasolla.

Ja joo, aion tuon lukea ja voin tänne sen jälkeen listata muutamat huomiot.
En ole tarkasti lukenut, mutta sattuipa löytymään tollainen kun netistä hain. Ja ei se ole mikään lyömäase, sinähän halusit iltaluettavaa ja tuossa näyttää olevan semmosta hyvää perusasiaa. Niitä prujuja mistä asioita olen itse aikoinani opiskellut ja myöhemmin työelämässä soveltanut ei löydy netistä koska ovat pääosin suojattua materiaalia ja kaikkien prujujen nimiä ei voi mitenkään muistaakaan. En ole mielestäni sinulle erityisesti velvollinen todistamaan pätevyyttäni kommentoida rakennustekniikkaan tai mikrobiasioihin liittyviä asioita. Sen verran voin kuitenkin kertoa, että korkeakoulututkinnon olen suorittanut erikoistuen talo-ja korjausrakentamiseen, joten en mää näitä juttuja hihasta vetele mitä täällä esitän. Tarkoitus ei myöskään ole täällä aukoa päätä kenellekään vaan haluan oikaista väärinkäsityksiä, jottei kukaan pilaisi terveyttään tai omaisuuttaan väärillä ratkaisuilla. Helposti saattaa sivulla vierailevalle tulla mielikuva, että käyttäjä joka on lähettänyt paljon viestejä on aina oikeassa ja pätevä vastaamaan asiaan kuin asiaan. Ei se lähetettyjen viestien määrä kerro täällä kirjoittajan tietotasosta yhtään mitään, vaan viestien sisältö. Mutta nyt tämä juttu karkaa jo pahasti alkuperäisestä aiheesta..
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

stewie kirjoitti:Oli sitten kuiva tai märkä, uusi tai vanha mikrobivaurio, niin niitä ei ole järkevää jättää rakenteiden sisään. Kyse ei ole siitä, eteneekö se vaurio siellä vai ei, sillä vanhat ja kuivat lepotilassa olevat mikrobivauriot kykenevät pilaamaan sisäilmaa ja aiheuttamaan asukkaille oireilua.
Ihan järkevä neuvo. Kyllä minä ainakin koloan tällaiset lahot kohdat pois niin tarkkaan kuin mahdollista. Eihän ne kuityenkaan mitään tue tai kannata.

Mutta jos poisto ei jostain syystä onnistu, niin kannattaako niitä yrittää käsitellä esimerkiksi ns. puuunsuoja-aineilla ja sitten vielä maalata pinta umpeen?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

Hyvä, että keskustellaan ja tulee rilaisia näkemyksisä esille. Mutta kirjoitit stewie aiemmin tässä ketjussa esittämääsi perustellessasi, että "Kirjoittamani ilmiö on käytännössä todistettu ja on ihan mikrobivaurioiden perusasioita."

Siksi on ihan perusteltua muilta lukijoilta kysellä vähän sen perään, että missä ja miten on todistettu. Kyse ei siis ole ollenkaan henkilökohtaisuuksista ja siitä, että sinulle asetettaisiin erityisesti velvollisuus todistaa täällä pätevyyttäsi kommentoida rakennustekniikkaan tai mikrobiasioihin liittyviä asioita, mihin vähän tunnuit viittaavan.

Oma asiantuntuntemukseni ei riitä arvioimaan tuota diplomityötä, mutta ihan yleisesti sanoisin, että yksi diplomityö ei vielä kesää tee.
Itselläni ei ole näihin asioihin minkään valtakunnan koulutusta, oma tutkijan koulutukseni on ihan toiselta alalta. Mutta aika epäileväksi olen tullut monissa rakentamiseen liittyvissä asioissa ja ns asiantuntijoissa. Jatkuvasti saa esim lukea lehdistä kouluista, päiväkodeista ja virastoista, joissa on ollut sisäilmaongelmia ja jotka on kuulemma korjattu kunnolla ja oikein ja joissa ei asiantuntijoiden tekemien mittausten ja tutkimusten perusteella ole enää mitään ongelmaa vaan sisäilma kunnossa - ja silti ihmiset oireilevat ja sairastelevat jatkuvasti. Jossain on ongelma, jos ihmiset oireilevat, sanoivat tutkimukset mitä tahansa. Tarkoittaa, että tutkimukset ja mittaukset välttämättä aina todista suuntaan eikä toiseen.Tutkijathan tekevät myös virheitä, minä ainakin.
stewie
Jäsen
Jäsen

kakluuni kirjoitti:Hyvä, että keskustellaan ja tulee rilaisia näkemyksisä esille. Mutta kirjoitit stewie aiemmin tässä ketjussa esittämääsi perustellessasi, että "Kirjoittamani ilmiö on käytännössä todistettu ja on ihan mikrobivaurioiden perusasioita."

Siksi on ihan perusteltua muilta lukijoilta kysellä vähän sen perään, että missä ja miten on todistettu. Kyse ei siis ole ollenkaan henkilökohtaisuuksista ja siitä, että sinulle asetettaisiin erityisesti velvollisuus todistaa täällä pätevyyttäsi kommentoida rakennustekniikkaan tai mikrobiasioihin liittyviä asioita, mihin vähän tunnuit viittaavan.

Oma asiantuntuntemukseni ei riitä arvioimaan tuota diplomityötä, mutta ihan yleisesti sanoisin, että yksi diplomityö ei vielä kesää tee.
Itselläni ei ole näihin asioihin minkään valtakunnan koulutusta, oma tutkijan koulutukseni on ihan toiselta alalta. Mutta aika epäileväksi olen tullut monissa rakentamiseen liittyvissä asioissa ja ns asiantuntijoissa. Jatkuvasti saa esim lukea lehdistä kouluista, päiväkodeista ja virastoista, joissa on ollut sisäilmaongelmia ja jotka on kuulemma korjattu kunnolla ja oikein ja joissa ei asiantuntijoiden tekemien mittausten ja tutkimusten perusteella ole enää mitään ongelmaa vaan sisäilma kunnossa - ja silti ihmiset oireilevat ja sairastelevat jatkuvasti. Jossain on ongelma, jos ihmiset oireilevat, sanoivat tutkimukset mitä tahansa. Tarkoittaa, että tutkimukset ja mittaukset välttämättä aina todista suuntaan eikä toiseen.Tutkijathan tekevät myös virheitä, minä ainakin.
Tottakai pitää kysellä perusteluja väitteille. Ongelmahan täällä sivustolla on se, että jotkin asiat on niin pyhiä kuten esim.salaojittavat eristeet tai että muovipohjaiset materiaalit ei olevinaan sovi puutaloon, että näihin asioihin kun esittää eriävää mielipidettä, niin aina joku ottaa itteensä. Siitä sitten alkaa semmonen pilkun viilaus, että oksat pois ja vaikka jotain tutkimusta tarjoaa perusteluksi, niin se ei kelpaa koska "näin on ennenkin tehty ja ei ole ollut mitään ongelmia" -asenne on monella juurtunut niin syvälle. Mieluusti laittaisin lisääkin materiaalia jakoon esimerkiksi tästä mikrobiasiasta, mutta kuten aiemmin sanoin, niin niitäpä ei löydy netistä. No seuraavaksi kun ei löydy esittää 10 eri tutkimusta aiheesta niin sitte jatkuu taas se suunsoitto, että eihän tämä todista mitään vaikka kritisoijilla ei itsellä olisi esittää mitään perusteluja omille väitteillekkään :shock: Tuo dippatyö on tosiaan vain yksi tutkimus eikä sen ole tarkoituskaan kesää tehdä, mutta siitä voi jokainen lukea yleensäkin näistä mikrobeista. Helpointa ois ilmeisesti vaan olla hiljaa, riittääpähän itellä töitä tulevaisuudessa :lol:

Se on tosiasia, että kentällä on monenlaista "asiantuntijaa" ja tutkijaa mutta silti sisäilmaongelmia jää selvittämättä. Johtuu osin siitä että esim. kuntotutkijoilta ei toistaiseksi vaadita mitään pätevyyksiä, ja siten kentällä on kaikenmaailman suhareita tienaamassa ihmisten oireiluilla. Toisinaan on tietysti kyse siitä, että ei olla tutkittu oikeasta paikasta. Jos ei ole päälle päin näkyvissä mitään ongelmiin viittaavaa, niin se menee sitten aika arpapeliksi sattuuko upottamaan tutkimussahan oikeaan kohtaan rakenteessa. Kaikkia vaurioita ei rakennuksesta kuitenkaan löydä ennen kuin se puretaan kokonaan. Ja toisaalta sisäilma-asioissa on vielä paljon asioita joista ei tiedetä tarpeeksi koska ei ole yksinkertaisesti menetelmiä joilla tutkia. No mutta sehän on viikonloppu tuloillaan ja ressitason pitäisi olla laskussa eikä nousussa joten katotaan riittääkö tämä vuodatus vähäksi aikaa :mrgreen:
stewie
Jäsen
Jäsen

vesahy kirjoitti:
stewie kirjoitti:Oli sitten kuiva tai märkä, uusi tai vanha mikrobivaurio, niin niitä ei ole järkevää jättää rakenteiden sisään. Kyse ei ole siitä, eteneekö se vaurio siellä vai ei, sillä vanhat ja kuivat lepotilassa olevat mikrobivauriot kykenevät pilaamaan sisäilmaa ja aiheuttamaan asukkaille oireilua.
Ihan järkevä neuvo. Kyllä minä ainakin koloan tällaiset lahot kohdat pois niin tarkkaan kuin mahdollista. Eihän ne kuityenkaan mitään tue tai kannata.

Mutta jos poisto ei jostain syystä onnistu, niin kannattaako niitä yrittää käsitellä esimerkiksi ns. puuunsuoja-aineilla ja sitten vielä maalata pinta umpeen?
Mekaaninen puhdistus(hionta, höyläys jne.)+imurointi+desinfiointi voimakkaasti hapettavalla aineella, ellei mekaaninen puhdistus onnistunut kunnolla+imurointi. Tämän jälkeen vielä huolehtii rakenteen tiiveydestä, jotta sieltä ei ole ilmavirtauksia sisäilmaan.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

stewie kirjoitti:Oli sitten kuiva tai märkä, uusi tai vanha mikrobivaurio, niin niitä ei ole järkevää jättää rakenteiden sisään. Kyse ei ole siitä, eteneekö se vaurio siellä vai ei, sillä vanhat ja kuivat lepotilassa olevat mikrobivauriot kykenevät pilaamaan sisäilmaa ja aiheuttamaan asukkaille oireilua. Toisekseen rakenteiden tiivistäminen niin tiiviiksi, että sieltä ei mitään aineenvaihduntatuotteita pääsisi sisäilmaan, on erittäin epätodennäköistä.
stewie kirjoitti:Kirjoittamani ilmiö on käytännössä todistettu ja on ihan mikrobivaurioiden perusasioita. Näitä vastaavia tapauksia tulee töissä vastaan kun selvitellään rakennusten sisäilmaongelmia.
stewie kirjoitti:En ole mielestäni sinulle erityisesti velvollinen todistamaan pätevyyttäni kommentoida rakennustekniikkaan tai mikrobiasioihin liittyviä asioita. Sen verran voin kuitenkin kertoa, että korkeakoulututkinnon olen suorittanut erikoistuen talo-ja korjausrakentamiseen, joten en mää näitä juttuja hihasta vetele mitä täällä esitän.
Et ole velvollinen todistamaan mulle yhtään mitään. Innostuin prujua kysymään ja sellaisen toimitit. Mää katsos mielelläni katselen virallisempiakin prujuja ja koitan päästä kartalle, että miten se maailma tällä kertaa pyörii. Siinä kehittyy samalla sellainen kyky, että kun prujuihin isommassa mittakaavassa tutustuu, niin oppii olemaan niitä pelkäämättä tai tekemästä liian hätäisiä johtopäätöksiä pelkän etusivun perusteella. Olin jotenkin ajatellut, että pruju olisi aatteitasi saattanut puoltaa. Ei se oikein puoltanut sitä, mitä saarnasit. Itse asiassa tuo dippatyö taisi väittää kutakuinkin päin vastaista... Tai väittää ja väittää, mutta todeta. Eli sieltä saattaa käydä ilmi, että isommatkin ongelmat saattavat olla aika kivasti poissa sisätiloista, vaikka ne ilmanpaineet kuinka vituralleen säädettäisiin. Mutta kukapa niitä nyt vaivautuisi lukemaan? Paljon näppärämpää heittää pruju pöydälle jumalallisena totuutena ja todeta, että kyllä näitä asioita on tutkittu.

Aika paljon pitäisi tutkia lisää ja mielellään jossain muualla kuin labraoloissa.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Karhis
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Jos joku näistä nyt on kiinnostunut niin laitetanpa tähän muutamia linkkejä mikrobitiedon lähteille.

Yksi linkki mikrobitutkimukseen, jota on tehty jossain muualla kuin laboratoriossa(kosteusvaurioituneissa ja ei kosteusvaurioisissa isommissa rakennuksissa, virastoja tms.)
Kansainvälisesti ansiokas avaus mikrobiongelmien todellisten syiden selvittämiseen - onnistui kuitenkin todentamaan vaan oikeastaan sitä, että miten paljon monimutkaisemmasta ja monimuotoisemmasta ongelmasta on kysymys, kuin mitä nykyään edes käsitetään.

Title: Molecular profiling of indoor microbial communities in moisture damaged and non-damaged buildings
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/28524

Monia hyviä aihepiiriin liittyviä tutkimuksia, monia perspektiivejä löytyy tuolta:

http://homepakolaiset.fi/tutkimustietoa.html

Anteeksi alkuperäinen kysyjä, että homma lähti vähän hanskasta tähän suuntaan. Tuskin kysymys "pikku lahossa" on tämän
luokan mikrobiongelmasta. Kait kaikkien pointti oikeasti on vaan on, että kannatta korjata niin hyvin ja laajasti kuin vain mahdollista. Alla linkki vieä meidän laho-ongelmaan ja jostain päin blogia löytyy myös jotain korjaamisesta. Vähän valitettavasti, mutta kun kaikkea ei kerkee kuvata. Ja meikä elelee oikein iloisesti tällaisessa talossa, vaikka en pysty sairastumatta käymään työpaikalla koulussa, kosteusongelmaisessa mutta korjatussa lastemme neuvolassa jnejne...

http://projekti-karhunpesa.blogspot.fi/ ... rissa.html

Karhis eli Riikka
stewie
Jäsen
Jäsen

Oto Hascak kirjoitti:Et ole velvollinen todistamaan mulle yhtään mitään. Innostuin prujua kysymään ja sellaisen toimitit. Mää katsos mielelläni katselen virallisempiakin prujuja ja koitan päästä kartalle, että miten se maailma tällä kertaa pyörii. Siinä kehittyy samalla sellainen kyky, että kun prujuihin isommassa mittakaavassa tutustuu, niin oppii olemaan niitä pelkäämättä tai tekemästä liian hätäisiä johtopäätöksiä pelkän etusivun perusteella. Olin jotenkin ajatellut, että pruju olisi aatteitasi saattanut puoltaa. Ei se oikein puoltanut sitä, mitä saarnasit. Itse asiassa tuo dippatyö taisi väittää kutakuinkin päin vastaista... Tai väittää ja väittää, mutta todeta. Eli sieltä saattaa käydä ilmi, että isommatkin ongelmat saattavat olla aika kivasti poissa sisätiloista, vaikka ne ilmanpaineet kuinka vituralleen säädettäisiin. Mutta kukapa niitä nyt vaivautuisi lukemaan? Paljon näppärämpää heittää pruju pöydälle jumalallisena totuutena ja todeta, että kyllä näitä asioita on tutkittu.

Aika paljon pitäisi tutkia lisää ja mielellään jossain muualla kuin labraoloissa.
Luetun ymmärtäminen on aika isossa roolissa kun näitä prujuja käy läpi. En päässyt tiivistelmää pitemmälle, kun tuli jo sitä mitä tuossa aiemmin jo "saarnasin": "Alipainenäytteistä oli normaalinäytteitä enemmän kosteusvaurioon viittaavia lajeja, mikä viittaa vuotoilman tulleen myös vaurioituneista rakenteista sisäilmaan. Alipaine imee siis mikrobeja sisäilmaan. Mikrobilajien välillä oli eroja kulkeutumisessa sisäilmaan." Mikrobimäärät eivät siis merkittävästi alipaineessa kasvaneet, mutta mikrobilajisto muuttui myrkyllisemmäksi. Toinen asia mikä pitäisi huomata (jos mikrobeista jotain tietopohjaa on), on se, että tässä mitattiin itiöpitoisuuksia. Kasvustoistahan lähtee paljon muutakin, kuten kaasumaiset aineenvaihduntatuotteet esim. VOC:it. Kolmas asia on, että jos tätä tutkimuksen alapohjarakennetta nyt vertaa aiheen kirjoittajan puurakenteiseen alapohjaa, niin mitäs luulet kumpi on tiiviimpi rakenne: puulattia vai kaksoisbetonilaatta?

Joo komppaan Karhista, eli tästä pitäis tehdä erillinen viestiketju :mrgreen:
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Tässä nyt on päästy aika kauas ja kiihkeeksi tuosta yhden lattiavasan uusimisesta. Jos nyt ajatellaan tuota ensimmäisen viestin kysyjää, niin juuri mistään tästä väännöstä ja teoretisoinnista ei ole sanalla sanoen paskan hyötyä siihen että mitäs mä tälle lattianiskalle nyt oikein teen.

Siihen vastaukseksi
1) Poista se minkä voit, koska on turhaa jättää lahoa puuta joka ei ole kantavaa.
2) Huolehdi hyvästä ilmansulusta ja ilmansulkujen limityksestä lattiaa tehdessä, koska sillä saat lämpimämmän lattian. Samalla ne pöpötkin pysyy piilossa.

Mä uskon Stewie että olet varmasti omalla alallasi asiantuntija. Tässä nyt kuitenkin uhkaa käydä niin, että unohdat puhuvasi maallikoille: tieteellinen terminologia ei nyt ole lähellekään niin tärkeää kuin se, että perin pohjin ja ennen kaikkea rauhallisesti selitetään asiat, sen sijaan että joka vastauksessa tykitetään toinen toistaan monimutkaisempaa vaikutusmekanismia. Sillä tavalla toivoisin, että myös vastaanottajapäässä olisi paljon paremmin alttiutta ja kärsivällisyyttä kuunnella näkemyksiäsi, (vaikkei tuo Oto nyt olekaan vielä muuta kuin vähän myhähdelly välissä :wink: ). Eli huomattavan paljon rauhallisempi äänensävy olisi poikaa viestin perille saamisessa.

En halua moderaattorina ruveta itse sisältöä kommentoimaan sen kummemmin, mutta muotoseikkoina sanoisin että älkää koventako äänensävyjä enää, ettei päädytä riitelemään.

Koitan ehtiä jakamaan ketjun kahtia jossain välissä, nyt ei just kerkiä.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Vastaa Viestiin