tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Raportoidaan uusin työkaluostos: Parkside pkhap 20 li c4 poravasara (Lidl 50 euroa).

Tuo C4 kertoo siitä, että aika mones revisio on koneesta jo menossa. Eka oli myöhempiä huonompi (jonkin revikan mukaan), mutta siinä ekassa sukupolvessa kierroslukua sai säätää ihan potikasta. Näissä uudemmissa rundeja säädetään luullakseni jollain sovelluksella...Onneksi poravasaraa käytetään käytännössä lähes aina täydellä teholla.

Vähän kolho tuo on verrattuna mun vanhaan Makitan poraan, mutta tehoakin on ainakin paperilla vähän enemmän (2 joulea versus 3 J). Se Makitan poravasara maksoi muuten vain 30 egeä ja on tasan hintansa näköinen; toimii kuitenkin hyvin.

Edellinen Parkside oli luiskanokkainen kulmahiomakone. Se saattaa olla käytössä vähän laiska, siinä oli kierroksia epätavallisen vähän (7500 tai 8000).

Luiskanokkaisen vaihtoehtona olisi ollut normimallinen, jossa on rundeja enemmän. Saatoin valita väärin... :roll:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Mulla on siis kaikki parhaat työkalut (siis Makitat) tuolla isän asunnolla. Oikein hyvin olen tullut kotona toimeen näillä kakkosketjun työkaluilla (eli Parksideillä). Hintaansa nähden useimmille noista täytyy antaa täydet pisteet!

Parksiden kärkipalat (ja niiden holderit) ovat olleet ainoa merkittävä pettymys mulle. Istuvat käsittämättömän huonosti ruuveihin, eivät ole olleet huonoja vaan lähes käyttökelvottomia. Onneksi Motonetistä saa Bahcon sarjan kympillä, ne ovat täyden kympin arvoisia käytössä.
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

tuuma kirjoitti: Pe Helmi 07, 2025 22:09 Hih, oliko niin tai joku biisi joskus että vanha remmi koossa taas...

Mulla leipoi vanha kone millä tänne kirjoitellut männä viikolla ja nyt herätelty vanha HP läppäri, jossa näppis ei vain osu sormiini. Miksi qwerty:n muut näppäimet ja läppäreiden tasohiiret ovat aivan oudoissa paikoissa :) Onpa ongelmat--- siis... Eli nuo kolme pistettäkin löytyvät aivan eripaikoista. Miten niin kaavoihin kangistunut,

Mulla volvotin vasta 21v. 560tkm.

Jossain radiossa että ne ne vasta rahaihmisiä ovat jotka juovat kahvia ja ajavat bensa-autoilla,,, Mulla on kyllä muutama muukin pahe lisäksi.

Warixenjalka, tervetuloa! Saa tänne alkaa isännöitsijöistäkin että taloyhtiöiden hallituksista vääntelemään.

Onhan meille sattunut ja tapahtunut sitten vaikka mitä, vaikka tuntuu ettei oikein tapahdu oikein mitään.
Vielä kun jtbo ilmestyisi jostain takaisin kehiin.

Eikö Tuumalle sopisi autoksikin joku monihybridi? Bensa, sähkö, vety, häkäpönttö...

Kokkolassa ei kylläkään suositella hybridejä: https://www.is.fi/autot/art-2000010955083.html

Hirveesti ei tule taloyhtiön hallituksenkokouksissa käytyä, kun asustelen vuokralla (oletan, että päällekkäin asuminen on vain väliaikainen vaihe elämässäni). Vähän jäi talon myynnistä sukanvarteenkin (vaikka heti ensitöikseni niillä rahoilla tuon Scodillacinkin hommasin ja viime vuonna ostin pienen pläntin metsää... tai siis taimikkoa.. :lol: ), joten ehkä tässä vielä joskus pääsee johonkin purukasaan käsiksi. :roll:
- Puolihullu varttisavolainen -
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti: La Helmi 08, 2025 13:16
tuuma kirjoitti: Pe Helmi 07, 2025 22:09 Hih, oliko niin tai joku biisi joskus että vanha remmi koossa taas...

Mulla leipoi vanha kone millä tänne kirjoitellut männä viikolla ja nyt herätelty vanha HP läppäri, jossa näppis ei vain osu sormiini. Miksi qwerty:n muut näppäimet ja läppäreiden tasohiiret ovat aivan oudoissa paikoissa :) Onpa ongelmat--- siis... Eli nuo kolme pistettäkin löytyvät aivan eripaikoista. Miten niin kaavoihin kangistunut,

Jossain radiossa että ne ne vasta rahaihmisiä ovat jotka juovat kahvia ja ajavat bensa-autoilla,,, Mulla on kyllä muutama muukin pahe lisäksi.

Warixenjalka, tervetuloa! Saa tänne alkaa isännöitsijöistäkin että taloyhtiöiden hallituksista vääntelemään.

Onhan meille sattunut ja tapahtunut sitten vaikka mitä, vaikka tuntuu ettei oikein tapahdu oikein mitään.
Juu, aina sattuu kun tapahtuu... :roll: :roll: :roll:

Wanhaan hyvään aikaan Tuumalla oli aikaa itselleen vasta myöhään yöllä: yön pimeinä tunteita hänen autotallistaan alkoivatkin sitten singota salaperäiset viestit eetteriin...

Mihin jamaan se yläkerran masenaattorivessa muuten jäi? Saiko se jo tavallisen viemärin jatkokseen vai yhäkö yläkerrassa skeidasilppuri laulaa?
Mystistä, ei ole Pvalilalla ainakaan muistisairaus lähipiirissä. Eipä ole maailma muuksi muuttunut. Edelleen inhottaa että näppäimistö muuttunut- Tarkoitan mm. tuota että tulee kumma merkki vaikka ajattelee toista.

Jos qwerty näppis menisi uusiksi niin se olisi siinä---

Jep, masenaattori on vahva, siellä se yhä on Brittiläistä tekoa kun joskus katselin että mikä sitä vaivaa kun ei hajoa. Noh, eipä ne Morris Minorissa olleet ihan hyviä nuo sähköjutut.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

warixenjalka kirjoitti: La Helmi 08, 2025 17:26

Vielä kun jtbo ilmestyisi jostain takaisin kehiin.

Eikö Tuumalle sopisi autoksikin joku monihybridi? Bensa, sähkö, vety, häkäpönttö...

Kokkolassa ei kylläkään suositella hybridejä: https://www.is.fi/autot/art-2000010955083.html

Hirveesti ei tule taloyhtiön hallituksenkokouksissa käytyä, kun asustelen vuokralla (oletan, että päällekkäin asuminen on vain väliaikainen vaihe elämässäni). Vähän jäi talon myynnistä sukanvarteenkin (vaikka heti ensitöikseni niillä rahoilla tuon Scodillacinkin hommasin ja viime vuonna ostin pienen pläntin metsää... tai siis taimikkoa.. :lol: ), joten ehkä tässä vielä joskus pääsee johonkin purukasaan käsiksi. :roll:
Äkkikös sitä purua alkaa tekemään...

Metsään tontille puurunko ja purua väleihin, simppeli homma, siinä sitten onkin jo talo. Katto sitten oman maun mukaan.

Vitsi en pysy enää vissiin teidän perässä kun juttu vaan irtoaa teiltä yhä wanhaan hyvään malliin.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti: La Helmi 08, 2025 22:36
Jep, masenaattori on vahva, siellä se yhä on Brittiläistä tekoa kun joskus katselin että mikä sitä vaivaa kun ei hajoa. Noh, eipä ne Morris Minorissa olleet ihan hyviä nuo sähköjutut.

Muistat varmaan vanhan brittiviisauden: Lucas oli hyvä apostoli mutta huono sähkömies. :lol: :lol: :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti: La Helmi 08, 2025 22:55 Äkkikös sitä purua alkaa tekemään...

Metsään tontille puurunko ja purua väleihin, simppeli homma, siinä sitten onkin jo talo. Katto sitten oman maun mukaan.

Vitsi en pysy enää vissiin teidän perässä kun juttu vaan irtoaa teiltä yhä wanhaan hyvään malliin.
Elä ota paineita, vastaile kun ehdit.

Mä olen tässä välivuosina kovasti katsellut noita VanLife-videoita.

Purutaloon pitää olla tontti, mutta jospa Warixenjalka innostuisi rakentamaan kakkoskotia pakuun?

Mä olisin ainakin heti hengessä mukana.

Voisihan nuo kaksi muuten yhdistääkin, Warixenjalka voisi rakentaa maailman ensimmäisen purueristeisen asuntoauton!
pvalila
Jäsen
Jäsen

Järki sanoi koko ajan: If it ain't broke, don't fix it.

Mulla oli tosi hyvin toimiva netti kotona: 5G reititin ja siinä 4G simmi. Halpa ja hyvä, ja netin kautta olisin tarvittaessa voinut päivättää simmikortin nopeuden viisgeehen. Mutta kun ei mitään tarvetta ollut: kun matkaa lähimpään GSM-mastoon on noin 80 metriä niin myös 4G antaa huimat nopeudet.

Ja silti mä sorruin. :evil:

Elisa veti pari vuotta sitten tänne valokaapelin ja teki nyt todella hyvän tarjouksen. Lupasin vuoden tuota kokeilla, sitten palaan vanhaan jos liikaa hintaa nostavat.

Nyt mun pitäisi vain päättää, missä laajuudessa mun kannattaisi talon sisäverkkoa päivittää. Vanhat kattiviis kaapelit tarjoavat saman sadan megan nopeuden kuin aina ennenkin, eli valokaapelin (300M) teorissa tarjoama lisänopeus ei tällä kaapeloinnilla toteudu.

Ongelma on tämän talon isännän patalaiska luonne: en minä millään jaksaisi minimaalisen nopeuslisän takia uusia kaapeleita ainakaan montaa vedellä.

Kompromissina ajattelin pari pätkää uusiksi tehdä, jonkinlaisen gigasen backbonen, joka yhdistäisi tämän talon kaksi asuntoa.
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti: Ma Helmi 10, 2025 14:21
tuuma kirjoitti: La Helmi 08, 2025 22:55 Äkkikös sitä purua alkaa tekemään...

Elä ota paineita, vastaile kun ehdit.

Mä olen tässä välivuosina kovasti katsellut noita VanLife-videoita.

Purutaloon pitää olla tontti, mutta jospa Warixenjalka innostuisi rakentamaan kakkoskotia pakuun?

Mä olisin ainakin heti hengessä mukana.

Voisihan nuo kaksi muuten yhdistääkin, Warixenjalka voisi rakentaa maailman ensimmäisen purueristeisen asuntoauton!
Älkää yllyttäkö hullua! :lol:

Jos nyt ensin saisi sen laavun sinne väsättyä. Äkkiäkös siihen sitten rakentaa neljännen seinän ja laittaa purueristeet ympärille...
Käytetty asuntovaunu olis nopee ratkaisu. Siihen voisi vaihtaa haisevien uretaanien tilalle raikkaat purut. :razz:
pvalila
Jäsen
Jäsen

warixenjalka kirjoitti: Ma Helmi 10, 2025 17:19 Älkää yllyttäkö hullua! :lol:

Jos nyt ensin saisi sen laavun sinne väsättyä. Äkkiäkös siihen sitten rakentaa neljännen seinän ja laittaa purueristeet ympärille...
Käytetty asuntovaunu olis nopee ratkaisu. Siihen voisi vaihtaa haisevien uretaanien tilalle raikkaat purut. :razz:
Ei taida noissa vaunuissa useinkaan uretaania olla: styrox kun sattuu olemaan selvästi halvempaa. Komiasti palavat, ainakin vanhemmat vaunut; uudet ovat kai näitä S-tyypin Styroxeja, jotka eivät ylläpidä paloa.

Minä poden matala-asteista autokuumetta.

Olisi kiva varovaisesti kokeilla sähköautoilua.

Perheen kakkosautoksi kelpaisi oikein hyvin jokin pienen rangen sähkökulkine.

Esimerkiksi Fiatin aika veikeä vanhakoppainen 500e maksaa noin 7000 euroa keveillä kilometreillä. Ei siinä rangea ole kuin vähän yli 100 kilsaa, mutta sekin riittäisi meillä kakkosauton roolissa. Noita on muitakin kohtuuhintaisia, jos lyhyen toimintamatkan sietää.

Jos menee akku vaihtoon, niin siinä tilanteessa on vain etu, ettei kauhean isoa (=kallista) akkua joudu ostamaan.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Rikki vai ei rikki?

Eli otin Parksiden akkuporavasaran (50 egeä) ekaa kertaa käyttöön.

Paljon parempi käteen kuin osasin odottaa! Kuvissa näyttää isolta mutta on oikeasti tosi sopivan kokoinen.

Mutta vääntö tuossa on matalilla kierroksilla ihan nolla! Jos terä on betonissa kiinni, ei suostu käynnistymään. Kun rundit ovat päällä, pystyy jotensakin poraamaan. Onkohan tuo yksilövika?

Yritän käydä vaihtamassa toiseen yksilöön. Toivottavasti vaihtamalla paranee, tykästyin koneeseen tosi paljon.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Minulla oli jotenkin sellainen käsitys, että Lidlissä takuuvaihdot sujuvat nopeasti.

Myyjä kuitenkin sanoi, että tuo poravasara on niin kallis laite, että se lähtee huoltoon.

Kyseessä oli siis 12 päivää vanha hankinta.

Nyt mun pitää sitten odottaa epämääräinen aika, ja sitten ehjä saan korjatun porani takaisin. Tai sitten tulee korjaamaton pora takaisin ja huolto väittää, että juuri tuollainen sen kuuluukin olla. Tai sitten mulle vain maksetaan poran hinta takaisin, enkä noilla rahoilla enää pysty ostamaan samanlaista Lidlistä, koska niitä ei kohta enää ole myytävänä.

Poran vääntömomentti oli tosiaan niin huono, että kun terä oli painettuna kivipinnoitettua sokkelia vasten, ei kone jaksanut käynnistyä ennen kuin terä vedettiin irti sokkelin kyljestä. Sitten kun pora sai rundeja, se jaksoi kyllä porata.

Tyttären Macbook Air lähti vastaavalla tavalla kuukauden ikäisenä huoltoon eikä ole mitään tietoa siitä, koska sen saa takaisin.
Pakkohan se oli uusi ylimääräinen läppäri hankkia, vaikka mulla kohtalaisesti vanhoja varaläppäreitä onkin.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Oppia ikä kaikki, tai sitten ikävä kaikki...

Maaliosaston myyjä Prismassa kertoi minulle, että vesiohenteisilla nykymaaleilla on erittäin vaikea saada esimerkiksi ovet maalattua yhtä hyvin kuin Wanhan aikaan liuotinmaaleilla.

Telalla voi vetää ensin ja sitten sopivalla siveltimellä yrittää pinnan tasoitella, mutta silti pinta ei siliä kuten ennen.

Ruiskumaalausta suositteli, siis maalauksen teettämistä jossain alan firmassa.

Wanhan ajan maaleista myynnissä on kuulemma vielä Miranol, mut se on täyskiiltävä.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Ihan sattumalta törmäsin firmaan nimeltä Helsingin kalustemaalaus. Automaalaamon näköisissä tiloissa näemmä maalaavat.

Tuskin minä tuon Tapiolan projektin ovia enää maalaamoon kiikutan, kun kaksi ovea kuudesta olen jo maalannut "ihan ite".

Ihan ite maalatuilta ne paremmassa valossa näyttävätkin, pitää muistaa laittaa eteiseen riittävän pienitehoinen lamppu... :lol: :lol: :lol:
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Olikos täällä kokemusta vanhojen kellaritiloihin tehtyjen öljysäiliöiden purkamisesta? Kaverin puolesta kyselen. :-D
Vastaa Viestiin