tuuma kirjoitti:Vanhat "starat" sanoi etttä kostuta se ja laita muovipussiin niin se on siinä.
Joo, kun noin pieni määrä on kyseessä, niin ohjeeksi voi antaa että kostuta ettei pöllyä, ja pane tiiviiseen pussiin ja pussi (ulko)roskiin.
Laki ja järjestys, joita itse pyrin noudattamaan, sanoo että "asbestijäte on pakattava erikseen tiiviisti ja päälle on laitettava kahdella kotimaisella varoitustarrat ja se on vietävä jäteasemalle".
Isomman määrän kanssa tuo onkin ihan asiallista, jotta roskankuljetus- ja käsittelyväki tulee suojattua. Määrän ollessa kourallisia saa varmaan käyttää maalaisjärkeä.
Itse purin viime- ja tänäkesänä piharkennuksesta tuommoisen sata kiloa pehmeätä ja kovaa asbestilevyä. Asbestikuituhan ei pahaa tee kun se on ehjässä muodossa, esimerkiksi levyssä: vasta rikkoutuessaan alkaa levy tms. pölistä, jos alkaa.
Olen käyttänyt kunnon Tyvek-haalaria ja Kemiran puolinaamaria asianomaisine suodattimineen, enkä ole tuonut purkukamppeita tuulettamatta sisälle. Levyt olen pilkkonut pienemmiksi ja pakannut kaupan hedelmälaatikoihin, jotka olen pakannut mustiin jätesäkkeihin ja narulla kiinni. Ei tule levynreunat säkistä ulos. Päälle teippi, ja kilohinnalla jäteasemalle. Helppoa ja huoletonta.
Ja elinikäni on lisääntynyt ainakin kolmella päivällä!
pelkka