ULKOVUORAUS
ULKOVUORAUS
Ollaan uusimassa 80 vuotta vanhan talon ulkoverhousta, jota emme toki osaa itse tehdä, vaan teetämme ammattilaisella. Hinta-arvio hommasta, jonka saimme olikin sitten 20 000€ (sis. vanhojen repiminen, runko/tuulileijona sekä uudet pohjamaalatut paneloinnit, kuusesta). Kysymys siis kuuluu, että voiko ihan oikeesti hinta olla tuo?
Joo
Ainut vaan, että, kun koko asia olisi tarkoitus hoitaa talven aikana, niin kai sitten pitäisi suojata se pinta, josta vuoraus on revitty jo pois... Mutta onko kellään kokemuksia siitä, että paljon teetettynä maksaa? Entä kuinka paljon kustantaa, jos tekisi työt itse, eli paljonko maksaa pelkät materiaalit? Ja vielä sellainen, että onko tuulileijonalla ja runkoleijonalla kuinka paljon eroa kätyössä, entäpä hinnassa?
Vaikeudesta
Eli kuinka suurta ammattitaitoa tarvitaan runko-/tuulileijonan asentamiseen? Eikös se sitten ole se skoolaus ja itse varsinaisen puuverhoilun laittaminen vaikemapaa? Ja osaako kukaan sanoa, että mikä olisi sellainen "sopuhinta" jota tuollaisesta hommasta kannattaisi maksaa?
Re: Vaikeudesta
Pari iltaa kahvin ja konjakin kanssa kun käy läivitse mitä tehdä ja miten pitäisi teorin olla aika hanskassa.kallka04 kirjoitti:Eli kuinka suurta ammattitaitoa tarvitaan runko-/tuulileijonan asentamiseen?
Asennushomma sitten onnistuu jos ihmisellä on motorisia taitoja autolla ajamiseen.
Talosta riippuen tarvittavien tikkaiden asentaminen saattaa olla urakan vaikein kohta. 2-3 tyyppiä homassa on riittävä.
Skoolaus on yllättävän helppoa. Sitä vain tulee joskus tehtyä liikaa,sitten työteho kärsii seuraavana päivänä.kallka04 kirjoitti: Eikös se sitten ole se skoolaus ja itse varsinaisen puuverhoilun laittaminen vaikemapaa?
Itse asennustyö on hyvin suoraviivaista ja simppeliä. Jotku käyttää runkonaulaimia,millä homma nopeuttu reilusti. Hätätilassa sitä voi tehdä yksinkin, mutta siinäkin se 2 tyyppiä on aika hyvä määrä.
Jos on ihminen varustettu normaalilla aivokapasiteetilla,eikä ole viettänyt koko elämäänsä tynnyrissä, nuo hommat on varmaan helpoimmat talon remppaamiseen liittyvät hommat. Ei muuta kuin naputtelemaan!
Säästyneet 17.000€ euroa voi vaikka lahjoittaa amnesty internationalille tai käyttää omaan virkistysrahastoon.
Pitää kyllä kompata. Ulkovuoren uusiminen ja runkoleijonan laitto on olleet tämän rempan helpoimpia hommia tähän mennessä. Runkonaulaimen käyttöä suosittelen tietyllä varauksella, mutta parempi työn jälki tulee vasaralla ja nauloilla. Vasaralla naula ei uppoa liian syvälle. Meillä runkonaulatut rimat rakojen päällä on aika huonosti kiinni, kun ne on jollain tavalla pompanneet takasin päin naulauksen voimasta. Tästä syystä ne ovat paikoin hieman irti seinästä. En osaa sanoa miksi, mutta eron käsin naulattuun huomaa.Isto H. kirjoitti:Pari iltaa kahvin ja konjakin kanssa kun käy läivitse mitä tehdä ja miten pitäisi teorin olla aika hanskassa.kallka04 kirjoitti:Eli kuinka suurta ammattitaitoa tarvitaan runko-/tuulileijonan asentamiseen?
Asennushomma sitten onnistuu jos ihmisellä on motorisia taitoja autolla ajamiseen.
Talosta riippuen tarvittavien tikkaiden asentaminen saattaa olla urakan vaikein kohta. 2-3 tyyppiä homassa on riittävä.
Skoolaus on yllättävän helppoa. Sitä vain tulee joskus tehtyä liikaa,sitten työteho kärsii seuraavana päivänä.kallka04 kirjoitti: Eikös se sitten ole se skoolaus ja itse varsinaisen puuverhoilun laittaminen vaikemapaa?
Itse asennustyö on hyvin suoraviivaista ja simppeliä. Jotku käyttää runkonaulaimia,millä homma nopeuttu reilusti. Hätätilassa sitä voi tehdä yksinkin, mutta siinäkin se 2 tyyppiä on aika hyvä määrä.
Jos on ihminen varustettu normaalilla aivokapasiteetilla,eikä ole viettänyt koko elämäänsä tynnyrissä, nuo hommat on varmaan helpoimmat talon remppaamiseen liittyvät hommat. Ei muuta kuin naputtelemaan!
Säästyneet 17.000€ euroa voi vaikka lahjoittaa amnesty internationalille tai käyttää omaan virkistysrahastoon.
20k€ tuosta hommasta on ainakin 10k€ liikaa, varsinkin jos tarjous ei sisällä maalaamista.
Heh - eipä kovinkaan kummoista.. Minä oon ihan kädetön näissä remppahommissa, mutta tuossa hommassa oon osannut kyllä hyvinkin avustaa ja jopa kuistin levyt sain itse väkerrettyä paikoilleen.kallka04 kirjoitti:Eli kuinka suurta ammattitaitoa tarvitaan runko-/tuulileijonan asentamiseen?
Runkoleijonasta
Saimme tosiaan tarjouksen, jossa taloomme olisi laitettu runkoleijonaa uuden ulkovuorauksen alle. Toinen kirvesmies puolestaan kertoi meille, ettei hirsitaloa saa lisäeristää ulkoapäin, vaan vanhan hirsitalon lisäeristykset pitää aina tehdä sisältäpäin, koska lisäeristys ulkoapäin muuttaa hirren kosteuspistettä eli toisin sanoen kosteus alkaa kerääntyä hirteen. Onko kellään nyt varmaa tietoa asiasta, että miten asia nyt on? Hyvin hämmentyneenä asiasta...
Re: Runkoleijonasta
http://www.nba.fi/fi/korjauskortitkallka04 kirjoitti:Saimme tosiaan tarjouksen, jossa taloomme olisi laitettu runkoleijonaa uuden ulkovuorauksen alle. Toinen kirvesmies puolestaan kertoi meille, ettei hirsitaloa saa lisäeristää ulkoapäin, vaan vanhan hirsitalon lisäeristykset pitää aina tehdä sisältäpäin, koska lisäeristys ulkoapäin muuttaa hirren kosteuspistettä eli toisin sanoen kosteus alkaa kerääntyä hirteen. Onko kellään nyt varmaa tietoa asiasta, että miten asia nyt on? Hyvin hämmentyneenä asiasta...
kortti 2
Osaako joku sanoa kuinka suuren virheen olen tehnyt kun laitoin eristeeksi 50mm kivivillaa hirsien päälle sisäpuolelle?
Eli seinän rakenne ulkoapäin on nyt
- UTV (tiedän että jätkänpontti on parempi, mutta kun se maksaa niiiiiiiiiiiiin paljon enemmän),
- 28-40 mm ilmarako (vähän seinän suoristamista),
- 2x tuulensuojalevy (eka vaakaan, toinen pystyyn),
- 6" pysty hirsi,
- 50 mm kivivillaa,
- koolaus,
- tervapaperi ja lastulevy,
- maalina lateksi joka oli iso virhe muta nyt ei voi korjata sitä muuten kuin uusimalla levyt.
Silloin kun kyselin liikkeestä eri villojen hengittävyydestä sanottiin että kivivilla hengittää ja siksi laitoin sitä jokaiseen seinään joka oli ulkoseinää vasten.
Eli seinän rakenne ulkoapäin on nyt
- UTV (tiedän että jätkänpontti on parempi, mutta kun se maksaa niiiiiiiiiiiiin paljon enemmän),
- 28-40 mm ilmarako (vähän seinän suoristamista),
- 2x tuulensuojalevy (eka vaakaan, toinen pystyyn),
- 6" pysty hirsi,
- 50 mm kivivillaa,
- koolaus,
- tervapaperi ja lastulevy,
- maalina lateksi joka oli iso virhe muta nyt ei voi korjata sitä muuten kuin uusimalla levyt.
Silloin kun kyselin liikkeestä eri villojen hengittävyydestä sanottiin että kivivilla hengittää ja siksi laitoin sitä jokaiseen seinään joka oli ulkoseinää vasten.
Vapaa-aika.... Mikä se on ?
Eikös ne myy näitä uusia hirsitalopaketteja sekä sisäpuolisella että ulkopuolisella eristeellä aina sen mukaan saako rakennusluvan mukaan talo näyttää hirsitalolta vai pakettitalolta ulospäin?
Edit. toinen sanoo että ulkopuolelle että hirsi jää lämpimään ja kastepiste hirren ulkopuolelle tai ulkopintaan, toinen että sisälle... ota tuosta selvää.
Edit. toinen sanoo että ulkopuolelle että hirsi jää lämpimään ja kastepiste hirren ulkopuolelle tai ulkopintaan, toinen että sisälle... ota tuosta selvää.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "