Paperinauha, oikea tasoite (missä on enemmän liimaa), leveälla lastalla ohennus täyteen (levyn tasoon) tasoitetta, rullasta paperi ja pienemmällä lastalla voi painaa paperia tasoitteeseen. Sitten alta pursuava tasoite vedetään levyjen pinnalle tarpeeksi leveällä lastalla. Annetaan tasoite kuivua, tasoitetaan toistamiseen kuivumisen jälkeen leveällä lastalla ennen kun hiotaan. Kannattaa hankkia kunnon lastat.
Sisäkulmat myös paperilla. Sormella voi työntää sisäkulmiin jos haluaa niin pyöreät, itse vedän lastalla. Sitten vaikka toinen puoli nurkasta kerralla (antaa kuivua välillä) jos haluaa pelata varman päälle. Näin saa hienot ja huomaamattomat sisäkulmat.
Ja pitää huodoida että jos reunaohennusta ei ole niin vedetään se tasoite tarpeen leveäksi (n. 20 cm) että saa reunan hävitettyä.
Kipsilevy tasoituksen ABC?
-
Pietu-Petteri
- Jäsen

- Kotisivu: http://nahkuriprojekti.blogspot.fi/
- Viesti:
Re: Kipsilevy tasoituksen ABC?
Jep.
Olen tässä viikon aikana saumannut sen verran että neljä rullaa on menny tuota saumanauhaa. Tekemällä oppii, sen huomaa taas tässäkin. Alun virheenä mulla oli kolme juttua, eli liian karkea hiomapaperi välihionnassa 60 karkeus, liian vähän tasoitetta saumassa ennen saumauhan laittamista ja painoin leveää lastaa liaan kovaa saumaa vasten jolloin lasta taipui ja kaapi kaiken tasoitteen pois saumanauhan päältä. Sitten kun hioi liian karkealla paparilla niin kaikki se tasoite mitä nauhan päällä oli, lähti pois ja homma ei edennyt.
Sittemmin olen vaihtanut JF tasoitteeseen joka on aika erilaista käyttää kuin se telattava tasoite jota mulla ensiksi oli. Vaikea sanoa kumpi parempi mutta erilaisia kuitenkin. Se telattava karkeampi tasoite oli kevyempää levitettävää kuin JF.
Sanottakoon vielä että jos joku miettii tuota Anselmi levyjen käyttöä niin siinä on sitten tuplasti saumattavaa kun levy on vaan 60 cm leveä. Jos levytettävää pinta-alaa on paljon niin työn määrä nousee aika paljon verrattuna normi kipsillä levyttämiseen.
Olen tässä viikon aikana saumannut sen verran että neljä rullaa on menny tuota saumanauhaa. Tekemällä oppii, sen huomaa taas tässäkin. Alun virheenä mulla oli kolme juttua, eli liian karkea hiomapaperi välihionnassa 60 karkeus, liian vähän tasoitetta saumassa ennen saumauhan laittamista ja painoin leveää lastaa liaan kovaa saumaa vasten jolloin lasta taipui ja kaapi kaiken tasoitteen pois saumanauhan päältä. Sitten kun hioi liian karkealla paparilla niin kaikki se tasoite mitä nauhan päällä oli, lähti pois ja homma ei edennyt.
Sittemmin olen vaihtanut JF tasoitteeseen joka on aika erilaista käyttää kuin se telattava tasoite jota mulla ensiksi oli. Vaikea sanoa kumpi parempi mutta erilaisia kuitenkin. Se telattava karkeampi tasoite oli kevyempää levitettävää kuin JF.
Sanottakoon vielä että jos joku miettii tuota Anselmi levyjen käyttöä niin siinä on sitten tuplasti saumattavaa kun levy on vaan 60 cm leveä. Jos levytettävää pinta-alaa on paljon niin työn määrä nousee aika paljon verrattuna normi kipsillä levyttämiseen.
Tarinaa elämästä: http://nahkurinorsilla.blogspot.fi/
-
kappalainen
- Jäsen

Re: Kipsilevy tasoituksen ABC?
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön