Rossipohjan tuuletus talvisin

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
audiopoika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja audiopoika »

Olen itse harkinnut samaa, mutta niin etten tukkisi luukkuja. Mutta mites keväällä. kun lumi sulaa :? Pitäisi varmaan olla salaojat, ettei tule vedestä ongelmaa (mulla ei ole). Vai kärräättekö lumet ennen sulamista pois?
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Salaojat / kallistukset

Viesti Kirjoittaja maanma »

Savimaalla melkein riittää kallistukset.

Jos alakerta on lämmin, niin tuo ulkoseinä haiduttaa kosteutta betoniseinästä. Jos se on kauttaaltaan lumen peitossa, niin ... haihdutus ei ehkä toimi niin hyvin.
jklaukka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jklaukka »

Meillä ei ole yhtenäistä betonista kivijalkaa, levyillä peitetty pilarityyppinen perustus. Hatara tuo on vaikka tuuletusluukut peittäisikin. Keväällä sulaminen alkaa seinivierestä ensimmäiseksi, jolloin luukut paljastuvat ja ainakin tällä korkeudella lumen sulaminen tapahtuu niin hitaasti, ettei veden kanssa tule ongelmia.
JukkaK
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JukkaK »

Ei niitä lumia mihinkään pois kärrätä. Sehän nyt olis ihan hölmöläisten hommaa kun siihenhän ne sulaa joka tapauksessa. ;-)

Loppukeväästä voi kyllä levitellä sitä läjää sulamisen nopeuttamiseksi, kun erityisesti varjon puolelta sellainen kiinteä läjä sulaa aika hitaasti.
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

meillä vaan topataan kissanluukut kiinni talveksi - nyt on nimittäin lunta vasta sen verran että saisi kyllä koko tontin imuroida, että riittäisi kivijalan peitoksi...

vaikutus lattialämpöön selvästi havaittava, kustannuspaineiltaan tuota alapohjan lämpimäksi muuttoa ihan pikkuisen halvempi, ja 60+ vuodessa tämänkin talon kohdalla toimivaksi todistettu.
Mosse
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Mosse »

Joo, kannattaisi varmaan pitää luukut auki talvella. Minulla luukut kiinni ja kun kivijalka kylmenee talvella niin lämmin ilma kondensoi kylmää kivijalkaa vasten(myös alapohjassa).
Villa Edita
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Villa Edita »

Eikö muinoin luukut suljettu kun järvet jäätyi ja keväällä sitten päinvastoin. Joskus kuullut tälläisen viisauden.

Noita rossipohjan rakenteitakin on monenlaisia. Alkaen aina alkeellisesta esikuvasta multapenkistä aina nykyaikaisiin kuivattuihin ryömintätiloihin. Joten varmaan tapauskohtaista tuo luukkujen aukijättäminen/sulkeminen.

Omassa kiinteistössäni suljen luukut talveksi ja vuoraan kivijalan lumella, jos sitä nyt on sataakseen. Näin menetellen on veto ja routa pysynyt poissa.
Vastaa Viestiin