autotallin järkevä lämmitysmuoto

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
juha1
Jäsen
Jäsen
Viestit: 704
Liittynyt: La Marras 27, 2010 19:17
Paikkakunta: kemistä 11km etelään...

Re: autotallin järkevä lämmitysmuoto

Viesti Kirjoittaja juha1 »

Alkaa mennä jo otsikon ohi mut haittaako tuo. Eilen kävi pari miestä tekemässä 11 tunnin päivän. 14 kuutiota betonia ja 450 mastertoppi pintaan mitä hieroivat melkein koko loppupäivän. Tuli puhetta tuosta epoksista ja meinasi ettei pitäisi jäädä jälkiä jos heti pyyhkii vaikka bensalla öljyt pois. Kuulemma oli vaihteistoöljyt kaatuneet lattialle, pyyhitty pois bensalla eikä jäänyt jälkiä.
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Keijo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 939
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 17:22

Re: autotallin järkevä lämmitysmuoto

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Jos heti pyyhkii, niin mikäs siinä, mutta aina ei pysty heti. Mulla on pari kertaa mennyt öljyä (sekä laatikkoöljyä että moottoriöljyä) lattialle, niin että auto on siirrettävällä nostimella levällään eikä sieltä nostimen rungon alta pääse pyyhkimään. Jos olisin tiennyt tuosta ohuesta epoksista, niin olisin laittanut uutena. Nyt ei enää kannata, kun lattia on jo sotkettu ja talli muutenkin täynnä kamaa. Tosin mulla paksun laatan kanssa olisi varmaan saanut odottaa puoli vuotta että se on kunnolla kuiva...
Avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 3552
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 10:49
Paikkakunta: Espoo
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: autotallin järkevä lämmitysmuoto

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

....ei olleet jätkät ajantasalla. Kyllä mastetoppipinta on huokoinen ja imaisee öljyt.
juha1
Jäsen
Jäsen
Viestit: 704
Liittynyt: La Marras 27, 2010 19:17
Paikkakunta: kemistä 11km etelään...

Re: autotallin järkevä lämmitysmuoto

Viesti Kirjoittaja juha1 »

kävi siinä yks tyyppi hommissa mukana ja apuna. ihmeteltiin sitten että miten voi lattia kastua ku vesipisaroita pitkin lattiaa ja katto on ehjä. paljastui, että ko kaveri oli edellisenä päivänä laittanut öljyä telineiden renkaisiin, että kulkevat paremmin. eli nyt sitä öljyä sitten on lattiassa siellä täällä. jos ei sitä saa jollain pois, luultavasti jo imeytynyt tarpeeksi syvälle. eli taitaa olla myöhäistä sen epoksin suhteen. itte koitin kyllä varjella pintaa, mutta en tällaista yllätystä odottanut... :oops:
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
juha1
Jäsen
Jäsen
Viestit: 704
Liittynyt: La Marras 27, 2010 19:17
Paikkakunta: kemistä 11km etelään...

Re: autotallin järkevä lämmitysmuoto

Viesti Kirjoittaja juha1 »

jatketaan nyt samaa ketjua vaikka aihe pyörii miten sattuu, mietiskellään "ääneen"..

kattotuolien lappeen korkeus on se 222mm. tässä miettinyt mitä eristettä sinne tunkee ja kuinka paljon. joko kivivillaa taikka uretaania. urtsi on kyllä mukavaa ainetta laittaa, ei voi kieltää. villassa enemmän hommaa. huonekorkeus sellaiset 210cm, ei hirveitä viitsisi siitä pudottaa, vaikka onhan se jo luksusta kun vertaa rintsikan vintin kattokorkeuteen.. :lol:

ilmansulkupaperi on tallin sisäkatossa ja kivivillaa päälle kunhan ehtii. kunhan alakerran toisen puoliskon saisi lämpimäksi talveen mennessä..
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
juha1
Jäsen
Jäsen
Viestit: 704
Liittynyt: La Marras 27, 2010 19:17
Paikkakunta: kemistä 11km etelään...

Re: autotallin järkevä lämmitysmuoto

Viesti Kirjoittaja juha1 »

otsikon mukainen lämmitys edelleen lattiassa oleva vastus.

lattia on hyvä ja on sille öljyäkin tippunut. bensalla kun on pyyhkinyt heti, niin on lähtenyt pois. harvoin sille öljyä on toki mennyt. tallin vessaan täytyy kuitenkin lattiaan laittaa maalia tai jotain muuta ettei siellä ala kusi haisemaan, jos jollain on sihti hieman vinossa.. :lol:

kuinkahan kauan betonilattia mahtaa kuivua? syyskuussa valettu, talvella ei ollut lämpö vielä päällä. kosteus% pomppii edelleen siellä 60-70% välillä mikä on mielestäni liikaa. tallin seinässä kolme 125mm reikää ylhäällä ja lämpimällä puolella nosto-ovessa pari 100mm reikää alhaalla, kylmällä puolella tallia 4 reikää kahdessa ovessa ja kolme 125mm reikää seinässä ylhäällä.

tällä hetkellä kaikki venttiilit täysin auki, kun kesä. ensi talveksi lämpö päälle toiseen päähän tallia. toinen puoli tallista ajateltu jättää kylmäksi, mutta arvaten senkin kosteus taitaa pyöriä samoissa lukemissa. nyt kesällä olen pitänyt nosto-ovia auki, niin kosteus on elänyt ilmojen mukaan ja välillä toki on alle 60% myös ollut.

paljonkos sitä kosteutta voi olla ennen ku home alkaa iskemään..?

lattialämpöä saatan kokeilla ensin niin näkee tulevana talvena paljonko vie sähköä, jos myöhemmin laittaa vaikka ilpin niin voi verrata kulutusta. talliin kuulemma pitäis laittaa kalliimpi malli, missä sisäyksikkö on jotenkin erilainen ja kerää pölyä itseensä vähemmän kuin tavallinen sisälle asennettava malli.

toinen asia mitä olen miettinyt..

kylmän ja lämpimän puolen väliin piti tehdä paloeristetty seinä, molemmin puolin tuplakyprokki rakennustarkastajan vaatimuksesta. kyprokkikin jotenkin hengittää, mutta kannattaisiko tuo kylmän puolen seinä maalata jollain erikoisemmalla hengittävällä maalilla, jos lämmin puoli jostain syystä tunkee kosteutta kylmemmän suuntaan?

muuten kylmän ja lämpimän puolen seinät voinee maalata ihan tavallisella maalilla, jossa nyt saattaa olla muoviakin, mutta tuo väliseinä nyt eniten mietityttääpi.. vai voiko? :roll:
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
juha1
Jäsen
Jäsen
Viestit: 704
Liittynyt: La Marras 27, 2010 19:17
Paikkakunta: kemistä 11km etelään...

Re: autotallin järkevä lämmitysmuoto

Viesti Kirjoittaja juha1 »

Tässä taas mietin... ku ei nyt muutakaan.

Jos tallin lämmin pää saa lämpöä tulevana talvena niin, mitä jos sieltä poistuva ilma kulkisi kylmälle puolelle väliseinän läpi? Sehän lämmittää sitä sitten sillä hukkalämmöllä. Tuskin siitä nyt kovin paljon haittaa voisi olla kun ei kosteutta välttämättä paljon ole mukana kun ei ole kyseessä tila jossa veden kans ollaan tekemisissä..

Ja kylmä puoli toki on sellainen jossa ilma kiertää ja poistuu ulos kuten pitääkin..
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
juha1
Jäsen
Jäsen
Viestit: 704
Liittynyt: La Marras 27, 2010 19:17
Paikkakunta: kemistä 11km etelään...

Re: autotallin järkevä lämmitysmuoto

Viesti Kirjoittaja juha1 »

Kävin tallissa mutkan. 16 lämmintä ja kosteus mittarin mukaan 80. Otin sitten kosteusmittarin.seinän kipsilevy 0,6% ja sama luku lattiassa. Lankkua löytyi tallin nurkasta ja siinä 16%. Eli rakenteissa ei ainakaan ole hälyttävän paljon kosteutta vaikka kosteusmittari sanoo että sitä on liikaa.
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
juha1
Jäsen
Jäsen
Viestit: 704
Liittynyt: La Marras 27, 2010 19:17
Paikkakunta: kemistä 11km etelään...

Re: autotallin järkevä lämmitysmuoto

Viesti Kirjoittaja juha1 »

Eka talvi lämmöt päällä. Joulukuun siirtolasku tuli tuossa ja kun vertaa vuoden takaiseen laskuun niin reilu 300kw noussut sähkön kulutus joulukuussa. Edellinen marraskuu oli lauhaa kuten viime vuonnakin. Toisaalta nyt ei ole joulukuu ollut kovaa pakkasta juuri yhtään. Eli jotain 40e oli joulukuun lasku tallista jos vanhaan vertaa. Ja tosiaan vastus lattiassa ja vajaa 60 neliötä tallin lämmin puoli. Kylmällä puolella näiden huonojen kelien ansiosta joku aste lämmintä mutta kaikki venttiilit täysin auki. Ei edes lautaset paikoillaan et ilma vaihtuu.
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
juha1
Jäsen
Jäsen
Viestit: 704
Liittynyt: La Marras 27, 2010 19:17
Paikkakunta: kemistä 11km etelään...

Re: autotallin järkevä lämmitysmuoto

Viesti Kirjoittaja juha1 »

johan se on talli ollu pystyssä jo 4 vuotta hiljalleen. ei ole vuotanut katto, eikä ole vielä mätä. jotain positiivista.

sähkönhinta alkaa olla tapissa ja taas ajankohtaisena tuo tallin lämmitys muulla kuin sähköllä. aiemmat talvet on lämmennyt sähköllä aika edullisesti, jonkun kympin kuukaudessa.

kaiken maailman ulkokattiloita on tutkittu sekä erillistä kattilarakennusta ulkopuolelle varaajineen. varaaja sisällä toki lämmittää ja patterit seiniin.

mutta mitäpä jos talliin nurkkaan tekisi pönttöuunin lattiasta kattoon? tilaa vie vajaan neliön, maksaa toki asennettuna sen neljä tonnia. mahtaisikohan selvitä jos lämmittää pari kertaa viikossa, että pysyisi sellainen 10 astetta suunnilleen.. eikä pinta ole koskaan polttavan kuuma, turvaetäisyydetkin minimaaliset, olikohan 10cm puuseinään.

kymmenen sentin valu lattiassa, mahtaisikohan kantaa tuollaisen uunin, toista tonnia taitaa olla painoa. lätkätty kyllä on tasoitushiekkaa betonin ja eps:n alla joku tunti. sen alla olevaa kuonaa taas ajettiin ajettavalla täryllä tunnin verran..

sitten joskus kun vintti on valmis, niin mahtaako riittää tuossa uunissa lämpö sinne asti.. toki talli on 280 korkea, niin aika korkea malli sinne kyllä mahtuisi..

leivinuuni mahtaisi pitää enemmän lämpöä, mutta paljonko sille sitten pitää laskea kokoa? ja painoakin taitaa tulla reippaasti enemmän.
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
kkk
Jäsen
Jäsen
Viestit: 213
Liittynyt: La Tammi 14, 2006 0:01
Paikkakunta: tampere

Re: autotallin järkevä lämmitysmuoto

Viesti Kirjoittaja kkk »

Tallista pitää olla kahdet ovet tilaan, jossa tulisija, jos ja kun se (harraste)auto tiputtaa bensaa lattialle, josta bensa höyrystyy ja avaat sen ainokaisen oven tulisijalliseen huoneeseen , jossa tuli pesässä... .
Uuni talliin , mutta luukku ulos seinän läpi...
Nopea ratkaisu tulevaan talveen: Tallin nurkalle ulos torista kotapata, siihen väh 10cm villaa ympärille ja sieltä erisetty putkipari vesitilakierukasta sisälle patteriin kiertovesipumpulla.
juha1
Jäsen
Jäsen
Viestit: 704
Liittynyt: La Marras 27, 2010 19:17
Paikkakunta: kemistä 11km etelään...

Re: autotallin järkevä lämmitysmuoto

Viesti Kirjoittaja juha1 »

[quote="kkk"
Nopea ratkaisu tulevaan talveen: Tallin nurkalle ulos torista kotapata, siihen väh 10cm villaa ympärille ja sieltä erisetty putkipari vesitilakierukasta sisälle patteriin kiertovesipumpulla.[/quote]

ja ikuinen tuli sen alle 24/7. ei taida muuten 80 litran pata jaksaa lämmittää koko talvea. ja tahtoo se vesikin haihtua sieltä kannen raosta jos pääsee kiehumaan..
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Vastaa Viestiin