Ponttilauta tuulensuojana.
Ponttilauta tuulensuojana.
Eristän kylmää ullakkoa. Laitan ekovillalevyt suoraan ulkoseinänä toimivaa ponttilautaa vasten. Kesällä tarkoitus tehdä julkisivuremonttia, jolloin ponttilaudan taakse tulee tuuletusrako vuorilaudan ja ponttilaudan väliin. Onko toimiva ratkaisu?
- Rosvolinna
- Jäsen

- Viestit: 345
- Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 23:53
- Paikkakunta: Vihti & Parainen
Re: Ponttilauta tuulensuojana.
Minulla on vintin portaikossa ja yhden alkovin kohdalla tuolla tavalla. Ekolevyt ovat ulkoverhoilua vasten. Ei ole erillistä vinolaudoitusta. Laitoin väliin muovitonta ilmansulkupaperia. Samalla tavalla se toimii kuin puruseinä. Ulkomaalina on petrooliöljymaali, joten verhoilu pääsee kuivumaan. Tuulensuojalevyä ei ole. Tulevaisuudessa mikäli aion verhoilun avata tai uusia niin väliin tulee tuulensuojalevy. Päälle verhoilut ilman tuuletusrakoa. Se on sodan loppumisesta asti toiminut noin - miksei vastaisuudessakin?
Casa La Utoja
Re: Ponttilauta tuulensuojana.
Juu, ns. 'luilleen' hyvinkin voi laittaa jos julkisivu tyyliin, keittomaali, tjms. perinnemaali.
Jos siellä on tervapaffia tai tervapaperia niin ne kannattaa repiä välistä pois. Ulospäin harveneva rakenne on järkeenkäypä kun asioita pyörittelee hetken päässään.
Harveneva ei tarkoita että jättäisi tuulensujan pois mutta kaksi tiivistä kerrosta on seinärakenteissa killeri.
Jos siellä on tervapaffia tai tervapaperia niin ne kannattaa repiä välistä pois. Ulospäin harveneva rakenne on järkeenkäypä kun asioita pyörittelee hetken päässään.
Harveneva ei tarkoita että jättäisi tuulensujan pois mutta kaksi tiivistä kerrosta on seinärakenteissa killeri.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
-
warixenjalka
- Jäsen

- Viestit: 1485
- Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 18:26
- Paikkakunta: Kotka
Re: Ponttilauta tuulensuojana.
Jos uusit ulkoverhouksen, niin eikö sinne samalla menis tuulensuojalevy sitä ponttilautaa vasten? On parempi tuulensuoja kuin ponttilauta ja samalla eristääkin himpun enemmän.
- Puolihullu varttisavolainen -
Re: Ponttilauta tuulensuojana.
Ulkopuolelle mahtuu hyvin tuulensuoja. Niin taidan tehdä. Kiitos vastaajille.
Re: Ponttilauta tuulensuojana.
Jos vaan tilaa on (räystäiden mitta) niin kyllä se ilmarakokin ihan hyvä on olemassa mikäli joskus tulevaisuudessa talo tulee maalattua lateksilla. Samallahan sen tekee kun vuorauksen uusii. 15mm paksu lauta poikittain riittää ellei paksumpaa halua käyttää, kunhan siellä ilma pääsee edes pikaisen kiertämään pois.
- Rosvolinna
- Jäsen

- Viestit: 345
- Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 23:53
- Paikkakunta: Vihti & Parainen
Re: Ponttilauta tuulensuojana.
Vaikka raon tekisikin ei sitä silti kannata lateksilla pilata. Näkisi, että tärkeintä on antaa olla vuodenkierron verran puulla niin maali tarttuu kunnolla ja ei tarvitse joka kesä huoltomaalata. Nimimerkki yläkerran ikkunoiden vuorilaudat ovat odottaneet 5-vuotta maalia :)
Casa La Utoja

