Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Sain koneen työpaikalta mukaani kun siirryin pois työelämästä Silloin siinä oli F-Securen silloinen versio, jota käytin niin kauan kuin se toimi ja päivitykset rullasivat. Sitten poistin ohjelmiston ja asensin tilalle AVG:n maksuttoman version. Nuo muut ovat tulleet haamuasennuksina ja olen niitä välillä poistellutkin.

Ja sitten on vielä se Windowsin oma Defender. Sitä en tiedä mitä se taustalla touhuilee.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Avatar
tuokki
Jäsen
Jäsen
Viestit: 500
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2011 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja tuokki »

Tätä ketjuo on joskus tullut luettua (hymyssä suin), kun liippaa omia harrastuksia ja duunia. Yllättävän monia jaksaa säätää Windowsin kanssa. Itse ole vähentänyt Windows säätämisen vain pakolliseen duuni käyttöön ja sielläkin sanut senkin minimiin. Kyllä vaikka Applen OSX ja ja (top 5) Linux- työasema jalkelua hakkaa menen tullen Windows. Jos ei ole jotain tiettyä ohjelmaa ja / tai pelia joka pakottaa Windowsia käyttämään niin sanoisin, että kannattaa siirtää Windows vain roskikseen. Windows 8.x on oikeastaan vain pisten I:n päälle tässä käytäjien kiusaamisessa ja käytettävyyden romuttamisessa. Tuossa 8:n hirvityksessä on unohdettu vielä se Windowsin ydinjoukko. Peres PC:n käyttäjät.

Maccia on ole tarjonnut vanhemmille ja sukulaisille joille riittää perus jutut ja säätämisen halua ei ole ole. Linuxia sitten oikeastaan sekä, että mutta varsinkin jos Mac tai uuden koneen ostamisen ei kiinnosta.
Tuossa pari vaihtoehtoa Windowsille

http://www.opensuse.org/fi/
http://fedoraproject.org/fi/
http://www.linuxmint.com/ Uduntun sukulainen
http://www.ubuntu-fi.org/
http://zorin-os.com/ Windowsin näkoiseksi tehty Linux (helppoa siirtyä)


Terveisin täältä "vihreämmältä" niityltä. Tuokki
Zaffodi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2289
Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 14:44
Paikkakunta: Turku

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Täältä tosiaan ääni ja suositus Macille, jos haluaa säätää niin Linux on ihan ok. Oikeastaan Linux toimii ihan hyvin jos vain surffaa netissä omassa verkossa mutta jo esim. nettitikun kanssa voi mennä sormi suuhun.
Ei Mac toki pelkkä onnela ole, kaikkea softaa ei saa millään ellei sitten aja windowssia virtuaalina tai bootcampillä (eli bootataan vaihtoehtoiseen käyttikseen). Mutta omat tarpeet täyttää kyllä, cad-ohjelmistoa myöten.
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Macin yksi ongelma on Flashin puuttuminen, moni nykyinen palvelu tarvitsee sitä. Esimerkiksi Avun sanaristikot on toteutettu Flashilla.

Tai siis näin ainakin iPadilla, isommista laitteista en tiedä.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
kakkaroolari
Jäsen
Jäsen
Viestit: 471
Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 10:39
Paikkakunta: Kangasala

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja kakkaroolari »

Jep eiks toi flash ole ios:n puute, ei osx:n. Flässin puutteen - tai sen ärsyttävän tiheän päivittelyikkunan hyppimisen silmille - voi kiertää google chromella, jossa on sisäänrakennettu flässi. Ainoa vaihtoehto mm. mun yhdessä vista koneessa jossa adoben fläsh kikkula ei toimi millään selaimella.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2289
Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 14:44
Paikkakunta: Turku

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Os-X tukee flashiä eli Applen tietokoneiden käyttis, iOs joka on iPhonen ja iPadin käyttis ei sitä tue.
Avatar
tuokki
Jäsen
Jäsen
Viestit: 500
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2011 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja tuokki »

Zaffodi kirjoitti: Oikeastaan Linux toimii ihan hyvin jos vain surffaa netissä omassa verkossa mutta jo esim. nettitikun kanssa voi mennä sormi suuhun.
Ei Mac toki pelkkä onnela ole, kaikkea softaa ei saa millään ellei sitten aja windowssia virtuaalina tai bootcampillä (eli bootataan vaihtoehtoiseen käyttikseen). Mutta omat tarpeet täyttää kyllä, cad-ohjelmistoa myöten.
Linux toimii erinomaisesti kun tarvii vain perus surffilautaa ja kodin "tekstinkäsittelyä". Hakkaa nopeudessa saman tehoisessa koneessa Windowsin. Myös media (musa ja videot) ovat hyvin hallussa. Joihinkin Linux- jakeluihin saattaa tarvita "ajuri" paketin, jossa on ns. ei avoime koodit koodekit mm. MPEG4.

Netti tikut eivät ole mielestäni olleet ongelma enää 2-3 vuotteen. Ellei ota käyttää aivan tuoretta 1-2 kk aikana julkaistua tuotetta jolle ei Linux- yhteisö ole kerennyt tehdä ajureita. Nettitikut ovat toimineet PlugAndPlay periaatteelle jo yli 3 vuoden ajan käyttämässäni OpenSuse- jakelussa. Itseasissa helpompia, kun MAC:ssä ja Windowsissa, koska eivät minkään 3GManager ohjelman asennusta ja virittelyä. Usko että tilanne on sama myös muissa suosituimmissa Linux- jakeluissa.

T: Tuomas
Zaffodi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2289
Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 14:44
Paikkakunta: Turku

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Yritin virittää vanhempien käyttöön Ubuntun mutta Nokia CS-15 tikku ei suostunut yhteistyöhön, Google kertoi että tunnettu juttu. Toki vain yksi tikku kokemusta mutta stoppi tuli omalla harrastuneisuudella. Ratkaisuna siis käytetty MacBook.
Avatar
Kauppis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 873
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 10:34
Paikkakunta: Kiihtelysvaara - idässä
Kotisivu: http://palaios.com
Viesti:

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja Kauppis »

meillä on reititin, mihin mokkulatikku on kytketty, toistaiseksi kaikki testatut linux-variantit on saatu wlanin ylitse nettiin, jopa erillisellä wlan-tikulla. kivutta

tosin mäkkitaloudessa linuxit on lähinnä kuriositeetti, mutta onnistui se xp:lläkin

reititin-mokkulatikku-yhdistelmä tuli, kun paikallinen ADSL- operaattori nosti hintoja ja nyttemmin vielä laski nopeuksia, nin irtisanoin kiintäen linjan sopparin. Odotan parempaa kiinteän yhteyden tarjoajaa..
isompi leka tänne!
Avatar
PanuP
Jäsen
Jäsen
Viestit: 364
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 20:36
Paikkakunta: E-P

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja PanuP »

Ainoa "ongelma" näiden Maccien ja omppujen kanssa on se, että niillä on ominaisuus monistua. Yhden kun laittaa niin pian on Apple tv, Time Capsule, pad:a ja pod:a ja ties mitä.
Se ei toisaalta ole häirinnyt kamalasti.

Töissä vaan meinaa mennä hermot, kun kalusto on mitä on. "päivitys 1/28 meneillään, älä sammuta virtaa tietokoneesta..."
Gates on nero. Ensin kopioi käyttiksen Applelta ja saa siitä maailmanlaajuisen rahasammon, vaikka nykyversiot siitä ovat jo täyttä pask...
Avatar
jtbo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 10878
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 22:32
Paikkakunta: Ulkona palveluista

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Zaffodi kirjoitti:Yritin virittää vanhempien käyttöön Ubuntun mutta Nokia CS-15 tikku ei suostunut yhteistyöhön, Google kertoi että tunnettu juttu. Toki vain yksi tikku kokemusta mutta stoppi tuli omalla harrastuneisuudella. Ratkaisuna siis käytetty MacBook.
Tonkin sai toimimaan, mutta kyllä siinä joutui päätä hakkaamaan seinään eräänkin kerran, yhdetkään ohjeet eivät täysin päteneet, mutta sain vinkkejä sen, wvdialin vai mikä lie, tekijältä ja onnistuin virittämään tikun toimimaan Kubuntussa, olikohan joku 7.1 versio, ei jaksa enää muistaa, on niin kauan. Lähdekoodista piti kumminkin kääntää silloin uusin wvdial ja jotain muutakin piti olla, ainakin pin kysely pois ja joku muukin juttu piti win koneessa tehdä tikulle, että se tunnistui linuxissa.

Huono tikku se CS-15 oli, kävi aivan liian kuumana ja hajosi, tilalle sain CS-17 tikun, joka oli vähän parempi.
markokoo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1029
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 22:23
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja markokoo »

tuokki kirjoitti:Tätä ketjuo on joskus tullut luettua (hymyssä suin), kun liippaa omia harrastuksia ja duunia. Yllättävän monia jaksaa säätää Windowsin kanssa. Itse ole vähentänyt Windows säätämisen vain pakolliseen duuni käyttöön ja sielläkin sanut senkin minimiin. Kyllä vaikka Applen OSX ja ja (top 5) Linux- työasema jalkelua hakkaa menen tullen Windows. Jos ei ole jotain tiettyä ohjelmaa ja / tai pelia joka pakottaa Windowsia käyttämään niin sanoisin, että kannattaa siirtää Windows vain roskikseen.
Jep. Microsoftin kannalta hälyttävää että muilla käyttiksillä sekä tietokonepuolella että tablet/mobiili pystyy hommia tekemään ilman heidän softiansa ilman hampaidenkiristelyä. Vielä ironisempaa on että paras Windows-koneeni ikinä on Apple läppärissä virtuaalikoneena ajettu Windows. Tässä läppärissä riittää hyvin ruutia ajamaan muutamaa Windowsia rinnan paljon paremmin kuin esim pari vuotta vanha Lenovo ajaa pelkkää yhtä Windowsia. Ja aina on vielä OS X käytettävissä niihin hommiin mihin ei ole pakko käyttää WIndowsia.
Avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3354
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa

Kurssijulkaisu pdf-tiedostoksi

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Miten onnistuisi vanhan upseerikurssin kurssijulkaisun skannaus ja vääntö pdf-formaattiin siten, että sitä voisi lukea samalla tavalla aukeaman kerrallaan kuin esimerkiksi Hullujen päivien tuotekataloogia?

Ja Windowsista sen verran, että en oikeastaan koskaan ole toipunut siitä järkytyksestä, että jouduin luopumaan vanhasta kakstonnisesta, parhaasta winturasta ikinä.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Zaffodi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2289
Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 14:44
Paikkakunta: Turku

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Työkoneessa on Windows 7, se on tuliterä HP ssd-kovolla. Silti se ei pärjännyt vauhdissa tälle neljä vuotta vanhalle MacBookille edes silloin kun tässä oli vielä alkuperäinen kovalevy sisällä. Nyt on ssd ja kone toimii kuin ajatus.
markokoo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1029
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 22:23
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kurssijulkaisu pdf-tiedostoksi

Viesti Kirjoittaja markokoo »

vesahy kirjoitti:Miten onnistuisi vanhan upseerikurssin kurssijulkaisun skannaus ja vääntö pdf-formaattiin siten, että sitä voisi lukea samalla tavalla aukeaman kerrallaan kuin esimerkiksi Hullujen päivien tuotekataloogia?
Adoben jutuilla noita kait tehdään, create page flip tutorial haulla saat muutaman youtube-videon asiasta. Itse olen kyllä vahvasti sitä mieltä että vihoviimeisiä keksintöjä, esim Lidl viisaasti antaa myös ladata kuvaston pdf:nä eikä raasta turhaan asiakkaan hermoja kuten Stockman haluaa tehdä hullujenpäivien kuvaston kanssa. Juuri sen keltaisten päivien pageflip-hirvityksen selasin läpi.
vesahy kirjoitti:Ja Windowsista sen verran, että en oikeastaan koskaan ole toipunut siitä järkytyksestä, että jouduin luopumaan vanhasta kakstonnisesta, parhaasta winturasta ikinä.
Windows 1.0:sta lähtien näitä seuranneena jossain määrin ymmärrän kommenttisi. Tuo oli tietyllä tapaa viimeinen kultimaatiopiste vanhalle ajalle NT4:n jälkeen (jonka itse pidän tyylipuhtaampana esityksenä). MS:n kova panostus .net frameworkkiin odotti tuolloin tulemistaan, oli kova juttu mutta nyt näyttää että peli sen osalta suurilta osin jo menetetty.

Tämä ei ole Vesahy:lle kohdistettu vaan ihan yleisesti omaa turhaa mietintää. Rehellisesti sanottuna en ymmärrä miksi pitäisi haikailla vanhojen windows-versioiden perään esim ajatuksella että XP on viimeinen hyvä. Nostalgia on eri juttu, sen ymmärrän täysin. Toinen on että toimivan kaman heittäminen roskikseen ottaa aivoon kun sillä periaatteessa pärjäisi, pitäisi appivanhemmille jaksaa kaivaa uusi kone vanhan XP-vehkeen tilalle - koneita kyllä nurkissa mutta laiskana ei viitsisi tehdä turhaa työtä mutta tämä XP-tuen loppuminen on nyt onnistuttu uutisoimaan tavallisille käyttäjille Y2K:n kaltaisena maailmanloppuna. Mielellään tuuppaisin freebsd:n tai hakisin kaupasta mac minin, mutta kun ovat tottuneet Windowsiin ja käyneet jotkut kurssitkin.
Vastaa Viestiin