Kattoremontti ja yläpohja

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
tarpola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tarpola »

hjaa kirjoitti:Laittaisiko tarpola itse katon aluskatteella vai ilman?
Uusin itse viime syksynä katteen enkä laittanut aluskatetta. Sekä vanha että uusi kate konesaumapeltiä. Ennestään viistoilla osilla oli purut kiinni aluslaudoissa noin metrin verran, varjon puolella oli paikallisia lahovaurioita kun kattotikkaiden kohdalla oli ollut vuotoa. Etelän puolella, missä ei vuotoja ollut, oli tämäkin ummessa ollut kaista oli tervettä.

Aluskatteen sijasta harkitsin umpilaudoitusta ja alushuopaa, mutta kun vanha aluslaudoitus oli valtaosaltaan täysin tervettä, uusittiin vain vuotokohdissa lahonneet laudat. Vaihtoehtona myös umpilaudotus ja huopakate, mutta koska alkuperäinen kate oli peltiä ja huopakattoja ei ympäristössä juurikaan ole, oli pelti ensisijainen vaihtoehto. Huopakatollahan saa sirot räystäät eikä ole huolta kondenssista.

Riittävä tuuletus on tietenkin olennaista.
Viimeksi muokannut tarpola, To Maalis 06, 2008 20:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

whiski kirjoitti:
Mitä tulee räystäiden koteloimiseen, niin ei sitä katetta räystäille tarvita, vaan katon puolelle.
Kannattaa muistaa ettei aluskatetta saa päättää seinäpintaan vaan seinäpinnan ja räystäslaudan puoleenväliin. Olen jopa itse nähnyt tiilikatteen alla aluskatteen tehdyn väärin. Tiilikate vuosi joka limityksestä vettä aluskatteelle ja siitä seinälle. Liian loiva tiilikatteelle ja liian pieni limitys. Kondensivettä tulee toki vähemmän mutta mahdollinen katteen vaurio ja vuoto olisi hyvä mennä muualle kuin seinän sisään.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

tarpola kirjoitti:
hjaa kirjoitti:Laittaisiko tarpola itse katon aluskatteella vai ilman?
Uusin itse viime syksynä katteen enkä laittanut aluskatetta. Sekä vanha että uusi kate konesaumapeltiä. Ennestään viistoilla osilla oli purut kiinni aluslaudoissa noin metrin verran, varjon puolella oli paikallisia lahovaurioita kun kattotikkaiden kohdalla oli ollut vuotoa. Etelän puolella, missä ei vuotoja ollut, oli tämäkin ummessa ollut kaista oli tervettä.

Aluskatteen sijasta harkitsin umpilaudoitusta ja alushuopaa, mutta kun vanha aluslaudoitus oli valtaosaltaan täysin tervettä, uusittiin vain vuotokohdissa lahonneet laudat. Vaihtoehtona myös umpilaudotus ja huopakate, mutta koska alkuperäinen kate oli peltiä ja huopakattoja ei ympäristössä juurikaan ole, oli pelti ensisijainen vaihtoehto. Huopakatollahan saa sirot räystäät eikä ole huolta kondenssista.

Riittävä tuuletus on tietenkin olennaista.
Tässä kysymys: "Niin, jos siellä alla on aluslaudoitus?? Et vastannut siihen kysymykseen, jonka heitin, eli kirjoitit kyllä siihen malliin, että kaikissa konesaumapelleissä on umpilaudoitus:

---<clip> Kyse oli nimenomaan konesaumakatteesta. Profiilipeltikatteessa ei välttämättä ole kuin orsia suht harvassa ja lisäksi ruuvinreikiä. Profiilipellille RT-kortistokin suosittelee aluskatetta kaikissa lämpimissä ja puolilämpimissä rakennuksissa ja kylmissäkin mikäli kondenssivedestä on haittaa. ---</clip>

Joten se siitä ja loput Iltasanomissa. Umpilaudoitus ei todellakaan vaadita saumapeltikattoon :roll:

Kun taas se että kirjoitin että ei koko räystäälle " kun kerran katto on jo auki. Rullasta mitaten alhaalla 150 mm pitemmät kuin lape ja palat ylös ja nitojalla kiinni, niin etteivät pingota ja uutta kehiin." niin vetoat siihen etten olisi sitä huomioinut? Kuitenkin tuosta löytyy referenssi siihen?

Kokonaisuudessa en voi antaa millimittoja räystäistä näkemättä niitä, mutta jos sanon että 150 mm on lappeen suuntaan minimi, niin eikö se riitä? Jo s ei rakentaja tiedä mitä on tekemässä, niin ehkä on aika katsoa edes jonkin sortin oppikirjoja avuksi
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
tarpola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tarpola »

Tässä kysymys: "Niin, jos siellä alla on aluslaudoitus?? Et vastannut siihen kysymykseen, jonka heitin, eli kirjoitit kyllä siihen malliin, että kaikissa konesaumapelleissä on umpilaudoitus:
Ehkä olin epäselvä. Umpilaudoituksella tarkoitin täysin umpeen laudoittamista mallia huopakate eli ponttilauta/vaneri. Jos tällainen laitetaan konesaumakatteen alle, ei aluskate ole tarpeen. Tuo on RT-kortinkin mainitsema ratkaisu, mutta vähän epäilyttää tilanne jos siihen pellin alle kuitenkin pääsee kosteutta. Siinä väistämättä on pieni rako, joka kuivuu huonosti.

Konesaumapellille ilman aluskatetta riittää aluslaudoitus tavallista lautaa, räystäillä, harjalla ja taitteissa vieri viereen ja muualla sentin parin raolla. Siis sen verran tiheässä että mahdollisesti tippuva kondenssivesi putoaa lautaan eikä eristeeseen. Jos puuta on harvemmassa tai jos käytetään profiilipeltiä, laittaisin minäkin aluskatteen. Classic-katteet tms luen tähän ryhmään.

Rintamamiestaloissa katon korotus on ulkonäön kannalta herkkä paikka, siksi ollaan varmemmalla pohjalla jos käytetään sellaista ratkaisua ettei aluskatetta tarvita.

Kommentti ulottamisesta seinälinjan alapuolelle taisi olla toiselle kirjoittajalle, mutta näinhän on että seinän ohi pitää päästä vähintään sen verran että aluskatteen helma on jollain tavalla peitettävä näkyvistä. Siihen on monia tapoja, osa katseenkestäviä ja osa ei.
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

No minä ainakin olen sen vertaa epäluuloinen, että jos olisin laittamassa peltikattoa, niin olkoon siellä minkälainen alusta tahansa, niin tuuletusrako pellin ja laudan väliin ja jos ei ole huopakattoa alla, niin menköön näkö minkälaiseksi tahansa, niin jonkin sortin aluskate alle, pelkkä laudoitus ei minusta riitä, mutta tämä onkin taas mielipide.
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
kattara
Jäsen
Jäsen

...

Viesti Kirjoittaja kattara »

Meillä kävi konesaumakattojen tekijä antamassa tarjousta katosta ja sanoi etteivät he ainakaan sustu tekemään ilman aluskatetta. On kuulemma tulossa pakolliseksi muutaman vuoden sisällä ja jälkikäteen sitä aluskatetta on kovin hankala lisätä En sitte sen enempää tiedä kuka tämän pakon määrää jne.

Mutta tekijän mukaan, vaikka hyvin tekisi katon, riskit liian suuret..... tosin onhan siinä tietysti heille syy laskuttaa lisää kun lisäävät aluskatteen.
Vastaa Viestiin