Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)
Sain koneen työpaikalta mukaani kun siirryin pois työelämästä Silloin siinä oli F-Securen silloinen versio, jota käytin niin kauan kuin se toimi ja päivitykset rullasivat. Sitten poistin ohjelmiston ja asensin tilalle AVG:n maksuttoman version. Nuo muut ovat tulleet haamuasennuksina ja olen niitä välillä poistellutkin.
Ja sitten on vielä se Windowsin oma Defender. Sitä en tiedä mitä se taustalla touhuilee.
Ja sitten on vielä se Windowsin oma Defender. Sitä en tiedä mitä se taustalla touhuilee.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)
Tätä ketjuo on joskus tullut luettua (hymyssä suin), kun liippaa omia harrastuksia ja duunia. Yllättävän monia jaksaa säätää Windowsin kanssa. Itse ole vähentänyt Windows säätämisen vain pakolliseen duuni käyttöön ja sielläkin sanut senkin minimiin. Kyllä vaikka Applen OSX ja ja (top 5) Linux- työasema jalkelua hakkaa menen tullen Windows. Jos ei ole jotain tiettyä ohjelmaa ja / tai pelia joka pakottaa Windowsia käyttämään niin sanoisin, että kannattaa siirtää Windows vain roskikseen. Windows 8.x on oikeastaan vain pisten I:n päälle tässä käytäjien kiusaamisessa ja käytettävyyden romuttamisessa. Tuossa 8:n hirvityksessä on unohdettu vielä se Windowsin ydinjoukko. Peres PC:n käyttäjät.
Maccia on ole tarjonnut vanhemmille ja sukulaisille joille riittää perus jutut ja säätämisen halua ei ole ole. Linuxia sitten oikeastaan sekä, että mutta varsinkin jos Mac tai uuden koneen ostamisen ei kiinnosta.
Tuossa pari vaihtoehtoa Windowsille
http://www.opensuse.org/fi/
http://fedoraproject.org/fi/
http://www.linuxmint.com/ Uduntun sukulainen
http://www.ubuntu-fi.org/
http://zorin-os.com/ Windowsin näkoiseksi tehty Linux (helppoa siirtyä)
Terveisin täältä "vihreämmältä" niityltä. Tuokki
Maccia on ole tarjonnut vanhemmille ja sukulaisille joille riittää perus jutut ja säätämisen halua ei ole ole. Linuxia sitten oikeastaan sekä, että mutta varsinkin jos Mac tai uuden koneen ostamisen ei kiinnosta.
Tuossa pari vaihtoehtoa Windowsille
http://www.opensuse.org/fi/
http://fedoraproject.org/fi/
http://www.linuxmint.com/ Uduntun sukulainen
http://www.ubuntu-fi.org/
http://zorin-os.com/ Windowsin näkoiseksi tehty Linux (helppoa siirtyä)
Terveisin täältä "vihreämmältä" niityltä. Tuokki
Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)
Täältä tosiaan ääni ja suositus Macille, jos haluaa säätää niin Linux on ihan ok. Oikeastaan Linux toimii ihan hyvin jos vain surffaa netissä omassa verkossa mutta jo esim. nettitikun kanssa voi mennä sormi suuhun.
Ei Mac toki pelkkä onnela ole, kaikkea softaa ei saa millään ellei sitten aja windowssia virtuaalina tai bootcampillä (eli bootataan vaihtoehtoiseen käyttikseen). Mutta omat tarpeet täyttää kyllä, cad-ohjelmistoa myöten.
Ei Mac toki pelkkä onnela ole, kaikkea softaa ei saa millään ellei sitten aja windowssia virtuaalina tai bootcampillä (eli bootataan vaihtoehtoiseen käyttikseen). Mutta omat tarpeet täyttää kyllä, cad-ohjelmistoa myöten.
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)
Macin yksi ongelma on Flashin puuttuminen, moni nykyinen palvelu tarvitsee sitä. Esimerkiksi Avun sanaristikot on toteutettu Flashilla.
Tai siis näin ainakin iPadilla, isommista laitteista en tiedä.
Tai siis näin ainakin iPadilla, isommista laitteista en tiedä.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
-
kakkaroolari
- Jäsen

- Viestit: 471
- Liittynyt: Ti Heinä 20, 2010 10:39
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)
Jep eiks toi flash ole ios:n puute, ei osx:n. Flässin puutteen - tai sen ärsyttävän tiheän päivittelyikkunan hyppimisen silmille - voi kiertää google chromella, jossa on sisäänrakennettu flässi. Ainoa vaihtoehto mm. mun yhdessä vista koneessa jossa adoben fläsh kikkula ei toimi millään selaimella.
Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)
Os-X tukee flashiä eli Applen tietokoneiden käyttis, iOs joka on iPhonen ja iPadin käyttis ei sitä tue.
Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)
Linux toimii erinomaisesti kun tarvii vain perus surffilautaa ja kodin "tekstinkäsittelyä". Hakkaa nopeudessa saman tehoisessa koneessa Windowsin. Myös media (musa ja videot) ovat hyvin hallussa. Joihinkin Linux- jakeluihin saattaa tarvita "ajuri" paketin, jossa on ns. ei avoime koodit koodekit mm. MPEG4.Zaffodi kirjoitti: Oikeastaan Linux toimii ihan hyvin jos vain surffaa netissä omassa verkossa mutta jo esim. nettitikun kanssa voi mennä sormi suuhun.
Ei Mac toki pelkkä onnela ole, kaikkea softaa ei saa millään ellei sitten aja windowssia virtuaalina tai bootcampillä (eli bootataan vaihtoehtoiseen käyttikseen). Mutta omat tarpeet täyttää kyllä, cad-ohjelmistoa myöten.
Netti tikut eivät ole mielestäni olleet ongelma enää 2-3 vuotteen. Ellei ota käyttää aivan tuoretta 1-2 kk aikana julkaistua tuotetta jolle ei Linux- yhteisö ole kerennyt tehdä ajureita. Nettitikut ovat toimineet PlugAndPlay periaatteelle jo yli 3 vuoden ajan käyttämässäni OpenSuse- jakelussa. Itseasissa helpompia, kun MAC:ssä ja Windowsissa, koska eivät minkään 3GManager ohjelman asennusta ja virittelyä. Usko että tilanne on sama myös muissa suosituimmissa Linux- jakeluissa.
T: Tuomas
Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)
Yritin virittää vanhempien käyttöön Ubuntun mutta Nokia CS-15 tikku ei suostunut yhteistyöhön, Google kertoi että tunnettu juttu. Toki vain yksi tikku kokemusta mutta stoppi tuli omalla harrastuneisuudella. Ratkaisuna siis käytetty MacBook.
- Kauppis
- Jäsen

- Viestit: 873
- Liittynyt: To Huhti 10, 2008 10:34
- Paikkakunta: Kiihtelysvaara - idässä
- Kotisivu: http://palaios.com
- Viesti:
Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)
meillä on reititin, mihin mokkulatikku on kytketty, toistaiseksi kaikki testatut linux-variantit on saatu wlanin ylitse nettiin, jopa erillisellä wlan-tikulla. kivutta
tosin mäkkitaloudessa linuxit on lähinnä kuriositeetti, mutta onnistui se xp:lläkin
reititin-mokkulatikku-yhdistelmä tuli, kun paikallinen ADSL- operaattori nosti hintoja ja nyttemmin vielä laski nopeuksia, nin irtisanoin kiintäen linjan sopparin. Odotan parempaa kiinteän yhteyden tarjoajaa..
tosin mäkkitaloudessa linuxit on lähinnä kuriositeetti, mutta onnistui se xp:lläkin
reititin-mokkulatikku-yhdistelmä tuli, kun paikallinen ADSL- operaattori nosti hintoja ja nyttemmin vielä laski nopeuksia, nin irtisanoin kiintäen linjan sopparin. Odotan parempaa kiinteän yhteyden tarjoajaa..
isompi leka tänne!
Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)
Ainoa "ongelma" näiden Maccien ja omppujen kanssa on se, että niillä on ominaisuus monistua. Yhden kun laittaa niin pian on Apple tv, Time Capsule, pad:a ja pod:a ja ties mitä.
Se ei toisaalta ole häirinnyt kamalasti.
Töissä vaan meinaa mennä hermot, kun kalusto on mitä on. "päivitys 1/28 meneillään, älä sammuta virtaa tietokoneesta..."
Gates on nero. Ensin kopioi käyttiksen Applelta ja saa siitä maailmanlaajuisen rahasammon, vaikka nykyversiot siitä ovat jo täyttä pask...
Se ei toisaalta ole häirinnyt kamalasti.
Töissä vaan meinaa mennä hermot, kun kalusto on mitä on. "päivitys 1/28 meneillään, älä sammuta virtaa tietokoneesta..."
Gates on nero. Ensin kopioi käyttiksen Applelta ja saa siitä maailmanlaajuisen rahasammon, vaikka nykyversiot siitä ovat jo täyttä pask...
Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)
Tonkin sai toimimaan, mutta kyllä siinä joutui päätä hakkaamaan seinään eräänkin kerran, yhdetkään ohjeet eivät täysin päteneet, mutta sain vinkkejä sen, wvdialin vai mikä lie, tekijältä ja onnistuin virittämään tikun toimimaan Kubuntussa, olikohan joku 7.1 versio, ei jaksa enää muistaa, on niin kauan. Lähdekoodista piti kumminkin kääntää silloin uusin wvdial ja jotain muutakin piti olla, ainakin pin kysely pois ja joku muukin juttu piti win koneessa tehdä tikulle, että se tunnistui linuxissa.Zaffodi kirjoitti:Yritin virittää vanhempien käyttöön Ubuntun mutta Nokia CS-15 tikku ei suostunut yhteistyöhön, Google kertoi että tunnettu juttu. Toki vain yksi tikku kokemusta mutta stoppi tuli omalla harrastuneisuudella. Ratkaisuna siis käytetty MacBook.
Huono tikku se CS-15 oli, kävi aivan liian kuumana ja hajosi, tilalle sain CS-17 tikun, joka oli vähän parempi.
Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)
Jep. Microsoftin kannalta hälyttävää että muilla käyttiksillä sekä tietokonepuolella että tablet/mobiili pystyy hommia tekemään ilman heidän softiansa ilman hampaidenkiristelyä. Vielä ironisempaa on että paras Windows-koneeni ikinä on Apple läppärissä virtuaalikoneena ajettu Windows. Tässä läppärissä riittää hyvin ruutia ajamaan muutamaa Windowsia rinnan paljon paremmin kuin esim pari vuotta vanha Lenovo ajaa pelkkää yhtä Windowsia. Ja aina on vielä OS X käytettävissä niihin hommiin mihin ei ole pakko käyttää WIndowsia.tuokki kirjoitti:Tätä ketjuo on joskus tullut luettua (hymyssä suin), kun liippaa omia harrastuksia ja duunia. Yllättävän monia jaksaa säätää Windowsin kanssa. Itse ole vähentänyt Windows säätämisen vain pakolliseen duuni käyttöön ja sielläkin sanut senkin minimiin. Kyllä vaikka Applen OSX ja ja (top 5) Linux- työasema jalkelua hakkaa menen tullen Windows. Jos ei ole jotain tiettyä ohjelmaa ja / tai pelia joka pakottaa Windowsia käyttämään niin sanoisin, että kannattaa siirtää Windows vain roskikseen.
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Kurssijulkaisu pdf-tiedostoksi
Miten onnistuisi vanhan upseerikurssin kurssijulkaisun skannaus ja vääntö pdf-formaattiin siten, että sitä voisi lukea samalla tavalla aukeaman kerrallaan kuin esimerkiksi Hullujen päivien tuotekataloogia?
Ja Windowsista sen verran, että en oikeastaan koskaan ole toipunut siitä järkytyksestä, että jouduin luopumaan vanhasta kakstonnisesta, parhaasta winturasta ikinä.
Ja Windowsista sen verran, että en oikeastaan koskaan ole toipunut siitä järkytyksestä, että jouduin luopumaan vanhasta kakstonnisesta, parhaasta winturasta ikinä.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)
Työkoneessa on Windows 7, se on tuliterä HP ssd-kovolla. Silti se ei pärjännyt vauhdissa tälle neljä vuotta vanhalle MacBookille edes silloin kun tässä oli vielä alkuperäinen kovalevy sisällä. Nyt on ssd ja kone toimii kuin ajatus.
Re: Kurssijulkaisu pdf-tiedostoksi
Adoben jutuilla noita kait tehdään, create page flip tutorial haulla saat muutaman youtube-videon asiasta. Itse olen kyllä vahvasti sitä mieltä että vihoviimeisiä keksintöjä, esim Lidl viisaasti antaa myös ladata kuvaston pdf:nä eikä raasta turhaan asiakkaan hermoja kuten Stockman haluaa tehdä hullujenpäivien kuvaston kanssa. Juuri sen keltaisten päivien pageflip-hirvityksen selasin läpi.vesahy kirjoitti:Miten onnistuisi vanhan upseerikurssin kurssijulkaisun skannaus ja vääntö pdf-formaattiin siten, että sitä voisi lukea samalla tavalla aukeaman kerrallaan kuin esimerkiksi Hullujen päivien tuotekataloogia?
Windows 1.0:sta lähtien näitä seuranneena jossain määrin ymmärrän kommenttisi. Tuo oli tietyllä tapaa viimeinen kultimaatiopiste vanhalle ajalle NT4:n jälkeen (jonka itse pidän tyylipuhtaampana esityksenä). MS:n kova panostus .net frameworkkiin odotti tuolloin tulemistaan, oli kova juttu mutta nyt näyttää että peli sen osalta suurilta osin jo menetetty.vesahy kirjoitti:Ja Windowsista sen verran, että en oikeastaan koskaan ole toipunut siitä järkytyksestä, että jouduin luopumaan vanhasta kakstonnisesta, parhaasta winturasta ikinä.
Tämä ei ole Vesahy:lle kohdistettu vaan ihan yleisesti omaa turhaa mietintää. Rehellisesti sanottuna en ymmärrä miksi pitäisi haikailla vanhojen windows-versioiden perään esim ajatuksella että XP on viimeinen hyvä. Nostalgia on eri juttu, sen ymmärrän täysin. Toinen on että toimivan kaman heittäminen roskikseen ottaa aivoon kun sillä periaatteessa pärjäisi, pitäisi appivanhemmille jaksaa kaivaa uusi kone vanhan XP-vehkeen tilalle - koneita kyllä nurkissa mutta laiskana ei viitsisi tehdä turhaa työtä mutta tämä XP-tuen loppuminen on nyt onnistuttu uutisoimaan tavallisille käyttäjille Y2K:n kaltaisena maailmanloppuna. Mielellään tuuppaisin freebsd:n tai hakisin kaupasta mac minin, mutta kun ovat tottuneet Windowsiin ja käyneet jotkut kurssitkin.