Temperamaali
Temperamaali
Hei!
Nyt olisi ajankohtaista alkaa maalaamaan makuuhuoneen seiniä (pinkopahvit) ja ollaan mietitty itsetehtyä munatemperamaalia.
Onko kukaan maalannut tällaisella maalilla kokonaisia seiniä? Vai onko tarkoitettu lähinnä koristemaalaukseen?
Minkälainen on maalin levitettävyys, tuleeko tasainen? Miltä näyttää lopputulos?
Ohjeena olisi seuraavanlainen maali:
1 osa munia
1 osa vernissaa
1 osa vettä
+ väripigmentit
Nyt olisi ajankohtaista alkaa maalaamaan makuuhuoneen seiniä (pinkopahvit) ja ollaan mietitty itsetehtyä munatemperamaalia.
Onko kukaan maalannut tällaisella maalilla kokonaisia seiniä? Vai onko tarkoitettu lähinnä koristemaalaukseen?
Minkälainen on maalin levitettävyys, tuleeko tasainen? Miltä näyttää lopputulos?
Ohjeena olisi seuraavanlainen maali:
1 osa munia
1 osa vernissaa
1 osa vettä
+ väripigmentit
Kaseiinimaalia olemme miettineet myös kokeilla.
Onko maalattavuus/lopputulos samaa luokkaa maitomaalin kanssa? Monta kerrosta tarvitsee maalata, että on peittävä?
Maitomaalille on nimittäin sanottu toistaiseksi tiukka ei maalarin eli isännän toimesta
(ei ole tyytyväinen kahden maitomaalilla maalatun katon lopputuloksesta, epätasainen yms joka häiritsee pääasiassa vain maalaria itseään..)
Kuinka tuo kaseiinimaali toimii seinässä? Jääkö pinta pölymäiseksi (tarttuu vaatteisiin jne)?
Onko maalattavuus/lopputulos samaa luokkaa maitomaalin kanssa? Monta kerrosta tarvitsee maalata, että on peittävä?
Maitomaalille on nimittäin sanottu toistaiseksi tiukka ei maalarin eli isännän toimesta
Kuinka tuo kaseiinimaali toimii seinässä? Jääkö pinta pölymäiseksi (tarttuu vaatteisiin jne)?
Toiminnallisesti kaseiinimaali on hyvin lähellä akrylaattilateksia, mutta ohuempi ja riittoisampi, vaatii mohairtelan. Maali vaatii kylmäsäilytyksen, se on sen ainoa miinus.
Ei jää tahraavaksi, vaan muodostaa tasaisen, aavistuksen helmiäishohtoisen pinnan johon olen täysin ihastunut. Tahrakohtia hangatessa maalia tarttuu rättiin, mutta tahra häviää ja seinä siistytyy kuitenkin. Ovia en kaseiinilla maalaisi mutta seinäkäyttöön erinomaista.
Joku on jossakin väittänyt, että ei kävisi tuoreelle puupaneelille, vanhalle taas kyllä. Tiedä sitten, meillä on maalattu paperipintoja ja äitini asunnon kiviseiniä. Kaksi maalikerrosta on riittänyt, toisen voi vetää jo parin tunnin kuluttua.
Ei jää tahraavaksi, vaan muodostaa tasaisen, aavistuksen helmiäishohtoisen pinnan johon olen täysin ihastunut. Tahrakohtia hangatessa maalia tarttuu rättiin, mutta tahra häviää ja seinä siistytyy kuitenkin. Ovia en kaseiinilla maalaisi mutta seinäkäyttöön erinomaista.
Joku on jossakin väittänyt, että ei kävisi tuoreelle puupaneelille, vanhalle taas kyllä. Tiedä sitten, meillä on maalattu paperipintoja ja äitini asunnon kiviseiniä. Kaksi maalikerrosta on riittänyt, toisen voi vetää jo parin tunnin kuluttua.
Olen ostanut tai tilannut linja-autorahtina valkoista perusmaalia Sateenkaariväreistä Tampereelta, ja sitten sävyttänyt itse luonnonpigmenteillä maalattavassa huoneessa fiilistellen. Maali on hyvin riittoisaa, 9 litran ämpäri saattaa riittää koko taloon.
Viimeksi muokannut MM, Pe Helmi 03, 2006 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pigmenttejä löytyy ainakin aika kattavasti:
http://www.kirjovarit.fi/
Itse tehden taitaa olla paras turvautua kirjastoon ohjeiden etsimisessä.
-KTj-
http://www.kirjovarit.fi/
Itse tehden taitaa olla paras turvautua kirjastoon ohjeiden etsimisessä.
-KTj-
Kiitos!
Tuo linkki olikin jo tuttu.
Samoin kirjastosta on lainassa kirjoja, joiden avulla maali (ehkä) saadaan aikaiseksi. Kaseiini on tällä hetkellä kuivumassa.
Myyköhän askartelutarvike- sekä maalaustarvikeliikkeet väripigmenttejä?
Petsijauheella värjäsimme maitomaalia, mutta olisi kiva kokeilla eri vaihtoehtoja.
Tuo linkki olikin jo tuttu.
Samoin kirjastosta on lainassa kirjoja, joiden avulla maali (ehkä) saadaan aikaiseksi. Kaseiini on tällä hetkellä kuivumassa.
Myyköhän askartelutarvike- sekä maalaustarvikeliikkeet väripigmenttejä?
Petsijauheella värjäsimme maitomaalia, mutta olisi kiva kokeilla eri vaihtoehtoja.