Ponttilauta tuulensuojana.

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Vastaa Viestiin
raswille
Jäsen
Jäsen
Viestit: 26
Liittynyt: La Loka 30, 2010 0:32
Paikkakunta: Espoo

Ponttilauta tuulensuojana.

Viesti Kirjoittaja raswille »

Eristän kylmää ullakkoa. Laitan ekovillalevyt suoraan ulkoseinänä toimivaa ponttilautaa vasten. Kesällä tarkoitus tehdä julkisivuremonttia, jolloin ponttilaudan taakse tulee tuuletusrako vuorilaudan ja ponttilaudan väliin. Onko toimiva ratkaisu?
Avatar
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 23:53
Paikkakunta: Vihti & Parainen

Re: Ponttilauta tuulensuojana.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minulla on vintin portaikossa ja yhden alkovin kohdalla tuolla tavalla. Ekolevyt ovat ulkoverhoilua vasten. Ei ole erillistä vinolaudoitusta. Laitoin väliin muovitonta ilmansulkupaperia. Samalla tavalla se toimii kuin puruseinä. Ulkomaalina on petrooliöljymaali, joten verhoilu pääsee kuivumaan. Tuulensuojalevyä ei ole. Tulevaisuudessa mikäli aion verhoilun avata tai uusia niin väliin tulee tuulensuojalevy. Päälle verhoilut ilman tuuletusrakoa. Se on sodan loppumisesta asti toiminut noin - miksei vastaisuudessakin?
Casa La Utoja
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: Ponttilauta tuulensuojana.

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Juu, ns. 'luilleen' hyvinkin voi laittaa jos julkisivu tyyliin, keittomaali, tjms. perinnemaali.

Jos siellä on tervapaffia tai tervapaperia niin ne kannattaa repiä välistä pois. Ulospäin harveneva rakenne on järkeenkäypä kun asioita pyörittelee hetken päässään.

Harveneva ei tarkoita että jättäisi tuulensujan pois mutta kaksi tiivistä kerrosta on seinärakenteissa killeri.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
warixenjalka
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1485
Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 18:26
Paikkakunta: Kotka

Re: Ponttilauta tuulensuojana.

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Jos uusit ulkoverhouksen, niin eikö sinne samalla menis tuulensuojalevy sitä ponttilautaa vasten? On parempi tuulensuoja kuin ponttilauta ja samalla eristääkin himpun enemmän.
- Puolihullu varttisavolainen -
raswille
Jäsen
Jäsen
Viestit: 26
Liittynyt: La Loka 30, 2010 0:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Ponttilauta tuulensuojana.

Viesti Kirjoittaja raswille »

Ulkopuolelle mahtuu hyvin tuulensuoja. Niin taidan tehdä. Kiitos vastaajille.
ismox
Jäsen
Jäsen
Viestit: 133
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2017 14:14
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Ponttilauta tuulensuojana.

Viesti Kirjoittaja ismox »

Jos vaan tilaa on (räystäiden mitta) niin kyllä se ilmarakokin ihan hyvä on olemassa mikäli joskus tulevaisuudessa talo tulee maalattua lateksilla. Samallahan sen tekee kun vuorauksen uusii. 15mm paksu lauta poikittain riittää ellei paksumpaa halua käyttää, kunhan siellä ilma pääsee edes pikaisen kiertämään pois.
Avatar
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 23:53
Paikkakunta: Vihti & Parainen

Re: Ponttilauta tuulensuojana.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Vaikka raon tekisikin ei sitä silti kannata lateksilla pilata. Näkisi, että tärkeintä on antaa olla vuodenkierron verran puulla niin maali tarttuu kunnolla ja ei tarvitse joka kesä huoltomaalata. Nimimerkki yläkerran ikkunoiden vuorilaudat ovat odottaneet 5-vuotta maalia :)
Casa La Utoja
Vastaa Viestiin