Yläkolmion päätyjen kapeat ilmanvaihtoputket

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
essayeah
Jäsen
Jäsen

Yläkolmion päätyjen kapeat ilmanvaihtoputket

Viesti Kirjoittaja essayeah »

Olen pohtimassa yläpohjan ilmanvaihdon tehostamista päätykolmioihin (rapattuun tiiliseinään) porattavien reikien avulla. Joissakin rapatuissa rintamamiestaloissa näkee kapeita putkimaisia ilmanvaihtoreikiä (olisikohan halkaisija noin 5 cm, reikiä yleensä vähintään kaksi). Onko kellään tietoa tai omakohtaista kokemusta siitä, mitä materiaalia noissa on käytetty?

Onko kyseessä vain seinään sujautettu, sisäpuolelta hyönteisverkolla varustettu metalliputken pätkä? Asia kiinnostaisi siksi, että tuollainen ratkaisu tuntuisi parhaiten vanhaan taloon sopivalta.

(Olen muuten tietoinen siitä, että tällaisia reikiä pitäisi olla aika monta, jotta reikiin saataisiin nykysäännösten mukainen neliösenttimäärä. Meidän yläpohjan tilanteen aikoinaan arvioinut rakennusmestari kuitenkin oli sitä mieltä, että tilanne on jo valmiiksi kohtalaisen hyvä, ja tuulettuvuuden parantamiseen riittäisi reikien poraaminen seinään ja toiselle puolelle verkko. Tällainen "putkitus" olisi siitä sitten piirun verran järeämpi ratkaisu.)

Ja ehkä samaan syssyyn pari hankalampaa kysymystä:
1) Onko kellään tullut ongelmia sen jälkeen, kun on yläpohjan tuuletusta lisännyt? Millaisia?
2) Osaisiko joku sanoa, kuinka paljon yläpohjan tuulettuvuuden pitäisi lisääntyä, jos yläpohjaan lisätään 20-30 cm kerros ekovillaa? Toisin sanoen: onko ehdottamani kaltainen putkitussysteemi tuolloin "ilmantuotoltaan" liian niukka?
Vuoden 1953 rapattu täystiilitalo.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Re: Yläkolmion päätyjen kapeat ilmanvaihtoputket

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Nuo on esim. tiili salaojaputkea. Metalliputkikin siellä toimisi mutta ei tietty näytä ihan samalta.
tuokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuokki »

Minä _peukutan_ aina oikean ilmanvaihtolaitteiston ja putkien puolesta. :wink:

Olin aikoinaan sen valinnan edessä, että laitanko painovoimaisen ilmastoinnin kuntoon vai vaihdanko koneelliseen. Nyt kun pari vuotta on pyöritellyt koneellista ilmanvaihtoa. Pitää sanoa, että päätäs oli ainoa oikea. Asumismukavuus on kasvanut huomattavasti (puhdas/raikas ilma ja lämpötila erot talossa on tasoittuneet).

T: Tuokki
Toljanteri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Toljanteri »

Minä tehostin yläpohjan tuuletusta asentamalla katolle huippuimurin ja ylimitoitin sen rajusti.
Yläpohjan ilmamäärä vaihtuu alle 4 minuutissa puhaltimen ollessa täysillä.
En ole huomannut mitään ongelmia, pari kuukautta se on tuolla täysillä puhaltanu.
pähkäilijä
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.0

Viesti Kirjoittaja pähkäilijä »

Täällä aikoinaan katonharjalta alkoi lumi sulaa ja tein silloin 10x10 cm reijät kumpaankin päähän ja laitoin päälle neliskanttiset tuuletusritilät. Seinät oli pelkkä lauta+mineriitti silloin ja välikatolle oli aikaisemmin lisätty 30 senttiä villaa. Nyt on lumet kestäneet katolla ennenkun aurinko ne sulattaa.
Vastaa Viestiin