Onko spu:n kanssa ollut ongelmia

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
hahaa
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja hahaa »

Muistaakseni vinokatossa on 2 x 5 cm uretaania ja tuuletusrako 5 cm. Ulkoseinässä myös kaksi levyä, päätyseinässä yksi (vanhat purut tallella). Tekisi mieli jo repiä kaikki auki ja tehdä uudelleen...
jussis3
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja jussis3 »

ihmettelen tuota remppamiehet sanaa. itse olen rakennusalan ammattilainen tai niin ainakin luulen. ja voin takuu varmasti sanoa että jos jotain töitä teen teen ne varmasti yhtä huolella ja hyvin kuin tavallinen kravaatin pyörittelijä.
siis rakennusalalla.
oiskohan ne remppamiehet poimittu aamu 7:ltä matkahuollon kulmalta, molempien silmät auraten reippaasti toisistaan,
tekemään remonttia ja maksettu niille 3,-/h tax freenä ja sit ihmetellään miksi joku paikka tiputtaa vettä?
tuo eko sanakin on turhaa puppua. se myy joillekin ihmisille jotka ei ymmärrä rakentamisesta juuri mitään.(ei koske kaikkia ihmisiä)
vanhan talon remontti pitäisi mielestäni tehdä alusta loppuun järjestyksessä -katto,julkisivu,sisäpuoli.
- A jos rahat ei riitä unohda vanha talo! Tai ei niin voi sanoa ,mutta rahaa
siis palaa.
-joka paikassa pura vanhoja rakenteita todetaksesi niiden kunto.
-Ei niin kuin moni tekee eli levyt seiniin ,paneelit kattoon, laminaatit lattiaan.
-se ei kuulu 50 luvun taloon 80 ehkä.
-katon korotus/suoristus tuuletus väli mielestäni min.100mm
-räystäiden pidennys ym. mitä kannattaa samalla tehdä!
-uudet ikkunat!
-lisälämpöeristys esim.koolaus 48*48 siihen 50mm paroc,isover eriste (ei isoäidin vanhoja alushousuja vaikka hyvin "hengittäisi"
-tuulensuja levy esim.tuulileijona
-riippuen julkisivusta min. koolaus mielestäni toimiva 32mm samalla oikoo
seinät.
-koneellinen poisto pesutiloihin ,keittiöön,wc:n tulo ilma venttiilit makuuhuoneisiin ja esim keittiöön
-tai sit suoraan koneellinen ilmanvaihto lämmön talteen otolla.
-sisä seinistä vanhat levyt pois vaaka lautaan asti siihen vaikka ilmansulkupaperi ja se pitää laittaa tarkasti ja hyvin muovikin käy sitten pitää vaan saada se ehdottoman tiivisti niin kuin uudessakin talossa.
-erityinen huomio pitää kiinnittää ulko seinistä lähteviin väliseiniin, taittamalla esim.100mm ilmansulku väliseinien päälle ja varmistaa että tulevat gybrokit painaa paperin tiiviisti alustaansa.
-äh ei tässä jaksa kirjoitella ,kaikki kuitenkin kyseenalaistavat kirjoitukseni.
se sano sitä ja joku toinen tätä
-Itse olen jokusen talon vuosien varrella saneerannut ja tehnyt uusia, eli puhun vain siitä mitä mieltä itse asioista olen.
-totta myöskin se että rakennusalalla on kaiken näköisiä yrittäjiä
Risutimpureista...Ammattikirvesmieehiin ,jotka varmasti hoitavat työnsä tunnokkaasti ja asiallisesti.
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Aamen! On eri asia tehdä ja antaa tehdä. On eri asia tehdä lauta kerrallaan, tai koko projekti. tämä on täällä suurin probleema. Heti kun tarvitaan ammattilaista, niin kyllä, jollen minä niin kummin kälyn naapurin, siskonpojan serkun naapuri on joskus tehnyt sen 100 markalla, kyllä se nytkin tekee.... :wink:
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Minusta nuo vesivuodot on ihan selkeä merkki siitä että jossain on ilmavuoto, eli yksi niitä ikävimmistä asioista joita noihin "koviin" eristeisiin liittyy. Uuden tiiviin ja vanhan ilmaa läpäisevän eristeen rajaan syntyy paikkoja, joista lämmin ja kostea sisäilma vuotaa eristeisiin. Kun ilman lämpötila laskee, ilmassa oleva kosteus tiivistyy vedeksi.

Veden määrä tuollaisissa tiivistymispaikoissa saattaa olla huomattavan suuri ja kun kosteusrasitus kestää aina koko kylmän kauden, niin myös vauriot voivat olla suuria.

Tuon ilmavuototeorian puolesta puhuu myös se, että ongelma on juuri vanhan ja uuden rajassa, koska niiden tiivistys on se kaikkein kriittisin ongelma tiiviissä eristeissä.

Vanhaa ja uutta on vaikea yhdistää, niin että melkein tuossa korjaava toimenpide voi hyvin olla se että pussitetaan sitten se huone sisäpuolelta loppuun asti, eli vedetään ilmavuotojen välttämiseksi tylysti muovi tai muu ilman/höyrynsulku kaikkialle huoneiden sisäpintaan. Siinä taas riski on tietty se sama vanha että jos vuoto johtuukin jostain muusta niin vesi on sitte siellä muovin takana mädättämässä kaiken.

Mä en nyt kauheesti haluais asiaa korostaa, mutta mun mielestä juuri nämä tapaukset on niitä esimerkkejä joiden vuoksi mun kaltaiset puritaanihihhulit suhtautuu uretaanieristeisiin kriittisesti. :-) Itse aine ei nyt sinänsä ole perkeleestä eikä sen käyttöä voi kategorisesti kieltää, mutta väärällä suunnittelulla tai asennuksella saa niin häijysti vahinkoa aikaan, että katselisin kyllä aina ensin kaikki muut vaihtoehdot läpi ennen kun alkaisin peuhaamaan muovieristeiden kanssa.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
maalari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja maalari »

jussis3 kirjoittaa -itse olen rakennusalan ammattilainen tai niin ainakin luulen. :lol: ja jatkaa (kirjoittaja hiukan muuttanut)
-Itse olen jokusen talon vuosien varrella PERUSPILANNUT ja tehnyt uusia, eli puhun vain siitä mitä mieltä itse asioista olen.

vanha kiinalainen sanonta kuuluu (ei oikeasti oo kiinasta :lol: )

remontoidessa. jos joku vanha asia on toiminut (ilman vaurioita) hyvin, ole hyvin tarkkana muuttaessa rakennetta ja mielellään ei kannattasi rakennetta muuttaa.

Vaikka se kuulostaakin ihmeelliseltä niin luonnon materiaalit on aika ihmeellisiä ja saattaa pitkässä juoksussa toimia hyvinkin..

enkä ole tyrmäämässä nyky hömppiä, vaan niiden kanssa on mietittävä monen monta kertaa mitä vuodet tuo tullessaan ja onko ratkaisu " turvallinen" ja hyvä / toimiva...
Maaseutu huutaa kurkkunsa käheäksi, PERINNETTÄ PRke:les

T:R
esapet
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja esapet »

Itse en epäile, etteivätkö jussis3 :sen ehdotukset toimisi käytännössä, eipähän siinä varmaan riskirakenteita tehdä jos talo muutetaan joka paikasta nykymääräysten mukaiseksi.

Mutta jos tuollaisella perusteellisuudella rakennuksen saneraa katosta alaspäin, miksei sitten aloittaisi työtä laittamalla koko talo jyrän alle. Purkutyöt nopeutuisivat ja yksinkertaistuisivat dramaattisesti, koko homma menisi jouhevammin ja uutta rakentaessa tod.näköisesti kustannustaso säilyisi suurinpiirtein samalla tasolla (huomioiden vanhojen asuntojen nykyisen hintatason).

No, vakavasti puhuen, mielestäni perusteellisella rakenteiden uusimisella on paikkansa silloin, kun vanha rakenne ei toimi ja vaurioittaa rakennusta. Minulle remontin tekeminen on kuitenkin vain väline parempaan asumiseen; ei itsetarkoitus tai esim. elinkeino.

Hyviä tekijöitä ja vanhan päälle ymmärtäviä saneeraajia rakennusalalta löytyy paljon. Mutta kokonaisuudessaan alalla olisi kyllä suuren itsetutkiskelun paikka (kirjoitan tätäkin viestiä oppilaitokseni hometuomion saaneesta luokasta). Olen usein törmännyt siihen, että rakennusalan ihminen vetoaa asemaansa ja kokemukseensa, osaamatta kuitenkaan perustella omia ratkaisujaan sen enempää; riittää kun asia on kerran opittu ammattikoulussa tai työmaalla. Ajattelu ja asioiden puntarointi työssä on loppunut usealta jo vuosia sitten; työ on vain vanhojen toimintojen muistamista ja kaavamaista toteuttamista.

Voi ei - unohdin ettei tätä ammattikuntaa saanut kritisoida. Sorry, yritän pysyä valkokauluslestissäni jatkossa.
maalari
Jäsen
Jäsen

esapet - viisaita sanoja ..

No, vakavasti puhuen, mielestäni perusteellisella rakenteiden uusimisella on paikkansa silloin, kun vanha rakenne ei toimi ja vaurioittaa rakennusta.

Olen usein törmännyt siihen, että rakennusalan ihminen vetoaa asemaansa ja kokemukseensa, osaamatta kuitenkaan perustella omia ratkaisujaan sen enempää; riittää kun asia on kerran opittu ammattikoulussa tai työmaalla
------------------

sepä se, koulussa opitaan ammatilaiseksi, mutta ne opit ei sovellukkaan aina elävään elämään, miten rak ammattilaista voi syyttää siitä että koulussa opetettiin lyömään kivivillaa seinään kertomatta muista ratkaisuista, tai sähkö alan koulussa ei olla kuultukkaan mplm:stä muuta kuin että semmoista on joskus ollut, jos kouluissa opetettaisiin asioita se olisi hyvä, mutta ketä syyttää opettajia jos heille ei ole opetettu niitä asioita... tähän rakennus alaan pitäsi saada "vaihtoehtosia" opettajia" mitkä ei opeta kuinka rahastetaan parhaiten, vaan kuinka voi rakentaa laadukkaasti, järki kustannuksin, kohdetta kunnioittaen.. tai jotain..

ps. vetoaa asemaansa ja kokemukseensa...
kertoo minulle sen että tietotaitoa ei ole.

Ennen muinoin taidettiin kuitenkin rakentaa huolelllisesti ja monesti hyvin ja kun materiaalit oli luonnon läheisiä niin siitä syystä moni palstalainenkin saa asua näissä vanhoissa mökeissä.. miksi asioita pitää tehdä eritavalla jos jo voidaan todeta että vanhan tyylin tekeminen kestää aikaa ja elämää eritavalla kuin nyky rakentaminen..

niitä enempää miettimättä, mun mielestä olis ihan hyvä kun palattais "kivikauteen" ja kannettais se vesi kaivosta ja kasvatettaisiin se oma ruoka.....

Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Kaikista vaarallisinta on se että henkselit paukkuen mainostetaan sitä että "...onhan näitä tehty..." ja vuosikausien kokemus rakennusalalta löytyy.
Tuota kokemusta on niin monenlaista.

Tällä en nyt tarkoita ketään henkilökohtaisesti vaan ihan yleisesti.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
havirtaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja havirtaja »

vian paikallistaminen onnisttu meko kätevästi lämpökameralla, sillä saa aika hyvin esiin ilma/lämpövuoto paikat. Miinuksena on että se on aika hintavaa lystiä.
Homma hanskassa ja hanskat hukassa
Ari
Admin

Viesti Kirjoittaja Ari »

havirtaja kirjoitti:vian paikallistaminen onnisttu meko kätevästi lämpökameralla, sillä saa aika hyvin esiin ilma/lämpövuoto paikat. Miinuksena on että se on aika hintavaa lystiä.
Tästä vois vaikka antaa palkinnon. Ehdottomasti näin! Hintavuus on suhteellista, varsinkin kun vikakohta voi löytyä ja korjaus kohdistaa vain siihen, jolloin lämpökuvaus voi maksaa itsensä monin kertaisesti takaisin. Kuvauksella vaan alkaa olla hoppu, sillä pakkasella se onnistuu paremmin.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

Tomppa kirjoitti:Kaikista vaarallisinta on se että henkselit paukkuen mainostetaan sitä että "...onhan näitä tehty..." ja vuosikausien kokemus rakennusalalta löytyy.
Tuota kokemusta on niin monenlaista.

Tällä en nyt tarkoita ketään henkilökohtaisesti vaan ihan yleisesti.
Juuri näin. Ei se, että jotain on tehty tee siitä ratkaisusta kaikkivoipaista ja absoluuttista totuutta. Harvemmin timpurit itse asuvat rakentamissaan/remontoimissaan taloissa. Ja kuka uskaltaa antaa tekemilleen ratkaisuilleen täyden takuun vaikkapa vaivaiseksi 20 vuodeksi?

Eikös Vantaalla mene kokonainen (vain muutaman vuoden vanha) asuinalue korjaukseen, kun olihan sielläkin niitä tehty useita. Harmi vain, että kaikki samalla tavalla päin p**settä.

Tiedän, että on rakentajia jotka osaavat kieltäytyä tekemästä, jos asiakas ehdottelee päättömiä, lähinnä budjettisyistä. Tiedän myös, että on tapauksia jotka tekevät juuri kuten asiakas sanoo, mutta perästäpäin naureskelevat, että sielläkin talossa tehtiin ihan omituisesti.

Voihan jokin rakenne toimia hyvin vanhuskaksikon käytössä, mutta toimiiko enää monihenkisen lapsiperheen kanssa. Lähinnä suihkun ja pyykinkuivauksen määrät kasvavat varmasti enemmän kuin pelkän henkilömäärän verran.

Nykyisellään rakennusala on muutenkin ylikuumentunutta, että töitä riittää kaikille tunareillekin. Lama-aikana vain "kutsumusrakentajat" jaksavat porskuttaa, jos nekään.
maalari
Jäsen
Jäsen

tuossa yhdellä kaverilla oli pari hyvää timpuria hommissa ja isäntä itse laitteli noita papereita lankkujen alle / tarkisteli vuotokohtia...

isäntä lähti reissuun ja pyysi timpureiden hoitaa viimeinen jäljelle jäänyt huone...

Niin vaan timpureiden huone on ainut huone mikä on talvisin lattiasta kylmä..

joo teki varmaan huolella, mutta se on ihan eri asia kun tekee itelleen.

Siiiinä oon niiiiin iso ero :lol: (monesti) :lol:

jussis3
Uusi jäsen

Re: Onko spu:n kanssa ollut ongelmia

Viesti Kirjoittaja jussis3 »

haahaa kerro katon ja seinien rakenne sisältä ulospäin ,mikä uutta mikä vanhaa eli paksuudet materiaalit ym..
koneellisen ilman vaihdon mainitsit onko tulo ja poisto vai pelkkä poisto?
tuosta alku tekstistä tuli mieleen heti vesi katon kunto?
spun ja katteen tuuletus väli mm?
noissa se vika tod.näköisesti on.
vastaa noihin kerron mikä ratkaisu on sellainen ,että voit nukkua yöt rauhassa.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Re:

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Hep kirjoitti:Ja kuka uskaltaa antaa tekemilleen ratkaisuilleen täyden takuun vaikkapa vaivaiseksi 20 vuodeksi?
Ja kannattaa miettiä sekin valmiiksi, että mitä sitten tehdään jos ratkaisu pettää kun on kulunut takuuaika umpeen.
Vastaa Viestiin