Salaojista kysymyksiä

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
hkujala
Jäsen
Jäsen

Re: Salaojista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja hkujala »

Matti Alander kirjoitti: yläosa rappaus Eps S 100 100 mm vahvuudella. Yläosaan nätti valkoinen tippalista pellistä.
Mattille kysymys. Onko toi S100 ok vaiko oliko tarkoitus puhua S60? Ihan sillä kyselen että salaoja remppa tehtynä ja nyt mietinnässä sokkelin maanpäällisen osan eristys. Tota S60:stä ei käytänössä oikein tunnu löytyvän mistään ja olin jo taipumassa sisäpuoliseen eristämiseen kivivillalla. Mutta jos S100 on ok niin sitten se olisi kyllä vaihtoehto.
Matti Alander
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

S tarkoittaa sammuva laatua, eli tuotteessa mukana palonestoaine. 60 ja 100 kpa tuotteen lujuutta, eli käytännössä tiheyttä. Ennenvanhaan Eps eristeistä puhuttiin kuutiopainosta 25 kg/m3 jne...
S100 on aivan OK ja rappauslaasti pysyy hyvin kiinni. Kosteusmäärät jotka seinän yläosaa rasittavat ovat Fuktisolin yhteydessä varsin pieniä, kun maaperän alla perustus kuivuu hyvin ympäri vuoden lämpötilaerojen ansiosta. Käyttämällä yläosassa eristystä ulkopuolella, voidaan mahdollinen talviaikainen viileän seinänkondenssi myös unohtaa.
Kivivillakin käy oikein hyvin, mutta on jotenkin pehmeämmän tuntuista ja olen mieltynyt solupolystyreeniin, mikä on enemmänkin makuasia.
Eps-harkkotaloissamme materiaalin lujuus on 180 kpa ja rappaus pysyy hyvin, olen itse asunut sellaisessa jo 12 vuotta. Alseccon Saksalainen laastipinta on edelleenuuden veroinen.
Lämpörappauksessa kannattaa välttää kovin tummia värisävyjä kesäaikaisen pinnan lämpiämisen alentamiseksi.
itokt
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja itokt »

Matti Alander kirjoitti:S tarkoittaa sammuva laatua, eli tuotteessa mukana palonestoaine. 60 ja 100 kpa tuotteen lujuutta, eli käytännössä tiheyttä. Ennenvanhaan Eps eristeistä puhuttiin kuutiopainosta 25 kg/m3 jne...
S100 on aivan OK ja rappauslaasti pysyy hyvin kiinni.
Täällä loppui maan pinnan päällä olevat ulkopuoliset S60 EPS-eristeet kesken kaiken ja rautakaupasta ei näitä ollut saatavilla. Tein sitten ratkaisun, että laitoin ylimääräiseksi jäänyttä fuktisol levyä myös sokkelin yläpuoliskolle. Siihen rappaus ja verkot päälle.

Pari vuotta on pysynyt nyt ongelmitta ja taitanee pysyä myös jatkossakin. Ei kai siten tarvitse olla välttämättä EPS-eristeitä, vaan myös salaojittavat eristeet ajaa saman asian.
Matti Alander
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Rappauslaastin pysymisen kannalta ei ole ongelmaa. Eristeen laatua vaihdetaan maanpinnan yläpuolella hinnan ja palonestoaineen takia.
Fuktisol levy on myös suunniteltu käytettäväksi ainoastaan maanpinnan alapuolella, jolloin ilman kiertäminen levykerroksessa voi laskea eristyskykyä. Kuinka paljon on arvoitus allekirjoittaneelle.
Eristyskykyhän molemmilla tuotteilla on suurin piirtein sama.
Rappaus Eps eristeiden käyttö on lisääntynyt, niin korjaus- kuin uudisrakentamisessakin. Siksi mekin olemme ottaneet sen varastotavaraksi, kuten kevytsorankin. Rautakauppoihinkin varmaankin vähitellen leviää tieto aiheesta, koska ainakin Tikkurilan rappauslaasteja olen niissä nähnyt.
Vastaa Viestiin