pvalila kirjoitti:No niin, mä kävin tänään jo rengasliikkeessä mun tulevia renkaitani katsomassa.
Vanteet siis sinne kiikutin.
Kävin myös Motonetissa, mun piti ostaa se Tekniikan Maailman testivoittajatunkki.
Petyin vähän. Myyjä sanoi suoraan, ettei se mitenkään suuresti kaikista muista eroa. Muisteli, että nitkutusvarsi pysyi vähän paremmin tunkissa kiinni ja laite oli kai vähän leveämpi kuin puolta halvemmat. Mutta ei se puolta halvempia (9,7 kg) tunkkeja kevyempi ole, vähän painavampi (11 kg) itse asiassa.
Senkin oivalsin, että Biltema myy tuota ihan samaa. Väri on tosin sininen, eikä sitä voi virallisesti TM-voittajaksi sanoa.
Tunkkien painoja vähän vertailin. Ne alumiinitunkit ovat kalliimpia kuin halpurit! Halpurit ovat siis karvan alle kymmenen kilon painoisia, alumiinivehkeet painavat 14 kilosta ylöspäin. Korjaamojen tunkit painavat 35 kiloa, ei sellaista ole enää kiva kantaa kellariin talvisäilytystä varten.
Mekaaninen tunkki ilman hydrauliikkaa alkoi kiehtoa. Ovat puolta kevyempiä ja niillä auton saa oikeasti laskettua millintarkasti alas; hydet holahtavat alas miten sattuu. Ja aina on riski, että se pirun venttiili tulee suljettua huonosti.
Pitää fundeerata edelleen.
Plääh, lauantaiksi tuli aika tuhdisti opetusta. Vaikka Konevelho ehtisi rinkulat laitella valmiiksi niin en välttämättä ehdi niitä alle heitellä. No, mulla tulee nykyisin niin vähän kilometrejä että ne voi ajella kitkoillakin.
Pikkuhiljaa, eteenpäin. Kohtahan sitä saa taas keksiä jo talvirengastuksia... Miten niin pessimisti/realisti
Sellainen tunkki, jossa olisi iso pehmä jonkinkaltainen silikonilätkä että voisi työntää tunkin vähän mihin kohtaan vain vailla pelkoa että pohjan läpi menee olisi minusta hieno juttu. Sellainen välitys hydraulikkaan että kevyesti nousisi vaikka alkaa koko auto nousta ilmaan. Tunkkiin sitten integroitu mekaaninen lukitus, jotta kävisi myös pukeista.
Ikävä se silti on auton alla rymytä kun tietää että on yli 1000kg naaman yläpuolella kiinalaisten sertifikaattien turvin ja jos pettää niin pää on puolet litteämpi... En Kiinalaisia sertifikaatteja niinkään epäile, samaa se alkaa olla Euroopan kurakin.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...