Kiitoksia pääsystä foorumille. Apuja tosiaan jonkin verran kaivataan. Ollaan vaimon kanssa haaveiltu omasta talosta jo jonkin aikaa, mutta kokemusta omakotitaloelämästä ei ole kummallekaan kertynyt. Jonkin verran remonttihommia on tullut tehtyä muiden talotyömailla (pintoja, sähköjä, eristystä ja levytystä) eli ihan ummikkona ei talohommiin olla lähdössä (mutta melkein). Perinnemestarin rintamamiestalo ja nämä foorumut on tullut kahlattua läpi, mutta ei tämä hatara teoria oikein käytännön kokemusta peittoa.
Kävimme viime viikolla katsomassa erästä yksilöä joka ei taida ihan virallisesti rintamamiestalo olla, mutta läheltä liippaa. Talo on rakennettu täyskellariperustukselle vuonna 1958. Vuosien saatossa remonttia ei ole tehty katon, keskikerroksen kylpyhuoneen ja kaukolämmön lisäksi paljonkaan. Sauna ja suihkuhuone vesipadalla ovat tehtynä kellariin jo rakennusvaiheessa, mutta muuten kellari on jätetty asumattomaksi ja eristämättömäksi. Alkuperäisissä piirrustuksissa on salaojat, mutta oletettavasti niiden tekninen käyttöikä on tullut täyteen jo aikoja sitten tai sitten ne puuttuvat kokonaan.
Kuntoarvio oli tehty, mutta sen anti oli jopa mun amatöörisilmään aika laiha, joten ennen ostoa pitäisi kuitenkin koluta kämppä perinpohjin läpi tarkistuslistan ja asiantuntijan kanssa. Talossa viehättää sen alkuperäiskuntoisuus ja myyntimiesten sanoin ”monet mahdollisuudet”. Muutama asia kuitenkin askarruttaa, kun suurempaa kokemusta omakotitaloista ei omata:
Talo on ollut tyhjillään ja välittäjän mukaan peruslämmöllä vuodesta 2018 asti. Sisään astuessa huomasin heti tunkkaisen hajun. Mä en tiedä miltä vanhahko tyhjillään ollut talo haisee vai pitääkö sen edes haista miltään, joten tarvitsisin tähän apua. Osaatteko kommentoida mitä tällaisessa tilanteessa aistinvaraisesti on odotettavissa? Haju ei jäänyt vaatteisiin tai ollut muutenkaan outo - lähinnä vain mun nenään tuoksui tunkkaiselta.
Sen lisäksi kellarissa haisi selvästi samankaltaiselta kuin märkä betoni. Kuuluuko käyttämättömien kellaritilojen aina tuoksua ”joltain”? Kellarin seinät ja lattia ovat välittäjän mukaan märät, mutta eivät ylös asti. Myös kuistin alle jälkeenpäin rakennetun perunakellarin (betoniarkku) lastulevyissä oli selkeästi hometta. Ovat olleet ilmeisesti eristeenä. Päällä ei ole mitään orgaanista rakennetta, joten kuvittelen että purku ja tuuletus riittäisi tuon ongelman poistamiseksi.
Toinen asia mihin mun poikkitieteellinen rakennusalan ymmärrys ei piisannut oli autotalli ja sen lattiassa oleva lattiakaivo (reikä lattiassa). Se oli nimittäin täynnä vettä. Välittäjän tarinan mukaan autotallin luiskan alareunassa oleva putki johtaa valumavedet tallin viemäriin joka johtaa ne poistoputkeen ja siksi se oli melkein piripinnassa vedestä. Voiko kyseessä olla kuitenkin pohjavesi joka nousee aukosta? Tarkoittaisi mun ymmärryksen mukaan siis, että koko kellarin (ja talon) pohja on jatkuvasti täysin märkä? Tämä ei liene ongelma, mikäli tiloja ei oteta asuinkäyttöön, mutta ajatuksena minusta olisi vähän outoa asustella ”vesipatjan” päällä.
Näiden pohdiskelujen lisäksi olisi tosi hienoa, mikäli joku tietää Jyväskylästä asiantuntevan tarkastajan jonka kanssa voisi käydä taloa läpi ja joka sanoisi, että ”antakaapa olla”.