Temperamaali

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
J&J
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Temperamaali

Viesti Kirjoittaja J&J »

Hei!
Nyt olisi ajankohtaista alkaa maalaamaan makuuhuoneen seiniä (pinkopahvit) ja ollaan mietitty itsetehtyä munatemperamaalia.
Onko kukaan maalannut tällaisella maalilla kokonaisia seiniä? Vai onko tarkoitettu lähinnä koristemaalaukseen?
Minkälainen on maalin levitettävyys, tuleeko tasainen? Miltä näyttää lopputulos?

Ohjeena olisi seuraavanlainen maali:

1 osa munia
1 osa vernissaa
1 osa vettä
+ väripigmentit
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Miksi et käyttäisi kaseiinimaalia? Kaunis pinta ja huokeampi. Munatempera on aika kiikkerä ja vaatii yleensä monta kerrosta.
J&J
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J&J »

Kaseiinimaalia olemme miettineet myös kokeilla.
Onko maalattavuus/lopputulos samaa luokkaa maitomaalin kanssa? Monta kerrosta tarvitsee maalata, että on peittävä?
Maitomaalille on nimittäin sanottu toistaiseksi tiukka ei maalarin eli isännän toimesta :-D (ei ole tyytyväinen kahden maitomaalilla maalatun katon lopputuloksesta, epätasainen yms joka häiritsee pääasiassa vain maalaria itseään..)
Kuinka tuo kaseiinimaali toimii seinässä? Jääkö pinta pölymäiseksi (tarttuu vaatteisiin jne)?
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Toiminnallisesti kaseiinimaali on hyvin lähellä akrylaattilateksia, mutta ohuempi ja riittoisampi, vaatii mohairtelan. Maali vaatii kylmäsäilytyksen, se on sen ainoa miinus.

Ei jää tahraavaksi, vaan muodostaa tasaisen, aavistuksen helmiäishohtoisen pinnan johon olen täysin ihastunut. Tahrakohtia hangatessa maalia tarttuu rättiin, mutta tahra häviää ja seinä siistytyy kuitenkin. Ovia en kaseiinilla maalaisi mutta seinäkäyttöön erinomaista.

Joku on jossakin väittänyt, että ei kävisi tuoreelle puupaneelille, vanhalle taas kyllä. Tiedä sitten, meillä on maalattu paperipintoja ja äitini asunnon kiviseiniä. Kaksi maalikerrosta on riittänyt, toisen voi vetää jo parin tunnin kuluttua.
J&J
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J&J »

Millaisella reseptillä olet tehnyt kaseiinimaalin?
Millä olet värjännyt sen?
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Olen ostanut tai tilannut linja-autorahtina valkoista perusmaalia Sateenkaariväreistä Tampereelta, ja sitten sävyttänyt itse luonnonpigmenteillä maalattavassa huoneessa fiilistellen. Maali on hyvin riittoisaa, 9 litran ämpäri saattaa riittää koko taloon.
Viimeksi muokannut MM, Pe Helmi 03, 2006 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
J&J
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J&J »

Ajattelimme yrittää itse tehdä valkoisen perus kaseiinimaalin, ainoastaan tuo maalin värjääminen joksikin muun väriseksi on pienehkö ongelma.
Mistähän noita luonnon pigmenttejä voisi kysellä tai miten mahdollisesti valmistaa itse?
KTj
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTj »

Pigmenttejä löytyy ainakin aika kattavasti:

http://www.kirjovarit.fi/

Itse tehden taitaa olla paras turvautua kirjastoon ohjeiden etsimisessä.

-KTj-
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Näkyvät nuokin myyvän valmista kaseiinitemperaa.
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

J&J
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J&J »

Kiitos!

Tuo linkki olikin jo tuttu.
Samoin kirjastosta on lainassa kirjoja, joiden avulla maali (ehkä) saadaan aikaiseksi. Kaseiini on tällä hetkellä kuivumassa. :-D
Myyköhän askartelutarvike- sekä maalaustarvikeliikkeet väripigmenttejä?
Petsijauheella värjäsimme maitomaalia, mutta olisi kiva kokeilla eri vaihtoehtoja.
Vastaa Viestiin