Rähjäisen lattian ehostus

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Jorkkeli
Jäsen
Jäsen
Viestit: 188
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 1:24
Paikkakunta: JKL

Rähjäisen lattian ehostus

Viesti Kirjoittaja Jorkkeli »

Kuva

Tuollainen lattiapoloinen oli kovalevyjen alla. On kierä ja väärä joka suuntaan, riemunkirjava, lautoja halki ja niiden päädyt silppuna, naulanreikiä, niittejä, liiman- ja pahvinrippeitä väärällään yms. Tuo on kuitenkin talon alkuperäinen käsin sahattu lautalattia ja osa rakennuksen historiaa, joten eipä sitä viitsi poiskaan heittää.

Miten tuollaisesta saisi siedettävillä kustannuksilla käyttökelpoisen? 60-luvun ratkaisu oli lattian peittäminen kovalevyllä, itse haluaisin jättää laudat näkösälle.
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
Avatar
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2045
Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Rähjäisen lattian ehostus

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Kunnosta ihmeessä, kannattaa, sillä uusi lattia on hitusen hengetön tuollaiseen verrattuna. Niitit ja nupit pois ja nauhahioma-lattianhiomakone Ramirent/Cramolta vuokralle. Varoisin kyllä hiomasta sitten liikoja!

On sen verran mielenkiintoisen näköinen projekti sinulla, että voisin pyörähtää joskus käymässä ja anaalisoimassa!
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
iksnah
Jäsen
Jäsen
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2010 23:06
Paikkakunta: Loppi

Re: Rähjäisen lattian ehostus

Viesti Kirjoittaja iksnah »

Meillä oli samanlainen tilanne. Palapeli muovimaton alta löytyi palapeli kovalevy ja sen alta suurin piirein saman näköinen lautalattia. Mä vaan paikkasin isoimmat reiät umpeen, jonka jälkeen hioin nauhahiomakoneella paikat tasaisiksi ja vanhan maalin rikki. Sitten vaan uusi maali päälle. Ja ollaan ihan tyytyväisiä.
Avatar
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2045
Liittynyt: To Touko 17, 2007 11:32
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Rähjäisen lattian ehostus

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Niin jos ei olekaan ponttilattia niin sitten tekisin kyllä niin että lattiat irti varovasti ja numeroiden. Sitten on helppo ryönän siivouksen höyläpenkissä hioa nauhahiomakoneella yksitellen. Silloin lattiaan saa myös täytettä painuneen tilalle:
Kuva

.. ja laittaa kunnon paperoinnin. Ja samalla voi lattian runkoa vähän suoristella
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Jorkkeli
Jäsen
Jäsen
Viestit: 188
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 1:24
Paikkakunta: JKL

Re: Rähjäisen lattian ehostus

Viesti Kirjoittaja Jorkkeli »

Minä tuota lattiaa jo käytinkin irrallaan ja rakensin alle uuden alapohjan, joten eristepuoli on hoidossa. Ei ole pontteja eikä tappeja tässä talossa käytetty, lattiat joustavat askelten alla. Irtolautojen hiomiseen ei ollut mahdollisuuksia, lähinnä pyyhin pahimmat homeet pois lankkujen pohjasta.

Täytyypä tutkia paljonko tuollaisen lattianhiojan vuokra on. Sen havaitsin että pahvin- ja liimanjämät lähtevät tiskiaineella jynssäämällä, joten ainakin niistä pääsee halvalla eroon...
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
Vastaa Viestiin